Het 2017 vuurwerk debat topic

01-12-2017 23:03 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na de jaarlijkse pieten discussie kunnen we nu verder met de vuurwerkdiscussie.


De Onderzoeksraad voor Veiligheid wil een verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk tijdens de jaarwisseling. Dat is de belangrijkste aanbeveling in een rapport om de veiligheid tijdens de oud-en-nieuwviering te vergroten. Verder pleit de raad voor meer grote georganiseerde shows in gemeenten.


https://nos.nl/artikel/2205412-advies-v ... shows.html

Afbeelding
De schade het afgelopen jaar.

Als TO trap ik af.

Vroeger was ik fel voorstander van de verkoop en het afsteken van consumenten vuurwerk maar sta er nu neutraal in.

Het hoeft niet perse verboden te worden maar als ik de puinhopen zie op Nieuwjaarsochtend en lees dat omstanders ogen kwijt raken door niet door hun zelf afgestoken vuurwerk ben ik van mening dat we misschien toe moeten naar aangewezen centrale plaatsen waar vuurwerk kan worden afgestoken.

Zeg maar per wijk een veldje of plein waar iedereen "los" kan gaan en de rest van de wijk vuurwerk vrij.

Uiteraard zijn er ook andere varianten mogelijk.

Graag jullie - zeer gewaardeerde- mening.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind met veel mensen kijken naar een vuurwerkshow echt heel leuk. Het heeft wel wat om met veel mensen rond 23.30 uur rustig te lopen naar de plek en daarna een soort van samen het oude jaar af te sluiten en het nieuwe te starten, ondertussen kijkend naar prachtig vuurwerk. Ik ben ook een aantal keren in Frankrijk geweest op quatorze juillet, erg leuk en gezellig. Verder zou ik het persoonlijk niet erg vinden als die rotjes, karbiet (mag sowieso niet) en andere imho knal ellende niet meer afgestoken mag worden. Maar weet ook dat er heel veel pubers en anderen zijn die het niet met mij eens zijn. :proud:
enn wijzigde dit bericht op 01-12-2017 23:17
11.51% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
mooi zo laten, betutteling alom.
Betere controle op illegaal vuurwerk, daar komen de grootste knallers vandaan.
Ok ik zal even aanhaken :)

Ik vind het allemaal de grootste onzin.

Het idee om "dan maar" alleen knalvuurwerk te verbieden is gewoon slecht onderbouwd. Ik heb vorig jaar een sierpotje op zn zij zien gaan en dat ging ook haast mis.

Het eerste idee om vuurwerk in zijn totaliteit te verbieden vind ik ondoordacht. Dan heb je half nl lam in de auto op weg naar een show. Mensen met kleine kinderen uitgesloten want ik zie me daar niet staan een een ukkie van 2 en 5.

Het argument schade.. sja een gemiddeld voetbaljaar levert dat ook wel op. Evenals de kosten voor politie inzet en ambulances.

Laat alles maar gewoon zoals het is. En blijf mensen informeren over de gevaren.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heeeel erg gek op vuurwerk en zou het heel jammer vinden als het knallen verleden tijd is. Tuurlijk snap ik het, maar oudejaarsavond vanaf mijn balkon is echt prachtig met alle vuurpijlen maar ook de 1000-klappers horen erbij. Jammer jammer als dat op zou houden.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
01-12-2017 23:15
mooi zo laten, betutteling alom.
Betere controle op illegaal vuurwerk, daar komen de grootste knallers vandaan.
Veel ongelukken gebeuren met legaal vuurwerk.
Vuurpijl valt uit fles en beland in oog etc.

De meeste ongevallen zijn met vuurpijlen:

De onderzoeksraad zegt dat vuurpijlen ieder jaar veel letsel veroorzaken. Dit komt doordat ze vaak uit de hand worden geschoten, op omstanders worden gericht of in wankele flessen worden geplaatst, waardoor ze de verkeerde kant op kunnen gaan
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
01-12-2017 23:19
maar oudejaarsavond vanaf mijn balkon is echt prachtig met alle vuurpijlen
Eens afgelopen jaar voor het eerst meegemaakt, ook erg mooi.
Vooral het knallen voor de lol bijvoorbeelx net bij mijn benen als ik rustig op straat loop om een onsje kaas te halen, stoort me echt. Ik schrik me dan echt een ongeluk.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind t zonde van mijn geld en zal nooit vuurwerk kopen. Verder maakt t mij niet zoveel uit wat andere doen ik vind wel dat het steeds gevaarlijker wordt met een hoop illegaal vuurwerk waarmee je bergen mee kan opblazen. Dat vind ik wel een beetje eng
Alle reacties Link kopieren
* gilletje slaakt *

In de tijd waarin vuurwerk werd uitgevonden kan ik me voorstellen dat het iets magisch was. Anno nu vind ik het niet meer kunnen, niet voor de rotjochies particulier, en niet voor officiële instanties. Het is milieubelastend qua lucht, afval en herrie. Het veroorzaakt overlast en ongelukken. Niks feestelijks aan.

Om 1 januari toch op een mooie manier in te luiden zouden lokale overheden lichtshows kunnen organiseren, zoals GLOW in Eindhoven. Gezellig met bubbels en bollen.

Van mij mag er een totaalverbod op vuurwerk komen. Flinke controle daarop en stevige sancties.

:hello: Welcome to 2018 :hello:
Alle reacties Link kopieren
Sja lastig. Ik snap dat veel mensen het leuk vinden om af te steken. Ik vind het zelf ook leuk om te zien en horen. Maar let wel, alleen om 12 uur. Dus niet al een week vooraf en op de dag zelf. Maar ik zie ook hoeveel last mijn huisdieren ervan hebben. Ook zou ik graag zien dat illegaal vuurwerk niet meer aan te komen is maar dat is een utopie denk ik. Daarnaast vind ik de rotzooi die toch altijd maar blijft liggen een minpunt.

Ik ben in australie geweest met oud en nieuw en daar heb je een prachtige show. Veilig en gecontroleerd. Geen gedoe op straat of rotzooi. Het werkt daar en in frankrijk toch prima. Waarom kan dat hier niet? Ik denk dat veel mensen vinden dat hen dan (weer) iets wordt afgenomen, dat er betutteld wordt. Ik zie meer voordelen dan nadelen eigenlijk.

Sowieso vind ik oud en nieuw iets heftigs. Kost miljoenen aan schade en ongevallen door vuurwerk, alcohol en drugs, mishandeling etc.
hollebollegijs schreef:
01-12-2017 23:20
Veel ongelukken gebeuren met legaal vuurwerk.
Vuurpijl valt uit fles en beland in oog etc.

De meeste ongevallen zijn met vuurpijlen:

De onderzoeksraad zegt dat vuurpijlen ieder jaar veel letsel veroorzaken. Dit komt doordat ze vaak uit de hand worden geschoten, op omstanders worden gericht of in wankele flessen worden geplaatst, waardoor ze de verkeerde kant op kunnen gaan
mss moeten de fabrikanten dan veiliger vuurwerk maken.

Maar we worden al zo veel betutteld, wordt er niet goed van.
en ik zie het echt niet zitten dat er vuurwerkshows georganiseerd worden. Dan moet je allemaal ergens anders heen om vuurwerk te kijken?
Hier wordt veel carbid geschoten, prachtig! Knalt lekker de hele dag door, met doffe dreunen. Dat hoort er echt bij.

Maar laat ze maar meer controleren op illegaal vuurwerk. Dat is veel zwaarder dan wat hier verkocht mag worden en haal je in Duitsland zo bij de Lidl. Dat snap ik dan weer niet. Bij ons grote bunkers voor vuurwerkopslag en daar ligt het tussen de doosjes eieren en de tomaten bij wijze van spreken
Alle reacties Link kopieren
tiepmiep77 schreef:
01-12-2017 23:26
Dat vind ik wel een beetje eng
Dat heb ik soms ook.

Kijk dat illegale spul had ik 15 jaar geleden ook, fles champagne achter de kiezen en dreunen maar.
Maar ik heb wat programma's gezien met afgerukte handen en ontplofte ogen en sindsdien blijf ik er uit de buurt.

Ik heb zoiets voor 30 minuten knal plezier wil ik niet maanden revalideren.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gezeik ten top weer. Is toch leuk, een beetje knallen?

Dan kunnen we beter het automobilisme verbieden, dat levert veel meer slachtoffers op.

Echt ik word zo moe van dat getuttel tegenwoordig.
Lady*Voldemort schreef:
01-12-2017 23:35
Gezeik ten top weer. Is toch leuk, een beetje knallen?

Dan kunnen we beter het automobilisme verbieden, dat levert veel meer slachtoffers op.

Echt ik word zo moe van dat getuttel tegenwoordig.
:high5:
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
01-12-2017 23:32


Maar laat ze maar meer controleren op illegaal vuurwerk. Dat is veel zwaarder dan wat hier verkocht mag worden en haal je in Duitsland zo bij de Lidl. Dat snap ik dan weer niet. Bij ons grote bunkers voor vuurwerkopslag en daar ligt het tussen de doosjes eieren en de tomaten bij wijze van spreken

Ik woon bij de grens en inderdaad ligt het daar bij de Lidl maar dat zijn niet de illegale lawinepijlen en de cobra 6 die je daar kan kopen.
Die komen uit Polen, Tsjechië etc.

Je mag in Duitsland gewoon vuurwerk halen
https://www.politie.nl/themas/vuurwerk.html

Officieel moet je het aanmelden maar dat doet niemand.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
01-12-2017 23:35
Gezeik ten top weer. Is toch leuk, een beetje knallen?

Dan kunnen we beter het automobilisme verbieden, dat levert veel meer slachtoffers op.

Echt ik word zo moe van dat getuttel tegenwoordig.
Dat is natuurlijk zo.

Maaaaaaaaaar zonder 60 minuten vuurwerk met oud & nieuw staat de economie niet stil, verbied je auto's is het over en uit met Nederland, ik zou niet weten hoe de supermarkten bevoorraad moeten worden. Per bakfiets?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Als het bij die ene keer per jaar, tussen 23.00 en 02.00 uur, zou blijven no problemo.

Maar zoals het nu is, nee, afschuwelijk. Vind het zo zielig voor alle huisdieren die onnodig dagenlang in de stress zitten. :(
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
01-12-2017 23:42
Dat is natuurlijk zo.

Maaaaaaaaaar zonder 60 minuten vuurwerk met oud & nieuw staat de economie niet stil, verbied je auto's is het over en uit met Nederland, ik zou niet weten hoe de supermarkten bevoorraad moeten worden. Per bakfiets?
Via de hyperloop, Gijs.
Alle reacties Link kopieren
Tja, dat leuk knallen kon pakweg 30 jaar geleden ook nog. Nu niet meer, want het knalwerk is niet meer wat het vroeger was, en echt leuk is het ook niet meer. Het is inderdaad gevaarlijk geworden, ik voel me op 31 december niet echt veilig meer op straat. Vuurwerk wordt naar je gegooid als je op straat loopt, en dan heb ik het over 13.00 uur middag's. Tijden zijn veranderd, jeugd/kinderen die nu het vuurwerk van "vroeger" aansteken zijn ook veranderd. Het kan denk ik niet meer, het is niet meer verantwoord.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Nouja zeg, mag dat ook al niet meer? Alle tradities worden ons gewoon afgepakt! :facepalm: waar gaat het naar toe hier he in ons Nederland, zullen we met zn allen op 31 december alle wegen blokkeren?
Het was een grapje hoor! Ik steek vuurwerk af de 31e, heel beschaafd kindervuurwerk. We wonen landelijk, dus niemand heeft er last van. Ik hou er van, van kinderen die rotjes gooien niet.
Alle reacties Link kopieren
Mensen kunnen niet met vuurwerk omgaan. Ze zijn hier al vanaf september aan het knallen. Mijn hondje is er doodsbang voor. Ben zelf ook bang dat het naar me toe wordt gegooid, is al eens gebeurd. En ook toen ik ooit eenseen activiteit bijwoonde en in een menigte stond, was er iemand zo gek om vuurwerk te gooien. Helemaal verbieden voor de consument dus ,want dat handhaven, daar komt helemaal niets van terecht.
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
01-12-2017 23:44
Als het bij die ene keer per jaar, tussen 23.00 en 02.00 uur, zou blijven no problemo.

Maar zoals het nu is, nee, afschuwelijk. Vind het zo zielig voor alle huisdieren die onnodig dagenlang in de stress zitten. :(
Precies! Mensen kunnen er gewoon niet mee omgaan, verbieden dus, dat is voor iedereen veiliger.
Alle reacties Link kopieren
Ooh en dan die rotzooi die je er dagen erna nog van hebt. Straten liggen bezaaid met rode wikkels en weet ik veel wat voor rotzooi allemaal, mensen hebben niet eens het fatsoen om het op te ruimen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat het er volgend jaar nog is. We vieren oud en nieuw alleen nog een beetje voor de sfeer en de nostalgie maar als er geen geknal meer is op straat houdt het op wat mij betreft. Dat is al gebeurd met het sinterklaasfeest. Kan het niet meer zoals ik wil, dan is het niet genoeg meer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven