Kindersterfte, slecht nieuws?

19-10-2017 08:18 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen moeders en vaders, meisjes en jongens uit rijk welvarend Nederland.
Het volgende onderwerp is vandaag in het nieuws. Kindersterfte. Ik citeer een stukje uit Sanoma's overtikdienst nu.nl getiteld 'Wereldwijde kindersterfte sinds eeuwwisseling bijna gehalveerd '

Uit het rapport blijkt dat de sterfte van kinderen onder de vijf jaar sinds de eeuwwisseling is afgenomen van meer dan 27.000 sterfgevallen per dag in 2000, tot ongeveer vijftienduizend per dag 2016.

WTF. Het lijkt zo'n fijn berichtje, maar hoe gaan we al deze extra mensen herbergen, van voedsel voorzien, een bron van inkomen geven?

Om het aantal kindersterftes verder te doen afnemen ligt, 'de grootste uitdaging de komende jaren in het op grote schaal toegankelijk maken van gezondheidszorg' aldus Unicef.

De vraag is, moeten wij dit eigenlijk wel willen?
Staat er ook iets over oorzaken en absolute aantallen geboortes? Als het aantal geboortes afneemt heb je al een minder groot "probleem" en als (in westerse landen) door prenatale screening de kinderen die geboren worden relatief gezonder zijn, komt er een generatie aan die zichzelf wel kan bedruipen en minder zorg nodig heeft..
Ik vind het nogal discutabel om te zeggen dat dit een probleem is.
Dat is een vraag die de meeste natuurlijk niet zonder emotie kunnen beantwoorden. Ik krijg overigens steeds vaker het idee dat jij niet zoveel inlevingsvermogen hebt, op basis van je posts.
Alle reacties Link kopieren
Dus omdat jij iets wel/niet wil (in dit geval grotere wereldbevolking) moet een ander zijn kind maar verliezen?! Heb je enig idee hoe erg dat is?!?

:pukey:

Daarnaast, mensen krijgen meer kinderen als ze denken dat ze het niet allemaal overleven. Grotere welvaart en minder kindersterfte betekent meestal dat het aantal kinderen per gezin lager wordt.

Maar goed.
Alle reacties Link kopieren
Ja dit moeten we willen!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Bel Unicef op en zeg dat de wereld al vol genoeg is....
Nee, dat moeten we niet willen, maarja. Op individueel niveau wens je mensen niet toe dat ze hun kinderen verliezen. Dus daar ga je niet uitkomen.

Enige oplossing is religie en ontwetendheid de wereld uit en beschikbare anticonceptie voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk moet de kindersterfte omlaag. Daarnaast moet je mensen leren hoe ze anticonceptie moeten gebruiken (en dat het geen zonde is om dat te doen).

Maar eigenlijk wist je dat al, hè Willem?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Regine.
Maar als het sterftecijfer daalt, dan daalt ook het geboortecijfer omdat mensen dan niet nog een kind willen om hun gezin compleet te maken. :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
He bah. Wat een naar westers denken lees ik hier.
Verreweg de meeste mensen leven in gebieden waar het hebben van veel kinderen de norm is. Waarom zouden wij dan moeten promoten dat zij moeten leven zoals wij?

De wereld wordt nagenoeg onleefbaar. Dat maken wij niet meer mee, maar onze (klein) kinderen wel. Dacht je dat die arme saharabevolking lijdzaam ging zitten wachten tot dat het beter gaat? Welnee. Die komen met bootjes naar Europa. Wat wij ze niet brengen komen ze halen. Onze manier van leven bestaat niet meer in 2099. Onbetaalbaar.

Dus, kindersterfte, ziektes en zo: moeten we daar wat aan doen? Voor de aarde is het beter van niet denk ik.
willem1959 schreef:
19-10-2017 10:04
He bah. Wat een naar westers denken lees ik hier.
Verreweg de meeste mensen leven in gebieden waar het hebben van veel kinderen de norm is. Waarom zouden wij dan moeten promoten dat zij moeten leven zoals wij?

De wereld wordt nagenoeg onleefbaar. Dat maken wij niet meer mee, maar onze (klein) kinderen wel. Dacht je dat die arme saharabevolking lijdzaam ging zitten wachten tot dat het beter gaat? Welnee. Die komen met bootjes naar Europa. Wat wij ze niet brengen komen ze halen. Onze manier van leven bestaat niet meer in 2099. Onbetaalbaar.

Dus, kindersterfte, ziektes en zo: moeten we daar wat aan doen? Voor de aarde is het beter van niet denk ik.
Nee, dus ik denk dat de oplossing er eerder in zit mensen niet te oud laten worden en bezuinigen op (oa medische) voorzieningen voor 55+. Een omgekeerde piramide is onwenselijk en aan jongeren heb je meer, toch?
willem1959 schreef:
19-10-2017 10:04
He bah. Wat een naar westers denken lees ik hier.
Verreweg de meeste mensen leven in gebieden waar het hebben van veel kinderen de norm is. Waarom zouden wij dan moeten promoten dat zij moeten leven zoals wij?

De wereld wordt nagenoeg onleefbaar. Dat maken wij niet meer mee, maar onze (klein) kinderen wel. Dacht je dat die arme saharabevolking lijdzaam ging zitten wachten tot dat het beter gaat? Welnee. Die komen met bootjes naar Europa. Wat wij ze niet brengen komen ze halen. Onze manier van leven bestaat niet meer in 2099. Onbetaalbaar.

Dus, kindersterfte, ziektes en zo: moeten we daar wat aan doen? Voor de aarde is het beter van niet denk ik.
Laat maar Willem, dit topic wordt niks meer ;-D
Alle reacties Link kopieren
Wat een raar geschreven topic, gaat alles wel goed met je, willem?
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel een geestig topic. Ik zelf moet hier namelijk ook vaak aan denken als ik dit soort berichten lees. Er is eens een Unicef actie geweest getiteld "we gaan voor nul" waarbij het doel was om de 19.000 kinderen die dagelijks sterven niet te laten sterven. Op jaar basis red je dan bijna 7 miljoen kinderen. Dat zijn 7 miljoen extra monden die je moet voeden en er is nu al zoveel hongersnood. Dat wordt volgend jaar weer een nieuwe campagne om ze allemaal te voeden. En het jaar daarna om ze naar school te laten gaan. En op een gegeven moment geef je geld aan het Wereldnatuurfonds om de neushoorn te redden en aan Unicef om van het neushoorngebied een school te maken voor de 21 miljoen kinderen die ze hebben gered.

Haha wat een onzin natuurlijk, het meeste geld gaat naar de corrupte regering die geen ene flikker geeft om hun eigen bevolking, dat moet het Westen maar doen. Jennifer Lopez boeken op je verjaardagsfeestje is net even wat belangrijker dan je onderdanen voeden niet waar.
voornu schreef:
19-10-2017 10:35
Nee, dus ik denk dat de oplossing er eerder in zit mensen niet te oud laten worden en bezuinigen op (oa medische) voorzieningen voor 55+. Een omgekeerde piramide is onwenselijk en aan jongeren heb je meer, toch?
Wat een idioot idee!
Dus als je ouder bent dan 55 moet je maar doodgaan(ook al hoeft dat niet), omdat het goedkoper is??
Jij bent nog geen 55+ neem ik aan.
Kinderen in verre landen laten doodgaan, omdat we er niet dagelijks mee geconfronteerd worden :facepalm:
Stel dat er hier massale kindersterfte plaatsvond, zouden we er dan nog zo over denken?
karin12345 schreef:
19-10-2017 12:55
Wat een idioot idee!
Dus als je ouder bent dan 55 moet je maar doodgaan(ook al hoeft dat niet), omdat het goedkoper is??
Jij bent nog geen 55+ neem ik aan.

De cursus 'herken sarcasme' begint vrijdag weer, er is nog een plekje vrij. :proud:

(Willem is gezien zijn nick 55+)
Andersom schreef:
19-10-2017 13:08
De cursus 'herken sarcasme' begint vrijdag weer, er is nog een plekje vrij. :proud:

(Willem is gezien zijn nick 55+)

Hoe weet jij dat die opmerking sarcastisch bedoeld is?
Je maakte hem toch niet zelf?
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals, ik snap werkelijk niet dat jullie vinden dat mensen maar dood moeten gaan (kinderen óf ouderen) want ja, overbevolking hè?

Klopt, die is er. Dat wil zeggen dat het geboortecijfer omlaag moet, niet het sterftecijfer omhoog.

En ja, je kunt wel zeggen dat emotie geen plaats heeft in deze discussie, maar als er mensen dood gaan - van welke leeftijd dan ook - is emotie een onvermijdbare consequentie, net als oorlog en massale destabilisering van de regio. Dat moet je niet willen. Dus voor de rationele denkers hier: redeneer even verder dan je neus lang is.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
karin12345 schreef:
19-10-2017 13:13
Hoe weet jij dat die opmerking sarcastisch bedoeld is?
Je maakte hem toch niet zelf?

Nee, ik maakte hem niet om dat die reactie er al stond. Het had wel uit mijn toetsenbord kunnen komen. Dus ik vermoed dat dit met grote waarschijnlijkheid sarcastis bedoeld was.

Misschien komt Voornu nog wel even terug om het te bevestigen of te ontkennen?
Alle reacties Link kopieren
voornu schreef:
19-10-2017 10:35
Nee, dus ik denk dat de oplossing er eerder in zit mensen niet te oud laten worden en bezuinigen op (oa medische) voorzieningen voor 55+. Een omgekeerde piramide is onwenselijk en aan jongeren heb je meer, toch?

Werkelijk.... :facepalm: wat een genante post dit.
LOEP ME MAAR aub.
Andersom schreef:
19-10-2017 13:26
Nee, ik maakte hem niet om dat die reactie er al stond. Het had wel uit mijn toetsenbord kunnen komen. Dus ik vermoed dat dit met grote waarschijnlijkheid sarcastis bedoeld was.

Misschien komt Voornu nog wel even terug om het te bevestigen of te ontkennen?
Lijkt me heerlijk voor je om in iemands hoofd te kunnen kijken.
Kun je ver mee komen in het leven.
missie_m schreef:
19-10-2017 13:30
Werkelijk.... :facepalm: wat een genante post dit.
Ik vind de zogenaamde vraag van willem1959 super genant.
Het is vaak 'inshallah'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven