Inclusief onderwijs: een gunst of een plicht?

04-12-2017 17:53 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijd geleden had ik wat gelezen over een jongen Kubo met down die weggestuurd is van school omdat de school hem geen onderwijs meer kon bieden: https://www.trouw.nl/home/-kubo-leert-h ... ~a36adf3c/

Volgens de ouders is dit een overtreding van een verdrag dat neerkomt op inclusief onderwijs een plicht.
Dat zou kortweg betekenen dat ieder kind naar de gewone school gaat en dat er geen ZMLK en zmok meer is.
In Amerika zou het normaal zijn.

Er wordt ook genoemd dat kinderen met down meer leren op gewone scholen en zmok-kinderen ook omdat er voorbeeldleerlingen zijn.
Ook ontmoeten kinderen elkaar en worden de gehandicapte kinderen niet meer elke dag weggevoerd in busjes ver weg.

Maar is inclusief onderwijs wel een goed idee?
Ik heb nooit een ZMLK kind in de klas gehad maar wel vaak een echte zmok en elke dag waren er problemen. Misschien is een gewone school wel beter voor heb maar voor de 25 andere leerlingen ook? Of is dat weer de schuld van incapabele scholen en leraren?

Ik weet het niet

Zou een inclusieve school verplicht moeten zijn dus school is inclusief of kort het een gunst zijn en dus keuze van de school zelf?
Dat wisselt per casus.

Geen kind is hetzelfde, onderwijs op maat is wenselijk.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig familie van OumaimaAlaoui?
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Lijkt me een nadeel voor de andere kinderen.
Alle reacties Link kopieren
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 04-12-2017 19:43
Reden: trollen
98.52% gewijzigd
Ga eens kijken op het vmbo, zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
In Amerika heb ik het gezien tijdens een jaar high school. Het verstandelijk en fysiek gehandicapte meisje had altijd een begeleider bij zich. De les werd op een normale manier gegeven en het is niet zo dat dat meisje zich echt mengde met de andere scholieren.
Ik denk dan dat een kind misschien gelukkiger is bij een school voor speciaal onderwijs.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-12-2017 20:07
Reden: op de man
98.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 04-12-2017 19:43
Reden: quote verwijderd
98.29% gewijzigd
[...]

tuig zelfs.... wauw
als je er nou echt niks van af weet hè. Hou dan gewoon je mond in plaats van je zo kwetsend te uiten.
Alsof elk kind met beperking de hele dag door maar ongepast gedrag vertoont en zelfs anderen aanrandt.
Alle reacties Link kopieren
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 04-12-2017 19:42
Reden: trollen
98.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewerkt met leerlingen met ernstige meervoudige beperkingen. Voor het sociale aspect is het fijn wanneer het kind naar een school in de buurt kan. Tegelijkertijd geloof ik niet dat inclusief onderwijs voor ieder kind het beste is. In de VS gaan alle kinderen weliswaar naar dezelfde school, maar daar bestaat sowieso geen niveau-indeling. Bovendien zitten kinderen met een beperking voor meer of minder uren in een special education classroom waar dus allerlei beperkingen bij elkaar zitten. Dat lijkt me niet perse een wenselijke situatie. Ook gaat expertise verloren.

Onderwijs op maat voor alle kinderen lijkt me zeer wenselijk. Geen enkel kind functioneert beter in een klas van 33 dan van 20. Echter kost dat wel veel geld dat we met z’n allen moeten betalen. Als het reguliere onderwijs meer maatwerk kan leveren dan kunnen meer kinderen meedoen. Eerst op school en later ook in de maatschappij.
Alle reacties Link kopieren
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 04-12-2017 19:43
Reden: trollen
99.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[..]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 04-12-2017 19:44
Reden: trollen
99.15% gewijzigd
maar on topic: inclusief onderwijs is een mooi streven maar zolang er op reguliere scholen 1 leerkracht voor een klas van 25+ kinderen staat, is het een utopie. Hoe moet die ene leerkracht er ook nog kinderen met een beperking bij hebben? Dan moeten de klassen kleiner en er moeten meer mensen voor die kleinere klas (leerkracht of klasse-assistent).
Ook moeten de leerkrachten een veel uitgebreidere opleiding hebben, die ook ingaat op al die beperkingen en hoe je daar mee omgaat.

Mijn zoon is zo'n beperkt rotjoch (volgens sommigen) en zit in een klas met 7 anderen en heeft 2 leerkrachten voor de groep.
Die geven op 7 verschillende niveaus les, want zo gaat dat op speciaal onderwijs.
Sommigen hebben ook een lichamelijke beperking erbij en ook daar moet de juf mee om kunnen gaan.

De school zelf is prikkelarm ingericht (kom daar maar om op een gewone school). Er is overal extra veel ruimte voor bv rolstoelen en ook omdat de leerlingen vanwege hun beperking vaak niet heel dicht op elkaar kunnen zitten (zoals op een gewone school). Dat klasje van 7 heeft een lokaal waar op een gewone school 25+ leerlingen in worden opgeborgen.

Dus, even samenvattend, wat is er nodig voor inclusief onderwijs: meer en beter opgeleide docenten en klasse-assistenten, grotere schoolgebouwen die ook compleet opnieuw ingericht moeten worden. En last but not least: een mentaliteitsverandering gezien de haat on onwetendheid die hier nu al tentoon wordt gespreid.

Laat ik ermee eindigen te zeggen dat ik blij ben dat mijn zoon op speciaal onderwijs zit, waar er tenminste wel aandacht en begrip is voor zijn beperking, waardoor hij zich optimaal kan ontplooien. Dat was op een gewone school nooit gelukt.
Alle reacties Link kopieren
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 04-12-2017 19:42
Reden: trollen
98.41% gewijzigd
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 04-12-2017 19:44
Reden: trollen
99.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er schijnt een hele Alaoui-dynastie te zijn, die sinds 1666 over Marokko regeert, althans volgens Wikipedia : https://nl.wikipedia.org/wiki/Alaoui.
Interessant hoor ;-D
nounou
Op de man? Rb loopt er behoorlijk mee te koop dat ze kinderen haat .
Alle reacties Link kopieren
Het Passend Onderwijs is al mislukt, moet het nog slechter worden? Wat doen we de leraren aan? Als ze verzorger wilden worden dan hadden ze wel een opleiding voor de zorg gedaan.

Ieder zijn vak. Gewone basisschoolleraren, speciaal onderwijs leraren, ziekenverzorgenden, ergotherapeuten, iedereen vindt iets leuk om te doen. Dwing een gewone basisschoolleraar niet in zestien beroepen die hij/zij niet heeft gekozen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Passend onderwijs en inclusief onderwijs staan gewoon synoniem voor ordinaire bezuinigingen in het onderwijs. Bezuinigingen die dan wel op het bordje van de gewone basisschoolleerkracht terecht zijn gekomen. Die leerkracht moet meer en moeilijker werk verrichten voor hetzelfde lage salaris.

Leerkrachten in het speciaal onderwijs zitten in een andere salarisschaal dan die van het gewone basisonderwijs. Ook zijn de klassen in het speciaal onderwijs vele malen kleiner. Hoe je kunt bezuinigen is dan wel duidelijk. Leerlingen overhevelen van het speciaal onderwijs naar het reguliere onderwijs en er een leuke benaming aangeven.

Als je een aantal zorgkinderen in je klas hebt op een gewone basisschool dan gaat de extra aandacht voor zorgleerlingen ten koste van de andere “gewone” leerlingen. Zeker als je ook nog eens voor een combinatieklas staat. Je hebt namelijk niet de hele dag “extra” handen in de klas. Dan heb ik het nog niet eens over het probleem dat sommige zorgleerlingen ook erg storend kunnen zijn in een klas.
Ik heb een zoon om ZMLK onderwijs. Mijn zoon hoort alles en kan alleen in een kleine klas genoeg opnemen. Als hij in een groep van 25 of 30 leerlingen wordt geplaatst, komt hij niet tot leren en verstoort hij de orde in de klas omdat hij hardop denkt. Daarnaast zou hij ook een onderwijsassistent dan 1 op 1 met hem moeten hebben; niet te doen. Alle veranderingen zijn er op gericht om onderwijs uit te kleden, de kosten te drukken, etc. dus waar zou de mankracht vandaan moeten komen? Onze leerkrachten staan al enorm onder druk.

Ik ben wel voor een vorm waarin kinderen met handicaps, stoornissen etc meer worden opgenomen in de maatschappij. Misschien zou een gedeeld gebouw wel wat zijn. Overigens bieden ze op de middelbare school van mijn dochter wel maatschappelijke stages aan op de school van mijn zoon.
Valt exclusieve stromingen (vwo, havo, vmbo) op middelbare school onder het ideaal, inclusief onderwijs?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven