Plastic maakt meer kapot dan je lief is...

17-01-2018 16:51 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het kost miljoenen dieren jaarlijks het leven en het is ook niet goed voor de mens en milieu.

Nou weet ik dat ik zelf ook moet beginnen met plastic afval te scheiden, en als ik mensen erover vertel en dan zie je ze ook twijfelen. Twijfelen om het ook te doen. Want waar laat je dan je plastic? Het is hier niet verplicht.

In de supermarkten verpakken ze de broccoli in een laag plastic, de bananen, appels gaan leuk in een plastic zak. Dan denk ik: wat is daar de meerwaarde van?

De politiek bemoeit zich er niet mee, terwijl het verplicht stellen van ook plastic afval scheiden een goede stap in de juiste richting is.

Wie is hier zich meer bewust van en vind ook dat de politiek meer kan doen dmv regelgeving?

Ps: Ik ben echt geen geitenwollensok of wereldverbeteraar maar sinds ik beelden heb gezien van dieren die blind zijn geworden door plastic afval kan ik niet zomaar doorgaan.
moonlight wijzigde dit bericht op 17-01-2018 16:55
0.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het PlasticHeroes-project, waarbij burgers wordt gevraagd om plastic verpakkingen apart aan te bieden voor recycling, werkt nauwelijks. Het systeem dat jaarlijks tientallen miljoenen kost, werkt minder goed dan statiegeld op grote flessen.

In 2013 werd 50 kiloton aan plastic verpakkingen opnieuw gebruikt, op een totale hoeveelheid van minimaal 268 kiloton. Dat is slechts 19 procent, schrijft Recycling Netwerk, een coalitie van milieu- en natuurorganisaties, aan de Tweede Kamer. Vandaag wordt in het parlement gesproken over recycling.


Geld toe
Ondanks alle was- en sorteeractiviteiten wordt slechts een beperkt deel van het resterende plastic afval gerecycled. Het grootste deel van de output van de sorteerfabrieken blijkt zelfs onverkoopbaar en wordt met geld toe afgezet voor 'nuttige toepassingen' of wordt opgeslagen.

Dat komt omdat de kwaliteit van het ingezamelde plastic slecht is. Het Recycling Netwerk pleit voor uitbreiding van het statiegeldsysteem, met ook de kleine plastic frisdrankflesjes.


Bron: RTL nieuws
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik probeer zo min mogelijk producten te kopen met plastic er om, en wat ik wel aan plastic koop gooi ik in een plasticafvalcontainer die hier gewoon bij de supermarkt staat.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een groot formaat afvalemmer voor het plastic afval. We verzamelen het in vuilniszakken en die gooien we in de plastic heroes container bij onze supermarkt. Door de verpakkingen die kunnen stinken even af te spoelen gaat het niet stinken. Ons restafval gaat in een 20 l emmertje en regelmatig in de verzamelcontainer. Dat is nog maar heel weinig en dit werkt prima voor ons.
Alle reacties Link kopieren
Plasticafval scheiden van ander huishoudelijk afval heeft nauwelijks voordelen. In het najaar van 2017 is dit nog uitgebreid in het nieuws geweest.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/20/re ... u-a1574093

https://www.volkskrant.nl/binnenland/pl ... ~a4517528/

Google maar eens. Ook de afzetmarkt China hoeft ons plastic niet meer, de pakhuizen in Nederland liggen vol met plastic dat alsnog gewoon de verbrandingsoven in gaat.

Een statiegeld systeem zal mogelijk een positief effect hebben. Qua kosten/baten niet interessant, qua milieuwinst wel.

Groente haal ik bij de groenteboer in mijn eigen groententas. Ik probeer zo min mogelijk verpakkingsmaterialen te gebruiken.
Wij scheiden wel, maar ik dacht dat het inmiddels algemeen bekend was dat het scheiden van plastic zoals we in NL doet niet zo heel veel zoden aan de dijk zet. Zie ook eerste post van Nouschi.

Je doet er beter aan om plastic verpakkingen te vermijden en alternatieven te zoeken voor je eigen plastic gebruik waar nodig.

Overigens heeft groente en fruit in plastic verpakken vaak de houdbaarheid verlengen als doel, het is niet altijd zinloos om plastic te gebruiken, maar je kan er wel zelf op letten waar je het kan vermijden. Bij onze supermarkt worden weer papieren zakjes aangeboden naast de weegschaal bijvoorbeeld. Om appels in te verzamelen hoef je dus geen zak van plastic te pakken.
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 17-01-2018 17:03
36.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik haal het liefst groenten ed bij de turk of op de markt. Neem ik ook altijd een katoenen tasje mee.

Plastic om komkommers en dergelijke is om ervoor te zorgen dat het langer mee gaat en er minder eten wordt verspild. Het is dus niet voor niets. Gelukkig zijn er steeds meer van die verpakkingen die van biologisch afbreekbaar materiaal worden gemaakt. Maar er is nog een lange weg te gaan. Plastic is echt troep.
In onze gemeente zijn ze recent gestopt met plastic heroes. Het zou te weinig effect hebben

Ik denk dat recyclen weinig nut heeft, we moeten het echt hebben van minder plastic gebruiken:
- Refuse: zoveel mogelijk plastic weigeren, zelf tasjes meenemen etc.
- Reduce: als iets met plastic moet, de optie kiezen die het minste plastic bevat
- Reuse: plastic meeerdere keren gebruiken, bijvoorbeeld tasjes opnieuw gebruiken
- Repurpose: een ander doel vinden voor het plastic afval
- Recycle is dan de laatste stap
Alle reacties Link kopieren
Bio plastic heeft nauwelijks invloed op het oplossen van het milieuprobleem.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/216591 ... wekul.html

https://www.groenkennisnet.nl/nl/groenk ... ekbaar.htm
Klopt, zelf zoveel mogelijk plastic vermijden is de enige manier. Valt nog niet mee. Ik weeg groenten en fruit niet af, wordt bij de kassa gedaan (scheelt ook weer een sticker printen). Alleen bij sperziebonen gebruik ik een zakje. Goede tip van de Turkse groenteboer, trouwens!
Alle reacties Link kopieren
De productie van papier, canvas en linnen is vele malen milieubelastender dan de productie van plastic. Je kunt beter een plastic tasje gebruiken voor eenmalig gebruik dan een papieren zak.
Dit is onderzocht door TNO. Bron: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... raagtassen

Blijft wel het probleem van de plastic soup en zwerfafval, waar vooral dieren last van hebben.

Wij hebben een aparte container voor plastic en verpakkingen en die zit voller dan ons restafval. We moeten denk ik terug naar duurzame verpakkingen en zo de afvalberg verkleinen en wat zuiniger zijn op onze grondstoffen.
Alle reacties Link kopieren
Wat bumba ook aan geeft, recycling is leuk maar helpt in het plastic probleem nauwelijks. Dat is ook niet de zooi die dobbert in de oceanen waarin zeedieren verstrikt raken of het opeten.

Mensen moeten zich bewust worden dat het plastic snoepwrappertje of hun cola flessen die ze op straat flikkeren de gracht/rivier/ sloot in kan rollen en in de zee terecht komt. Dat als ze bepaalde doucheproducten gebruiken hier minieme plastic deeltjes in kunnen zitten die alles bij elkaar opgeteld behoorlijk vervuilend en schadelijk voor het zeeleven kan zijn. Beesten krijgen het binnen tijdens het eten.

Wat denk je van de Ganges in India, China en alle andere landen zoals dezen Enorme rotzooi en het interesseert ze niks zolang ze nog niet eens in hun basic needs kunnen voorzien voor hun bevolking.

Het simpelweg niet meer gebruiken en kiezen voor spul wat afbreekbaar is zet dus meer zoden aan de dijk.
Waarom zeg je dat de politiek er niet mee bemoeit? De regeling dat er geen plastic tasjes meer mogen worden gegeven kwam écht vanaf Den Haag vandaan.
En grote kans dat er straks ook statiegeld op kleine flesjes en blikjes komt.
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
17-01-2018 17:30
De productie van papier, canvas en linnen is vele malen milieubelastender dan de productie van plastic. Je kunt beter een plastic tasje gebruiken voor eenmalig gebruik dan een papieren zak.
Dit is onderzocht door TNO. Bron: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... raagtassen

Blijft wel het probleem van de plastic soup en zwerfafval, waar vooral dieren last van hebben.

Wij hebben een aparte container voor plastic en verpakkingen en die zit voller dan ons restafval. We moeten denk ik terug naar duurzame verpakkingen en zo de afvalberg verkleinen en wat zuiniger zijn op onze grondstoffen.
Het probleem zit hem in het eenmalige gebruik. Een tas gebruiken die herbruikbaar is. Doe al jaren mijn boodschappen met dezelfde , ja linnen, tas. Dat is toch echt minder milieubelasting dan elke week 3 plastic, papier enzovoorts tasjes van de appie/kruidvat etc
Roggenbrood schreef:
17-01-2018 17:28
Klopt, zelf zoveel mogelijk plastic vermijden is de enige manier. Valt nog niet mee. Ik weeg groenten en fruit niet af, wordt bij de kassa gedaan (scheelt ook weer een sticker printen). Alleen bij sperziebonen gebruik ik een zakje. Goede tip van de Turkse groenteboer, trouwens!

Je zou het tasje dat je gebruikt voor de sperziebonen meerdere keren kunnen gebruiken? Of al is het maar als afvaltasje. Dan is het toch weer 2 keer gebruikt ipv 1. Voor dingen als sperziebonen is het ook heel lastig om het zonder plastic te doen.
Alle reacties Link kopieren
Wik scheiden wel, al is 't maar voor het idee. Scheelt ook nogal in de vuilnisbak.

Neem zelf zakjes mee naar de supermarkt voor appels enzo. Zelfde zakje kan je vaak gebruiken. Linnen tassen dus heb al jaren geen plastic tasjes gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
17-01-2018 17:49
Je zou het tasje dat je gebruikt voor de sperziebonen meerdere keren kunnen gebruiken? Of al is het maar als afvaltasje. Dan is het toch weer 2 keer gebruikt ipv 1. Voor dingen als sperziebonen is het ook heel lastig om het zonder plastic te doen.
Je kunt gewoon een katoenen of linnen zakje meenemen en daar je losse groenten en fruit in doen. Doe ik al jaren.
Ook te gebruiken voor losse broodjes van de supermarkt of hele broden die ik bij de bakker koop (kwestie van vriendelijk vragen of ze het in je eigen katoenen zak willen doen).

Plastic gebruik verminderen is de enige echte oplossing en daar kun je als consument zelf stappen in zetten. Het is niet heel moeilijk, je moet alleen de knop om zetten.
Alle reacties Link kopieren
Je moet hier eens in de buurt komen kijken. Overal ligt plastic rommel want die zakken gaan niet altijd dicht en laatst bij harde wind kwamen ze om 16.00 een keer verzamelen. Hoefden ze minder in te zamelen want de helft was weggewaaid.
http://www.euronews.com/2018/01/17/e-u- ... -pollution

Mooi streven. Nu nog kijken of het echt waargemaakt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het helemaal met je eens hoor broodtrommel. Ik zie nu plastic tasjes verboden zijn, steeds meer papieren zakken. Zeker bij kledingwinkels enzo. Die gebruik je ook maar 1 keer.

Positief punt vind ik wel dat dit jaar de telefoongids is afgeschaft.
Alle reacties Link kopieren
En ik maar denken dat plastic scheiden van ander afval heel veel doet. Hmmm. Heb kinderen, dus sindsdien ook wel meer bezig met milieu. Want je laat wat na natuurlijk, dat voelt toch anders.
Maar dierenleed door toe doen van de mens kon ik altijd al slecht tegen. Jammer dat we niet veel hebben aan het kabinet Rutte. Hij heeft geen kinderen, dus hij zal er niet rouwig om zijn.

Maar als je kinderen hebt dan merk je dat veel speelgoed ook van plastic is, en natuurlijk de broodtrommel en drinkbekers. Flesjes drinken, je ziet ze ook overal.

Maar ik zal waar kan proberen het plastic te vermijden. Maar dan kan de politiek nog steeds de fabrikanten aanspreken om plastic te reduceren lijkt me.
broodtrommel schreef:
17-01-2018 17:34
Het probleem zit hem in het eenmalige gebruik. Een tas gebruiken die herbruikbaar is. Doe al jaren mijn boodschappen met dezelfde , ja linnen, tas. Dat is toch echt minder milieubelasting dan elke week 3 plastic, papier enzovoorts tasjes van de appie/kruidvat etc
Als ik het onderzoek goed (wel snel) lees zit daar dus niet het probleem in, want er is ook rekening gehouden met meermalig gebruik. Ik vind dat ze de levensduur van een (biologisch) katoenen of juten tas wat beperkt inschatten. Ik doe ook inderdaad echt jaren met mijn boodschappen tassen.

Maar ik snap dan weer niet waarom er zo gehamerd wordt op die plasticzakjes dan als dit echt klopt. Misschien dan toch de hoeveelheid als het zich allemaal gaat opstapelen, inderdaad een appie, een kruidvat, veel gebruik van die kleine hemdtasjes. Maar vervangen met papier is dus (volgens dit onderzoek?) geen oplossing! Verbaast me dat dit niet beter bekend is dan.
moonlight schreef:
17-01-2018 20:01
Maar als je kinderen hebt dan merk je dat veel speelgoed ook van plastic is, en natuurlijk de broodtrommel en drinkbekers.
Ik weet niet of dat zo erg is. Als je kijkt naar Duplo, dat gaat gerust 30 jaar mee.

Ik koop ook plastic bewaarbakjes van goede kwaliteit waar ik ook minimaal 10 jaar mee verwacht te doen. Mijn moeder heeft nog tupperware van minimaal 35 jaar geleden.

Ik denk dat de meeste winst zit in het duurzaam omgaan met spullen. We leven in een wegwerpmaatschappij en dat is erg vervuilend. Zelfs telefoons worden vaak om de 2 jaar gewisseld!
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is ook dat door de lage olieprijs het produceren van nieuw plastic goedkoper is dan gerecycled plastic dat ook nog eens van een slechtere kwaliteit is.

Toch is afval- scheiden wel belangrijk, het maakt je bewust en als de vraag aantrekt hoef je er niet alsnog mee te beginnen.

Veel winst valt te halen uit statiegeld op blikjes en kleine flesjes.

Ik maak met mijn dochter wel eens een stukje berm schoon, dit is het resultaat van 300 meter (een kofferbak vol) meest flesjes en blikjes.

Afbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Het zou gewoon een enorme rotzooi worden aan de kassa met al die appels, druiven, worteltjes en aardappelen los op de band.

Om nog maar niet te spreken van de bloem, de suiker en de melk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven