Ruud Lubbers

14-02-2018 23:05 44 berichten
Vandaag is Ruud Lubbers overleden. Ruud Lubbers is de eerste premier die ik als kind bewust heb meegemaakt. Hij bleef ook alsmaar premier en was dat nog steeds tegen de tijd dat ik volwassen was. Mijn eerste zoen, mijn eerste rijles, mijn middelbare schoolexamen: Ruud Lubbers was erbij. Ruud Lubbers was een constante factor in mijn jonge leven. Net zo vanzelfsprekend als bijvoorbeeld Zeg eens Aaa dat in ongeveer dezelfde periode wekelijks op televisie te zien was.

Toen Ruud Lubbers premier werd, was Nederland een heel ander land. En toen hij wegging, was alles toch alweer een beetje anders. Zo had Nederland bij het aantreden van Ruud Lubbers twee televisienetten. Toen Ruud Lubbers wegging waren dat er drie.

Na 1994 heb ik Ruud Lubbers altijd een beetje gemist. Ruud Lubbers was namelijk een echte doener, en dat is het slag mensen dat ik graag mag. Wim Kok was een staatsman, Jan Peter Balkenende een professor, en wie Mark Rutte is weet ik eigenlijk niet. Bij Ruud Lubbers wist je wat je aan hem had.

Ruud Lubbers laat een vrouw na die Ria heet. Ik vond de combinatie van deze namen mooi. Twee hele gewone Hollandse namen die wel bij elkaar passen. Of Ruud en Ria ook echt bij elkaar pastte weet ik niet, maar ik denk het wel. Van Ruud hoorden we achteraf dat hij een rokkenjager was, maar het humeur van Ria heeft daar volgens mij nooit onder geleden.

Met het overlijden van Ruud Lubbers is er een klein stukje verdwenen van het Nederland van ruim 20 jaar geleden. Ik miste hem eigenlijk altijd al een beetje sinds hij geen premier meer was, en zal dat blijven doen.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn er wel betere doodgegaan..
Alle reacties Link kopieren
Goede minister president, onder zijn bestuur is Nederland uit de ergste crisis van na de Tweede Wereldoorlog gekrabbeld.

..
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
inky12345 schreef:
14-02-2018 23:07
Er zijn er wel betere doodgegaan..
#metoo avant la lettre...
Alle reacties Link kopieren
Achteraf kun je altijd pas zien wat het opgeleverd heeft. Lubbers heeft met keiharde maatregelen Nederland uit de crisis gekregen. Rutte heeft hetzelfde gedaan, maar die moet nog 20 jaar wachten voor hij de credits krijgt.

Op zittende regeringen wordt alleen maar gemopperd en achteraf blijkt dat mee te vallen.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
14-02-2018 23:56
Achteraf kun je altijd pas zien wat het opgeleverd heeft. Lubbers heeft met keiharde maatregelen Nederland uit de crisis gekregen. Rutte heeft hetzelfde gedaan, maar die moet nog 20 jaar wachten voor hij de credits krijgt.

Op zittende regeringen wordt alleen maar gemopperd en achteraf blijkt dat mee te vallen.

Dat klopt.

Kijk naar Frankrijk, die hebben onder druk van vakbonden alle serieuze economische reorganisaties voor zich uit geschoven.

Macron kan nu gaan puin ruimen wat zijn voorgangers decennia verzuimden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Tuut, tuut, tuut. Groetjes, Ruud.
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
Alle reacties Link kopieren
Het raakt me altijd als iemand die ik kende dood is gegaan. Ik kan dat gevoel niet goed omschrijven. Een mix van vergankelijkheid en relativering en in de steek gelaten (dat laatste is een van mijn kinderlijke restanten denk ik want daar kunnen ze geen barst aan doen). En dat hij toch niet groter was dan een kleine tijdsspanne. Na een poos ben ik weer terug in de tijd van voor zijn dood toen ik ook niet dagelijks meer aan hem dacht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht overigens met gespannen spieren op een paar die op de nominatie staan om deze aarde te verlaten. Kennelijk zijn die belangrijk voor me geweest. Maar van één is de kans niet zo groot dat hij nog tien jaar hier blijft. Uiteraard overleef ik dat wel maar toch wordt het even een zonsverduistering voor mij.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
inky12345 schreef:
14-02-2018 23:07
Er zijn er wel betere doodgegaan..
Wat een kutopmerking.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
.
retrostar wijzigde dit bericht op 15-02-2018 09:07
Reden: moet hem niet met Van Agt verwarren.
99.75% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik keek gisteren " Andere tijden", en ben dan verbaasd, dat ik alle ministers nog bij naam ken. Mijn hersenen waren toen meer een spons dan nu
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-02-2018 09:04
Ik keek gisteren " Andere tijden", en ben dan verbaasd, dat ik alle ministers nog bij naam ken. Mijn hersenen waren toen meer een spons dan nu
Je hersenen kregen toen ook veel minder informatie (nieuws) te verwerken zonder internet :-)
Alle reacties Link kopieren
Wat mij opviel bij de oude beelden was dat politici zich gewoon tussen boze mensenmassa’s begaven, met nauwelijks beveiliging. Dat was toch wel een ding wat vroeger beter was
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
15-02-2018 09:49
Je hersenen kregen toen ook veel minder informatie (nieuws) te verwerken zonder internet :-)
denk echt dat het aan mijn hersenen ligt hoor, als het aan de hoeveelheid informatie lag, was ik alle namen wel kwijt geweest
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord, ik heb soortgelijke herinneringen aan Ruud Lubbers. Ik stemde toen CDA.

Wat mij nog het meest bijbleef was de zogeheten kampementen van Lubbers. Ik noemde het Lubberskampen.

https://anderetijden.nl/aflevering/322/ ... skampement

Hoewel men bij werkkampen snel denkt aan concentratiekampen of de werkkampen van de Sovjet-Unie van toen of het huidige Noord-Korea, dacht ik eerst goed na, voordat ik het idee direct ging verwerpen. In zekere zin zie ik dat nu terug bij HALT. Jongeren die ontspoord zijn kunnen daar terecht.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
14-02-2018 23:28
#metoo avant la lettre...
Bullshitaanklacht was dat. Die griet had nog 7 andere hoge functionarissen, waaronder Kofi Annan, aangeklaagd.
retrostar schreef:
15-02-2018 08:45
Ik wacht overigens met gespannen spieren op een paar die op de nominatie staan om deze aarde te verlaten. Kennelijk zijn die belangrijk voor me geweest. Maar van één is de kans niet zo groot dat hij nog tien jaar hier blijft. Uiteraard overleef ik dat wel maar toch wordt het even een zonsverduistering voor mij.
Om hier een beetje op voort te borduren...

Wat mij nu ook weer opviel, is dat bij alle media de necrologie van Ruud Lubbers al klaar lag. Soms zelfs inclusief commentaar van mensen waarvan ik dan vermoed dat ze het afgelopen jaar of zo nog zijn gevraagd om iets over Lubbers te zeggen voor het geval hij zou overlijden.

Ergens is dit heel logisch, als dit al ergens op de plank ligt dan kan een krant tenminste direct met een uitgebreider verhaal komen over de overleden persoon. En Ruud Lubbers was natuurlijk al op leeftijd. Toch lijkt het me wel vreemd om, als journalist, al een artikel te maken over een persoon die nog leeft als ware hij zojuist overleden.

En waar ligt de grens? Ik denk bijvoorbeeld dat er voor prinses Beatrix, die ik overigens van harte nog vele jaren in goede gezondheid gun, al een heel journalistiek draaiboek inclusief allerlei artikelen klaarligt indien zij zou overlijden. Maar geldt dat ook voor Hele Belangrijke Mensen? Ligt er bijvoorbeeld ook al een necrologie klaar voor de zittende minister-president of het zittende staatshoofd? Best wel vreemd eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
15-02-2018 10:03
. Maar geldt dat ook voor Hele Belangrijke Mensen? Ligt er bijvoorbeeld ook al een necrologie klaar voor de zittende minister-president of het zittende staatshoofd? Best wel vreemd eigenlijk.

Dat Lubbers ziek was wisten ze al, daarom deed hij niet mee aan het programma " kijken in de ziel van "

Voor de meeste personen op leeftijd - belangrijke - ligt een necrologie klaar.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
15-02-2018 10:03
Om hier een beetje op voort te borduren...

Wat mij nu ook weer opviel, is dat bij alle media de necrologie van Ruud Lubbers al klaar lag. Soms zelfs inclusief commentaar van mensen waarvan ik dan vermoed dat ze het afgelopen jaar of zo nog zijn gevraagd om iets over Lubbers te zeggen voor het geval hij zou overlijden.

Ergens is dit heel logisch, als dit al ergens op de plank ligt dan kan een krant tenminste direct met een uitgebreider verhaal komen over de overleden persoon. En Ruud Lubbers was natuurlijk al op leeftijd. Toch lijkt het me wel vreemd om, als journalist, al een artikel te maken over een persoon die nog leeft als ware hij zojuist overleden.

En waar ligt de grens? Ik denk bijvoorbeeld dat er voor prinses Beatrix, die ik overigens van harte nog vele jaren in goede gezondheid gun, al een heel journalistiek draaiboek inclusief allerlei artikelen klaarligt indien zij zou overlijden. Maar geldt dat ook voor Hele Belangrijke Mensen? Ligt er bijvoorbeeld ook al een necrologie klaar voor de zittende minister-president of het zittende staatshoofd? Best wel vreemd eigenlijk.
ja, die liggen klaar. Sterker nog, ze worden wel eens per ongeluk te vroeg gepubliceerd.
ManOpHetPrikbord schreef:
15-02-2018 10:03
Om hier een beetje op voort te borduren...

Wat mij nu ook weer opviel, is dat bij alle media de necrologie van Ruud Lubbers al klaar lag. Soms zelfs inclusief commentaar van mensen waarvan ik dan vermoed dat ze het afgelopen jaar of zo nog zijn gevraagd om iets over Lubbers te zeggen voor het geval hij zou overlijden.

Ergens is dit heel logisch, als dit al ergens op de plank ligt dan kan een krant tenminste direct met een uitgebreider verhaal komen over de overleden persoon. En Ruud Lubbers was natuurlijk al op leeftijd. Toch lijkt het me wel vreemd om, als journalist, al een artikel te maken over een persoon die nog leeft als ware hij zojuist overleden.

En waar ligt de grens? Ik denk bijvoorbeeld dat er voor prinses Beatrix, die ik overigens van harte nog vele jaren in goede gezondheid gun, al een heel journalistiek draaiboek inclusief allerlei artikelen klaarligt indien zij zou overlijden. Maar geldt dat ook voor Hele Belangrijke Mensen? Ligt er bijvoorbeeld ook al een necrologie klaar voor de zittende minister-president of het zittende staatshoofd? Best wel vreemd eigenlijk.

Ja hoor, voor alle Belangrijke Mensen ligt er een necrologie klaar en die wordt om de zoveel tijd geüpdatet.
Alle reacties Link kopieren
inky12345 schreef:
14-02-2018 23:07
Er zijn er wel betere doodgegaan..
Door dit soort opmerkingen zal jij daar in ieder geval niet bij gaan horen...
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
15-02-2018 09:50
Wat mij opviel bij de oude beelden was dat politici zich gewoon tussen boze mensenmassa’s begaven, met nauwelijks beveiliging. Dat was toch wel een ding wat vroeger beter was
Dat gebeurt nu ook hoor. Asscher stond nog niet zo lang geleden op een podium voor woedende vakbondsleden, Dijkhof ging naar protesterende burgers die tegen een asielzoekerscentrum waren en diverse politici zijn de laatste tijd in Groningen geweest.
Alle reacties Link kopieren
De erfenis van Lubbers

https://www.elsevierweekblad.nl/opinie/ ... at-529864/

https://www.elsevierweekblad.nl/politie ... rs-586484/
Ik ben nooit zo’n Lubbersfan geweest. Misschien kwam dat ook door wat kwesties die niet zo heel positief waren, maar die nu blijkbaar door bijna iedereen vergeten zijn.

Er waren namelijk wat dubieuze toestanden rondom het familiebedrijf van Lubbers en ook zijn belastingaangifte was wel heel creatief. Op de positie die Lubbers bekleedde, moet je onkreukbaar zijn en een voorbeeldfunctie vervullen. Als je dan je eigen portemonnee wel heel erg belangrijk vindt en je op het randje van de wet balanceert, dan doe je voor mij af.

Dat hij in 2017 nog adviseerde om jaarlijks permanent 25.000 VN-vluchtelingen op te nemen, omdat wij vluchtelingen nodig zouden hebben, sloeg ook nergens op. Dan ben je het gevoel met de samenleving toch wel een beetje kwijt. Die domme uitspraak vergeef ik hem dan wel weer vanwege zijn hoge leeftijd toen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven