Actie tegen Voetbal Inside

20-12-2017 14:01 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sunny Bergman deed een oproep om voetbal Inside te boycotten. Ik vind het heel goed dat er een actie word gestart als er homofobie plaats vind.

Dat mannen als bv van der Gijp zeggen geen zin te hebben in Gordon-gaat-trouwen en als hij een keuze moest maken tussen darten of trouwen met Gordon dan enz...
Enfin dat met die pot vaseline hoeft dan weer niet gezegd te worden. Walging hoeft er ook niet uitgesproken te worden.

Maar ik zelf hoef ook niet zo nodig flirt of datingprogramma's te zien, ik hoef ook niet zo nodig dat gezoen en klef gedoe van mijn buren (man en vrouw) of 'Oh Oh Cerso' te zien. Egaal of dat hetro's of homo's zijn.

Grappen maken over homo's gebeurt net zo vaak als grappen maken over een man en een vrouw. Een boer en boerin, Grappen over het koningshuis, en grappen over Belgen.

Maar oproepen een programma te boycotten? Waar ligt de grens van een 'grap'?


De Volkskrant

Actie tegen 'homofoob' RTL-programma Voetbal Inside: 'Bedrijven, waarom adverteren jullie nog?'

Bedrijven die adverteren bij het RTL-programma Voetbal Inside moeten zich beraden op hun rol. Als ze geen 'homofobie' mogelijk willen maken, dienen ze zich af te vragen waarom ze de show nog sponsoren. Dat schreef de activistische programmamaakster Sunny Bergman dinsdagmiddag op Facebook.

Door: Menno van Dongen 20 december 2017, 02:10

Haar oproep aan de adverteerders Amstel Bier, Gilette en Toto krijgt bijval op sociale media en wordt omarmd door onder anderen Sylvana Simons.

Bergman hekelt vooral uitspraken van René van der Gijp in Voetbal Inside. De oud-speler zei vorige week onder meer dat hij geen zin had te kijken naar het programma Gordon gaat trouwen. 'Ik kon kiezen tussen twee homo's die gingen trouwen of darten. Ik had die vaselinepot weggezet, ik denk: ik heb even geen trek in die onzin.' Van der Gijp kwetst jonge homoseksuele voetballers, vindt ze. 'Wat moet het verschrikkelijk zijn om dit aan te horen wanneer je ouders tv kijken en je zelf nog uit de kast wil komen.'

In 2013 zei Van der Gijp dat '14-jarige homo's stoppen met voetbal, die gaan in een kapperszaak werken'. Maandag grapte hij dat een zwartgeschminkte voetballer op 'de broer van Sylvana Simons' leek. Daar blijft het niet bij, constateert Bergman. 'Voetbal Inside laat zich al jaren van zijn meest seksistische en racistische kant zien.'

foto:
Johan Derksen (uiterst rechts): 'Mensen als Sunny Bergman hebben kennelijk veel moeite om satire en serieuze beledigingen uit elkaar te houden. Grappen maken over homo's is toch niet verboden?'
Johan Derksen (uiterst rechts): 'Mensen als Sunny Bergman hebben kennelijk veel moeite om satire en serieuze beledigingen uit elkaar te houden. Grappen maken over homo's is toch niet verboden?' © ANP]


Derksen niet onder de indruk

De makers van de voetbaltalkshow zijn eerder aangesproken op opmerkingen over homoseksuelen die de machocultuur in de sport in stand zouden houden. In 2014 bleek uit een enquête onder profvoetballers dat 82 procent van de spelers zijn werkomgeving bestempelt als ongastvrij en gesloten voor homo's. Daardoor zou het moeilijk zijn om uit de kast te komen. KNVB-voorzitter Michael van Praag zei toen dat er nog 'een wereld te winnen' is op het gebied van homoacceptatie in het voetbal.

Johan Derksen, een van de commentatoren van Voetbal Inside, reageert laconiek op de actie van Bergman en Simons. 'Sinterklaas is voorbij, net als de acties tegen Zwarte Piet. Nu schreeuwen ze op deze manier om aandacht. Ik neem dit totaal niet serieus. Tv-zenders staan in de rij om ons een nieuw contract aan te bieden. Ik kan me niet voorstellen dat een van ons hierdoor op zijn woorden gaat passen.'
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sunny Bergman
22 uur •

Voetbal Inside laat zich al jaren van zijn meest seksistische en racistische kant zien. En deze week moesten homo’s het weer eens ontgelden. René van der Gijp walgt van homoseks (‘heel ranzig’) én van het idee om twee mannen te zien trouwen. Wat moet het verschrikkelijk zijn dit te aan te horen wanneer je ouders tv kijken en je zelf nog uit de kast wil komen. Treurig genoeg is het geen verrassing van de man die homofobie in de topsport al eerder normaliseerde- door dingen te zeggen als ’14-jarige homo’s stoppen met voetbal, die gaan in een kapperszaak werken’ en ‘15 potten vaseline gingen er doorheen nadat ik al die homo’s over me heen kreeg’. Johan Derksen noemt Gay Pride, het feest en protest voor LHBTI-emancipatie, ‘een bloemencorso’ van ‘heren met een veer in hun reet.’ Voetbal Inside wordt mede mogelijk gemaakt door Amstel Bier, Gillete en Toto. Willen deze merken ook homofobie mede mogelijk maken? Zo nee: waarom sponsoren deze merken Voetbal Inside dan nog?
Please copypaste met de hashtags erboven op eigen wall?
En vrienden op Twitter, kunnen jullie een screenshot van deze oproep daar delen? Met de bovenstaande hashtags?
Dit social media activisme werd mede mogelijk gemaakt door o.a. Paul Kisner, Lieke Marsman, Sunny Bergman en Roy van der Schilden. Amstel Bier, Gillette, TotoNL
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er de kracht en zin niet meer voor... En als ik iets niet leuk vind om te kijken, dan kijk ik dus niet. En wat een ander doet en kijkt, moet ie lekker zelf weten.
Verschrikkelijke lui vind ik het. Maar ik heb ook niks met voetbal. Of mijn kinderen er wat mee zullen krijgen zullen we wel zien, ik zal niet degene zijn die het gaat aanmoedigen. Helemaal geen leuke wereld.
Spijkers op laag water as usual. Ik vind VI dus wel leuk en totaal niet anti homo (zelf bi).
Kijk gewoon niet als je het grof vindt. Ze zeggen niet dat homo's van flatgebouwen af moeten worden gemieterd, en de beschrijving van de gay parade is vrij accuraat hoor (letterlijk gezien).
Alle reacties Link kopieren
Team Derksen :cheer2: .

Het is kroegpraat. Een geintje moet kunnen. En Ja, ik val ook in een categorie waar vaak grapjes over wordt gemaakt maar het raakt me niet. Een beetje spot en zelfspot moet toch nog kunnen?

Censuur wordt steeds erger hier in NL
Alle reacties Link kopieren
Heeft Sunny het boek van Ruben Schaken gemist?
Maar gezellig, laten we alles boycotten. Ik begin met Sunny.
Ik vind VI een geweldig programma met leuke humor en ja Sylvana moet toch weer wat te zeiken hebben nu zwarte piet het land uit. Ze staat weer wel volop in de belangstelling op sociale media. Ze krijgt weer een hele hoop bagger over zich heen. Ik ga nu toch echt denken dat ze het leuk vind al die aandacht. Negatieve aandacht is ook aandacht. Eigenlijk zou niemand meer moeten reageren op zo'n aandachtsgeile domme trien zoals Sylvana. Ze heeft ooit een gezegd dat als zwarte piet niet het land uit zou gaan dat zij dan zelf zou gaan. Er was al een grote groep mensen die haar met plezier uit zouden zwaaien. Waarom is dat vreselijke mens dan nog steeds hier. Dat ze lekker op rot!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon niet kijken als het je niet bevalt, lijkt me. Je kan je overal wel aan ergeren en er zullen altijd mensen zijn met meningen die je niet bevallen, dat heb ik niet allen met deze heren, maar ook vaak met de genoemde zgn. sociale media activisten, maar da’s geen reden om bedrijven die adverteren bij programma’s waar onwelgevallige meningen worden geuit aan te schrijven. Van mij mag iedereen zeggen en denken wat ie wil en door meningen te uiten kan je tot en open dialoog komen, met doodzwijgen en dit soort campagnes dus niet. Maar ja, dan moet je wel willen luisteren naar anderen en dat lijkt me niet de sterkste kant van deze sociale media activisten, gezien deze walgelijke vorm van censuur. Hiervan zit mijn buik zelfs meer van vol dan van Voetbal Inside en mensen die me kennen, weten dat dat nogal wat is.
Alle reacties Link kopieren
https://youtu.be/lt65g6I1d0o The Roast of Gordon

Heel veel beledigende 'grappen' over onder andere homo's bij Roast of Gordon vorig jaar. En toch werd er bij Roast flink geklapt en gelachen. Ook door Sylvana bij The Roast of Giel.

https://youtu.be/A8aRkiau53w RTL Late night over The roast of Gordon
LOEP ME MAAR aub.
Ik snap de ophef niet zo. Gut ja, er worden wat grappen gemaakt. Als je die te grof vindt, kijk er dan niet naar.

Die Sunny vind ik persoonlijk een vreselijk mens. Dat getetter van haar over alles wat een minderheid is en dat zij dat allemaal ontzettend enorm heel erg goed begrijpt vind ik stuitender dan een bromsnor van een Derksen.
missie_m schreef:
20-12-2017 14:27
https://youtu.be/lt65g6I1d0o The Roast of Gordon

Heel veel beledigende 'grappen' over onder andere homo's bij Roast of Gordon vorig jaar. En toch werd er bij Roast flink geklapt en gelachen. Ook door Sylvana bij The Roast of Giel.

https://youtu.be/A8aRkiau53w RTL Late night over The roast of Gordon
Context.

Voorts moet je niet naar VI kijken als je het niet leuk vindt, dat klopt. Maar de voetballerij is een homofobe wereld en het zou helemaal niet zo gek zijn als een programma als VI daar gewoon eens tegenin zou gaan. Als je doel is om altijd tegendraads te zijn, dan kun je dat ook eens op een andere manier doen.
Daarnaast was hun reactie op Jelle Brandt Corstius gewoon best knullig. En toen ze daar kritiek op kregen, bleek toch dat de heren van VI goed zijn in uitdelen, maar niet kunnen incasseren.
Alle reacties Link kopieren
brennwert schreef:
20-12-2017 14:19
Team Derksen :cheer2: .

Het is kroegpraat. Een geintje moet kunnen. En Ja, ik val ook in een categorie waar vaak grapjes over wordt gemaakt maar het raakt me niet. Een beetje spot en zelfspot moet toch nog kunnen?

Censuur wordt steeds erger hier in NL
Yep, maar alleen bij de veilige spijkers.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het wel klopt wat Derksen zegt.
Sinterklaas is voorbij, dus Sylvana zoekt een discussie.
Ze blijft aan de gang, jammer dat de media dit aandacht blijft geven.
Het lijkt mij een goed plan om Sylvana wat meer te negeren.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
20-12-2017 14:32
Ik denk dat het wel klopt wat Derksen zegt.
Sinterklaas is voorbij, dus Sylvana zoekt een discussie.
Ze blijft aan de gang, jammer dat de media dit aandacht blijft geven.
Het lijkt mij een goed plan om Sylvana wat meer te negeren.
Sylvana heeft het slechts gekopieerd, Sunny Bergman is deze actie begonnen. Maar daar geldt hetzelfde voor.
Ze hebben allemaal ontzettende boter op hun hoofd iig.
Sylvana kan ik nog enigzins hebben, maar Sunny vind ik een van de meest irritante opnemers voor de minderheid van de laatste tijd. Ik vind haar net zo irritant als Humberto Tan en Matthijs van Nieuwkerk! En dat is best knap, want lange tijd heb ik gedacht dat niemand zo vervelend kon zijn als Matthijs. En toch is het Sunny gelukt!

Een drammerig, vervelend, irritant betwetertje vind ik haar. Gut, wat weet ze het allemaal goed.

(en dat ik Humberto niet meer trek is zonde. Ik vond 'm vroeger zo leuk! Die stomme show is voor mij echt een stevige afknapper)
Acht, het zijn de laatste macho-stuiptrekkingen van een middels domme praat om zich heen slaand clubje sneue middelbare mannen. Laat ze toch.
Alle reacties Link kopieren
Fauna69 schreef:
20-12-2017 14:45
Acht, het zijn de laatste macho-stuiptrekkingen van een middels domme praat om zich heen slaand clubje sneue middelbare mannen. Laat ze toch.
Ik denk dat het programma meer kijkers trekt dan Sunny's documentaires en Sylvana's stemmers bij elkaar. Ik denk dat we dus eerder mogen spreken van Sunny's en Sylvana's laatste stuiptrekkingen. :proud:
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
20-12-2017 14:37
Sylvana heeft het slechts gekopieerd, Sunny Bergman is deze actie begonnen. Maar daar geldt hetzelfde voor.
Ze hebben allemaal ontzettende boter op hun hoofd iig.
Het lukt haar dus niet eens om origineel te zijn.
nessemeisje schreef:
20-12-2017 14:47
Ik denk dat het programma meer kijkers trekt dan Sunny's documentaires en Sylvana's stemmers bij elkaar. Ik denk dat we dus eerder mogen spreken van Sunny's en Sylvana's laatste stuiptrekkingen. :proud:
Ik kende die hele Sunny niet eens.
nessemeisje schreef:
20-12-2017 14:47
Ik denk dat het programma meer kijkers trekt dan Sunny's documentaires en Sylvana's stemmers bij elkaar. Ik denk dat we dus eerder mogen spreken van Sunny's en Sylvana's laatste stuiptrekkingen. :proud:
De grootte van de groep zegt niet alles. Een grote groep betekent niet per definitie dat die veel invloed heeft, of trendsettend is. TV kijken gaat sowieso uitsterven, waarschijnlijk nog eerder dan die blatende sneuneuzen. En wie ooit bedacht heeft dat vrouwen veel onzin kletsen heeft dat programma vast nog nooit gezien.
Begrijp me niet verkeerd, vrijheid van meningsuiting vind ik een groot goed. Maar dat werkt alleen als iedereen beseft dat het wel handig is om ook eens na te denken voordat je allerlei dommige verbale diarree, waarmee je anderen nodeloos kwetst, de wereld in spuit.
Blondie456 schreef:
20-12-2017 14:50
Ik kende die hele Sunny niet eens.
Tsja... Dat zegt misschien ook wel iets over jou.
Alle reacties Link kopieren
Fauna69 schreef:
20-12-2017 14:52
Tsja... Dat zegt misschien ook wel iets over jou.
Tja. Wel een mond vol over nodeloos kwetsen en dan vervolgens totaal nodeloos op de man spelen. Typisch.
Alle reacties Link kopieren
Fauna69 schreef:
20-12-2017 14:52
Tsja... Dat zegt misschien ook wel iets over jou.
Tsja, das nou nodeloos kwetsen. Zou je eerst eens over na moeten denken.
Fauna69 schreef:
20-12-2017 14:52
De grootte van de groep zegt niet alles. Een grote groep betekent niet per definitie dat die veel invloed heeft, of trendsettend is. TV kijken gaat sowieso uitsterven, waarschijnlijk nog eerder dan die blatende sneuneuzen. En wie ooit bedacht heeft dat vrouwen veel onzin kletsen heeft dat programma vast nog nooit gezien.
Begrijp me niet verkeerd, vrijheid van meningsuiting vind ik een groot goed. Maar dat werkt alleen als iedereen beseft dat het wel handig is om ook eens na te denken voordat je allerlei dommige verbale diarree, waarmee je anderen nodeloos kwetst, de wereld in spuit.
Volgens mij bestaan alle voetbalprogramma’s uit oeverloos geleuter. Bij mij gaat de tv gelijk op een andere zender zodra ik het woord voetbal hoor. Ook zelden een voetballer of trainer iets interessants horen vertellen en die zogenaamde “ deskundigen” raaskallen er ook maar wqt op los. Alleen is het wel zo dat ik Sylvana er ook maar wat op los vindt raaskallen, dus wat mij betreft valt ze daarom ook onder de categorie “ blatende sneuneus”.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
20-12-2017 14:30

Voorts moet je niet naar VI kijken als je het niet leuk vindt, dat klopt. Maar de voetballerij is een homofobe wereld en het zou helemaal niet zo gek zijn als een programma als VI daar gewoon eens tegenin zou gaan. Als je doel is om altijd tegendraads te zijn, dan kun je dat ook eens op een andere manier doen.
Daarnaast was hun reactie op Jelle Brandt Corstius gewoon best knullig. En toen ze daar kritiek op kregen, bleek toch dat de heren van VI goed zijn in uitdelen, maar niet kunnen incasseren.
Dit dus. Ik vind ze stuk voor stuk vreselijk daar, ik vind het een zeikprogramma. Actief campagnevoeren om ze van de buis te halen vind ik wat ver gaan maar ik vind dat mensen er ook wel kritisch naar mogen kijken in plaats van het weg te zetten als 'kroegpraat' of een geintje. Het is wat je zegt: wie uitdeelt moet kunnen incasseren, en dat is nu niet.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven