Anti semitisme in Europa

13-12-2017 14:27 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Enkele voorbeelden van de afgelopen maand van het anti semitisme in Europa. In Jinek vertelde de zoon van de Joodse eigenaar van het restaurant dat ze al jaren veel last hebben van gespuug en gescheld. Ik ga er vanuit dat zij niet de enige Joden in Europa zijn die dit zo ervaren.

Het zal er in de toekomst niet minder op worden (immigratie uit het midden-oosten). Waarom wordt er zo weinig aandacht aan besteed in de media? Dit moet toch groot worden opgepakt? In het verleden is het ook eens helemaal misgegaan en het lijkt die kant weer op te gaan. Er zit in ieder geval een stijgende lijn in het anti-semitisme (geweld) @(

Buschauffeur weigert Joden
https://wnl.tv/2017/12/13/buschauffeur- ... onderzoek/

Aanslag op Zweedse synagoge
https://www.ad.nl/buitenland/arrestatie ... ~a0e36ec5/

Aanslag op Joods restaurant in Amsterdam
https://nos.nl/artikel/2206390-man-met- ... am-in.html
ja....en toen????
Daders streng straffen.
Ik vind het verschrikkelijk maar ik vind aanslagen op moskeeën ook verschrikkelijk. Intolerantie is iets waar veel groepen in de samenleving last van hebben helaas.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt zo weinig aandacht aan besteed omdat men bang is voor de lange tenen van de daders. Die daders vinden dat ze gerechtvaardigd zijn om geweld te plegen want Israel enzo.. Daar is niet mee te praten of te redeneren, dus wordt het allemaal geaccepteerd.
Ik vind het ook belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
antisemitisme, racisme, discriminatie, het is niet alsof de joden hier extra problemen mee ondervinden in vergelijking tot de overige etnische groepen (hoewel ik persoonlijk van mening ben dat het jodendom een religie is en geen etniciteit).
anoniem_358752 wijzigde dit bericht op 13-12-2017 14:39
Reden: spelfout
2.87% gewijzigd
Zolang in een ander topic antisemitisme in Nederland nog verklaard wordt door te wijzen naar de woningpolitiek van Israël, zo lang is er absoluut geen zuivere discussie mogelijk.
Antisemitisme zit dieper in West-Europa verankerd dan we geloven. Alleen wijzen naar Nederlanders van islamitische afkomst is makkelijk, maar ontslaat ons niet van de verplichting te kijken naar iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Doodeng vind ik het. Soms hou ik mezelf voor dat het fake-nieuws is, als ik probeer te slapen.
We turn the Cube and it twists us. — Professor Rubik
Alle reacties Link kopieren
En ook hier wordt het gebagatelliseerd.
Het is erg, maar....

Tja.
Alle reacties Link kopieren
Serie, vorig jaar op NPO 2, 'De kanarie in de kolenmijn', presentatrice Hanneke Groenteman, serie van de EO, maar toch redelijk neutraal ( behalve dan de intro die behoorlijk sensationeel is op een EO-manier) :https://www.npo.nl/de-kanarie-in-de-kol ... ON_1266985 .
Erg goede serie die antisemitisme erg concreet maakt. In Nederland, Engeland en Frankrijk.

Zolang onderwijs over WO 2 en holocaust erg moeilijk is op sommige middelbare scholen is er nog veel te doen.
nounou
zazamaenade schreef:
13-12-2017 15:09
Serie, vorig jaar op NPO 2, 'De kanarie in de kolenmijn', presentatrice Hanneke Groenteman, serie van de EO, maar toch redelijk neutraal ( behalve dan de intro die behoorlijk sensationeel is op een EO-manier) :https://www.npo.nl/de-kanarie-in-de-kol ... ON_1266985 .
Erg goede serie die antisemitisme erg concreet maakt. In Nederland, Engeland en Frankrijk.

Zolang onderwijs over WO 2 en holocaust erg moeilijk is op sommige middelbare scholen is er nog veel te doen.
Er is inderdaad nog veel te doen. Helaas.

Er zijn nog steeds grote groepen mensen in Nederland (en de rest van de wereld) die de holocaust ontkennen en er zijn scholen in Nederland waar niets wordt verteld over de jodenvervolging en WOII. Schandalig vind ik het!

Wat er aan gedaan kan worden? Ik weet het niet. Ja, een tripje naar Westerbork ofzo, maar er zijn weer genoeg ouders die hun spruit niet mee laten gaan op basis van religieuze overtuigingen.

Ik geloof in de kracht van kennis. En in de kracht van confronteren. Zolang er weggekeken wordt en zaken ontkend of verzwegen worden, gaat er niets gebeuren. Hoe meer je weet, hoe krachtiger je staat.
nessemeisje schreef:
13-12-2017 15:01
En ook hier wordt het gebagatelliseerd.
Het is erg, maar....

Tja.

En dat is wellicht ook het ergste. Bagatelliseren is nooit goed!
Ik heb het in mijn dagelijkse lespraktijk regelmatig over antisemitisme en de Holocaust. Ik weet er veel van, grenzend aan het griezelige. Alsnog komt het nog regelmatig voor dat ik iets lees dat zo vergaand naar is en zo ongelooflijk intens onmenselijk wreed. Mijn vertrouwen in de goedheid van alle mensen heeft er een flinke deuk door opgelopen. Je kunt op geen enkele wijze voorspellen wie goed en wie fout zijn. Mensen zijn in bijzondere situaties tot ernstige wreedheden in staat.

Die wetenschap is niet prettig. Maar op de een of andere manier moeten we die kennis wel bewaren. We denken dat we fatsoenlijk zijn, maar beschaving is maar een flinterdunne laag.
Alle reacties Link kopieren
Raoul123 schreef:
13-12-2017 14:38
antisemitisme, racisme, discriminatie, het is niet alsof de joden hier extra problemen mee ondervinden in vergelijking tot de overige etnische groepen (hoewel ik persoonlijk van mening ben dat het jodendom een religie is en geen etniciteit).

Wat bedoel je hiermee: het is niet alsof de joden hier extra problemen mee ondervinden??
Alle reacties Link kopieren
Over dat tripje naar Westerbork, of een excursie naar Auschwitz hoorde ik in die serie iemand zeggen dat het gedrag van die scholieren door serieuze bezoekers en door kinderen van holocaust-overlevenden soms beleefd wordt als respectloos.
Net zoals lekker de inhoud van je lunchpakket gaan opeten voor de deur van de voormalige barakken.
Moeilijk, hoor. Wat wél te doen, als educatie ?
nounou
vrouwjagersma schreef:
13-12-2017 15:24
Ik heb het in mijn dagelijkse lespraktijk regelmatig over antisemitisme en de Holocaust. Ik weet er veel van, grenzend aan het griezelige. Alsnog komt het nog regelmatig voor dat ik iets lees dat zo vergaand naar is en zo ongelooflijk intens onmenselijk wreed. Mijn vertrouwen in de goedheid van alle mensen heeft er een flinke deuk door opgelopen. Je kunt op geen enkele wijze voorspellen wie goed en wie fout zijn. Mensen zijn in bijzondere situaties tot ernstige wreedheden in staat.

Die wetenschap is niet prettig. Maar op de een of andere manier moeten we die kennis wel bewaren. We denken dat we fatsoenlijk zijn, maar beschaving is maar een flinterdunne laag.
Uit interesse weet ik veel over WOII (en dan met name de sociale geschiedenis. Militaire zaken interesseren me weinig) en de holocaust. Ik deel je mening dan ook dat het laagje fatsoen dat we beschaving noemen een dun laagje chroom is.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
13-12-2017 15:24
.....
Je kunt op geen enkele wijze voorspellen wie goed en wie fout zijn. Mensen zijn in bijzondere situaties tot ernstige wreedheden in staat.

Die wetenschap is niet prettig. Maar op de een of andere manier moeten we die kennis wel bewaren. We denken dat we fatsoenlijk zijn, maar beschaving is maar een flinterdunne laag.
Ik ben het met je eens.
Voor mij is het Derde Rijk, het nazisme en de holocaust een moreel ankerpunt. Het waren onze buren, en wij zouden het waarschijnlijk ook hebben kunnen zijn, in andere omstandigheden. Dat is een afschuwelijk veronderstelling, maar niet onwaar.
We leven op flinterdun moreel ijs en denken graag dat ons dit niet zal gebeuren.
nounou
Zaza, wellicht kunnen ze er op de basisschool, ongeacht geloofsstroming, al meer aandacht aan besteden door onder andere Anne Frank te verplichten? En als het redelijk te doen is wat betreft afstand: het Anne Frank-huis?
zazamaenade schreef:
13-12-2017 15:34
Ik ben het met je eens.
Voor mij is het Derde Rijk, het nazisme en de holocaust een moreel ankerpunt. Het waren onze buren, en wij zouden het waarschijnlijk ook hebben kunnen zijn, in andere omstandigheden. Dat is een afschuwelijk veronderstelling, maar niet onwaar.
We leven op flinterdun moreel ijs en denken graag dat ons dit niet zal gebeuren.
En dat vind ik juist zo vreemd: na de oorlog werd er geroepen dat dit nooit meer mocht gebeuren, maar het anti-semitisme is er niet minder op geworden. Ik snap dat niet.

VrouwJagersma, maak jij wel eens mee dat leerlingen de holocaust ontkennen? Weliswaar gaf ik geen geschiedenis, maar ik heb wel een keer een leerling gehad die een enorm hakenkruis in zijn agenda had getekend. Met agenda en al heb ik hem naar de rector gebonjourd en dat is uiteindelijk nog een beste rel geworden. Kind (en later ouders) was van mening dat er niets mis was met een hakenkruis en dat de holocaust verzonnen was. Ik antwoordde dat hij Anne Frank moest gaan lezen en dan weer bij mij terug in de les mocht. Reactie van de ouders was dat ze hun beklag over mij deden, want ik had hun zoon onderwijs ontzegd om alleen maar een hakenkruisje.

Uiteindelijk heeft die knul een verslag over Anne Frank geschreven (of van scholieren.com getrokken) met daaronder heel klein: "maar het is een leugen" geschreven. Het liefst had ik het jong aan zijn haren naar Auschwitz gesleurd.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
13-12-2017 14:36
Ik vind het verschrikkelijk maar ik vind aanslagen op moskeeën ook verschrikkelijk. Intolerantie is iets waar veel groepen in de samenleving last van hebben helaas.
Die groepen zijn zelf vaak ook zo intolerant als de neten.
julius schreef:
13-12-2017 15:43
Die groepen zijn zelf vaak ook zo intolerant als de neten.
Dat is ook mijn ervaring. De meest intoleranten roepen om het hardst dat ze gediscrimineerd worden. Er is hier in de stad geen enkele christelijke/katholieke/pinkstergemeente/andere kerk of moskee die beveiligd wordt. De synagoge daarentegen wordt zwaar beveiligd. Elke dag.

Dat is trouwens iets wat ik niet snap: waarom zo oordelen over het geloof van een ander? Mij kan het geen biet schelen welk geloof je aanhangt, zolang je maar een beetje redelijk bent en ik er geen last van heb. (ik geloof zelf in niets. Geen god of andere entiteit. Wel geloof ik in de wetenschap.)
@Mejuffrouwmuis: Geen Holocaustontkenners in de klas. Maar, als ik eerlijk ben, zou ik niet echt weten hoe daar mee om te gaan. Ja, niet meegaan in de ontkenning. Maar verder?
Het verhaal dat jij vertelt, vind ik echt heel ernstig, maar ik vrees dat er best nog wat mensen zijn die hetzelfde denken. Ik lees nog wel eens op de Facebookpagina's van de AfD en daar valt wat dat betreft ook nog voldoende te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Mejuffrouwmuis schreef:
13-12-2017 15:17


Er zijn nog steeds grote groepen mensen in Nederland (en de rest van de wereld) die de holocaust ontkennen en er zijn scholen in Nederland waar niets wordt verteld over de jodenvervolging en WOII. Schandalig vind ik het!

Wat er aan gedaan kan worden? Ik weet het niet. Ja, een tripje naar Westerbork ofzo, maar er zijn weer genoeg ouders die hun spruit niet mee laten gaan op basis van religieuze overtuigingen.

Klopt dit wel?
Ik weet dat dit soort verhalen de ronde doen maar ik heb het nog niet uit betrouwbare bronnen kunnen terug lezen / horen.
WO2 is gewoon een onderdeel van de geschiedenisles inclusief de holocaust.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
13-12-2017 15:27
Over dat tripje naar Westerbork, of een excursie naar Auschwitz hoorde ik in die serie iemand zeggen dat het gedrag van die scholieren door serieuze bezoekers en door kinderen van holocaust-overlevenden soms beleefd wordt als respectloos.
Net zoals lekker de inhoud van je lunchpakket gaan opeten voor de deur van de voormalige barakken.
Moeilijk, hoor. Wat wél te doen, als educatie ?
Mmmmm dat is puber eigen.
Ik heb inmiddels iedere kamp wel bezocht en inderdaad er is altijd wel een schoolreis o.i.d. en ja die zijn niet zo heel geïnteresseerd dus turen ze in hun telefoon, ginnegappen wat onder elkaar etc.

Maar datzelfde gedrag vertonen ze ook bij een bezoek aan het Openluchtmuseum, Panorama Mesdag of de Deltawerken
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
13-12-2017 16:45
@Mejuffrouwmuis: Geen Holocaustontkenners in de klas. Maar, als ik eerlijk ben, zou ik niet echt weten hoe daar mee om te gaan. Ja, niet meegaan in de ontkenning. Maar verder?
Het verhaal dat jij vertelt, vind ik echt heel ernstig, maar ik vrees dat er best nog wat mensen zijn die hetzelfde denken. Ik lees nog wel eens op de Facebookpagina's van de AfD en daar valt wat dat betreft ook nog voldoende te vinden.

Het probleem is dat we jarenlang NIET in debat zijn gegaan met deze mensen.
Hierdoor werd het complete speelveld - internet - weggegeven aan de tegenstander, de revisionisten.

Pas de laatste jaren komt er -online - wat tegengas (o.a. door de Anne Frankstichting)
http://holocausteducatie.nl/holocauston ... holocaust/

Maar ik vrees dat het online te laat is, het is er vergeven van de revisionisten die ontzettend geloofwaardig overkomen en grote invloed hebben op de jeugd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven