kun je dan helemaal niet tegen een grapje?/ #metoo

18-10-2017 09:43 3201 berichten
Amerika buitelt over Harvey Weinstein heen, terwijl Courtney Love al in 2005 voor hem waarschuwde en het een publiek geheim was dat hij zijn klauwen niet thuis kon houden.
Met de hashtag #metoo spreken vooral vrouwen zich uit over seksueel misbruik en verkrachting, maar tegelijkertijd zijn er evenzovele vrouwen en mannen die niet durven uit te spreken wat ze overkomen is.
Mayim Bialik (Big Bang Theory) ligt onder vuur naar aanleiding van een commentaar waarin ze schreef dat je zedig kleden ook een hoop ellende zou voorkomen.
En in het onlangs geopende topic over vervelende werkervaringen bleken nogal wat van die ervaringen met ongewenste intimiteiten te maken te hebben.

Of zoals de Speld zo meesterlijk formuleerde (al kregen ze er een hoop negatieve reacties op, "want hier maak je geen grappen over"): https://speld.nl/2017/10/17/dom-vrouw-n ... n-geintje/ "

Wat denken wij? Hoe voeden wij onze kinderen op? Wat is grappig, wat kan niet?
anoniem_328039 wijzigde dit bericht op 18-10-2017 09:44
4.22% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
“Wij” voeden meisjes veel te weinig assertief op, en jongens veel te weinig empathisch, denk ik dan.

Niet dat ik zou weten hoe het anders moet
Alle reacties Link kopieren
Dat zedig kleden is onzin. Je houding kan wel degelijk iets uitlokken of afweren.
Type A word nog lastig gevallen in een skiepak Type B kan naakt over straat en maakt met één blik korte metten met verkeerde aandacht.
Even heel zwart wit gesteld.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
18-10-2017 09:52
Dat zedig kleden is onzin. Je houding kan wel degelijk iets uitlokken of afweren.
Type A word nog lastig gevallen in een skiepak Type B kan naakt over straat en maakt met één blik korte metten met verkeerde aandacht.
Even heel zwart wit gesteld.
Dus dochters opvoeden tot B
LeesMee schreef:
18-10-2017 09:54
Dus dochters opvoeden tot B
Maar ook een type A mag niet aangeraakt worden. Het slachtoffer is niet schuldig.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
18-10-2017 09:57
Maar ook een type A mag niet aangeraakt worden. Het slachtoffer is niet schuldig.
Nee, en ook bij een onbeveiligd huis mag niet ingebroken worden. Jij laat het touwtje uit de brievenbus hangen omdat je recht hebt naïef te zijn?

Niet schuldig zijn is fijn. Niet slachtoffer zijn is fijner.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ronduit angstaanjagend vind is dat Weinstein jarenlang zijn gang heeft kunnen gaan terwijl zijn acties bepaald geen geheim waren. En dat er waarschijnlijk veel meer mensen zijn zoals hij, die misbruik maken van hun positie om zich ongegeneerd als predator (ik kan even geen goed Nederlands alternatief verzinnen) te gedragen.

En dan zijn er ook nog van die figuren die beweren dat je dat allemaal kunt voorkomen door je zedig te kleden. Ik ben ooit op straat achtervolgd door een engerd terwijl het winter was en ik een dikke jas, laarzen en een muts droeg. Wat een onzin. Zolang mensen nog van die belachelijke "ja maar als je wat duidelijker nee zegt/je anders kleedt/nooit meer alleen het huis uit gaat" statements blijven uitbraken zijn we er nog niet. Je dient met je tengels van mensen af te blijven, zo simpel is het.
Vrouwen hoeven zich helemaal niet zedig te kleden en mogen ook midden in de nacht alleen over straat. Mannen moeten gewoon hun poten thuis houden.
Alle reacties Link kopieren
LeesMee schreef:
18-10-2017 09:59
Nee, en ook bij een onbeveiligd huis mag niet ingebroken worden. Jij laat het touwtje uit de brievenbus hangen omdat je recht hebt naïef te zijn?

Niet schuldig zijn is fijn. Niet slachtoffer zijn is fijner.
en toch, is het raar, dat je je dochters op zou moeten voeden, om vooral niet naïef te zijn (let wel: ik doe het ook).
Mensen moeten gewoon van je afblijven.

Mijn eerste rotervaring was, toen ik 12 was, en vriend van mijn ouders over mijn rug aaide. Ik stond daarna boven voor de speigel, te kijken, of mijn trui echt zo laag was van achter, ja dat was hij.
Ik heb geen moment bedacht, dat die ouwe viespeuk van me af moest blijven.
En ja, ik ben erg opgevoed met: Bijt van je af!!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-10-2017 10:03
en toch, is het raar, dat je je dochters op zou moeten voeden, om vooral niet naïef te zijn (let wel: ik doe het ook).
Mensen moeten gewoon van je afblijven.

Mijn eerste rotervaring was, toen ik 12 was, en vriend van mijn ouders over mijn rug aaide. Ik stond daarna boven voor de speigel, te kijken, of mijn trui echt zo laag was van achter, ja dat was hij.
Ik heb geen moment bedacht, dat die ouwe viespeuk van me af moest blijven.
En ja, ik ben erg opgevoed met: Bijt van je af!!
Het is raar, sterker, het is slecht, kwaad, evil. Het is ook realiteit. Dan toch maar liever dochters daarmee leren dealen en intussen jongens en mannen beter (her)opvoeden
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
18-10-2017 10:02
Vrouwen hoeven zich helemaal niet zedig te kleden en mogen ook midden in de nacht alleen over straat. Mannen moeten gewoon hun poten thuis houden.
Natuurlijk, geen enkele twijfel.

Je moet oom je voordeur open kunnen laten als je niet thuis bent. Moreel gelijk hebben is leuk, maar in de echte wereld koop je er weinig voor
Alle reacties Link kopieren
LeesMee schreef:
18-10-2017 10:06
Het is raar, sterker, het is slecht, kwaad, evil. Het is ook realiteit. Dan toch maar liever dochters daarmee leren dealen en intussen jongens en mannen beter (her)opvoeden
je krijgt als kind zoveel boodschappen mee:
luisteren naar de meester. luisteren naar de dominee. luisteren naar ome Frans
Volwassenen hebben gelijk. Waar ligt de grens voor een kind om te zeggen: maar nu luister ik niet meer hoor, ome Frans.

en daarna krijg je het gedonder op het werk, of tijdens het uitgaan.
Zodra je ´nee´zegt, ben jij het zeikwijf, en begrijp je geintjes verkeerd.

Het is voor meisjes echt lastig om je dan staande te houden.
het is niet voor niet een wijdverspreid flink doorgewoekerde teringsooi, dat merk je nu met die Weinstein. Er is een grote groep mannen die macht (of ze nou ouder zijn, sterker, of je oom of je baas) verschrikkelijk misbruiken.
En dan kun je je tegen wapenen, en je dochters opvoeden. Maar als je op je 15e leert, dat als je vriendje niet luistert, als jij ´nee´ zegt, dan is de opvoeding flink voor niks geweest
LeesMee schreef:
18-10-2017 10:07
Natuurlijk, geen enkele twijfel.

Je moet oom je voordeur open kunnen laten als je niet thuis bent. Moreel gelijk hebben is leuk, maar in de echte wereld koop je er weinig voor
Het lastige is dat de echte wereld daarin verandert. Dus dan moet iedereen maar mee veranderen? Vrouwen maar een coltrui aan, want ja...
Ik zet mijn fiets ook op slot, maar ik vind het belachelijk dat er een slot op moet zitten.

Het probleem is dat de "pakkans" in veel situaties gewoon veel te laag is, dus men komt er gewoon mee weg. Of het nu diefstal is of ongewenste intimiteiten.
De focus ligt verkeerd. Vrouwen trekken weer de kar om te bewijzen dat misbruik, intimidatie en lastig vallen aan de orde van de dag zijn.
De focus moet op mannen die onderdeel van het probleem zijn. Hoeveel #ididit of #isaidnothing hebben we gezien? Erkenning is stap 1.
anoniem_329517 wijzigde dit bericht op 18-10-2017 10:15
0.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar is het ook niet typisch iets Amerikaans dat #metoo daar zijn ze ( als je het moet geloven) preutser dan preutser,
7102 schreef:
18-10-2017 10:15
Maar is het ook niet typisch iets Amerikaans dat #metoo daar zijn ze ( als je het moet geloven) preutser dan preutser,

Daar ga je al de fout in. Preutsheid heeft hier niks mee te maken. Het gevoel lastig gevallen te worden (of erger, daadwerkelijk) heeft er niets te maken.
Ik ben ook een aantal keren betast op plaatsen waar men niks te zoeken had maar ik weiger om daarom voortaan met een coltrui te lopen en een rok tot aan mijn enkels. Ik kleed me gewoon mooi en niet overdreven uitdagend.
lilalinda schreef:
18-10-2017 10:12
je krijgt als kind zoveel boodschappen mee:
luisteren naar de meester. luisteren naar de dominee. luisteren naar ome Frans
Volwassenen hebben gelijk. Waar ligt de grens voor een kind om te zeggen: maar nu luister ik niet meer hoor, ome Frans.

en daarna krijg je het gedonder op het werk, of tijdens het uitgaan.
Zodra je ´nee´zegt, ben jij het zeikwijf, en begrijp je geintjes verkeerd.

Het is voor meisjes echt lastig om je dan staande te houden.
het is niet voor niet een wijdverspreid flink doorgewoekerde teringsooi, dat merk je nu met die Weinstein. Er is een grote groep mannen die macht (of ze nou ouder zijn, sterker, of je oom of je baas) verschrikkelijk misbruiken.
En dan kun je je tegen wapenen, en je dochters opvoeden. Maar als je op je 15e leert, dat als je vriendje niet luistert, als jij ´nee´ zegt, dan is de opvoeding flink voor niks geweest
Helaas ben ik het met je eens.

Hoe iedereen ook de mond vol heeft over gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen, het feit dat er een (grote) groep mannen is die met hun poten aan vrouwen zitten bewijst voor mij dat er totaal geen sprake is van gelijkwaarheidigheid. Nog erger vind ik dan zo'n Biyalik die als vrouw meent dat vrouwen zich zediger moeten kleden.

Ik, mijn dochter of welke andere vrouw dan ook hoeft zich helemaal niet zediger te kleden! Al zou een vrouw in een stringbikini in de Albert Heijn staan, dan nog heeft een man met zijn poten van haar af te blijven.

Het probleem ligt wat mij betreft niet bij vrouwen, maar bij mannen die menen van alles en nog wat te kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
18-10-2017 10:18
Ik ben ook een aantal keren betast op plaatsen waar men niks te zoeken had maar ik weiger om daarom voortaan met een coltrui te lopen en een rok tot aan mijn enkels. Ik kleed me gewoon mooi en niet overdreven uitdagend.
Al zou je er overdreven uitdagend bij lopen, dan nog moet iemand van je afblijven natuurlijk.
7102, preutsheid heeft er wat mij betreft niets mee te maken.

Blijkbaar zijn in de ogen van een aantal mannen vrouwen niets meer of minder dan een object waar je mee mag doen wat je wil.
Alle reacties Link kopieren
Er gaat wel een enorme beerput open trouwens. En ik denk dat vrijwel elke vrouw wel een negatieve ervaring heeft. Dat stemt mij nogal droevig. Ik heb twee dochters. :(
Alle reacties Link kopieren
Mezcal schreef:
18-10-2017 10:16
Daar ga je al de fout in. Preutsheid heeft hier niks mee te maken. Het gevoel lastig gevallen te worden (of erger, daadwerkelijk) heeft er niets te maken.
Wat op Nederlandse tv mag, kwa bloot is in Amerika verboden.
Alle reacties Link kopieren
7102 schreef:
18-10-2017 10:15
Maar is het ook niet typisch iets Amerikaans dat #metoo daar zijn ze ( als je het moet geloven) preutser dan preutser,
Ik snap niet helemaal wat je daarmee bedoelt?
Denk je dat het daar eerder/meer voorkomt, omdat ze minder kunnen hebben?

Mijn enige #metoo ervaring was toevallig met een Amerikaan. Ik stond een spelletje te doen (pacman, we hebben het over lang lang geleden) en hij loopt achter me langs, grijpt me zo even bij de borsten en loopt door. Ik was verbijsterd. Pas later, toen deze man in scheiding lag omdat hij dit soort geintjes meer bleek te hebben geflikt, drong tot me door dat hij het ook bij mij gedaan had.
Dat vond ik echt een schokkende ervaring.

Ik ben vaak plagend op de kont geslagen, dat vond ik geen #metoo ervaringen. Ik sla ook wel eens een vent op z'n kont met een 'loop door'. Maar dan ligt het er wel aan wie het doet. Ik hád een collega, die moest écht wel van mij helemaal afblijven, want dat was een engerd.
Oftewel seksuele intimidatie is lastig aan te wijzen, want wat van de één ongewenst is, is bij een ander een grapje. Ik kan me voorstellen dat dat voor mannen ook lastig is. Makkelijkst voor hen is dan gewoon van iedereen afblijven, natuurlijk.

Ik ben verder nooit lastig gevallen in het openbaar vervoer, wat ik wel van anderen hoor en lees. Gelukkig!

Ik denk dat we zowel meisjes moeten opvoeden met 'pas op' als jongens met 'niet doen' en ja.. ook 'pas op'.

EN.. hoewel iedereen het recht heeft op haar eigen tijd naar buiten te komen met haar eigen verhaal, vind ik het persoonlijk jammer, dat juist de gevierde actrices niet eerder met elkaar in gesprek zijn geraakt over die man. Want 20 jaar na dato hadden ze wel nieuwe, onzekere actrices kunnen helpen. Maar hoewel het bij 'iedereen' bekend was, wisten ze het dus niet genoeg van elkaar om sámen een vuist te maken. Dat komt ook door het stilhouden.
Later is nu
7102 schreef:
18-10-2017 10:23
Wat op Nederlandse tv mag, kwa bloot is in Amerika verboden.
En dat heeft er nog steeds niets mee te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven