Auto stelen kan op afstand

26-01-2018 12:06 49 berichten
Heb je een auto met keyless entry (waarvoor geen sleutel of afstandsbediening nodig is om de auto te openen of te starten), bewaar dan je "sleutel" in een afgesloten metalen blik of in aluminiumfolie, zodat deze geen signalen meer kan uitzenden. Hiermee voorkom je dat je auto op afstand kan worden gestolen.

Zie dit artikel: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1356708 ... op-afstand

Filmpje hoe ze het doen: https://www.youtube.com/watch?v=Uw7_YalBGQ8

Ons is het overkomen met een splinternieuwe auto. Terwijl de sleutel zeker 6 meter achter de voordeur lag. En de auto zeker 40 meter verderop in de straat stond.

En nu heb ik heel erg de behoefte om mensen hiervoor te waarschuwen. En dit zo wijd mogelijk bekend te maken, om zo die $%%&*%##@-criminelen de pas af te snijden.
anoniem_357511 wijzigde dit bericht op 31-01-2018 11:08
14.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is bij ons in de wijk al een paar keer voorgekomen. We kregen een waarschuwing van de wijkagent. Was best geschokt, had niet verwacht dat dat zou kunnen!
Nu dus de sleutels braaf in een afgesloten metalen blikje. Is ook wel handig want ze zijn nooit meer kwijt haha!
Ja, ik was ook best geschokt. En dat vanwege een technisch snufje waar je ook prima zonder zou kunnen.
En sleutels niet meer kwijt. Ja, elk nadeel heb zijn voordeel. :lol:
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, dat wist ik niet!!!
Zal eens kijken of ik het keyles gebeuren uit kan schakelen!
Metalen blikje schijnt niet altijd te werken.
Alle reacties Link kopieren
Dat is al jaren geleden bekend geworden dus nieuw is het niet; het is ook alleen mogelijk als de sleutel binnen een straal van een aantal meter van de openbare weg/voordeur bewaard wordt want die straling is maar vanaf een beperkte afstand te onderscheppen.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Dit is inderdaad geen nieuws meer nee, exact de reden dat ik geen auto met zo een systeem gekocht heb begin vorig jaar. Toen werd al aangeraden er een los alarm bij te zetten maar dan kun je dat hele systeem dus net zo goed niet nemen want dan moet je alsnog op een knopje drukken om het alarm uit te schakelen en kan je net zo goed een ouderwets systeem met knopje nemen om ook meteen de deur te openen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Oh, ik dacht dat het nog niet zo lang bekend was, omdat het artikel van 2 maanden geleden is. Wel raar dat fabrikanten hier nog niets tegen gedaan hebben dan.

Ik hoef trouwens zo'n systeem ook niet. Kan ook prima zonder. Maar onze auto werd niet verkocht zonder en toen kenden wij het gevaar nog niet. En ik kan me voorstellen dat er veel meer mensen zijn die dit systeem op hun auto hebben, zonder dat ze het gevaar kennen.
eckano schreef:
26-01-2018 12:39
Dat is al jaren geleden bekend geworden dus nieuw is het niet; het is ook alleen mogelijk als de sleutel binnen een straal van een aantal meter van de openbare weg/voordeur bewaard wordt want die straling is maar vanaf een beperkte afstand te onderscheppen.
In het artikel wordt gezegd dat de techniek ook over grotere afstand (paar honderd meter) werkt.
Alle reacties Link kopieren
Rozemarijngoudhaan schreef:
26-01-2018 12:20
Ja, ik was ook best geschokt. En dat vanwege een technisch snufje waar je ook prima zonder zou kunnen.
Kan zijn, maar keyless is wel weer een fijne verbetering van gebruiksgemak. Besef je je ook dat ook een mechanische of elektrische sleutel een simpel compromis is?

Alles is voor een beetje crimineel wel te kraken. Die goeie ouwe mechanische sleutel waar iedereen naar lijkt terug te verlangen zaten ook in die oude Kadetjes en Golfjes die vroeger massaal werden gestolen. Echt geen kunst. Een bedrijf als GM heeft ook gemerkt dat contactsloten een hoop problemen kunnen opleveren.
https://en.wikipedia.org/wiki/General_M ... ch_recalls
Ze kunnen slijten, zijn makkelijk te kraken, nemen veel plek in op een rotplek en duur om te produceren.

Natuurlijk kan een autofabrikant de sleutelsystemen sterker maken. Maar dat is een kostenpost die consument terug op zijn bord krijgt.

Natuurlijk doen fabrikanten ook hun best (ik werk zelf bij een autofabrikant) om de de transmisie tussen sleutel en auto zo nauwkuerig mogelijk te defineren. Dus dat het altijd alleen werkt binnen zeer korte afstand. Het vervelende is dat er een enorme spreiding is in hoe ver een radiozender kan komen. ín die sleutel zit inderdaad ook een kleine zender. Het moet natuurlijk wel werken, als er veel vergelijkbare straling is van stoorzenders in de buurt. Dus wordt het vaak iets sterker gemaakt. Helaas kan zender dan soms verder komen dan de bedoeling is (en daarmee opgepikt worden door een relayzender).

En dan is er met behulp van een relay wel bij de sleutel te komen.

Maar zoals gezegd: de oplossing is simpel. Zorg dat de sleutel elektromagnetisch gezien hermetisch is afgeschermd OF ver genoeg van buitenaf, zodat de sleutel niet buiten je huis kan stralen. Bij nieuwere systemen kan ik me voorstellen dat de precisie verbeterd wordt (dat het echt alleen altijd nog maar op max een meter afstand werkt) of dat je de sleutel in zijn geheel uit kan zetten (ook het passieve gedeelte). Maar met sleutelsystemen geldt meestal dat als je het moeilijk voor een ander maakt om te kraken, je het ook moeilijker voor je zelf maakt.

Wel goed om de zwaktes te kennen van zo'n systeem. Het staat natuurlijk altijd wel in de kleine lettertjes, maar een dealer zal het je niet altijd vertellen.

Trouwens. Ik realiseer mij dat je op een openbare plek waarschijnlijk veel kwetsbaarder bent, omdat je dan sleutel niet kan afschermen. Ga als crimineel maar in de rij staan bij de McDonalds, bij de garderobe van een discotheek of nog beter, in een bioscoop. Verleng het signaal tot de parkeerplaats en gegarandeerd klikken er bij een paar auto's de deuren open. Voor dat scenario zou je de sleutel simpelweg moeten kunnen uitzetten. Ik neem aan dat firma's die afschermingskastjes verkopen hieraan aardig geld kunnen verdienen.
kastella wijzigde dit bericht op 26-01-2018 13:26
Reden: toevoeging
10.25% gewijzigd
Grapje mag nog even? (* IK zeg het maar even. *)
Hebben jullie al een zelfrijdende auto?
Dan wordt het nog eenvoudiger. :biggrin:

Bij storingen aan de accu kan het ook ontregeld worden.
Op sites zoals Kassa, opgelicht en nog meer staat veel van dat soort storingen.
Ik schreef "dat soort", want ik kijk ook niet elke dag.

Politie heeft ook ergens speciale informatie en mogelijkheid om meldingen te doen.
Ik weet zo niet meer waar.
Maar als iemand anders het weet dan mogen ze het melden.
Politie weet wat in de praktijk gebeurt en kan gericht waarschuwen.

EDIT: Ik heb het wel ooit met een antwoordapparaat gehad. ALLE pincodes waren hetzelfde. Kon je inwisselen tegen een nieuwe.
Ik weet niet hoe het hier is.
Zo'n afschermingskastje is toch simpel?
Ik heb er een voor thee en bij de kringloop liggen een heleboel blikjes (sigarenblikje?)
Sigarenblikje zou wel leuk zijn, maar past het er in en is het niet te groot?
Ik besef me dat het voor autofabrikanten ook lastig is. En dat elk sleutelsysteem zijn zwakheden zal hebben. En dat ze in feite altijd een stap achterlopen op criminelen die weer iets nieuws hebben uitgevonden.

Maar dan zou het handig zijn als mensen beter op de hoogte zijn van de risico's. Ik heb het gevoel dat veel meer mensen zoals wij de gevaren niet kennen van het keyless entry systeem. En dat hun auto dus min of meer voor het grijpen in de straat staat, terwijl dat met een simpele maatregel te voorkomen is. Vandaar dit topic.
kastella schreef:
26-01-2018 13:13
Trouwens. Ik realiseer mij dat je op een openbare plek waarschijnlijk veel kwetsbaarder bent, omdat je dan sleutel niet kan afschermen. Ga als crimineel maar in de rij staan bij de McDonalds, bij de garderobe van een discotheek of nog beter, in een bioscoop. Verleng het signaal tot de parkeerplaats en gegarandeerd klikken er bij een paar auto's de deuren open. Voor dat scenario zou je de sleutel simpelweg moeten kunnen uitzetten. Ik neem aan dat firma's die afschermingskastjes verkopen hieraan aardig geld kunnen verdienen.
Vraag van een leek:
Is dat niet mogelijk dan, om de sleutel uit te zetten?

En een kastje overal mee naar toe slepen is wat onhandig, haha. Maar een rol aluminiumfolie in de auto leggen en de sleutel in folie wikkelen is niet zo ingewikkeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel goed hoor dat je waarschuwt! Zoals meestal scheelt het een hoop als je goed geinformeerd ben.

Als consument heb je uiteraard een keuze. Koop je (of lease je) een auto, dan kan het handig om te kiezen voor een automerk dat een wat slimmer systeem heeft. Mercedes meldt al dat je het systeem kan uitzetten op de sleutel (2x drukke). Dan is de consequentie dat je op het knopje moet drukken om je auto open te maken ipv dat het vanzelf gaat. Het kan ook dat verzekeringsmaatschappijen dat soort dingen gaan eisen (hun eisen zijn een belangrijke input voor zovwel fabrikanten als leveranciers van systemen). Verzekeringsmaatschappiijen zijn natuurlijk ook traag en werken meest met feedback van de markt (statistiek over gestolen auto's).
Veel consumenten ontkomen er waarchijnlijk niet aan. Want in hun keuze is dit punt ondergeschikt. Of ze hebben niks te kiezen. Of ze weten het niet.

Nu is met deze methode de auto wel weg te rijden, maar niet echt bruikbaar. Je krijgt als crimineel een kans om de auto te starten en daarna weg te rijden. Zodra de crimineel buiten het breik van de sleutel komt, wordt het slotsysteem vergrendeld. Zolang de motor draait, blijft ie draaien en zal het stuurslot niet vergrendelen. Maar stop je en zet je de motor uit (of deze slaat af) dan kom je geen mete verder meer. Niet echt leuk voor de kleine jongens dus (die niet de middelen hebben om het systeem definitief te hacken).
Alle reacties Link kopieren
Rozemarijngoudhaan schreef:
26-01-2018 13:54
Vraag van een leek:
Is dat niet mogelijk dan, om de sleutel uit te zetten?
Dat zal waarchijnlijk wel weer van de auto afhangen, of dat kan. En hoe simpel dat kan.

Zou eigenlijk een eis moeten zijn van de verzekering of de wetgever.
Alle reacties Link kopieren
kastella schreef:
26-01-2018 13:13
Kan zijn, maar keyless is wel weer een fijne verbetering van gebruiksgemak.


Nou idd. Duidelijke verbetering! Sleutels verstoppen in blikjes, aluminiumfolie meenemen om als je ergens anders bent de sleutel te kunnen afschermen, je sleutel moeten uitzetten, etc....

Nee, dan is een maal klikken open, een maal klikken dicht duidelijk veel lastiger. :mrgreen:
anoniem_262511 wijzigde dit bericht op 26-01-2018 14:21
1.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een keer is genoeg..
Ja, zo'n "verbetering" van het gebruiksgemak mogen ze van mij ook achterwege laten. :-?

Ik had me er trouwens al over verbaasd dat verzekeringsmaatschappijen hier niet tegen in opstand komen. Maar daarvoor bestaat het probleem kennelijk toch nog niet lang genoeg.

Ik las ook nog ergens iets over een beveiligingssysteem waarbij de criminelen nog wel weg kunnen rijden, maar dat de auto na een paar minuten stopt en met een gillend alarm en knipperende lichten stil blijft staan en onhandelbaar wordt. Dat lijkt me ook wel wat. :-]
Alle reacties Link kopieren
Keyless start (Dat je de sleutel tijdens het rijden in je broekzak kan hóuden) is gewoon handig. Scheelt ook een mechanisch contactslot en stuurslot.
Keyless entry is ook wel handig.

De combinatie is wel tricky. Eigenlijk zou je die kelyss entry gewoon uit moeten zetten. Dat het openen gewoon met een knopje moet, op de sleutel zelf.
Nou idd. Duidelijke verbetering! Sleutels verstoppen in blikjes, aluminiumfolie meenemen om als je ergens anders bent de sleutel te kunnen afschermen, je sleutel moeten uitzetten, etc....
Wijsheid achteraf is atijd makkelijk natuurlijk. Ik ben ook niet perse een voorstander, maar ik zie ook wel dat je klanten hebt die van alle gemakken willen zijn voorzien en die nieuwe features prachtig vinden en andere klanten die gewoon simpele tecniek willen hebben.

Prachtig trouwens, dit soort discussies. Direct "recht uit het hart" schoonmoedercommentaar kan soms verrekte verhelderend zijn voor techneuten die nets iets teveel soldeerrook gesnuifd hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo’n autosleutel. En ben hem soms kwijt maar mijn auto rijdt dan wel dus hij moet in de buurt zijn dwz ergens in tas of jas zitten. Enige oplossing lijkt batterijtje er uit halen en sleutel gebruiken die er ook bij zit 🤔
Alle reacties Link kopieren
En hangt het ook niet een beetje van het merk af? Als ik bijvoorbeeld meer dan 1,5 meter van de auto sta krijg ik hem al niet meer open of is dat nou een hele domme opermking?! :-?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Die 1.5 meter is normaal gesproken ongeveer de afstand waarop je de auto nog kunt openen . De clou is dat criminelen apparatuur hebben waarmee ze die afstand kunnen vergroten tot wel een paar honderd meter. Zodat ze via de sleutel die bij jou thuis op het kastje ligt je auto die een eind verderop staat kunnen openen en starten. En dat is niet merkgebonden. Alle gangbare merken hebben er last van met hun nieuwste modellen.
soliver schreef:
26-01-2018 17:13
Ik heb zo’n autosleutel. En ben hem soms kwijt maar mijn auto rijdt dan wel dus hij moet in de buurt zijn dwz ergens in tas of jas zitten. Enige oplossing lijkt batterijtje er uit halen en sleutel gebruiken die er ook bij zit 🤔
Ja, dat is de meest simpele oplossing. Maar of dat kan is misschien wel merk- en model-afhankelijk? Ik kan het bij de onze niet meer checken. Sleutel is ingeleverd bij de verzekering. Maar bij de aankoop van een nieuwe auto ga ik hier zeker op letten!
Alle reacties Link kopieren
kastella schreef:
26-01-2018 16:40
Eigenlijk zou je die kelyss entry gewoon uit moeten zetten. Dat het openen gewoon met een knopje moet, op de sleutel zelf.


Dat bestaat al. Heet afstandsbediening. Best handig. Geen gekloot met blikjes. Toegegeven, je moet de sleutel er ff bij pakken. Maar gewoon uit je broekzak, of tas. Niet eerst het alu folie er af peuteren of zo. :mrgreen:
Birdynumnum schreef:
26-01-2018 20:10
Dat bestaat al. Heet afstandsbediening. Best handig. Geen gekloot met blikjes. Toegegeven, je moet de sleutel er ff bij pakken. Maar gewoon uit je broekzak, of tas. Niet eerst het alu folie er af peuteren of zo. :mrgreen:
:lightbulb: :lol:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven