Miljoenen Nederlanders hebben inkomen onder bijstandsniveau

11-10-2017 13:13 425 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het triest. Maar blijkbaar is dat stemmingmakerij.



https://youtu.be/TXbCGGUMr4k

Stand van het Land
11 oktober 2017 — 07:18

Miljoenen Nederlanders hebben inkomen onder bijstandsniveau

Drie miljoen Nederlanders moesten het in 2016 doen met een netto inkomen van minder dan 920 euro per maand. Dat blijkt uit een analyse van het CBS.

Het CBS spreekt in het onderzoek van een financieel kwetsbaar persoon wanneer iemand geen inkomen heeft uit betaald werk of het inkomen uit betaald werk onder de netto bijstand van een alleenstaande ligt. In 2015 was dit 11.080 euro, wat neerkomt op 920 euro per maand.

Mannen

Van de drie miljoen financieel kwetsbaren zijn er één miljoen man. 27 procent van die mannen had wel een baan, maar verdiende minder dan het bijstandsniveau. Bijna twee derde van de mannen had een uitkering. 28 procent ontving een bijstandsuitkering en 21 procent een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Vrouwen

Bij vrouwen ligt het anders. Bijna een kwart van de financieel kwetsbare vrouwen heeft geen inkomen. Vrijwel altijd waren dit gehuwde of samenwonende vrouwen die voor hun levensonderhoud afhankelijk zijn van hun partner.

Korte werkweek

Bij zowel werkende mannen als vrouwen die financieel kwetsbaar zijn is een korte werkweek de belangrijkste reden dat hun verdiende inkomen niet boven het bijstandsniveau uitkomt.

Voor zowel mannen als vrouwen geld dat grootste groep financieel kwetsbaren in de leeftijdscategorie van 45 tot 65 jaar. Ruim 1,5 miljoen financieel kwetsbaren horen bij die groep.
missie_m wijzigde dit bericht op 11-10-2017 21:09
5.92% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je inkomen onder bijstandsniveau zit kun je toch een aanvullende uitkering aanvragen? En ik neem aan dat ze ook in aanmerking komen voor toeslagen. Nu lijkt het net alsof er mensen zijn die verplicht op straat moeten leven omdat ze geen huurwoning kunnen betalen.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Kirby schreef:
11-10-2017 13:16
Maar als je inkomen onder bijstandsniveau zit kun je toch een aanvullende uitkering aanvragen? En ik neem aan dat ze ook in aanmerking komen voor toeslagen. Nu lijkt het net alsof er mensen zijn die verplicht op straat moeten leven omdat ze geen huurwoning kunnen betalen.
Die zijn er...de maatschappelijke opvang zit er vol mee....ga maar eens kijken.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ze komen individueel onder bijstandsniveau, maar veruit de meesten zijn onderdeel van een gezin, waarbij het gezamenlijk inkomen het bijstandsniveau al dan niet ruimschoots overstijgt.
Alle reacties Link kopieren
\Wat is er triest aan?

In het artikel is al duidelijk vermeld dat het overgrote deel van die mensen onder de norm zit omdat ze parttime werken. En voor een groot gedeelte van die groep is dat een beuwste keuze want die worden, zoals het artikel ook zegt, onderhouden door hun partner of echtgenoot.
Alle reacties Link kopieren
Pantax schreef:
11-10-2017 13:18
Ze komen individueel onder bijstandsniveau, maar veruit de meesten zijn onderdeel van een gezin, waarbij het gezamenlijk inkomen het bijstandsniveau al dan niet ruimschoots overstijgt.
Dit dus. De titel van dit topic klinkt alsof het een drama is.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Er staat duidelijk dat miljoenen mensen een inkomen hebben onder bijstandsniveau, niet dat ze leven onder bijstandsniveau.
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
11-10-2017 13:18
Die zijn er...de maatschappelijke opvang zit er vol mee....ga maar eens kijken.
Maar waarom krijgen die mensen dan geen aanvullende uitkering en geen toeslagen? Die kan iedereen toch aanvragen? Ik ken mensen in de schuldsanering die van 25 euro ofzo per week moeten leven en die wonen ook gewoon in een huis dus waarom deze mensen dan niet? Wat is het verschil? Weten ze niet dat ze dat kunnen krijgen?
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
11-10-2017 13:22
Er staat duidelijk dat miljoenen mensen een inkomen hebben onder bijstandsniveau, niet dat ze leven onder bijstandsniveau.

Oeps, het kwartje valt.... Niet goed gelezen.
Creativity is intelligence having fun
Ook al heb je een bijstanduitkering in Nederland, dan behoor je nog steeds tot de 10% rijkste inwoners ter wereld. Wellicht eens goed om er op die manier naar te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Altijd wanneer iemand er echt zo slecht aan toe is is er iets aan de hand en meestal door die persoon zijn eigen toedoen.
Te veel uitgegeven, schulden en niet afbetalen.
Want bij een normaal persoon al zal die te weinig werk kunnen vinden word idd het inkomen gewoon aangevuld en kun je de diverse toeslagen aanvragen.
Voor iedereen in nederland is er een minimum en dat is 1200. Uitzonderingen zijn dus de verslaafden, zwervers ed. Ook mensen in de schuldsanering hebben een huis en eten Iig degene die buiten zijn schuld om in de problemen zijn geraakt. Dat verschil zie je eigenlijk meteen. Echt buiten schuld om mensen zijn altijd bereid hun best te doen, vechten om er nog wat van te maken en zijn echt van een ander slag dan de bankzitters en klagers.
Ik weet het dus nog zo net niet met dit stuk.
Kirby schreef:
11-10-2017 13:16
Maar als je inkomen onder bijstandsniveau zit kun je toch een aanvullende uitkering aanvragen? En ik neem aan dat ze ook in aanmerking komen voor toeslagen. Nu lijkt het net alsof er mensen zijn die verplicht op straat moeten leven omdat ze geen huurwoning kunnen betalen.
Als je partner wel boven een bepaalde norm verdient, dan heb je nergens recht op. Dan krijg je geen uitkering en ook geen toeslagen.
Ik zit ook onder bijstandsniveau, maar zo leef ik niet. Mijn man zorgt voor het inkomen :-D
En dit is onze eigen keus.
Alle reacties Link kopieren
Kirby schreef:
11-10-2017 13:22
Maar waarom krijgen die mensen dan geen aanvullende uitkering en geen toeslagen? Die kan iedereen toch aanvragen? Ik ken mensen in de schuldsanering die van 25 euro ofzo per week moeten leven en die wonen ook gewoon in een huis dus waarom deze mensen dan niet? Wat is het verschil? Weten ze niet dat ze dat kunnen krijgen?
Tja waarom......verdiep je maar eens in de materie zou ik zeggen dan hoop ik dat je tot de conclusie komt dat de praktijk in sommige gevallen helaas weerbarstiger is dan jij schetst....tuurlijk ken ik ook mensen die van een heeel klein bedrag per week moeten rondkomen en gewoon in een huis wonen hoor. Maar dat sluit niet uit dat dit voor de hele maatschappij opgaat.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
nina1966 schreef:
11-10-2017 13:25
Altijd wanneer iemand er echt zo slecht aan toe is is er iets aan de hand en meestal door die persoon zijn eigen toedoen.
Te veel uitgegeven, schulden en niet afbetalen.
Want bij een normaal persoon al zal die te weinig werk kunnen vinden word idd het inkomen gewoon aangevuld en kun je de diverse toeslagen aanvragen.
Voor iedereen in nederland is er een minimum en dat is 1200.
Dit klopt niet. Als je partner gewoon werkt, dan krijg je geen uitkering en toeslagen en dus zeker geen 1200 per maand toegeschoven.

Vaak zijn het helemaal geen problematische gevallen, maar gewoon vrouwen die (tijdelijk) minder werken, omdat ze voor kleine kinderen zorgen en ze als gezin toch wel genoeg geld binnenkrijgen.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
11-10-2017 13:30
Ik zit ook onder bijstandsniveau, maar zo leef ik niet. Mijn man zorgt voor het inkomen :-D
En dit is onze eigen keus.
Oprecht respect dat je dit zo lachend kunt zeggen....
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Missie, ik vind je titel misleidend. Veel van deze Nederlanders leven namelijk niet onder bijstandsniveau, iets wat je wel suggereert met de titel. Het artikel vertelt iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Eén miljoen van deze drie miljoen zijn mannen. Bij de resterende twee miljoen gaat het dus om vrouwen. Een aantal van hen zal zelfstandig een huishouden voeren, maar er is dus ook een deel dat afhankelijk is van het inkomen van de partner. Met meer dan een derde van de huwelijken die stuklopen, lijkt me dat reden voor zorg.
Well behaved women rarely make history.
Zoals ik het lees en begrijp telt in die berekening dus iedereen mee. Ook degenen die niet onder bijstand niveau hoeven leven omdat iemand anders dat voor hen oplost.

Mijn meerderjarige kind, nog thuiswonend telt met haar bijbaan dus ook mee in die telling, net als de buurjongen. Voor 19 jarigen verdienen zijn beiden best veel naast hun studie, maar blijven zij nog wel onder de bijstandsnorm.

Ik zal niet ontkennen dat er mensen zijn die het zwaar hebben, maar van die miljoenen zijn er dus ook genoeg, die misschien niet economisch zelfstandig zijn maar die toch niet in armoede leven.
Alle reacties Link kopieren
Zijdus schreef:
11-10-2017 13:34
Eén miljoen van deze drie miljoen zijn mannen. Bij de resterende twee miljoen gaat het dus om vrouwen. Een aantal van hen zal zelfstandig een huishouden voeren, maar er is dus ook een deel dat afhankelijk is van het inkomen van de partner. Met meer dan een derde van de huwelijken die stuklopen, lijkt me dat reden voor zorg.
Welnee joh dat is gewoon lachen...het ene volwassen mens faciliteert het bestaan van het andere volwassen mens...gewoon als keuze.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Pluisi schreef:
11-10-2017 13:30
Ik zit ook onder bijstandsniveau, maar zo leef ik niet. Mijn man zorgt voor het inkomen :-D
En dit is onze eigen keus.
Hier ook. Ik werk parttime. Dat was onze gezamelijke keus.
Hij had sowieso al betere baan met meer salaris en heeft meer groei mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Worden bij die mensen ook geteld degenen die leven van hun kapitaal? Mijn vader doet dat bijvoorbeeld. Die heeft geen maandelijks inkomen. Maar arm zou ik hem niet willen noemen. Dat zou ik echt willen weten, ik denk dat die groep behoorlijk groot is. Alle gepensioneerde ondernemers bijvoorbeeld, of boeren die leven van de opbrengst van hun quotum. Uitwonende studenten, mensen met een gapyear die leven van spaargeld.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Zijdus schreef:
11-10-2017 13:34
Eén miljoen van deze drie miljoen zijn mannen. Bij de resterende twee miljoen gaat het dus om vrouwen. Een aantal van hen zal zelfstandig een huishouden voeren, maar er is dus ook een deel dat afhankelijk is van het inkomen van de partner. Met meer dan een derde van de huwelijken die stuklopen, lijkt me dat reden voor zorg.
Het ligt eraan. Voor een deel zal dit opgaan, maar ik ken ook genoeg vrouwen met een goede opleiding in een sector met veel werkgelegenheid, die ervoor kiezen wat langer bij hun baby te blijven dan de voorgeschreven 10 weken. Zie dan niet in wat er mis mee is.
sprokkelientje schreef:
11-10-2017 13:31
Oprecht respect dat je dit zo lachend kunt zeggen....
Het geldt voor 1,3 miljoen vrouwen in Nederland: vrouwen die minder gaan werken als er kinderen komen en daardoor onder bijstandsniveau gaan verdienen zodat man fulltime kan blijven werken. Het is nou niet bepaald een uitzonderingspositie.
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
11-10-2017 13:35
Welnee joh dat is gewoon lachen...het ene volwassen mens faciliteert het bestaan van het andere volwassen mens...gewoon als keuze.

Whahaha... Hilarisch. En dan klapt die relatie en faciliteert de staat gewoon die volwassen mens. Ik kom niet meer bij... :rofl:
Well behaved women rarely make history.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven