oneerlijke verdeling van de welvaart

23-01-2018 14:51 103 berichten
https://nos.nl/artikel/2213141-82-proce ... ocent.html

Ik vind dat wel heel erg oneerlijk.

Hoe zouden we dit kunnen veranderen met z'n allen?
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met ontwikkelingshulp en het betalen van eerlijke prijzen zou een goed begin zijn...
Kan alleen als de mens als soort ophoudt met het najagen van bezit en macht.

Niet dus.
Alle reacties Link kopieren
Dit kunnen en willen we niet veranderen met zijn allen. Dit is wat je krijgt als je de maatschappij inricht zoals het nu is.
Alle reacties Link kopieren
shisha schreef:
23-01-2018 14:51
Ik vind dat wel heel erg oneerlijk.

Hoe zouden we dit kunnen veranderen met z'n allen?
Ik ben bang dat alleen jij kan veranderen wat jij oneerlijk vindt. Misschien helpt het om te bedenken dat je zelf enorm zou moeten inleveren als iedereen evenveel zou hebben. Vaak verdwijnt de behoefte aan eerlijkheid vanzelf als het serieus wat gaat kosten.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
De pil sturen naar de ontwikkelingslanden.
Tja. Wie bepaalt wat eerlijk is, is eerlijkheid uberhaupt onderdeel van het leven, en is het dan wel eerlijk om geld af te pakken van mensen die naar een niet geheel gefundeerd idee van anderen bepalen dat dat ok is?

En wat is geld behalve een ruil middel anyway? Als men in land x besluit elkaar liever af te slachten dan constructief samen te werken, dan is het echt een illusie om te denken dat geld zal helpen.

Overigens vind ik het ook oneerlijk dat ik geen partner heb. Ik zal eens kijken wie ik ken die eigenlijk geen aanspraak maakt op zo veel van zo'n leuke partner. Heb ik wat te doen in het weekend.*

*communism, not even once
JollyRider schreef:
23-01-2018 15:13
Ik ben bang dat alleen jij kan veranderen wat jij oneerlijk vindt. Misschien helpt het om te bedenken dat je zelf enorm zou moeten inleveren als iedereen evenveel zou hebben. Vaak verdwijnt de behoefte aan eerlijkheid vanzelf als het serieus wat gaat kosten.
Relevant filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=LLr5oWfoWRY
Koffielepel schreef:
23-01-2018 14:54
Stoppen met ontwikkelingshulp en het betalen van eerlijke prijzen zou een goed begin zijn...
Mooi streven, alleen de mensen met laagste lonen in Nederland kan dan niets meer betalen.
Moet je eens lezen wat mensen nu al schrijven als ze moeten "inleveren" om vluchtelingen veiligheid te bieden..
Communisme invoeren?
Communisme werkt alleen als mensen oprecht alles met elkaar willen delen, en op geen enkele manier de behoefte hebben winst te maken.
En natuurlijk zonder corrupte leiders die alsnog alles voor zichzelf houden.

Dat gaat niet gebeuren.
ñuca schreef:
23-01-2018 15:59
Communisme werkt alleen als mensen oprecht alles met elkaar willen delen, en op geen enkele manier de behoefte hebben winst te maken.
En natuurlijk zonder corrupte leiders die alsnog alles voor zichzelf houden.

Dat gaat niet gebeuren.
Was uiteraard met een sarcastische ondertoon.
Alle reacties Link kopieren
Beginnen met het uitbannen van fiat geld. Dat scheelt al een hele hoop.
Lemon_tree schreef:
23-01-2018 16:01
Was uiteraard met een sarcastische ondertoon.
Snap ik. Maar ik denk daar vaak over na.
Heb je er verder zelf nog gedachtes over TO?
ñuca schreef:
23-01-2018 16:16
Heb je er verder zelf nog gedachtes over TO?
Ja, wat spell schrijft over uitbannen van fiat geld klinkt als een goed begin.

Maar verder weet ik het ook niet zo goed.

Ik vond het ook opvallend om te lezen dat er zo veel miljardairs bijgekomen waren en dat alleen al met dat geld de armoede 7 keer kon worden opgelost.

Waarom moeten er zo veel miljardairs zijn?
Dat zou ook moeten stoppen volgens mij.
Waarom zou dat moeten stoppen? Het leven is sowieso oneerlijk verdeeld.
Alle reacties Link kopieren
shisha schreef:
23-01-2018 16:19
Ja, wat spell schrijft over uitbannen van fiat geld klinkt als een goed begin.

Maar verder weet ik het ook niet zo goed.

Ik vond het ook opvallend om te lezen dat er zo veel miljardairs bijgekomen waren en dat alleen al met dat geld de armoede 7 keer kon worden opgelost.

Waarom moeten er zo veel miljardairs zijn?
Dat zou ook moeten stoppen volgens mij.
Er moeten helemaal niet veel miljardairs zijn, en hoe stop je dat? Geld afnemen als je boven een x bedrag komt?
De belasting wordt al veel hoger maar als je er niks meer aan over houdt gaan mensen ook niks meer uitvoeren.
Dus als de baas van een goedlopende onderneming boven de miljard uit komt mag hij niks meer hebben dus dan stopt hij er maar mee. Zijn al zijn werknemers hun baan kwijt... (even simpel genomen dan)

Het feit dat je geld kan verdienen is wat de economie draaiende houdt. Ja dat is niet altijd eerlijk verdeeld maar zonder prikkel stopt de hele economie.
Alle reacties Link kopieren
De middenklasse zou ook steeds verder krimpen. Dat vind ik zorgelijk.
shisha schreef:
23-01-2018 16:19
Ja, wat spell schrijft over uitbannen van fiat geld klinkt als een goed begin.

Maar verder weet ik het ook niet zo goed.

Ik vond het ook opvallend om te lezen dat er zo veel miljardairs bijgekomen waren en dat alleen al met dat geld de armoede 7 keer kon worden opgelost.

Waarom moeten er zo veel miljardairs zijn?
Dat zou ook moeten stoppen volgens mij.
Dat is helemaal niet waar, dat met al dat geld 'de armoede' al 7 keer opgelost kon zijn. Het is geen statisch gegeven, een economie van een land. Je kunt niet in eens zo veel miljard euro geven en dan verwachten dat een land nooit meer arm wordt. Die miljardairs leveren ook geld op door miljardair te zijn, dus ik weet niet exact hoe je het voor je ziet maar het is altijd heel simplistisch om gewoon maar te zeggen 'ik pak jou gewoon geld af en stuur het naar een of ander honger land toe'. Dat op zich is al immoreel, namelijk ordinair diefstal. Maar je creëert er ook elders weer tekorten. Ook schep je precedent en gaan mensen helemaal niet meer streven naar rijk worden, hun best doen et cetera, wat ook weer slechtere leefomstandigheden met zich mee brengt. Uitkeringen, goede gezondheidszorg, dat zijn in tegenstelling tot wat mensen denken bijproducten van kapitalisme. Onder communisme kun je 5 uur in de rij staan voor een brood en een pak zout en vries je dood in de winter.
ñuca schreef:
23-01-2018 14:58
Kan alleen als de mens als soort ophoudt met het najagen van bezit en macht.

Niet dus.
Dit dus. De wereld is nou eenmaal niet eerlijk verdeeld en dat gaat ook nooit gebeuren ook.
Alle reacties Link kopieren
Sterker nog, in veel landen die het armste zijn is er de grootste ongelijkheid dus daar geld naartoe sturen maakt dat alleen maar erger:

Afbeelding
Hamsterweken schreef:
23-01-2018 16:57
Die aanname volg ik niet helemaal.
Dat is geen aanname, maar een feit. In derde wereldhandel verrijkt de top zich aan het ontwikkelingsgeld dat binnenkomst en gaat er niets tot nauwelijks iets naar de bevolking. Dus meer geld is meer geld voor de top en minder voor de bevolking.

Die rijke millionairs in het westen zorgen voor belastinginkomsten en werkgelegenheid.

Is de wereld oneerlijk? Ja, en echt al 1000den jaren, dus dat is best een open deur.
Alle reacties Link kopieren
Hamsterweken schreef:
23-01-2018 16:57
Die aanname volg ik niet helemaal.
Omdat dat geld alleen maar bij de top terecht komt waardoor het gat nog groter wordt.
Geld sturen heeft gewoon geen zin.

Lonen en arbeidsomstandigheden omhoog wel, maar dan moet niemand meer kopen van bedrijven die zich daar niet aan houden en dat gaat ook nooit gebeuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven