verspreiding jodiumtabletten onder de bevolking - waarom?

04-10-2017 12:53 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren kreeg ik een kaart in de bus van het ministerie van VWS, met de mededeling dat in de week van 9 of 16 oktober a.s. ik een doosje jodiumtabletten zal ontvangen. Ik vond het eerst een hoog 1 april/de Speld gehalte hebben, maar na raadplegen van de site www.waaromkrijgikjodiumtabletten.nl (ik verzin dit niet) bleek het toch serieus te zijn.
Op de "waarom" vraag staat als antwoord; "Om Nederland goed voor te bereiden op een mogelijk kernongeval. Ook al is de kans op een kernongeval erg klein" en dat het in dat geval tijd scheelt omdat de hulpdiensten de tabletten niet meer hoeven te verspreiden.
Maarja, waarom juist nú, vraag ik me af. Op Facebook vieren de complottheorieën alweer lustig hoogtij natuurlijk ("Ik vertrouw de overheid niet...waarschijnlijk een dreiging of iets. Why not tell us the truth bastards!" :nooo: ) maar het verbaast me dat ik nergens meer achtergrondartikelen kan vinden hierover. Of heb ik iets over het hoofd gezien? Iemand hier die er meer van weet of denkt?
Nothing happens for a reason
Woon je aan de Belgische grens? ( denk ik dat ze dan het hele land van die dingen moeten gaan sturen maar oke)
Er zijn kernreactoren/centrales die op instorten staan. Daar is al een tijdje gedoe over.
Waarom moet overal wat achter gezocht worden? De overheid wil gewoon goed voorbereid zijn bij een evt. kernongeval. Better be safe than sorry. Niks meer en niks minder.
juliet64 schreef:
04-10-2017 12:53
Maarja, waarom juist nú, vraag ik me af.

Waarom niet nú? Complotdenkers zijn er altijd, dus dit moment is niet beter of slechter dan enig ander moment.
Deze keer krijgen we ze tenminste, plus minus vier jaar geleden zouden ze ook worden verspreid maar heb ik niets ontvangen.
Vervelend want het drukt je neus weer eens op de feiten dat een ongelukje met een kerncentrale in de buurt geen kleinigheidje is :(
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben al jaren een doosje jodiumtabletten thuis. Ook op mijn werk is er op de medische dienst een grote voorraad jodiumtabletten aanwezig. Woon in België overigens...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee. Tot dat ik ze krijg ga ik me ook in verdiepen. Wel weet ik dat er veel meer dingen zijn die wij als burger niet weten.
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
04-10-2017 12:57
Woon je aan de Belgische grens? ( denk ik dat ze dan het hele land van die dingen moeten gaan sturen maar oke)
Er zijn kernreactoren/centrales die op instorten staan. Daar is al een tijdje gedoe over.
Ik woon in Zuid Holland en kreeg die kaart gisteren ook. Ach. Kan me er niet druk om maken.
Had ik nou goed begrepen dat je ze via de brievenbus krijgt? Dan mag je wel uitkijken als je een kleintje nog thuis hebt rondlopen of een hond.
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
04-10-2017 12:57
Woon je aan de Belgische grens? ( denk ik dat ze dan het hele land van die dingen moeten gaan sturen maar oke)
Er zijn kernreactoren/centrales die op instorten staan. Daar is al een tijdje gedoe over.
Nee, in Zuid-Holland. Geen idee eigenlijk of er hier in de buurt ergens een kerncentrale is.
Nothing happens for a reason
https://nos.nl/artikel/2194360-haarsche ... tdekt.html
https://www.trouw.nl/home/is-de-belgisc ... ~afcebee4/
https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/wee ... rncentrale


Afgelopen paar maanden een paar nieuwsberichten, zijn er veel meer.

In 2011 waren ze ook al bezorgt.

https://www.nu.nl/binnenland/2487831/14 ... trale.html

Dus ik gok dat ze daarom die dingen gaan versturen. Just in case.
Alle reacties Link kopieren
Heb ze al 4 a 5 jaar terug in de bus gekregen...
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Alle reacties Link kopieren
X



Aan dit soort gedachten kan je werken he gewoon even naar de huisarts voor een doorverwijzing naar een psycholoog! '
kurk wijzigde dit bericht op 04-10-2017 13:12
Reden: verkeerd gelezen
81.86% gewijzigd
juliet64 schreef:
04-10-2017 13:01
Nee, in Zuid-Holland. Geen idee eigenlijk of er hier in de buurt ergens een kerncentrale is.
Belgie en daar zijn al jaren zorgen over. Van de week weer in het nieuws geweest.
Heeft weinig met complotten te maken. Is gewoon een probleem.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 04-10-2017 13:02
11.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tr0tter schreef:
04-10-2017 12:58
Waarom niet nú? Complotdenkers zijn er altijd, dus dit moment is niet beter of slechter dan enig ander moment.
Ja, ik weet niet. Juist omdat er altijd complotdenkers zijn, zou ik het handig hebben gevonden als ze iets meer uitleg hadden gegeven over het tijdstip of reden waarom. Voor de goede orde; ik ben geen complotdenker.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Ycjoo- schreef:
04-10-2017 12:59
Ik heb geen idee. Tot dat ik ze krijg ga ik me ook in verdiepen. Wel weet ik dat er veel meer dingen zijn die wij als burger niet weten.
Daar ga ik ook vanuit.
Alle reacties Link kopieren
Stond gisteren in de NRC een stuk over. Belgie en Duitsland heeft het al eerder gedaan.

Uit mijn hoofd krijgen hier volwassenen tot 40 die in een straal van 20 km wonen ze en gezinnen met kinderen in een straal van 100 km.

Waarom ik ze op 43 jarige leeftijd niet krijg, weet ik niet. Misschien ben ik toch niet meer nuttig want te oud :proud: dus niet erg als ik bezwijk.

Overigens helpen die jodiumtabletten alleen maar tegen een heel specifiek stukje straling en loop je nog veel meer schade op waar niets tegen te doen is met een kernongeval.
Bobby-Pin schreef:
04-10-2017 13:01
Had ik nou goed begrepen dat je ze via de brievenbus krijgt? Dan mag je wel uitkijken als je een kleintje nog thuis hebt rondlopen of een hond.
Daarom krijg je de kaart toch ook? Alertheid op de brievenbus dus.
Ik woon in de buurt van Doel en daar komen steeds meer berichten over naar buiten over onveiligheid en scheurtjes e.d. In onze gemeente zijn ook al jaaaaaren jodiumtabletten te verkrijgen.
Alle reacties Link kopieren
juliet64 schreef:
04-10-2017 13:01
Nee, in Zuid-Holland. Geen idee eigenlijk of er hier in de buurt ergens een kerncentrale is.

In Delft.

schijnt
Ycjoo- schreef:
04-10-2017 12:59
Ik heb geen idee. Tot dat ik ze krijg ga ik me ook in verdiepen. Wel weet ik dat er veel meer dingen zijn die wij als burger niet weten.
Ik lees en zie de berichten over de Belgische centrales en die van ons ook trouwens, als burger al jaren in het nieuws.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 04-10-2017 13:06
11.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel kort in België gewoond, dichtbij Doel. En ja, daar had ik ook jodiumpillen in huis voor het geval dat......Voorzorgsmaatregelen dus.
Wat valt er 'meer over te denken'? Het is een voorzorgsmaatregel.
Er is ontzettend veel over bericht trouwens, google "jodiumtabletten" en je bent de rest van de dag zoet met alle berichtgeving.
Alle reacties Link kopieren
Kurk schreef:
04-10-2017 13:02
Aan dit soort gedachten kan je werken he gewoon even naar de huisarts voor een doorverwijzing naar een psycholoog! '
Ik hoop niet dat je het tegen mij hebt, want ik citeer alleen maar iets van Facebook van een of andere complotdenker om te illustreren hoe achterlijk ik dergelijke theorieën vind.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Tis wel weer leeftijdsdiscriminatie. Boven de 40 krijg je ze niet en mag je dus gewoon schildklierkanker krijgen blijkbaar.
Vind het wel wat verdacht. Blijkbaar verwachten ze toch wat en is er misschien niet genoeg voor de hele bevolking? Als de wind verkeerd staat maken die paar kilometer ook niet meer uit met radioactiviteit dus....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven