Amsterdamse make-over van 'Zwarte' Piet

10-11-2017 12:37 3490 berichten
Zwarte Piet is bij de intocht in Amsterdam niet meer zwart. In plaats daarvan komt de Sint met een gevolg van edellieden waarvan het merendeel een Noord-Europese huidskleur heeft.

Wat denk je? Is hiermee een belangrijke stap gezet in een vernieuwing van de knechten van Sinterklaas? Of gaat dit een stille dood sterven door te veel kritiek van zowel aanhangers van 'echte' zwarte pieten als actieclubjes die in de piet nieuwe-stijl ook weer politiek incorrecte elementen zien?

https://www.nu.nl/binnenland/5001131/la ... erdam.html
Helemaal prima! Hopelijk volgt de rest van Nederland ook snel.

Volwassen mensen die zich hier druk om kunnen maken moeten echt een leven zoeken.
Afbeelding

Het is net een modepopje. Die komt echt niet uit een schoorsteen.
Alle reacties Link kopieren
heel goed idee. Hoop dat andere plaatsen snel volgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dit heel goed weergeeft, dat het ook nooit goed is.
Youwish, heb je het artikel ook gelezen?
Alle reacties Link kopieren
:facepalm:
Het is ook nooit goed.

Ik denk dat het ontzettend moeilijk is om een Piet te creëren die aan ieders wensen voldoet.
Nou Ja, ook weer niet goed. Maar wat willen ze dan wel? Je kan overal wel wat slechts bij bedenken denk ik.
Willen ze hem dan gewoon weghebben ofzo?

Mij boeit het verder niet zo allemaal, ben niet zo sinterklazig maar verbaas me echt over het gezeik dat ontstaan is.
[quote=Bruise post_id=27766875 time=1510314175 user_id=203722][/qoute]
Ik had hetzelfde gevoel. Je zou ze zo op een bootje kunnen zetten bij de Gay Parade.
Alle reacties Link kopieren
Bruise schreef:
10-11-2017 12:42
Afbeelding

Het is net een modepopje. Die komt echt niet uit een schoorsteen.
ik vind hem wel lekker, zo staat mama graag langs de intocht hoor
Ik ben er trots op dat ik in deze stad woon, en blij dat hier wel zoals normaal anno 2017 met dit verschijnsel wordt omgegaan.
Ik dacht zelf dat spaanse sint wat mede edelen had meegenomen om hem te helpen de kinderen kadootjes te geven.
In dat licht snap ik de kritiek niet zo en vind ik het een nette oplossing.
Ik schrik ervan als ik in andere gemeentes kom en daar de pieten (dus de ouderwetse duidelijk getinte, met kroeshaar en brede neus) nog vrolijk zie liggen als beeldjes, zelfs een levensgroot hoofd voor op tafel.
http://www.beeldenpaleis.nl/beeld/zwarte-piet-hoord

Prima dat men zo gehecht is aan hun schmink, maar ik vraag me echt af wie die racistische troep nu nog wil kopen.
Blij dat ik dat niet meer tegenkom hier.
Ik denk dat niet zo veel sprake is van vernieuwing van Zwarte Piet. Amsterdam is maar een deel van Nederland he. De stad waar ik in woon daar heb ik alleen nog maar Zwarte Pieten gezien. Ik zit bij de activiteitencommissie bij een grote voetbalvereniging en hier ook alleen Zwarte Pieten dit jaar. Het grote nadeel van roetveeg pieten vind ik dat men zo herkenbaar is.
chocolol schreef:
10-11-2017 12:44
Ik denk dat dit heel goed weergeeft, dat het ook nooit goed is.

Precies. Dit stond in het AD (https://www.ad.nl/binnenland/bezwaar-te ... ~a86ed092/):

Hoe Zwarte Piet er dan wel uit moet zien, daar laat Biekman zich niet over uit. ,,Dat moet de gemeente zelf uitzoeken, daar hou ik mij niet mee bezig. Wij maken bezwaar tegen alles wat te maken heeft met het slavernijverleden en een link heeft met de zwarte Afrikaanse mens. Wat ons betreft is het hele concept van het sinterklaasfeest racistisch. Kruidkoek, de roe... Alles refereert aan het slavernijverleden. Het is zo hardnekkig ingeburgerd dat mensen het niet meer zien."


Wel zeuren, maar geen actie ondernemen. Echt heel storend. En zonde, want ik neem die organisatie totaal niet serieus op deze manier.
Alle reacties Link kopieren
Mogen mensen met een andere huidskleur zich dan nog wel opgeven om Piet te spelen?
nerdopviva schreef:
10-11-2017 13:20
Precies. Dit stond in het AD (https://www.ad.nl/binnenland/bezwaar-te ... ~a86ed092/):

Hoe Zwarte Piet er dan wel uit moet zien, daar laat Biekman zich niet over uit. ,,Dat moet de gemeente zelf uitzoeken, daar hou ik mij niet mee bezig. Wij maken bezwaar tegen alles wat te maken heeft met het slavernijverleden en een link heeft met de zwarte Afrikaanse mens. Wat ons betreft is het hele concept van het sinterklaasfeest racistisch. Kruidkoek, de roe... Alles refereert aan het slavernijverleden. Het is zo hardnekkig ingeburgerd dat mensen het niet meer zien."


Wel zeuren, maar geen actie ondernemen. Echt heel storend. En zonde, want ik neem die organisatie totaal niet serieus op deze manier.
Daar zal die organisatie wel van balen zeg, dat jij ze nu niet meer serieus neemt.
In een dorp werkt dit echt niet. Dan zien de kinderen gelijk dat ome Kees zwarte piet is en de vader van Jantje ook.
DEATH schreef:
10-11-2017 13:25
Daar zal die organisatie wel van balen zeg, dat jij ze nu niet meer serieus neemt.

Dat is dan ook helemaal niet mijn intentie ;-D
Het boeit mij niet hoe piet eruit ziet, ik vind t alleen wel belangrijk dat de kinderen ze niet herkennen. En dat is knap lastig!
In ons dorp kennen wij de hele club die altijd zwarte piet speelt. Dan zou ik hier nooit meer naar een intocht of sinterklaasfeest kunnen gaan want dochterlief is slim zat. Ik vind het maar lastig om er iets van te vinden....
Alle reacties Link kopieren
silviaapje schreef:
10-11-2017 13:31
Het boeit mij niet hoe piet eruit ziet, ik vind t alleen wel belangrijk dat de kinderen ze niet herkennen. En dat is knap lastig!
In ons dorp kennen wij de hele club die altijd zwarte piet speelt. Dan zou ik hier nooit meer naar een intocht of sinterklaasfeest kunnen gaan want dochterlief is slim zat. Ik vind het maar lastig om er iets van te vinden....
gewoon ruilen met het andere dorp.
Jullie pieten daar, hun pieten bij jullie
Alle reacties Link kopieren
YouWish schreef:
10-11-2017 12:41
Helemaal prima! Hopelijk volgt de rest van Nederland ook snel.

Volwassen mensen die zich hier druk om kunnen maken moeten echt een leven zoeken.
Zo. Ben jij even een racist.
Althans volgens het LPS of hoe heten ze.
Of doel je niet op hen als je het hebt over volwassenen die een leven moeten zoeken?

Overigens, hier in de provincie lachen we ons suf over de drukdoenerij in 020. Hilarischer kan bijna niet.

Echt, en dan nog compleet met Andreaskruisen. Wat voor moslims vast weer niet door de beugel kan. Want zwaar christelijk.

Nederland/Amsterdam verandert in 1 grote soap met de ene na de andere cliffhanger 🤣.

Alleen zo jammer van het geld. Hadden ze heel wat kinderen wat voor kunnen geven.
anoniem_346740 wijzigde dit bericht op 10-11-2017 13:37
23.88% gewijzigd
lilalinda schreef:
10-11-2017 13:32
gewoon ruilen met het andere dorp.
Jullie pieten daar, hun pieten bij jullie
Ja daar dacht ik ook net aan, haha!
Maar ik denk dat er hier niks gaat veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
10-11-2017 13:09
Ik ben er trots op dat ik in deze stad woon, en blij dat hier wel zoals normaal anno 2017 met dit verschijnsel wordt omgegaan.
Ik dacht zelf dat spaanse sint wat mede edelen had meegenomen om hem te helpen de kinderen kadootjes te geven.
In dat licht snap ik de kritiek niet zo en vind ik het een nette oplossing.
Ik schrik ervan als ik in andere gemeentes kom en daar de pieten (dus de ouderwetse duidelijk getinte, met kroeshaar en brede neus) nog vrolijk zie liggen als beeldjes, zelfs een levensgroot hoofd voor op tafel.
http://www.beeldenpaleis.nl/beeld/zwarte-piet-hoord

Prima dat men zo gehecht is aan hun schmink, maar ik vraag me echt af wie die racistische troep nu nog wil kopen.
Blij dat ik dat niet meer tegenkom hier.
Waarom ben je er trots op om in Amsterdam te wonen?

Ik denk overigens dat deze discussie voornamelijk om de grote steden draait. Bij ons op school (in Haarlem) zijn de pieten nog gewoon ouderwets zwart, het is totaal geen discussiepunt.
Alle reacties Link kopieren
Phoebe-Buffay schreef:
10-11-2017 12:53
:facepalm:
Het is ook nooit goed.

Ik denk dat het ontzettend moeilijk is om een Piet te creëren die aan ieders wensen voldoet.
Dat is onmogelijk ja. En ook het hele feest afschaffen, voldoet niet aan ieders wensen.
Wel ironisch dat het Landelijk Platforn nu juist niet blij is met de nieuwe Piet.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1080500 ... htengordel

Volgens Josse de Voogd bepaalt de Randstedelijke culturele elite voor een groot deel hoe en wat de Nederlander moet denken over maatschappelijke thema’s.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
piera12345 schreef:
10-11-2017 13:33
Zo. Ben jij even een racist.
Althans volgens het LPS of hoe heten ze.
Of doel je ook niet op hen als je het hebt over volwassenen die een leven moeten zoeken?

Overigens, hier in de provincie lachen we ons suf over de drukdoenerij in 020. Hilarischer kan bijna niet.
niet stoken...
lilalinda schreef:
10-11-2017 13:36
niet stoken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven