IRAN

31-12-2017 20:27 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals jullie mogelijk weten wordt er sinds enkele dagen gedemonstreerd/geprotesteerd in Iran. men bracht het naar buiten als zijnde protesten vanwege de economische situatie (werkloosheid, prijsstijgingen die bar en boos zijn),maar al vlot kwam naar buiten dat het ook tegen de geestelijken was gericht. Er zouden 2 doden zijn gevallen door de hand van de oproerpolitie. Dit wordt vooralsnog ontkend, maar er rouleren filmpjes van op het net.
Inmiddels heeft Iran Instagram en Telegram geblokkeerd (om rust te brengen) en vanavond zal Rohani vanavond een toespraak houden.
Ik lees op twitter dat de ayatollahs fors geweld willen inzetten om de demonstraties te breken.
2 Dagen geleden is trouwens de verplichte hoofddoek in Teheran (voorlopig als enige stad) opgeheven. Ik vond dat nogal vreugdevol nieuws. Vooral ook omdat de vrouwen in Iran hier hard voor hebben gestreden (my stealthy freedom).
If accidentally read, induce vomiting.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het erg spannend. Ook aangezien de regeringsaanhangers ook de straat op zijn gegaan. Bang voor meer slachtoffers als de 2 groepen met zulke verschillende ideeën elkaar ergens zouden treffen.
Ben ontzettend benieuwd hoe dit verder gaat verlopen,

http://mystealthyfreedom.net/en/
If accidentally read, induce vomiting.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook spannend, er heerst in Iran veel onderdrukte woede over de situatie, het platleggen van social media gaat die woede alleen maar opvoeren. De Iraniërs kunnen door het internet inmiddels de ontwikkelingen in de (islamitische) wereld heel goed volgen en trekken zo hun eigen conclusie over waar hun regering mee bezig is en in tekort schiet. Mensen de mond snoeren gaat niet meer zo makkelijk.
en toen ik er vorig jaar rondreisde heb ik, veilig binnen de woonkamer, menig Iraniër openhartig horen spreken over de onderdrukking. Daartegenover staat natuurlijk inderdaad ook de groep die wél regeringsgezind is, en confrontaties zullen hard en dodelijk zijn.

Overigens is de verplichting tot het dragen van een hoofddoek niet opgeheven, er worden alleen geen vrouwen meer gearresteerd. Wel moeten ze nog naar een heropvoedingscursus https://www.volkskrant.nl/buitenland/ir ... ~a4551711/. Dus, ik juich alleen maar toe dat álle vrouwen lekker die hoofddoek afdoen en en masse op cursus moeten, gaan ze het nog druk mee krijgen dan. Hoofddoek uit eigen religieuze beweegredenen vind ik prima, maar een regering die dat bij wet oplegt... :-(
Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat verlopen. Enerzijds natuurlijk heel fijn dat de bevolking de moed vindt om tegen de heersende klasse op te staan, maar anderzijds is nog een mogelijk instabiel land in die regio écht niet iets positiefs. Vergeet immers niet dat de burgeropstanden in (overwegend) islamitische landen de afgeholpen jaren nou ook niet bepaald eindigden in een baken van pais en vree...
Alle reacties Link kopieren
Ik had inderdaad begrepen dat er geen dames meer gearresteerd zouden worden, met die 'opvoedcursus' is het alweer voor een deel een wassen neus. Kan me zo voorstellen dat bepaalde vrouwen de cursus voor de 133e keer moeten doen.

Ik gun het de vrouwen zo. Is voor mij dus ook lastig te begrijpen dat zoveel vrouwen in islamitsche landen hun onderdrukkende hoofddoek af willen doen en daar hard en met alle gevolgen van dien voor strijden en dat het hier door een groep vrouwen wordt toegejuicht als zijnde het ultieme recht van de vrouw om haar hoofddoek te mogen dragen.
Ik kan me nog herinneren dat ze in Iran modern gekleed gingen, vrouwen werkten en veel vrijheid hadden.

Ik kan me ook nog herinneren toen men (in 79?) de hoofddoek verplicht stelde. en dat vrouwen de straat op gingen om ertegen te protesteren. En dat vrouwen werden mishandeld en doodgestoken door de conservatieve idioten. Om te huilen, tot op de dag van vandaag om te huilen. Hoe vreselijk moet het zijn als veel van al je rechten je afgepakt worden en ineens volledig anders moet gaan leven. Wetend dat je kinderen in een land met veel beperkingen gaan opgroeien. Zovelen zijn destijds gevlucht, niet alleen de Shah-aanhangers.

Heb trouwens nog geen Nederlandse politici erover gehoord.
If accidentally read, induce vomiting.
Alle reacties Link kopieren
SRCNN, dat is ook één van de dingen die ik spannend vind. Ik ben benieuwd of dit heel snel de kop ingedrukt wordt of dat de protesten lange tijd zullen aanhouden. En of het veranderingen teweeg gaat brengen. Er is daar een tweedeling, een groep wil vooruitgang, vrijheden, een andere groep wil conservatief door het leven gaan. En dat clasht. Steeds meer.
If accidentally read, induce vomiting.
Alle reacties Link kopieren
De Iraanse president Hassan Rohani heeft na vier dagen van aanhoudend protest gereageerd op de onrust in zijn land. Hij toont zich solidair met de demonstranten, maar verwerpt tegelijkertijd de gewelddadige rellen, “die de veiligheid van het land en het volk in gevaar kunnen brengen”.
In verschillende Iraanse steden wordt al sinds donderdag betoogd tegen de regering. President Rohani reageerde zondagavond voor het eerst. Hij toonde zich opvallend solidair met de demonstranten. “Wij zijn een vrij land en daarin hebben de mensen recht op vrije meningsuiting”, zei hij. “Het is ook de taak van de regering om naar de vragen van de mensen te luisteren en de problemen op te lossen.”
Tegelijkertijd waarschuwde de president wel voor geweld en rellen. “Dit alles moet in een gerechtelijk en vreedzaam kader gebeuren”, zei hij. Geweld “brengt de veiligheid van het land en van het volk in gevaar.”
If accidentally read, induce vomiting.
Alle reacties Link kopieren
fromfebruary schreef:
31-12-2017 20:50


Overigens is de verplichting tot het dragen van een hoofddoek niet opgeheven, er worden alleen geen vrouwen meer gearresteerd. Wel moeten ze nog naar een heropvoedingscursus https://www.volkskrant.nl/buitenland/ir ... ~a4551711/. Dus, ik juich alleen maar toe dat álle vrouwen lekker die hoofddoek afdoen en en masse op cursus moeten, gaan ze het nog druk mee krijgen dan. Hoofddoek uit eigen religieuze beweegredenen vind ik prima, maar een regering die dat bij wet oplegt... :-(
Klopt en dan ook alleen in Teheran.
We moeten nog afwachten hoe het zich ontwikkeld.

Overigens is het natuurlijk een samenleving waar in het geniep van alles gewoon gebeurd, seks, drugs, feesten.
.
Afbeelding
Een aardig boek (enigszins gedateerd) over deze schaduwmaatschappij.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Mooi die opstand in Iran
Absurd dat vrouwen anno 2018 nog kledingvoorschriften hebben.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Hoop dat dit beter verloopt dan Syrië.
Alle reacties Link kopieren
Hoppa, en vanwege idealistische motieven en zonder enige kennis van zaken zullen we de rebellen weer gaan steunen in hun strijd tegen de dictator en zijn regime. Om er na honderdduizenden doden achter te komen dat sommige landen alleen maar functioneren met een dictator...........
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
De huidige protestgeneratie is opgevoed onder de hoede van hun grootouders, omdat ouders werken, terwijl die grootouders nog de tijd van voor de onderdrukking van de ayatollahs hebben meegemaakt, waar ze zonder het religieuze juk zichzelf konden zijn. Dat is een gedachtebeeld die ze aan deze protestgeneratie hebben meegegeven.

En natuurlijk zien deze demonstranten ook dat hun regering actief de verderfelijkheid van IS en diens gedachtegoed aan het bestrijden is terwijl ze diezelfde verderfelijke invloeden thuis ook ondervinden aan de hand van hun eigen religieuze 'politie'.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
En daarom heb ik niet zoveel met dit soort topics. Wij weten niet eens 1% van wat er daadwerkelijk speelt voor de schermen. Laat staan dat we weten wat er eigenlijk áchter de schermen gebeurt. Wat voor discussie wil je dan nog voeren? We zien wel waar het op uitdraait.
Alle reacties Link kopieren
jaw schreef:
02-01-2018 13:05
De huidige protestgeneratie is opgevoed onder de hoede van hun grootouders, omdat ouders werken, terwijl die grootouders nog de tijd van voor de onderdrukking van de ayatollahs hebben meegemaakt, waar ze zonder het religieuze juk zichzelf konden zijn. Dat is een gedachtebeeld die ze aan deze protestgeneratie hebben meegegeven.

En natuurlijk zien deze demonstranten ook dat hun regering actief de verderfelijkheid van IS en diens gedachtegoed aan het bestrijden is terwijl ze diezelfde verderfelijke invloeden thuis ook ondervinden aan de hand van hun eigen religieuze 'politie'.
de meeste mensen waren tegen de sjah, en na de revolutie is er door een enorme meerderheid gestemd voor een Islamitische Republiek.



ze hadden ook niet voorzien dat Khomeini een gruwelijke dictator zou worden.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
02-01-2018 13:35
de meeste mensen waren tegen de sjah, en na de revolutie is er door een enorme meerderheid gestemd voor een Islamitische Republiek.

ze hadden ook niet voorzien dat Khomeini een gruwelijke dictator zou worden.
Logisch dat ze tegen de Sjah waren, die was daar door de VS als dictator neergezet omdat Iran voor de Sjah nogal goede banden onderhield met de Soviet Unie. De Sjah was slechts het zoveelste wapen in de koude oorlog om zo de olie stroom naar de sovjets af te knijpen. Maar zelfs voor de Sjah hadden ze daar meer vrijheid dan nu.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
jaw schreef:
02-01-2018 13:40
Logisch dat ze tegen de Sjah waren, die was daar door de VS als dictator neergezet omdat Iran voor de Sjah nogal goede banden onderhield met de Soviet Unie. De Sjah was slechts het zoveelste wapen in de koude oorlog om zo de olie stroom naar de sovjets af te knijpen. Maar zelfs voor de Sjah hadden ze daar meer vrijheid dan nu.
ze hebben daar al vanaf 1920 ofzo een sjah.
de Russen vielen Iran binnen omdat de sjah van dat moment een bewonderaar was van Hitler.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
02-01-2018 13:50
ze hebben daar al vanaf 1920 ofzo een sjah.
de Russen vielen Iran binnen omdat de sjah van dat moment een bewonderaar was van Hitler.
Vanaf 1925 ongeveer ja. Na WOII werd de parlementaire democratie (Koning/Sjah met democratisch gekozen parlement, zoals Nederlands systeem) daar beter georganiseerd. Echter door communistische invloeden werden de olie maatschappijen genationaliseerd begin jaren 50. Dit zodat de bevolking/het land ook nog wat inkomsten zouden krijgen uit wat er uit hun grond werd gepompt ipv dat dat allemaal naar BP ging als pure winst. Dus, het westen trad op en begon de Sjah te bewerken tot een poppetje met autocratische macht.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Ik mis de minister president Mohammad Mossadeq ( 1951-1953 ) in jullie verhaal.
valentinamaria schreef:
02-01-2018 13:35
de meeste mensen waren tegen de sjah, en na de revolutie is er door een enorme meerderheid gestemd voor een Islamitische Republiek.



ze hadden ook niet voorzien dat Khomeini een gruwelijke dictator zou worden.
Dat kon iedereen voorspellen, want hij heeft nooit een geheim gemaakt van zijn standpunten en bedoelingen.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
02-01-2018 18:57
Dat kon iedereen voorspellen, want hij heeft nooit een geheim gemaakt van zijn standpunten en bedoelingen.
ja tuurlijk, lekker makkelijk praten achteraf.
voorheen waren kerk en staat in Iran altijd gescheiden.
Khomeini was daar in het begin nogal vaag over.

ik hoorde dat de mensen daar, en ook veel Iraniers hier hopen dat er nu niet weer een revolutie komt.
ze willen veranderingen zonder dat er weer een bloedige oorlog uitbreekt.
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
02-01-2018 19:09
ja tuurlijk, lekker makkelijk praten achteraf.
voorheen waren kerk en staat in Iran altijd gescheiden.
Khomeini was daar in het begin nogal vaag over.

ik hoorde dat de mensen daar, en ook veel Iraniers hier hopen dat er nu niet weer een revolutie komt.
ze willen veranderingen zonder dat er weer een bloedige oorlog uitbreekt.
Ik weet niet hoe oud jij was toen dit in het nieuws was, maar het was al vanaf het begin duidelijk wat de ideeen van khomeini waren. De kranten stonden er hier vol van.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
02-01-2018 19:40
Ik weet niet hoe oud jij was toen dit in het nieuws was, maar het was al vanaf het begin duidelijk wat de ideeen van khomeini waren. De kranten stonden er hier vol van.
de liberale Iraniers die hier wonen en erbij waren vertellen dat Khomeini in het begin alleen over vrijheden praatte.
de echte ellende begon begin jaren 80, toen knikkerde K alle andere partijen uit de regering.
wij slapen nooit.
Ik maak me wel zorgen. Geen idee waar dit op gaat uitdraaien. Ik hoor allemaal gepraat over vergeldingsacties. Wij vliegen morgen terug naar Saudi (afhankelijk van het weer).
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
02-01-2018 13:11
En daarom heb ik niet zoveel met dit soort topics. Wij weten niet eens 1% van wat er daadwerkelijk speelt voor de schermen. Laat staan dat we weten wat er eigenlijk áchter de schermen gebeurt. Wat voor discussie wil je dan nog voeren? We zien wel waar het op uitdraait.
Het is positief dat vrouwen opstaan en eisen dat ze zelf bepalen wat ze wel / niet aan mogen doen.
Het is toch absurd dat je als volwassen vrouw kledingvoorschriften krijgt met de vriendelijke groeten van de overheid.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Misschien kunnen er alvast wat Syriers terug om hier plaats te maken voor de komende lichting Iraanse vluchtelingen. Ik voorzie helaas grote problemen daar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven