Ik ben blank / wit / RAL9016 en ik ben het zat!

12-01-2018 14:45 867 berichten
... Ik ben het zat dat wij blanke / witte / RAL9016 mensen altijd maar over een kam geschoren worden en per definitie weggezet worden als racisten door een club verzuurde mensen met tijd teveel die op deze manier juist haat en verdeeldheid zaaien, terwijl ze doen alsof ze oh zo politiek correct bezig zijn door van alles maar racistisch te noemen.

Ik ben het zat om altijd maar geconfronteerd te moeten worden met een slavernijverleden waar ik zelf niet bij was en waar ik al helemaal niets aan kan doen.

Zwarte piet, negerzoenen, de H&M trui, allemaal racistisch... Maar intussen zijn blanke vla en jodenkoeken dan wel weer oké, daar hoor je niemand over. Racisme gaat tenslotte altijd maar een kant op.

Op een of andere manier stelt men zich massaal nederig op en luistert men vaak ook nog naar de groep racismeroepers, want ja we moeten ons toch wel kapotschamen voor ons slavernijverleden en wij hebben het tenslotte altijd maar makkelijk met onze bleke huidjes.

Het zal mij jeuken welke huidskleur iemand heeft, ik ben helemaal niet racistisch, ik haat alle mensen even veel :P maar ik word er zo moe van dat te pas en te onpas de racismekaart getrokken wordt! Het kan toch niet anders dan dat nog meer mensen dit spuugzat zijn? Zo wek je toch juist racisme in de hand?
Alle reacties Link kopieren
MaryCrawley schreef:
14-01-2018 14:03

Waarom zorgt dat niet voor juist méér begrip voor institutioneel racisme in de maatschappij? Waarom wordt dat zo vaak gebruikt als tegenargument? ("Ja maar ik heb het ook moeilijk", "Ja maar we moeten het ook hebben over groep X y z", etc etc). Allemaal inderdaad ook heel belangrijk maar waarom doet dat af aan het probleem wb racisme?

Dit begrijp ik ook nooit en op persoonlijke titel is dit ook keer op keer hetgeen dat toch weer als een klap in je gezicht voelt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
MaryCrawley schreef:
14-01-2018 14:03
Wat ik altijd heel moeilijk te begrijpen vind is dat ervaringen van anderen zo nodig in twijfel getrokken moeten worden.

Ik heb zelf bv wel ervaring met seksisme. Ook met dat sommigen mannen er echt blind voor lijken te zijn en de daarmee gepaarde frustratie dat iets gewoon niet geloofd wordt omdat de ander het zelf niet ervaart.
Of wel zelf ervaart, maar simpelweg door eigen blindheid niet kan geloven en zien dat een ander ook racisme ervaart.

Verder goeie bijdrage.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-01-2018 14:05
Dit begrijp ik ook nooit en op persoonlijke titel is dit ook keer op keer hetgeen dat toch weer als een klap in je gezicht voelt.

Ik heb van jou wel eens gelezen dat je niet gelooft dat blanke Nederlanders racisme ervaren.
Dus je spreekt jezelf tegen.
fashionvictim schreef:
14-01-2018 14:02
Iemand een streepje voor geven is niet hetzelfde als een ander een streepje achter geven.

Wel goed dat je dit benoemt, want dit is waar het heel vaak fout gaat in discussies over racisme met witte Nederlanders. Op de een of andere manier leeft er het bizarre idee dat hen iets ontnomen wordt als je als minderheid vraagt om een privilege.

Terwijl het niet zo is dat jij ineens geen kerst meer mag vieren als Mohammed Suikerfeest mag vieren. Voor jou verandert er helemaal niks.
Ik kan je met dit antwoord op mijn vraag even niet volgen.
fashionvictim schreef:
14-01-2018 13:59
Ik doe dat serieus nooit. Dus je bent niet alleen onfatsoenlijk, ook een leugenaar.
Ik zie jou in een ander topic anders behoorlijk tekeer gaan tegen Yggdrasil.
Alle reacties Link kopieren
Yasna schreef:
14-01-2018 14:07
Ik heb van jou wel eens gelezen dat je niet gelooft dat blanke Nederlanders racisme ervaren.
Dus je spreekt jezelf tegen.
Nou, dat denk ik niet dus dat kan ik ook niet gezegd hebben.

Wat ik wel denk en vind en ook regelmatig gezegd heb is dat blanke mensen geen enkel idee hebben en dat institutioneel racisme echt totaal niet te vergelijken is met die ene keer dat jij in Afrika gediscrimineerd werd of die ene keer dat jij in Rotterdam Zuid door een groep Marokkanen gediscrimineerd werd.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
14-01-2018 14:10
Ik zie jou in een ander topic anders behoorlijk tekeer gaan tegen Yggdrasil.
Dan moet je wat aan je leesvermogen doen want nergens, in geen enkele posting, heb ik zelfs maar geïnsinueerd dat ik een psychiatrische diagnose over haar kan stellen. Ik heb haar simpelweg een tip gegeven dat als ze niet op een bepaalde manier wil overkomen ze geen taal moet gebruiken die juist dat is.

En als je nu niet kapt met je smerige insinuaties en leugens ga ik je staffen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-01-2018 14:10
Nou, dat denk ik niet dus dat kan ik ook niet gezegd hebben.

Wat ik wel denk en vind en ook regelmatig gezegd heb is dat blanke mensen geen enkel idee hebben en dat institutioneel racisme echt totaal niet te vergelijken is met die ene keer dat jij in Afrika gediscrimineerd werd of die ene keer dat jij in Rotterdam Zuid door een groep Marokkanen gediscrimineerd werd.
Je zegt nu dus zelf dat blanke mensen die gediscrimineerd worden veel minder erg is. Dus, omdat jij veel racisme ervaart, heeft een blanke Nederlander die dat ook ervaart veel minder recht van spreken.

Dat is dus precies wat ik bedoel.
fashionvictim schreef:
14-01-2018 14:05
Dit begrijp ik ook nooit en op persoonlijke titel is dit ook keer op keer hetgeen dat toch weer als een klap in je gezicht voelt.
Kan ik me goed voorstellen.

Herken ik ook wel in zoverre dat ik van sommige mensen onbewust automatisch medestand in zulke kwesties verwacht vanwege hun achtergrond en ervaringen. En dan ben ik extra teleurgesteld als er ineens iets heel xenofoobs, seksistisch of andere narigheid uitkomt.
fashionvictim schreef:
14-01-2018 14:10
Nou, dat denk ik niet dus dat kan ik ook niet gezegd hebben.

Wat ik wel denk en vind en ook regelmatig gezegd heb is dat blanke mensen geen enkel idee hebben en dat institutioneel racisme echt totaal niet te vergelijken is met die ene keer dat jij in Afrika gediscrimineerd werd of die ene keer dat jij in Rotterdam Zuid door een groep Marokkanen gediscrimineerd werd.
Wat je nu over Marokkanen zegt, kan natuurlijk ook niet.
Dit is dus waarom ik jouw reacties verwarrend vind.
fashionvictim schreef:
14-01-2018 14:12
Dan moet je wat aan je leesvermogen doen want nergens, in geen enkele posting, heb ik zelfs maar geïnsinueerd dat ik een psychiatrische diagnose over haar kan stellen. Ik heb haar simpelweg een tip gegeven dat als ze niet op een bepaalde manier wil overkomen ze geen taal moet gebruiken die juist dat is.

En als je nu niet kapt met je smerige insinuaties en leugens ga ik je staffen.
Insgelijks.
Alle reacties Link kopieren
Ana_Isabel2 schreef:
14-01-2018 14:08
Ik kan je met dit antwoord op mijn vraag even niet volgen.
Jij zegt: jij geeft iemand een streepje achter.

Dat is niet zo, ik heb enkel gezegd dat bepaalde mensen bij mij eerder een streepje voor hebben.

Mij valt op dat die denkfout vaak ten grondslag ligt aan verhitte discussies over racisme. Het valt mij op dat veel blanke mensen menen dat als een niet-blank iemand een streepje voor krijgt, dat automatisch betekent dat zij een streepje achter krijgen.

Dat is natuurlijk pertinent onwaar. Vaak is het zogenaamde streepje voor niet eens echt een streepje voor, maar enkel een correctie om de achterstand die er in beginsel was gelijk te trekken.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Yasna schreef:
14-01-2018 14:12
Je zegt nu dus zelf dat blanke mensen die gediscrimineerd worden veel minder erg is. Dus, omdat jij veel racisme ervaart, heeft een blanke Nederlander die dat ook ervaart veel minder recht van spreken.

Dat is dus precies wat ik bedoel.
Ik weet niet of dat wel klopt eerlijk gezegd. Volgens mij noemt FV het niet minder erg en al helemaal niet een argument voor minder recht van spreken. Ze noemt wel een verschil tussen iemand die maatschappelijk constant en vooral stelselmatig discriminatie ervaart, en iemand die dat bij uitzondering ervaart.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Yasna schreef:
14-01-2018 14:12
Je zegt nu dus zelf dat blanke mensen die gediscrimineerd worden veel minder erg is. Dus, omdat jij veel racisme ervaart, heeft een blanke Nederlander die dat ook ervaart veel minder recht van spreken.

Dat is dus precies wat ik bedoel.
Kom nou, dat zegt ze helemaal niet.

Ze zegt nou net dat er een verschil is tussen institutioneel racisme en een racistisch incident.

Van dat eerste heb je als blanke persoonlijk geen last en daardoor hebben verreweg de meeste blanken er ook geen idee van in hoeverre dat invloed heeft op je leven.

Dat is totaal iets anders dan zeggen dat geen enkel wit persoon ooit racistisch is bejegend of dat dat niet erg is.

Ik vind het echt super logisch dat ik aan mijn ervaringen als witte vrouw niet kan afmeten in hoeverre een zwarte vrouw institutioneel racisme tegenkomt. Daar is toch niets beledigends aan, dat is gewoon een constatering.
Alle reacties Link kopieren
Ana_Isabel2 schreef:
14-01-2018 14:14
Wat je nu over Marokkanen zegt, kan natuurlijk ook niet.
Dit is dus waarom ik jouw reacties verwarrend vind.
Hoezo kan dat niet? Nu snap ik jou niet.

in discussies over racisme roepen er op dit forum in ieder geval altijd tig mensen dat zij pas gediscrimineerd worden, zij kunnen niet over straat zonder dat Marokkanen ze blanke kuthoer noemen of weet ik veel.

Ik zeg enkel dat door Marokkanen blanke kuthoer genoemd worden niet te vergelijken is met het institutioneel racisme waar deze maatschappelijke discussie over gaat.

Ik word nooit gediscrimineerd door Marokkanen in Rotterdam Zuid (en ook niet in mijn eigen woonplaats) dus mijn mening en ervaring is het verder niet.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-01-2018 13:24
maar waar ik bij mensen met een underdogpositie milder ben, ben ik dat bij de privileged totaal niet.

Brrr, bepaalde groepen tijdens je werk anders behandelen op basis van je eigen vooroordeel omdat ze volgens jou "privaliged" zijn. Pure discriminatie uitgerekend uit de mond van iemand die zelf over niets anders dan discriminatie kan praten. En dit gedrag vervolgens nog gaan verdedigen ook :bonk:
Alle reacties Link kopieren
MaryCrawley schreef:
14-01-2018 14:19
Kom nou, dat zegt ze helemaal niet.

Ze zegt nou net dat er een verschil is tussen institutioneel racisme en een racistisch incident.

Van dat eerste heb je als blanke persoonlijk geen last en daardoor hebben verreweg de meeste blanken er ook geen idee van in hoeverre dat invloed heeft op je leven.

.
Hoe kun jij dat nou zeggen voor alle blanken ij de hele wereld?
Dat jij er geen last van hebt, betekent niet dat, dus alle blanke mensen last van hebben.
Alle reacties Link kopieren
Yasna schreef:
14-01-2018 14:12
Je zegt nu dus zelf dat blanke mensen die gediscrimineerd worden veel minder erg is. Dus, omdat jij veel racisme ervaart, heeft een blanke Nederlander die dat ook ervaart veel minder recht van spreken.

Dat is dus precies wat ik bedoel.
Eh, nee, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat dat een totaal ander onderwerp is en eigenlijk dus niets van doen heeft in een discussie of topic over institutioneel racisme. En dat het er wel steeds bijslepen niet alleen niet zorgt dat jouw ervaringen niet gaan veranderen, maar die van mij ook niet. En dat ik je daarom kwalijk neem dat je toch steeds de discussie over institutioneel racisme saboteert en mensen die daar concrete, ernstige problemen door ondervinden monddood maakt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-01-2018 14:22
Eh, nee, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat dat een totaal ander onderwerp is en eigenlijk dus niets van doen heeft in een discussie of topic over institutioneel racisme. En dat het er wel steeds bijslepen niet alleen niet zorgt dat jouw ervaringen niet gaan veranderen, maar die van mij ook niet. En dat ik je daarom kwalijk neem dat je toch steeds de discussie over institutioneel racisme saboteert en mensen die daar concrete, ernstige problemen door ondervinden monddood maakt.


Ik saboteer he-le-maal niks beste fv.
fashionvictim schreef:
14-01-2018 14:15
Jij zegt: jij geeft iemand een streepje achter.

Dat is niet zo, ik heb enkel gezegd dat bepaalde mensen bij mij eerder een streepje voor hebben.

Mij valt op dat die denkfout vaak ten grondslag ligt aan verhitte discussies over racisme. Het valt mij op dat veel blanke mensen menen dat als een niet-blank iemand een streepje voor krijgt, dat automatisch betekent dat zij een streepje achter krijgen.

Dat is natuurlijk pertinent onwaar. Vaak is het zogenaamde streepje voor niet eens echt een streepje voor, maar enkel een correctie om de achterstand die er in beginsel was gelijk te trekken.
Fijn dat je de moeite neemt om het nog eens uit te leggen :) Ik begrijp je punt.

Wel heb je het zelf over iemand minder credits geven en al helemaal niet mild tegen zijn ivm privileges. Dat is toch ook discriminatie ongeacht huidskleur?
Alle reacties Link kopieren
Yasna schreef:
14-01-2018 14:20
Hoe kun jij dat nou zeggen voor alle blanken ij de hele wereld?
Dat jij er geen last van hebt, betekent niet dat, dus alle blanke mensen last van hebben.
Omdat er geen enkel land op aarde is waarin blanken structureel en institutioneel gediscrimineerd worden.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-01-2018 14:24
Omdat er geen enkel land op aarde is waarin blanken structureel en institutioneel gediscrimineerd worden.
Zimbabwe, en in mindere mate Zuid-Afrika zijn duidelijke uitzonderingen op die regel. Kan je vanalles van vinden, maar het is helaas wel een feit
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ana_Isabel2 schreef:
14-01-2018 14:23
Fijn dat je de moeite neemt om het nog eens uit te leggen :) Ik begrijp je punt.

Wel heb je het zelf over iemand minder credits geven en al helemaal niet mild tegen zijn ivm privileges. Dat is toch ook discriminatie ongeacht huidskleur?
ik zei al: met minder credits bedoelde ik "minder empathie, minder mild, minder aardig'. Niet minder punten of een andere beoordeling ofzo. En ik gaf een concreet voorbeeld: met een 22 jarige vlogster die burn out is door haar vele feestjes heb ik minder medelijden dan met een 22 jarige Surinaamse die burn out is doordat ze om te kunnen eten of niet dakloos te worden 2 banen en een studie moet combineren.

Als je dat per se discriminatie wil noemen dan ja, dan discrimineer ik.
Am Yisrael Chai!
Yasna schreef:
14-01-2018 14:20
Hoe kun jij dat nou zeggen voor alle blanken ij de hele wereld?
Dat jij er geen last van hebt, betekent niet dat, dus alle blanke mensen last van hebben.
Er bestaat simpelweg geen institutioneel racisme in Nederland tegen witte mensen. Daar kan je dus ook geen last bent hebben. Dat heeft verder niks met mijn ervaringen te maken.

Er kunnen best racistische incidenten zijn jegens blanken. Ik heb daar persoonlijk geen ervaring mee maar wat dat betreft kan ik inderdaad niet voor anderen spreken.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-01-2018 14:27
ik zei al: met minder credits bedoelde ik "minder empathie, minder mild, minder aardig'. Niet minder punten of een andere beoordeling ofzo. En ik gaf een concreet voorbeeld: met een 22 jarige vlogster die burn out is door haar vele feestjes heb ik minder medelijden dan met een 22 jarige Surinaamse die burn out is doordat ze om te kunnen eten of niet dakloos te worden 2 banen en een studie moet combineren.

Als je dat per se discriminatie wil noemen dan ja, dan discrimineer ik.
Het is pas discriminatie als ne er gevolgen aan verbindt.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven