De wereld gaat naar de klote

27-01-2018 23:32 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
oké, misschien geen heel vrolijk topic, maar ik wil hier toch even mijn zorgen over delen.

Ik vind eigenlijk dat onze wereld best wel behoorlijk naar de klote aan het gaan is en ik denk dat er heel veel problemen gaan komen.

Bijvoorbeeld als ik op de snelweg rijd: het wordt steeds drukker. Overal mensen en auto's. En dan komen er Tot 2030 nog ongeveer een miljoen inwoners in ons kleine landje bij. Dus nog meer mensen, nog meer auto's en nog meer rotzooi de lucht in. Fijnstof en ultrafijnstof kan nogal eens een heel groot probleem worden. Soms ga ik in de avond wandelen om lekker een luchtje te scheppen. Maar eigenlijk is die lucht zo fris niet eens. Uitlaatstoffen zitten in onze lucht en kan op lange termijn voor gezondheidsproblemen zorgen. Ik merk het overigens nu al als asta-patiënt.

En dan klimaarverandering. Er is geen ontkennen aan:ieder jaar wordt het weer warmer. De gevolgen zijn niet te overzien. Binnen een paar decennia worden grondstoffen en voedsel schaars. En dan? Dan gaat de pleuris uitbreken om nog maar te zwijgen over alle klimaatvluchtingen die deze kant gaan uitkomen.

Ondertussen blijven er maar mensen bijkomen op deze planeet. Mensen die allemaal eten, consumeren en vervullen met alle gevolgen van dien. Hele bossen worden gekapt, oceanen zitten vol met plastic en zo zijn er tal van andere problemen.

Ik maak me hier best wel zorgen over. Sommigen vinden dat ik een doemdenker ben. Maar ik zie het eerder als realistisch.

Hoe denken jullie er over?
Je zorgen maken heeft weinig zin, gooi je glas in de glasbak, niet vliegen, niet autorijden enz. meer kan je niet doen vrees ik.
Wij, de mens leven in de veronderstelling dat het niet op kan en dat het leven tot in den eeuwigheid duurt. Dat is allemaal ook niet zo vreemd, want als je de hoek om loopt, dan word je geconfronteerd met het grote bacchanaal in al z'n vormen en het kost ook allemaal een drol.
Op één of andere manier is het idee de wereld ingeslopen dat je jaarlijks een nieuwe Iphone moet kopen en dat doen velen dan ook trouw en zo gaat dat met vele andere zaken die allemaal helemaal niet nodig zijn, maar waar je je niet meer zonder mee kan vertonen.

Fijnstof is iets waar je jaren over doet om aan dood te gaan, dus dat is niet zo erg.

De plastic soep in de zee is er, maar niet in onze zee, dus waar kletsen we over.

De paus heeft gewaarschuwd voor een atoomoorlog. De paus is geen domme man en we kunnen maar beter luisteren, maar zijn pech is dat hij paus is, dus luistert niemand.

Er zijn volksverhuizingen aan de gang en oorspronkelijke bewoners van landen komen in opstand, ten eerste via kleinigheidjes, maar steeds feller en steeds grover, wat moeten we daarmee en hoe loopt dat af op lange termijn?

Ik kan een uur door blijven schrijven, maar ik heb geen enkele oplossing omdat we als mensheid in tegenstelling tot wat je zou verwachten met sociale media en dergelijke, nooit zover van elkaar af hebben gestaan als nu.
Ach joh, dat roep ik al 35 jaar en we bestaan nog steeds. Ik zit het wel uit tot de kladderadatsch zich aandient.
Alle reacties Link kopieren
Je rijdt zelf auto maar je ergert je tijdens een wandeling aan uitlaatgassen? Dat snap ik niet helemaal.

Of eigenlijk wel. We willen zelf alle gemakken hebben; anderen moeten het probleem oplossen. (En ja, daar doe ik zelf ook aan mee)
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik maak me ook zorgen, maar ik probeer uit alle macht daar niet te somber over te worden. Letten op wat ik eet, weinig vlees, vrijwel niet vliegen en autorijden, en zeker niet de principiële puritein uithangen, en andere mensen de maat nemen. Dat laatste deed ik vroeger wel eens, en is zó onaangenaam- en het werkt alleen maar averechts.
Veel vertrouwen in technologische oplossingen heb ik ook niet, het creëert alleen nieuwe problemen, ben ik bang.
Goed, we gaan naar de donder, met ons allen. Laten we wel een beetje in stijl gaan, en niet elkaar de ogen uitkrabben en vertrappen.
Sorry, aan mij heb je wat dit betreft niets :|
nounou
Lady*Voldemort schreef:
27-01-2018 23:48
Ach joh, dat roep ik al 35 jaar en we bestaan nog steeds. Ik zit het wel uit tot de kladderadatsch zich aandient.
:D Daar kan To eens over nadenken als hij weer eens in de file staat.
De wereld zou toch pas nog vergaan? Ik heb het weer eens gemist en voor de kladderadatsch moeten we best nog even geduld hebben.
Ben bang dat ik het niet meer mee ga maken :calimero:
Alle reacties Link kopieren
Klopt, maar bijna niemand brengt daar doelbewust verandering in. We leven allemaal door of er niets aan de hand is.
Cum non tum age
noa schreef:
28-01-2018 00:01
Klopt, maar bijna niemand brengt daar doelbewust verandering in. We leven allemaal door of er niets aan de hand is.
Ja wat wil je dan? Je kunt voor jezelf wat veranderingen aanbrengen, maar die zijn vooral voor jezelf en in het grote geheel zetten ze vrij weinig zoden aan de dijk. Ik rij al geen auto dus dat scheelt alweer, en ik gooi zo min mogelijk eten weg en ik eet flexitarisch en ik probeer zo min mogelijk water te verspillen en ik doe graag tweedehands aankopen, maar veel meer kan ik ook niet doen. En ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt. We zijn gewoon met te veel, maar dat komt op de lange duur vanzelf wel goed :D
Alle reacties Link kopieren
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-01-2018 07:32
Reden: Spam
99.94% gewijzigd
Je hebt gelijk, maar t enige wat je kan doen is zorgen dat je zelf geen nakomelingen met deze steeds grotere puinhoop opzadelt. Verder zal t onze tijd nog wel duren.
Ja ik maak me ook wel eens zorgen om al die dingen. Probeer dan ook altijd lang met m'n spullen te doen, afval te scheiden enzo.

Maar aan de andere kant, het is niet alleen de mens die voor deze veranderingen zorgt en die de aarde verpest. Maar de natuur zelf speelt ook een rol. Hoe verklaar je anders de oerknal waarbij de dinosaurussen zijn uitgeroeit? Toen waren er nog geen mensen.
Alle reacties Link kopieren
Op het moment dat de hele wereld naar zn gootje gaat ben ik, mijn familie en vrienden al dood. Dus probleem opgelost. Allemaal geen kinderen nemen zou helpen , geen tweede auto en geen drie vakanties per jaar. Lang leve de welvaart
Als je naar fouten zoekt, gebruik dan een spiegel en geen verrekijker
Nou, dat is een goed teken. In plaats van dat dit topic loopt als een trein, laten we gezamenlijk zien dat we er geen seconde minder om slapen.
Welterusten allen. :proud:
Cateautje schreef:
28-01-2018 00:58
Nou, dat is een goed teken. In plaats van dat dit topic loopt als een trein, laten we gezamenlijk zien dat we er geen seconde minder om slapen.
Welterusten allen. :proud:
Nou vertel, wat doe jij er dan aan?
redbulletje schreef:
28-01-2018 00:17
Je hebt gelijk, maar t enige wat je kan doen is zorgen dat je zelf geen nakomelingen met deze steeds grotere puinhoop opzadelt. Verder zal t onze tijd nog wel duren.
:-D
Lady*Voldemort schreef:
28-01-2018 01:02
Nou vertel, wat doe jij er dan aan?
Oh, jij slaapt nog niet.

Zoals geschreven kan ook ik er alleen maar voor mezelf iets aan doen en dat zet geen zoden aan de dijk.
Het scheelt op jaarbasis heel wat plastic tasjes dat ik een goede boodschappentas heb en een tas voor de stad, maar als je dat op wereldniveau gaat bekijken is dat natuurlijk niks.
Ik gooi geen eten weg, hou over het algemeen mijn voetstap zo klein mogelijk ondanks het feit dat ik op alle fronten registreer dat het geen ene moer uithaalt.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-01-2018 00:17
Je hebt gelijk, maar t enige wat je kan doen is zorgen dat je zelf geen nakomelingen met deze steeds grotere puinhoop opzadelt. Verder zal t onze tijd nog wel duren.
+1
noa schreef:
28-01-2018 00:01
Klopt, maar bijna niemand brengt daar doelbewust verandering in. We leven allemaal door of er niets aan de hand is.
Dat laatste weet ik niet. In mijn omgeving ben ik de meest onbewuste, maar ik ken veel ook welgestelde mensen die alles tweedehands doen, geen auto hebben en erg letten op hun voeding en aankopen.
Ik heb regelmatig geschokte kinderen over de vloer die me van alles en nog wat weten te vertellen over plastic verpakkingen, recyclen en het echt heel raar vinden dat ik me daar niet zo mee bezig hou.
Ik ken zelfs een aantal mensen die van duurzaamheid leven, dus kunst maken van gerecyclede dingen of projecten met spullen naar het buitenland etc.
Er zijn wel degelijk heel veel mensen mee bezig.
Lady*Voldemort schreef:
27-01-2018 23:48
Ach joh, dat roep ik al 35 jaar en we bestaan nog steeds. Ik zit het wel uit tot de kladderadatsch zich aandient.
Mooi woord is dat toch he..
Alle reacties Link kopieren
Ik was daar ook vanaf mijn prilste jeugd mee bezig en de wereld draait nog steeds. Het is zelfs wat beter voor de dieren geworden.

Het is niet mogelijk om voor de hele wereld vlees te produceren op een biologische manier (zoals op een ouderwetse boerderij) dus is bioindustrie noodzakelijk. Dat is het milieuvriendelijkst. Diervriendelijkheid en milieuvriendelijkheid staan op gespannen voet met elkaar.

Ik denk dat er niets anders opzit dan op de intelligentie van de mensen te gaan vertrouwen. Ondanks het feit dat iedereen vooral uit is op zijn eigen gewin weet men ook dan men afhankelijk is van het grotere geheel en dat maakt dat men veel onderzoek doet en gaat samenwerken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik vind de wereld juist vooruit gaan en de mensheid leert er maar weinig van. We zijn ons steeds meer bewust wat we eten, wat we uitstoten en wat we consumeren. Het kan wat sneller, maar ondanks dat gaat het helemaal niet zo slecht met de wereld.

Of de aarde nou 6000 of 4.6 miljard jaar bestaat, dit overleeft de mensheid ook wel weer.
Zolang iedereen blijft denken dat zijn/haar minimale aandeel niets uit zal halen, om er vervolgens lekker op los te blijven consumeren (je leeft tenslotte maar één keer), lost het zeker niets op.
En dan vergeten we 'voor het gemak' ook maar even dat onze kinderen/kleinkinderen en volgende generaties ook nog even door moeten op deze aardkloot. Kan bij vlagen best pissig worden van die gedachte.
doemijdiemaardan schreef:
28-01-2018 09:11
Zolang iedereen blijft denken dat zijn/haar minimale aandeel niets uit zal halen, om er vervolgens lekker op los te blijven consumeren (je leeft tenslotte maar één keer), lost het zeker niets op.
En dan vergeten we 'voor het gemak' ook maar even dat onze kinderen/kleinkinderen en volgende generaties ook nog even door moeten op deze aardkloot. Kan bij vlagen best pissig worden van die gedachte.
Dat had je kunnen voorkomen door jezelf niet voort te planten. Als veel meer mensen dat nu zouden doen, zou de aarde uiteindelijk leger worden ipv voller, wat de natuur ten goede komt.
Overigens voel ik mij niet geroepen om te consuminderen voor in wezen andermans nakomelingen. Ik vind 't leven an sich vrij zinloos, maar haal wel genot uit comfort, gemak, voedsel, reizen etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven