Forse toename blindheid dreigt onder jongeren

14-12-2017 13:24 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik schrok gisteren best van dit artikel op NOS Nieuws: https://nos.nl/artikel/2207411-advies-o ... uiten.html

Mijn zoon is 13 en zit nu al op -5 voor beide ogen. Er is me altijd verteld dat lezen bij slecht licht geen kwaad kon. Was een bakerpraatje. Men zei altijd dat je bijziendheid eigenlijk niet kon voorkomen. Ik heb zelf ook heel wat uurtjes boven de boeken doorgebracht vroeger, voor ontspanning en studie etc. En nu blijkt uit dit onderzoek dat veel dichtbij kijken en te weinig daglicht heel slecht zijn voor kinderogen. En vooral in de leeftijd 6 tot 9. Juist de periode dat wij onze kinderen dwingen om steeds meer dichtbij te gaan kijken en veel meer binnen te zitten (op school).

Ik vind dit hele belangwekkende nieuwe inzichten en begrijp niet dat er niet veel meer over te horen is in de media.

Eigenlijk zouden we ons hele leefsysteem, schoolsysteem moeten veranderen als dit waar is. Slechtziendheid is niet niks! En er wordt zelfs over blindheid gesproken.
Wat denken jullie?
zorroo wijzigde dit bericht op 14-12-2017 13:24
Reden: grammatica
0.19% gewijzigd
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Ik denk dat de blindheid nogal overdreven word.
Het schoolsysteem veranderen is natuurlijk niet de oplossing, de thuissituatie wel.
Dit roepen wij al langer. Vandaar ook dat we hier in huis regels hebben rond 'schermtijd' voor onze kinderen en we hen niet aanmoedigen om veel schermen te gebruiken.
Kinderen dus leren omgaan met schermen en schermtijd beperken en goed licht bij lezen en verder veel naar buiten!
En zelf het goede voorbeeld geven natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
14-12-2017 13:27
Ik denk dat de blindheid nogal overdreven word.
Het schoolsysteem veranderen is natuurlijk niet de oplossing, de thuissituatie wel.
Hoezo is dat geen oplossing? Juist op school kan gezorgd worden dat alle kinderen genoeg buitenlucht krijgen en niet te lang werken met dichtbij kijken. Dus langere pauzes, meer afwisseling. Misschien meer aandacht voor (veel) meer daglicht in schoollokalen? We hebben het hier wel over het gezichtsvermogen van de nieuwe generatie.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
En veel daglicht is sowieso goed en gezond voor heel veel dingen.
Wij hebben ook grote ramen en veel lichtinval in ons huis en dat bewust zo gedaan met het bouwen van ons huis.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
14-12-2017 13:34
Dit roepen wij al langer. Vandaar ook dat we hier in huis regels hebben rond 'schermtijd' voor onze kinderen en we hen niet aanmoedigen om veel schermen te gebruiken.
Kinderen dus leren omgaan met schermen en schermtijd beperken en goed licht bij lezen en verder veel naar buiten!
En zelf het goede voorbeeld geven natuurlijk.
Maar het gaat niet alleen om schermtijd. Ook het veel lezen in boeken is gewoon niet goed, blijkt. Mobiele telefoon en iPads hebben de slechte naam en boeken staan op een voetstukje. Maar beide media zijn kennelijk even funest.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
LAgirl82 schreef:
14-12-2017 13:34
Dit roepen wij al langer. Vandaar ook dat we hier in huis regels hebben rond 'schermtijd' voor onze kinderen en we hen niet aanmoedigen om veel schermen te gebruiken.
Kinderen dus leren omgaan met schermen en schermtijd beperken en goed licht bij lezen en verder veel naar buiten!
En zelf het goede voorbeeld geven natuurlijk.

Wij zijn ook "streng" met schermtijd maar mijn dochters lezen graag en veel. Gewoon in een boek. Dat ga ik ze niet verbieden. Wel let ik erop dat ze goed licht hebben.
Zorroo schreef:
14-12-2017 13:37
Maar het gaat niet alleen om schermtijd. Ook het veel lezen in boeken is gewoon niet goed, blijkt. Mobiele telefoon en iPads hebben de slechte naam en boeken staan op een voetstukje. Maar beide media zijn kennelijk even funest.

Ik schrijf toch ook "en goed licht bij lezen" ;)
Veel daglicht ect.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 14-12-2017 13:40
2.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
14-12-2017 13:38
Wij zijn ook "streng" met schermtijd maar mijn dochters lezen graag en veel. Gewoon in een boek. Dat ga ik ze niet verbieden. Wel let ik erop dat ze goed licht hebben.
Het schijnt dus dat het niet echt uitmaakt, beeldscherm of gedrukte tekst. :-(
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
Met je neus in de boeken komt wat dit betreft dus op hetzelfde neer. Het gaat erom dat je te weinig in de verte kijkt, zeg maar. Ik ben er ook behoorlijk van geschrokken. Mijn jongens zitten het liefst aan een scherm en ik zelf ook, moet ik bekennen. Ik werk de hele dag aan de pc of met de laptop en in mijn vrijetijd lees ik het liefst of speel wat games, of kijk series op tv. De keren dat ik in de verte kijk, zijn de uren die ik in de auto doorbreng...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Veel daglicht en buitenspelen is goed voor heel veel dingen, dat zal niemand ontkennen.
Ik ben dan ook blij dat mijn kinderen veel en graag buitenspelen, dat stimuleer ik ook alleen maar :)
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
14-12-2017 13:39
Ik schrijf toch ook "en goed licht bij lezen" ;)
Ja maar dan kun je net zo goed bij goed licht iPadden toch? En het licht dat binnen valt schijnt lang niet genoeg te zijn.

"Buiten is de hoeveelheid licht 15.000 lux. Als we buiten zijn, komt hier een stofje vrij [ze wijst op de macula] en dat is dopamine, een stopsignaal. Hoe meer dopamine, hoe meer de groei van de aslengte wordt geremd. Binnen is er veel minder licht, ongeveer 500 lux. Doe ik het licht uit, dan zitten we op 50 lux. Die 50 lux is echt slecht. Die 500 lux is waarschijnlijk ook al niet goed als we veel dichtbijwerk doen. Kinderen die veel dichtbijwerk binnen doen, kunnen dat wel compenseren door veel buiten te zijn. "
Uitgebreider artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/12/nu ... n-a1584649
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Daarom ook niet te lang achter elkaar lezen, en regelmatig boek neerleggen.
Ik deed dat toch al omdat ik met veel lezen snel vermoeiende ogen krijg.
Gewoon wel aandacht aan besteden als ouders.
Ik heb al sinds mijn 8e of 9e haar al een bril en mijn ogen gaan steeds meer achteruit. Ter info, niet door lezen of slechte licht, maar door een kinderziekte, weet niet meer welke en die heeft mijn ogen verpest, heb zelfs nog op randje van de dood gelegen.

Dus hoeft niet eens door wat er in de OP staat
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk zijn er meer oorzaken. Ik heb een lui oog en vanaf mijn tweede een dikke bril. Daarom zou ik er misschien dus juist extra op moeten letten. Heb me maar weer voorgenomen om - nu echt! - vaker te gaan wandelen...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het altijd al gezegd Lang leve de audio boeken. Koptelefoon op en de oogjes gewoon dicht :D
Alle reacties Link kopieren
Het gaat erom dat je niet te lang achter elkaar dichtbij kijkt. Een oog wat geen bijziendheid heeft is meestal ongeveer rond. Het oog van iemand met -10 is meestal ei-vormig. en daar schuilt het probleem, door veel te accomoderen kan het oog vervormen. Als je deze vervorming wilt voorkomen bij je kinderen moeten ze dus minder lang achtereen op hun tablet kijken of in een boek lezen. (In China waar de kinderen veel minder buiten spelen is hoge bijziendheid inmiddels een epidemie)
Oplossingen zijn: meer buiten spelen, minder dichtbij kijken, als je al een - bril hebt niet opzetten tijdens het lezen.
Extremere oplossing zijn: atropine druppels, Multifocale Contactlenzen en Nachtlenzen.
Zou een blauwfilter (computerglazen) in je bril iets helpen, of is dat alleen voor schermen?
Ik snap dat dat voor gewone boeken natuurlijk niks helpt :biggrin: Maar voor werk achter een pc bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
We kunnen de mens makkelijk aanpassen aan onvermijdelijk intensief beeldschermgebruik, technieken zoals ooglaseren zijn daarvoor ontwikkeld. Computer van de toekomst heeft geen beeldscherm. Alles komt goed.
We turn the Cube and it twists us. — Professor Rubik
Alle reacties Link kopieren
Ik schrik er ook van. Mijn zichtklachten nemen weliswaar niet toe, maar ik ben wel veel gevoeliger geworden voor fel licht en scherpe wind. Mijn ogen tranen erg snel. Kan dat er ook iets mee te maken hebben ?

Ik kreeg zelf op mijn twaalfde mijn bril en de sterkte is met ouder worden toegenomen. Mijn dochter begon al op haar 11de te brillen. Deels zal dat genetisch zijn, maar zij kijkt inderdaad meer schermpjes (ik las daarentegen meer uit een boek).

In de winter zijn we vaak met donker weg en met donker weer thuis, dus vanaf nu neem ik me voor om in de weekends voldoende licht te gaan "tanken".
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Zorroo schreef:
14-12-2017 13:35
Hoezo is dat geen oplossing? Juist op school kan gezorgd worden dat alle kinderen genoeg buitenlucht krijgen en niet te lang werken met dichtbij kijken. Dus langere pauzes, meer afwisseling. Misschien meer aandacht voor (veel) meer daglicht in schoollokalen? We hebben het hier wel over het gezichtsvermogen van de nieuwe generatie.

Aangezien mensen al generaties lang naar school gaan en er niet enorm veel verandert is op scholen denk ik niet dat scholen de grootste boosdoener zijn en vind ik niet dat zij dit ook maar weer moeten gaan oplossen. Als ouders zorgen dat hun kinderen niet ook nog uren voor een scherm zitten en kinderen naar buiten sturen is er waarschijnlijk niets aan de hand. De scholen die ik ken hebben allemaal grote ramen, met veel daglicht dus. Het weer is alleen niet altijd zo goed dat je daar genoeg aan hebt. Wat mij betreft hoeft de school er niet nog een taak bij. De werkdruk is al hoog zat zonder dat er nog meer taken van ouders worden overgenomen en het hele systeem op de schop moet omdat ouders te belazert zijn zelf fatsoenlijk voor hun kind te zorgen.

https://www.youtube.com/watch?v=HpbeCk4gev8

Deze kant gaan we zo een beetje op met al die verwachtingen van ouders tegenwoordig. Voor je eigen kind zorgen is blijkbaar heel 1995..
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
gipfel5k schreef:
14-12-2017 14:03
Het gaat erom dat je niet te lang achter elkaar dichtbij kijkt. Een oog wat geen bijziendheid heeft is meestal ongeveer rond. Het oog van iemand met -10 is meestal ei-vormig. en daar schuilt het probleem, door veel te accomoderen kan het oog vervormen. Als je deze vervorming wilt voorkomen bij je kinderen moeten ze dus minder lang achtereen op hun tablet kijken of in een boek lezen. (In China waar de kinderen veel minder buiten spelen is hoge bijziendheid inmiddels een epidemie)
Oplossingen zijn: meer buiten spelen, minder dichtbij kijken, als je al een - bril hebt niet opzetten tijdens het lezen.
Extremere oplossing zijn: atropine druppels, Multifocale Contactlenzen en Nachtlenzen.
Een - bril niet opzetten, nou dan zie ik dus geen donder, zowel lezen , met alles. Dus dat is bs. Vehalve als je bv -1 of - anders hebt, maar iet met min 8
Alle reacties Link kopieren
nartjie schreef:
14-12-2017 15:41
Een - bril niet opzetten, nou dan zie ik dus geen donder, zowel lezen , met alles. Dus dat is bs. Vehalve als je bv -1 of - anders hebt, maar iet met min 8
Daar heb je helemaal gelijk in, je kunt overwegen een computerbril aan te schaffen ook al ben je wellicht nog geen 40+ waarbij je door het bovenste deel tot b.v. 1 meter scherp ziet, je hebt dan één dioptrie minder sterkte en eventueel onderin nog wat minder waardoor je tot 50cm scherp kan zien.
De vraag is natuurlijk hoe je aan die hoge bijziendheid gekomen bent. Vaak heb je pech door erfelijke factoren, maar door het gebruik van tablets etc kan er zo maar een paar dioptrie bijkomen. (blijkt uit dat laatste onderzoek)
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel schreef:
14-12-2017 15:41
Aangezien mensen al generaties lang naar school gaan en er niet enorm veel verandert is op scholen denk ik niet dat scholen de grootste boosdoener zijn en vind ik niet dat zij dit ook maar weer moeten gaan oplossen. Als ouders zorgen dat hun kinderen niet ook nog uren voor een scherm zitten en kinderen naar buiten sturen is er waarschijnlijk niets aan de hand. De scholen die ik ken hebben allemaal grote ramen, met veel daglicht dus. Het weer is alleen niet altijd zo goed dat je daar genoeg aan hebt. Wat mij betreft hoeft de school er niet nog een taak bij. De werkdruk is al hoog zat zonder dat er nog meer taken van ouders worden overgenomen en het hele systeem op de schop moet omdat ouders te belazert zijn zelf fatsoenlijk voor hun kind te zorgen.

https://www.youtube.com/watch?v=HpbeCk4gev8

Deze kant gaan we zo een beetje op met al die verwachtingen van ouders tegenwoordig. Voor je eigen kind zorgen is blijkbaar heel 1995..

Nou nou.. werk je zelf in het onderwijs, gezien je felheid? Leuke video overigens, ben gek op Koefnoen, maar niet echt van toepassing.
Er is misschien niet wezenlijk iets veranderd in het onderwijs zelf maar de maatschappij waarin we leven is wel sterk veranderd. En wordt ook nooit meer zoals toen, besef dat. Onvermijdelijk worden kinderen en volwassen steeds meer naar beeldschermen toegedreven. Dingen die je vroeger met een telefoontje oploste of met een bezoekje, regel je nu via de computer. Heel veel loopt nu eenmaal online tegenwoordig en dat wordt ook van je verwacht. Neem een medium als Magister voor de scholen, waar het huiswerk in staat, alle nieuws en updates en noem maar op. Op de school van mijn zoon verwachten ze dat je én je info die vanuit het beeldscherm tot je komt, bijhoudt én nog net zoveel boeken leest en thuis studeert als vroeger. Sterker nog, ik zie hier dat de (huis)werkdruk vanuit school (middelbaar) is toegenomen. Mijn zoon heeft meer vakken, meer huiswerk, en dus minder tijd om naar buiten te gaan dan ik destijds, toen ik dezelfde opleiding deed. Op steeds meer basisscholen wordt het continurooster ingevoerd. Ik was daar eigenlijk altijd voor, maar nu kijk ik daar toch anders tegenaan. Kinderen zitten dan, in elk geval in wintertijd, tijdens de daglichturen grotendeels binnen. Het valt dan niet mee om aan de aanbevolen 2 uur buiten per dag te komen na schooltijd. Ook moeten jonge kinderen al allerlei testen ondergaan zoals de citotoetsen, en worden ook al heel vroeg beoordeeld op 'dichtbij-vaardigheden' zoals fijne motoriek. De maatschappij wordt steeds veeleisender qua werk en studie maar mensen zijn geen machines.

Dus ja, ik denk dat als we dit echt serieus willen aanpakken, het van twee kanten zal moeten komen, thuis moeten we ons er bewuster van worden maar ook het schoolsysteem zou eigenlijk dus anders moeten. Er moet een ander soort bewustzijn komen van wat belangrijk is, zeg maar. En om jouw bezorgdheid weg te nemen, misschien dat het de werkdruk juist tegengaat als we ons op scholen iets meer op licht, lucht en beweging kunnen gaan richten en wat minder op uren achtereen boven een boek, schrift of tablet.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven