Terreur tegen Joods restaurant in Amsterdam

09-12-2017 15:36 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik verwonderde me laatst toen ik een filmpje bekeek van een anti-Pieten-Demonstratie in Amsterdam waar anti-Piet-demonstranten op het podium door de luidsprekers 'Free Palestine Free Palestine' en 'Fuck de koning en fuck de koningin' riepen. En de anti-Piet-aanhangers klapten en jubelden. Dit gaat helemaal niet om de kleur van z.Piet zei ik.

Maar aan bovenstaande demonstratie moest ik denken toen ik onderstaand filmpje zag.

Na het zien van onderstaand filmpje lijkt het er op alsof de dader pas begint uit te razen als de agenten zijn aangekomen en vraag ik mij af waarom de twee agenten de dader eerst zijn gang laat gaan voordat ze ingrijpen.

De zoon van de eigenaar zei eerder dat hij de actie als een aanslag ziet. "Er wordt vaker gespuugd. Maar nooit zoiets als dit.

Ik maak een vuist tegen bedreigingen en haat.




https://youtu.be/J3RvFTiHF8o RTL Nieuws
Gepubliceerd op 7 dec. 2017
Een man met een Palestijnse vlag heeft vanochtend met een knuppel de ramen van een joods restaurant in Amsterdam ingeslagen. Omstanders legden de vernieling vast op camera. Volgens de eigenaar van het restaurant is de Amerikaanse erkenning van Jeruzalem als hoofdstad van Israël, de aanleiding van het geweld. De dader is aangehouden.

NOS

Man met Palestijnse vlag slaat ruiten koosjer restaurant in Amsterdam in
Donderdag, 7 dec. 2017 12:41
Binnenland

Een man met een stok met daaraan een Palestijnse vlag heeft vanochtend even voor 11.00 uur de ruiten van een koosjer restaurant in Amsterdam ingeslagen.

[filmpje:Omstander filmt hoe een man met Palestijnse vlag ruiten van een koosjer restaurant inslaat]

De politie heeft de 29-jarige man met behulp van pepperspray gearresteerd. Op de beelden is te zien dat de agenten aanvankelijk zonder in te grijpen toekijken hoe de man de ruiten inslaat. Tijdens het incident was het restaurant gesloten.

Daad van terreur

Het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap noemt het inslaan van ruiten van een koosjer restaurant "niets minder dan een daad van terreur. Met deze wandaad wordt de hele Joodse gemeenschap getroffen".

Het Centraal Joods Overleg keurt het ten sterkste af "dat bepaalde mensen in onze samenleving hun onvrede omtrent politieke zaken in het Midden-Oosten afreageren op Joden alhier." Het samenwerkingsverband roept de overheid op "om waakzaam te zijn tegen deze bedreigingen van de vrede."

Een getuige meldt aan de Amsterdamse stadszender AT5 dat de man tijdens zijn actie "Palestina" en "Allahoe riep. De man sloeg vijf ruiten in en beschadigde ook de vloer. Op het filmpje is te zien hoe twee gewaarschuwde agenten niet meteen ingrijpen als de man op de ramen slaat en tegen de deur schopt. Na ongeveer twintig seconden werken ze hem tegen de grond.

Een van de eigenaren zegt tegen AT5 dat het restaurant vanavond gewoon weer opengaat. "We laten de ramen dichtplakken en gaan verder waar we gisteren waren gebleven." Hij heeft samen met de mede-eigenaar besloten dat het restaurant extra beveiligd gaat worden.

De eigenaar noemt de daad van de man "een vorm van angst zaaien. Meneer is ook echt binnen geweest, dus dat is heel heftig".

Een zoon van de eigenaar zei eerder dat hij de actie als een aanslag ziet. "Er wordt vaker gespuugd. Maar nooit zoiets als dit. Bij iedereen zit de schrik er heel erg in."

Gisteren erkende president Trump Jeruzalem als hoofdstad van Israël. Dat heeft wereldwijd en vooral in het Midden-Oosten tot veel ophef geleid. Over eventuele extra beveiliging van Joodse eigendommen in Amsterdam wil de politie geen mededelingen doen.

Extra alert

Amsterdam is extra alert op incidenten vanwege het besluit van Trump zei waarnemend burgemeester Van Aartsen bij zijn eerste vergadering met de gemeenteraad. Van Aartsen zegt dat hij het inslaan van de ruiten bij het restaurant heeft besproken met opperrabbijn Jacobs en zijn medeleven heeft uitgesproken tegenover de joodse gemeenschap.
LOEP ME MAAR aub.
Wat is je vraag precies?
Alle reacties Link kopieren
Er was nog geen topic over. Het samenwerkingsverband roept de overheid op "om waakzaam te zijn tegen deze bedreigingen van de vrede." Ik wil deze aanslag onder de aandacht brengen en een vuist maken tegen deze haat.
LOEP ME MAAR aub.
Onbegrijpelijk dat de politie niet meteen in greep. Ze laten hem gewoon zijn gang gaan en grijpen daarna pas in. Ze hadden hem moeten pakken voordat hij de ruiten in ging slaan.
Ik begreep dat de politie eerst een gesprek met de man probeerde te voeren, dat lukte niet. Daarna was er kort overleg tussen de twee wie wat zou doen en trokken ze hun handschoenen aan. Vervolgens werd hij gepeppersprayt en op de grond gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit eng. Knuppels, glasgerinkel bij een Joodse winkel, lijkt verdorie wel een mini kristallnacht.

En dan die verdachte die liegt dat hij 'geen antisemitische motieven' had. Nee joh, tuurlijk niet, gewoon toeval dat hij een kosher restaurant aan gort slaat, had net zo goed de Bart Smit hebben kunnen zijn :facepalm:
De agenten hebben het goed gedaan, het is uitgebreid in het nieuws geweest waarom de agenten niet dírect ingrepen, één van de redenen was dat ze niet wisten wat de man nog meer bij zich had, denk aan bomgordel. Agenten hebben overleg gevoerd en met de pepperspray de man weten te arresteren.
Blondie456 schreef:
09-12-2017 15:50
Onbegrijpelijk dat de politie niet meteen in greep. Ze laten hem gewoon zijn gang gaan en grijpen daarna pas in. Ze hadden hem moeten pakken voordat hij de ruiten in ging slaan.
Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen toch zo snel dit soort dingen roepen.
Agenten hebben het goed aangepakt.
Alle reacties Link kopieren
Tessa44- schreef:
09-12-2017 15:55
De agenten hebben het goed gedaan, het is uitgebreid in het nieuws geweest waarom de agenten niet dírect ingrepen, één van de redenen was dat ze niet wisten wat de man nog meer bij zich had, denk aan bomgordel. Agenten hebben overleg gevoerd en met de pepperspray de man weten te arresteren.
Juist daarom. Iemand met een bomgordel gaat niet eerst ruiten in diggelen slaan. Iemand met een wapen of zwaard op zak gaat niet met een vlaggenstok te keer.

Laten we er van uit gaan dat de agenten juist hebben gehandeld. Dan schrik ik nog steeds van de haat. De zoon van de restauranteigenaar zegt dat er vaker gespuugd word.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
pollie schreef:
09-12-2017 15:52
Ik vind dit eng. Knuppels, glasgerinkel bij een Joodse winkel, lijkt verdorie wel een mini kristallnacht.

En dan die verdachte die liegt dat hij 'geen antisemitische motieven' had. Nee joh, tuurlijk niet, gewoon toeval dat hij een kosher restaurant aan gort slaat, had net zo goed de Bart Smit hebben kunnen zijn :facepalm:
Dit!
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Lucifermiauww schreef:
09-12-2017 16:05
Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen toch zo snel dit soort dingen roepen.
Agenten hebben het goed aangepakt.
Nou ik twijfel toch ook aan de lezing van de agenten.
Ik begreep bij zien van de beelden ook niet waarom de agenten niets deden.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heeft een Palestijn hier een asielstatus?
Mijn hemel wat een onzin, nee leuk is het er niet maar zelfs Afghanen gaan retour dan kan een Palestijn helemaal terug.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Achterlijk zo'niet actie. Wat kan die eigenaar van het restaurant er aan doen dat Trump dat roept over Jeruzalem. En wat kunnen Joden er aan doen dat Palestina bezet is? Als we ze gaan denken dan zal er nooit wereldvrede komen.
De dader had een asielstatus in Nederland. Lekker terugsturen. Op dit soort geweld zitten we niet te wachten.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
09-12-2017 16:22

De dader had een asielstatus in Nederland. Lekker terugsturen. Op dit soort geweld zitten we niet te wachten.
Is er niet eens oorlog in de Palestijnse gebieden maar hij zal wel een mooi verhaal hebben opgehangen over homoseksualiteit ofzo.
Errug populair momenteel bij de IND
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Vandaag las ik een interessante column van Rosanne Hertzberger in het licht van dit topic. Alhoewel de TO mij onder de negeer heeft staan, plaats ik de link toch:

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/09/be ... r-a1584313
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
09-12-2017 16:28
Vandaag las ik een interessante column van Rosanne Hertzberger in het licht van dit topic. Alhoewel de TO mij onder de negeer heeft staan, plaats ik de link toch:

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/09/be ... r-a1584313

Wat ze over de PVV zegt klopt niet.
De PVV is pro Joods en daarom anti islamitisch en niet omgedraaid.
Voor de rest heeft ze wel een punt.

Overigens was het niet Trumps besluit om Jeruzalem ter erkennen, in 1995 besloot het Amerikaanse Congres al met een grote meerderheid om Jeruzalem te erkennen als hoofdstad van Israël.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Deze Palestijn is niet alleen tegen de Joden, maar ook tegen de Nederlandse normen, waarden en tradities. Kan idd een extremist zijn, maar ook een ggz-patiënt. In ieder geval is hij niet kieskeurig.

Verder ben ik een beetje een Gretta Duisenberg in de Palestinakwestie.
Sophiever schreef:
09-12-2017 16:08
Nou ik twijfel toch ook aan de lezing van de agenten.
Ik niet in ieder geval!
mick87 schreef:
09-12-2017 16:22
Achterlijk zo'niet actie. Wat kan die eigenaar van het restaurant er aan doen dat Trump dat roept over Jeruzalem. En wat kunnen Joden er aan doen dat Palestina bezet is? Als we ze gaan denken dan zal er nooit wereldvrede komen.
De dader had een asielstatus in Nederland. Lekker terugsturen. Op dit soort geweld zitten we niet te wachten.
Palestina is opgedeeld in Jordanië en Israel.

Transjordanië of de Oostelijke Jordaanoever (Arabisch: إمارة شرق الأردن ʾImārat Sharq al-ʾUrdun, Engels: Emirate of Transjordan) was het oostelijke deel van het Britse mandaatgebied Palestina, dat door de Volkenbond was gecreëerd na de Eerste Wereldoorlog.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
09-12-2017 16:39
Wat ze over de PVV zegt klopt niet.
De PVV is pro Joods en daarom anti islamitisch en niet omgedraaid.
Voor de rest heeft ze wel een punt.

Overigens was het niet Trumps besluit om Jeruzalem ter erkennen, in 1995 besloot het Amerikaanse Congres al met een grote meerderheid om Jeruzalem te erkennen als hoofdstad van Israël.
Dat klopt, maar Trump gaat nu als eerste daad bij het woord voegen door de ambassade te verplaatsen. Zijn voorgangers deden dat niet vanwege het zeer precaire vredesproces dat daardoor zou worden verstoord - exact wat je nu ziet gebeuren. Dit lijkt vooral een actie om te scoren bij eigen achterban, de (christelijke) Republikeinen.
Alle reacties Link kopieren
Lorelai schreef:
09-12-2017 17:36
Dat klopt, maar Trump gaat nu als eerste daad bij het woord voegen door de ambassade te verplaatsen. Zijn voorgangers deden dat niet vanwege het zeer precaire vredesproces dat daardoor zou worden verstoord - exact wat je nu ziet gebeuren. Dit lijkt vooral een actie om te scoren bij eigen achterban, de (christelijke) Republikeinen.

Er is helemaal geen sprake van een vredes proces.
Israël laat de kolonisten rustig hun gang gaan.

De Oslo-akkoorden liggen te verstoffen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Dit was een kop van de Haaretz. En ik geloof dat het wel aardig klopt:

Trump Hasn’t Killed the Peace Process, He Just Pronounced It Dead
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
09-12-2017 16:39
Wat ze over de PVV zegt klopt niet.
De PVV is pro Joods en daarom anti islamitisch en niet omgedraaid.
Voor de rest heeft ze wel een punt.

Overigens was het niet Trumps besluit om Jeruzalem ter erkennen, in 1995 besloot het Amerikaanse Congres al met een grote meerderheid om Jeruzalem te erkennen als hoofdstad van Israël.
Maar er zit nog wel een groot verschil tussen het erkennen, en het realiseren. Het realiseren door de ambassade te verhuizen is gewoon provoceren.
Sara9876 schreef:
09-12-2017 18:56
Maar er zit nog wel een groot verschil tussen het erkennen, en het realiseren. Het realiseren door de ambassade te verhuizen is gewoon provoceren.
De ambassade komt dan toch in West Jeruzalem. En volgens mij zien alle landen dat sowieso al als onderdeel van Israel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven