Donor bedanken?

11-12-2017 22:08 98 berichten
https://www.rtlnieuws.nl/gezin/rinys-zo ... edankbrief

Bovenstaande stuk betreft een moeder waarvan haar jonge zoon na zijn overlijden 8 organeren doneerde. De moeder is teleurgesteld dat ze maar 1 bedankbrief heeft gekregen en van de overige 7 ontvangers niet.

Wat vinden jullie? Mag je verwachten dat men na het ontvangen van een orgaan de (familie van de) donor een bedankbrief stuurt?

To trapt af: het is fijn dat als de behoefte er is, dat je kan bedanken maar ik vind niet dat je je verplicht moet voelen.
Het lijkt mij ook moeilijk om de familie van de overleden donor te bedanken; welke juiste woorden gebruik je?
Daarnaast zijn niet alle ontvangers gelijk weer gezond of is het uiteindelijk helemaal niet gelukt, afstoting.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik geloof dat ik het wel normaal zou vinden. Hoeveel moeite is dat nou?
En je hebt er wel iets heel moois voor gekregen van iemand die totaal niet verplicht was om zich als donor te registreren.

Het komt op mij nogal ondankbaar over en snap die moeder wel, maar wellicht zit er meer achter.
Ik denk niet dat je het mag verwachten dat je een bedankbrief krijgt, het donorschap is namelijk anoniem.

Wel zou ik de behoefte hebben om te bedanken. Ik zou aangeven dat ik open zou staan voor een ontmoeting als zij daar behoefte voor voelen. Ik ben van nature niet zo tactvol dus ik zou het een formuleren wel een moeilijke opgave vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je als donor zijnde genoegen moet nemen met het idee dat je (hopelijk) iemand geholpen hebt. Een bedankje sturen zou niet in me opkomen denk ik, zou m'n leven lang er blij mee zijn dat wel.
En idd, welke woorden gebruik je voor de nabestaanden van je donor?
cookie84 schreef:
11-12-2017 22:15
Ik denk dat je als donor zijnde genoegen moet nemen met het idee dat je (hopelijk) iemand geholpen hebt. Een bedankje sturen zou niet in me opkomen denk ik, zou m'n leven lang er blij mee zijn dat wel.
En idd, welke woorden gebruik je voor de nabestaanden van je donor?
Bedankt dat ik een stukje van je nabestaande mocht?
Als je iets weggeeft doe je dat als het goed is zonder verwachtingen.
cookie84 schreef:
11-12-2017 22:15
Ik denk dat je als donor zijnde genoegen moet nemen met het idee dat je (hopelijk) iemand geholpen hebt. Een bedankje sturen zou niet in me opkomen denk ik, zou m'n leven lang er blij mee zijn dat wel.
En idd, welke woorden gebruik je voor de nabestaanden van je donor?
Je krijgt dus inderdaad al wel informatie welke organen zijn gedoneerd. Niet aan wie en waar. Kan dus ook in een ander land zijn.

Ik denk dat het voor mij genoeg zou zijn om te weten wat ze hebben kunnen gebruiken.
Moiren’ schreef:
11-12-2017 22:19
Bedankt dat ik een stukje van je nabestaande mocht?
Als je iets weggeeft doe je dat als het goed is zonder verwachtingen.
Precies! Je weet al dat ze het hebben kunnen gebruiken maar verwacht je dan nog echt een persoonlijk bedankje?
Het zou mij ook te dichtbij komen, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat veel ontvangers van donors en hun familie het gewoon niet durven. Het is toch eigenlijk een soort bedanken voor het overlijden van een geliefd persoon. Dus mensen stellen het uit en durven dan helemaal niet meer. Klinkt stom zoals ik het schrijf maar kan het even niet beter verwoorden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik ben verbaasd over die ene brief, ik dacht dat dit soort contact niet mogelijk was. Doneren gaat anoniem en ik was in de veronderstelling dat er door de tussenliggende organisatie geen gegevens doorgespeeld werden of brieven doorgestuurd werden.

Maar goed, als het wel kan, dan is het maar de vraag of het orgaan aanslaat (bij afstoting heb je wel andere zorgen aan je hoofd dan de donor bedanken) en of je daarna wel in staat bent om zo'n brief te schrijven. Lichamelijk, maar ook psychisch. De familie van de donor heeft een klap te verwerken gehad, maar dat geldt net zo goed voor de ontvanger.

En daarnaast lijkt het me een onmogelijke opgave, een bedankbriefje schrijven in de rouw van een ander. Dank je wel dat je geliefde dood ging.
anoniem_346366 wijzigde dit bericht op 11-12-2017 22:26
10.71% gewijzigd
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
nlies schreef:
11-12-2017 22:22
Ik denk dat veel ontvangers van donors en hun familie het gewoon niet durven. Het is toch eigenlijk een soort bedanken voor het overlijden van een geliefd persoon. Dus mensen stellen het uit en durven dan helemaal niet meer. Klinkt stom zoals ik het schrijf maar kan het even niet beter verwoorden
En dat kan ik me dus goed voorstellen. Hoe bedank je hiervoor?
Nee. Iemand die dood is heeft niets aan bedankbrieven. Je doneert omdat je wilt geven. Niet omdat je bedankbrieven wilt (obviously).

Dat moeder het moeilijk heeft snap ik. Dat iemand er een artikel over schrijft snap ik ook (geld verdienen) maar dat jij het nou weer nodig vindt om dit non-issue in de vorm van een topic opeens waarde te geven snap ik dan weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Een bedankje sturen omdat iemands kind is overleden.... Het zou NIET in me opkomen.

Natuurlijk ben je dankbaar dat je een orgaan hebt gekregen maar het is puur sec wél de ene zijn dood...
Dus nee. Ik zou echt het idee hebben dat ik blij ben dat haar zoon dood is gegaan en dat vind ik niet zo kies.
Alle reacties Link kopieren
Waar bedank je dan voor? De overleden persoon is degene die jou iets heeft gegeven toch? Niet z'n vader/opa/zus
Amant schreef:
11-12-2017 22:29
Nee. Iemand die dood is heeft niets aan bedankbrieven. Je doneert omdat je wilt geven. Niet omdat je bedankbrieven wilt (obviously).

Dat moeder het moeilijk heeft snap ik. Dat iemand er een artikel over schrijft snap ik ook (geld verdienen) maar dat jij het nou weer nodig vindt om dit non-issue in de vorm van een topic opeens waarde te geven snap ik dan weer niet.
Net als jij het waarde vond hebben om te reageren.
Is niet precies hetzelfde hè.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap heel goed dat die moeder teleurgesteld is, maar ik denk dat ze te veel waarde hecht aan die bedankbrieven. Veel mensen weten niet eens dat een brief een optie is, soms gaat een orgaan naar het buitenland, soms zijn mensen nog niet in staat om een brief te schrijven en sommige mensen zouden niet weten wat ze moeten schrijven behalve bedankt. Terwijl als je er als buitenstaander over nadenkt ook heus wel snapt dat die mensen waarschijnlijk ontzettend dankbaar zijn voor hun donor orgaan. Dus daar moet je het eigenlijk niet voor doen. Maar toch.. als je als moeder je puberzoon verliest, zou het toch geweldig zijn om te lezen dat hij jou(w familie) heeft geholpen door donor te zijn. Eigenlijk wel jammer dat die moeder nu zo afgeknapt is op donor zijn, terwijl haar zoon zoveel andere mensen heeft geholpen.
Donorschap is in Nederland toch anoniem?
Moiren’ schreef:
11-12-2017 22:41
Donorschap is in Nederland toch anoniem?
Klopt. Maar je kan wel een bedankbrief sturen via de donorbank en zij zorgen ervoor dat de familie van de donor het ontvangt.
Alle reacties Link kopieren
yajes schreef:
11-12-2017 22:44
Klopt. Maar je kan wel een bedankbrief sturen via de donorbank en zij zorgen ervoor dat de familie van de donor het ontvangt.


Ik zie het nu ook net, na een rondje googlen. Die bracht me trouwens op een site van iemand die pas 3 jaar na de transplantatie de boel voldoende een plekje had gegeven om überhaupt aan zo'n brief te willen beginnen. Wat ik nog dapper vind.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
yajes schreef:
11-12-2017 22:44
Klopt. Maar je kan wel een bedankbrief sturen via de donorbank en zij zorgen ervoor dat de familie van de donor het ontvangt.
Waarvoor bedank je dan? De familie heeft niets gegeven, namelijk.
nina1966 schreef:
11-12-2017 22:31
Een bedankje sturen omdat iemands kind is overleden.... Het zou NIET in me opkomen.

Natuurlijk ben je dankbaar dat je een orgaan hebt gekregen maar het is puur sec wél de ene zijn dood...
Dus nee. Ik zou echt het idee hebben dat ik blij ben dat haar zoon dood is gegaan en dat vind ik niet zo kies.
Je bedankt iemand niet voor de dood, maar voor jouw leven.
Alle reacties Link kopieren
Amant schreef:
11-12-2017 22:47
Waarvoor bedank je dan? De familie heeft niets gegeven, namelijk.
Jij bent wel echt sociaalbeperkt als je niet snapt wat hier bedoeld wordt.
Ook dat ja, je bent soms maanden of jaren verder voordat je kan zeggen dat je weer een nieuw leven hebt.
chocolol schreef:
11-12-2017 22:49
Jij bent wel echt sociaalbeperkt als je niet snapt wat hier bedoeld wordt.
Ik kan het niet helpen dat het je beangstigt wanneer de dingen benoemd worden zoals ze zijn.
Amant schreef:
11-12-2017 22:47
Waarvoor bedank je dan? De familie heeft niets gegeven, namelijk.
Ga je nu expres dom doen omdat je het geen waardevolle topic vindt?
Wat doe je hier nog?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven