De H&M-rel

09-01-2018 19:06 1215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat H&M op dit moment verwikkeld is in een heuse rel. Zij hadden op een reclameposter in Het VK een donker jongetje als model gebruikt. Het ventje draagt een hoodie met de tekst: "coolest monkey of the jungle" Dit werd op Twitter opgemerkt en afgedaan als racisme.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.

Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui

Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
Ik twijfel.

Was het beter geweest als het blanke jongetje de trui had gedragen? Het had in elk geval deze discussie voorkomen.

Ik noem mijn zoon soms ook een aapje. Daarmee bedoel ik niet dat hij op een aap lijkt. Waarom mag je een blank kind wel zo noemen en een donker kind niet? Ja, moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik rot voor H&M, want ik ben het met ze eens, we zijn allemaal mutserige monkeys. Ik zou zo'n hoodie dragen.
Als bladeren van de reuzenwaterlelie, krioelend van de kikkerkolonies...
Alle reacties Link kopieren
Ja en het ging om een Britse campagne. Het woord monkey wordt daar heel vaak als koosnaampje gebruikt voor een kind.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij dat als je het in je opkomt dat met de tekst dit jongetje wordt bedoeld (omdat hij gekleurd is), dat meer zegt over degene die deze associatie heeft dan over H&M.
Alle reacties Link kopieren
Massahysterie, gotta love it.
Als bladeren van de reuzenwaterlelie, krioelend van de kikkerkolonies...
Alle reacties Link kopieren
Sorry, het was me totaal ontgaan. Overgevoeligheid is ook een vorm van racisme, lijkt me, overigens.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het overdreven, is het niet een beeeeetje overdreven mensen?
Internagelaktisch
Ik mis de tijd dat Karl Lagerfeld voor H&M had ontworpen en zei dat Britse vrouwen te vet zijn voor zijn kleding. Is ook zo.

Al dat gezeik zeg ongelooflijk.
Trouwens wat ook erg is: H&M heeft een mannen en vrouwen af deling. HALLO het is 2018 (tweeduizendenachtien) mensen, er bestaan helemaal geen seksen.

*gekwetst*
overdreven bemoeizuchtig overal mee de laatste tijd, als er een scheet dwars zit bemoeit iedereen zich er mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het irritant dat iedereen tegenwoordig overal aanstoot aan neemt en dat direct op het grote boze internet moet gooien want oeehhhhh aandacht, name and shame.

Overigens vind ik H&M een stom bedrijf, maar dat staat los hiervan.
Jammer dat de trui hier niet te koop is, had hem wel besteld anders. :monkey:
Alle reacties Link kopieren
tjonge, hebben mensen tegenwoordig niks beters te doen dan hierover zeiken?

diegenen die erover zieken mogen nooit meer bij H @M kopen,temeer blijft er voor mij over :sarcastic:
sophie_emma schreef:
09-01-2018 19:12
Het lijkt mij dat als je het in je opkomt dat met de tekst dit jongetje wordt bedoeld (omdat hij gekleurd is), dat meer zegt over degene die deze associatie heeft dan over H&M.
Precies. Door dit soort associaties zet je een groep júist weg als aap/minderheid of weet ik veel waarover gejankt wordt. Echt :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet overdreven. Ik vind het serieus onbegrijpelijk dat van de tientallen tot 100 mensen langs wie zo'n foto komt voordat ie op de website staat er letterlijk nul zijn die ergens along the way zegt 'hey guys, moeten we dit shirtje niet even door een ander kindje laten modellen?"

Dat zegt iets over hoe inclusief H&M is, want dikke vette kans dat 99% van de zwarte mensen, zeker die met Angelsaksische roots, die opmerking wél gemaakt zou hebben.

Dat anno 2018 een groot bedrijf als H&M dus a) totaal oblivious is voor raciale gevoeligheden in de maatschappij (best bijzonder in deze tijd waarin dat actueler is dan ooit) en b) kennelijk ook geen people of colour in dienst heeft is natuurlijk echt best wel bizar.
Am Yisrael Chai!
Ik word hier zo moe van. Overal zien bepaalde mensen racisme in.
Alle reacties Link kopieren
sophie_emma schreef:
09-01-2018 19:12
Het lijkt mij dat als je het in je opkomt dat met de tekst dit jongetje wordt bedoeld (omdat hij gekleurd is), dat meer zegt over degene die deze associatie heeft dan over H&M.
Ik had hetzelfde. Ik denk niet dat h&m dit expres heeft gedaan.
Ik ga dadelijk wat bij HenM kopen, wat een gezeur weer van mensen met teveel tijd om op sociale media te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Tsja ik vind het heel dom van h en m.
In Nederland is het misschien niet echt een item. In Amerika worden donkere mensen nog wel eens ‘monkey’ genoemd en niet als koosnaampje. Michelle Obama werd een tijdje terug nog ‘monkey-face’ genoemd of iets dergelijks. Dus ja dit ligt in bepaalde culturen/samenlevingen heel gevoelig. En dat kan niet goedgepraat worden omdat het hier en in de uk onder blanke mensen gebruikelijk is hun kind liefkozend aapje/monkey te noemen.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
09-01-2018 19:26
Ik vind het niet overdreven. Ik vind het serieus onbegrijpelijk dat van de tientallen tot 100 mensen langs wie zo'n foto komt voordat ie op de website staat er letterlijk nul zijn die ergens along the way zegt 'hey guys, moeten we dit shirtje niet even door een ander kindje laten modellen?"
Helemaal mee eens. Je kunt toch op je klompen aanvoelen dat je er gelazer mee krijgt als een donker jongetje die trui aanheeft?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dan niet dat het jongetje geen homo sapiens is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Denk overigens ook niet dat HenM dit expres heeft gedaan. Een boycot vind ik dan ook zwaar overdreven. Maar excuses en door t stof zijn vind ik wel terecht.
Totaal overdreven reactie natuurlijk, wat is iedereen toch snel gekwetst de latste tijd. Gelukkig is iedereen hier het er mee eens dat er erg overdreven op gereageerd wordt.
Niet slim van h&m.
Maar het zou juist discriminatie zijn als je bewust kiest voor een blank jongetje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven