Wat is er irritant aan D66?

10-02-2018 22:15 184 berichten
Jarenlang heb ik veel sympathie gehad voor D66. Ik heb er zelfs wel eens op gestemd. In mijn ogen was D66 een sympathieke partij. Een beetje een outsider die allerlei politiek belanden onderwerpen benaderde zonder vooringenomenheid en met veel pragmatisme.

Inmiddels is de sympathie omgeslagen in ergernis. En deze ergernis groeit met de dag. D66 verdient in mijn ogen net zo'n afstraffing als de PvdA.

Waarom deze ergernis?

Ten eerste, het gemak waarmee D66 een van haar kroonjuwelen - wet inzake referenda - bij het vuilnis zet.

Ten tweede, het gedram rondom de donorwetgeving. Uiteraard zijn donoren belangrijk, maar niet zo belangrijk dat je overleden mensen voornamelijk nog ziet als de oplossing van andermans probleem.

Ten derde, de sleepwet. Hier had D66 juist bij uitstek dwars voor moeten gaan liggen, maar in plaats daarvan is het alweer een dossier waarin Ollongren graag vuile handen maakt.

Ten vierde, het gedram op Baudet. Het doet me teveel denken aan de hetze tegen Fortuyn. Natuurlijk gebeuren er binnen FvD wel onhandige dingen, maar er is ook wel een trend om iedere uitspraak van elk partijlid (ook al is het iets van jaren terug) onder een politiek correcte loep te leggen en zo nodig helemaal uit het verband te rukken.

Ten vijfde, de D66 politici. Pechtold is een regent die geen zin heeft om aan het gepeupel uit te leggen waarom hij een gratis appartement heeft ontvangen. Wat verder opvalt, is dat bijna alle kabinetsleden tot voor kort ambtenaren waren, onderdeel van de gevestigde orde. Wouter Koolmees, Menno Snel, Stientje van Veldhoven, Kasha Ollongren: allemaal ambtelijke carrieredieren, vast heel kundig, maar ook wel erg een onderdeel van een systeem met neiging tot zelfbehoud.

Kortom, de partij die ooit de gevestigde orde uitdaagde en streefde naar allerlei vormen van bestuurlijke vernieuwing, is nu zelf onderdeel en misschien wel de belangrijkste exponent van een vastroestend bestuurssysteem.
En nu? Wil je dat wij zeggen of we het met je eens zijn?
Alle reacties Link kopieren
Nou sticker voor het slapen gaan nodig TO?
Alle reacties Link kopieren
Met je laatste alinea ben ik het absoluut eens. Maar ik denk dat dat vanzelf gaat, als je als partij serieus wil meespelen in Den Haag. Over een paar decennia (als het dan nog bestaat), zit FvD tot over de oren zelf in het partijkartel ;-)
Winter is coming...
Alle reacties Link kopieren
Gedram rondom de donorwetgeving? :wtf: Je bent het er mee eens of niet, maar om een wetswijziging nou gedram te noemen? Dat is gewoon ons democratisch proces, eerste via de 2ekamer, dan naar de eerste.

En dat appartement? Fout om het niet te melden, ook dat kun je vinden. Maar een erfenis/schenking bij leven van een oude vriend die al lang gepensioneerd is lijkt me een privé aangelegenheid. Waar gewoon schenkbelasting over betaald is ook.

De bewindslieden? Een kamerlid, een ambtenaar, een wethouder, dat zijn allemaal mensen die hun sporen wel al verdiend hebben.

En elke partij die die mafklappers van FvD durft aan te pakken krijgt mijn symphatie, ook al stem ik geen D66. Geen afstand durven en willen nemen van rassenleer, gadverdamme.

Maar goed, we zijn het dus niet eens. En nu?
Ik ben het met je eens Man. Jarenlang heb ik D66 gestemd, maar afgelopen verkiezingen voor het eerst niet. Toch hou ik een zwak voor de principes waar ze (ooit) voor stonden (staan) en sluit ik niet uit dat ik in de toekomst op ze stem.

Momenteel vind ik ze vooral heel drammerig en erg onsympathiek overkomen, maar dat komt wellicht omdat ik Pechtold en Ollongren heel slecht trek.

Ach en wee, als Terlouw of Van Mierlo toch terug konden komen. Gaat helaas niet lukken, dus ik heb mijn hoop op Boris van der Ham gevestigd.
Alle reacties Link kopieren
Mejuffrouwmuis schreef:
10-02-2018 22:28
Ik ben het met je eens Man. Jarenlang heb ik D66 gestemd, maar afgelopen verkiezingen voor het eerst niet. Toch hou ik een zwak voor de principes waar ze (ooit) voor stonden (staan) en sluit ik niet uit dat ik in de toekomst op ze stem.

Momenteel vind ik ze vooral heel drammerig en erg onsympathiek overkomen, maar dat komt wellicht omdat ik Pechtold en Ollongren heel slecht trek.

Ach en wee, als Terlouw of Van Mierlo toch terug konden komen. Gaat helaas niet lukken, dus ik heb mijn hoop op Boris van der Ham gevestigd.
Boris... :flirting:
Winter is coming...
Winterqueen, ik heb ook zo'n zwak voor hem!
Ik kan D66 ook niet meer luchten terwijl ik ooit altijd op ze stemde.
anoniem_63ab5705e222a wijzigde dit bericht op 10-02-2018 22:36
0.73% gewijzigd
Helemaal met TO'er eens, ook van de hetze van Pechtold tegen Wilders word ik moe.
Ze hebben gewoon rare ideeën. Referenda, gekozen burgemeester, voltooid leven, verplicht donorschap. Net als je denkt dat het niet gekker kan komen ze weer met zo’n achterlijk idee.
Pechtold vind ik ook een vreselijke man. Hij vindt zichzelf zó fatsoenlijk en verheven boven minder so called progressieven.
juul29 schreef:
10-02-2018 22:26

Maar goed, we zijn het dus niet eens. En nu?
Nou, ik ga er een nachtje over slapen.

De hetze tegen FvD vind ik wel echt bizar. Veel van hun politieke punten komen neer op bestuurlijke vernieuwing. Ooit een speerpunt van D66.

Verder worden uitspraken van FvD-lieden voortdurend uitvergroot. Dat is allemaal prima, maar als zelfs politici dat bij elkaar gaan doen dan houd je alleen maar teflon-types als Mark Rutte over, een man zonder eigenschappen die praten zonder iets te zeggen tot kunst heeft verheven.
Wageningen1985 schreef:
10-02-2018 22:36
Helemaal met TO'er eens, ook van de hetze van Pechtold tegen Wilders word ik moe.
Ik word er net zo moe van als de hetze tegen FvD. Nu ben ik absoluut geen Baudet-stemmer, maar hoe woorden en acties op dit moment worden verdraaid is schandalig.

Net zo schandalig als het kinderachtige buitensluiten van partijen om mee te regeren. Lekker democratisch. Zo ben ik absoluut niet voor DENK bijvoorbeeld, maar stel dat ze in de coalitie zouden komen op basis van een bups stemmen, dan is het maar zo.
Oh D66, vreselijk. Vooral dat ze altijd hun prrrachtige ideeën weer in de ijskast stoppen als ze per ongeluk weer een beetje mee mogen regeren. En dat voltooid leven gedoe deed voor mij helemaal de deur dicht, wat een griezels.
Alle reacties Link kopieren
juul29 schreef:
10-02-2018 22:26

En dat appartement? Fout om het niet te melden, ook dat kun je vinden. Maar een erfenis/schenking bij leven van een oude vriend die al lang gepensioneerd is lijkt me een privé aangelegenheid. Waar gewoon schenkbelasting over betaald is ook.

Te bizar voor woorden, dit is pure corruptie die op geen enkele manier valt goed te praten.
Appartement heeft hij ontvangen direct na het sluiten van het CETA verdrag.
En er is wel degelijk het een en ander mis met de juridische afhandeling van dit appartement.
Als je werkelijk interesseert bent wil ik de details best posten.


De bewindslieden? Een kamerlid, een ambtenaar, een wethouder, dat zijn allemaal mensen die hun sporen wel al verdiend hebben.

ehh waarom heeft een kamerlid ongeacht welke partij zijn/haar sporen verdiend?

En elke partij die die mafklappers van FvD durft aan te pakken krijgt mijn symphatie, ook al stem ik geen D66. Geen afstand durven en willen nemen van rassenleer, gadverdamme.

Geen zin in een welles/nietus discussie, maar FVD doet niet aan rassen leer ongeacht wat hun tegenstanders beweren.
Er is een duidelijke transcriptie van de tekst van Yernaz Ramautarsing maar die wordt continu verdraaid of genegeerd
Jouw persoonlijke afkeer van een bepaalde partij is niet echt een maatstaf.
fyi Ik ben geen FvD lid, nog heb ik ooit op het Forum gestemd.
anoniem_364303 wijzigde dit bericht op 11-02-2018 01:01
1.29% gewijzigd
ManOpHetPrikbord schreef:
10-02-2018 22:47
Nou, ik ga er een nachtje over slapen.

De hetze tegen FvD vind ik wel echt bizar. Veel van hun politieke punten komen neer op bestuurlijke vernieuwing. Ooit een speerpunt van D66.

Verder worden uitspraken van FvD-lieden voortdurend uitvergroot. Dat is allemaal prima, maar als zelfs politici dat bij elkaar gaan doen dan houd je alleen maar teflon-types als Mark Rutte over, een man zonder eigenschappen die praten zonder iets te zeggen tot kunst heeft verheven.
Oh ja he bah, Rutte! Hij zal ongetwijfeld een politicus pur sang zijn en vele malen kundiger dan ik, maar ik vertrouw hem voor geen meter.
Alle reacties Link kopieren
Totdat Pechtold verscheen was ik een D66 man....
Niets toe te voegen aan de OP, ik heb precies dezelfde ergernissen.
Sociaal liberalisme.... ik herken het niet meer...
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Oh gaat het nou weer over FVD? Dan ben ik weg, anders ben ik overmorgen nog niet klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het helemaal eens met je TS. Ik ben ook een oud D66 stemmer, maar man wat erger ik me de laatste tijd aan ze zeg!! En ik denk dat het met name komt die arrogante Pechtold, die vroeger ergens altijd nog wel sympathiek was, maar totaal de weg kwijt is geraakt. Maar ook Ollongren trek ik behoorlijk slecht hoor.

En dan dat gebash op Wilders en Baudet. Ga je eens bezig houden met je eigen partij en de standpunten ipv als kleuters op het schoolplein alleen maar roeptoeteren naar anderen. Grow Up! Behalve die donorwet heeft niemand meer een idee waar D66 nou eigenlijk voor staat.

Nee bah echt. Ik hoop dat ze finaal afgestraft worden met de verkiezingen en dan wordt het eens tijd voor een nieuwe partijleider. Dat zal al een hoop verbeteren denk ik!
Dat betweterige kakkerige toontje ook van die Pechtold brrrr.....
Alle reacties Link kopieren
Mejuffrouwmuis schreef:
10-02-2018 22:48
Ik word er net zo moe van als de hetze tegen FvD. Nu ben ik absoluut geen Baudet-stemmer, maar hoe woorden en acties op dit moment worden verdraaid is schandalig.

Net zo schandalig als het kinderachtige buitensluiten van partijen om mee te regeren. Lekker democratisch. Zo ben ik absoluut niet voor DENK bijvoorbeeld, maar stel dat ze in de coalitie zouden komen op basis van een bups stemmen, dan is het maar zo.
Precies dit inderdaad!
Palanja, hier hetzelfde. Ik schaar mezelf onder het sociaal liberalisme en herken niets van mezelf in D66. Momenteel neig ik naar of de SP (schreeuwen niet zo) of het good old CDA. (aandoenlijk onhandig soms. :) )
MinkeDeWit schreef:
10-02-2018 22:42
Ze hebben gewoon rare ideeën. Referenda, gekozen burgemeester, voltooid leven, verplicht donorschap. Net als je denkt dat het niet gekker kan komen ze weer met zo’n achterlijk idee.
Pechtold vind ik ook een vreselijke man. Hij vindt zichzelf zó fatsoenlijk en verheven boven minder so called progressieven.
Gekozen burgemeester mag er van mij morgen komen. Dat vergroot enorm draagvlak voor en betrokkenheid bij lokale politiek. Nu gaan de gemeenteraadsverkiezingen altijd over landelijke onderwerpen, ook omdat mensen wel doorhebben dat er niet zoveel te kiezen valt.

Burgemeesterbenoemingen in Nederland zijn een aanfluiting voor de democratie. Ze worden gekozen via een geheimzinnige procedure die neerkomt op een baantjescarroussel voor partijpolitici van PvdA-VVD-D66. Iets om over na te denken: 40% van de stemmen bij gemeenteraadsverkiezingen gaat naar lokale partijen, deze leveren echter 0% van de burgemeesters.

Referenda idem. Laat maar eens echt de meerderheid beslissen over zaken die ertoe doen.
Pianella, ik hoop met je mee!

Niet alleen de Donorwet deed bij mij de deur dicht. Het afschaffen van het referendum vond ik vanuit hun grondbeginselen onbegrijpelijk.

Volgens mij draait Van Mierlo zich om in zijn graf als hij ziet hoe Pechtold en Ollongren tekeer gaan.
Mwah. Ik heb geen natuurlijke affiniteit met D'66, maar in mijn werkveld wordt het traditioneel veel gekozen. Pechtold heeft de tijdgeest niet mee, denk ik. Mensen vinden hem verbeten en een zuigerd. Ik vind hem wel grappig juist, een beetje als die klier achterin de klas in H4 die constant probeert je van je a propos te krijgen.

Maar D'66 heeft duidelijk haar juwelen verkwanseld. En het lijkt alsof ze in een constante poging weer iets van ideologie in hun vrij regenteske club te krijgen elk uitgesproken onderwerp maar tot nieuw dogma verklaren, om vooral op te vallen als Partij met een Mening.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven