Seks schandaal bij Oxfam

15-02-2018 09:39 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180213_03354983

Ik val hier echt van achterover!
Steunen jullie grote ngo's? Of eerder goede doelen dicht bij huis?
Als je donateur was bij Oxfam zou je nu afhaken?
Zelf steun ik liever kleine lokale goede doelen in en rond mijn gemeente.
Ik ben niet echt verbaasd.

Ten eerste ga ik er niet van uit dat hulpverleners moreel betere mensen zijn dan gemiddeld. Prostitutie komt overal ter wereld en in alle kringen voor.

Ten tweede gaat het om mensen die aan het werk gaan ver van huis, onder (denk ik) barre en best zware omstandigheden. De hele situatie is zo anders dan thuis dat normale sociale conventies er wat minder toe doen en mensen wat onthecht raken.

Ten derde is er denk ik een stuk zelfrechtvaardiging. (1) ik werk hier zo hard, ik verdien wel een verzetje. (2) die meisjes hebben niet echt een alternatief, nu verdienen ze tenminste nog wat.

Het is moreel verwerpelijk, maar tegelijkertijd niet echt heel onverwacht.
Alle reacties Link kopieren
Wat wordt nu eigenlijk afgekeurd? Seks met prostituees? Seksfeestjes? Dat gebeurt hier toch ook.

Wat die vrouw aankaart, gedwongen seks, ja dat is - hier althans - strafbaar. Maar wat die man heeft gedaan - ik keur dat niet goed he - maar ik snap de heisa niet zo geloof ik.

En het is jammer dat er nu veel meer mensen gestraft worden, dan degenen die - in de ogen van sommigen - iets hebben misdaan.
Alle reacties Link kopieren
Woedend word ik hiervan. Hij zit daar uit naam van een partij die armoede zou bestrijden en maakt daar misbruik van vrouwen die uit armoede niks anders kunnen dan zichzelf prostitueren.

En dat mag je dan nog hopen. Dat ze dit voor zichzelf doen. En dat ze niet geronseld zijn en dit gedwongen doen, omdat iemand dreigt hun familie af te maken.

Zeker in dat soort landen is er geen mogelijkheid om te achterhalen of die vrouwen dat vrijwillig doen.

In Nederland wordt al geschat dat 90% van de vrouwen achter de ramen, gedwongen zit. Laat staan daar.
Ik leg de schuld hiervoor toch primair bij het individu. Ook hulpverleners zijn mensen en die zijn niet perse roomser dan de paus. Wel verwacht ik dat organisaties scherp zijn op dit soort misstanden.

Om het als justificatie te zien om enkel lokaal te ondersteunen slaat imo nergens op. Je schaadt er vooral de bevolking in Tsjaad of Haïti of waar nu weer nood is mee en die hebben in deze affaire totaal geen schuld.
En als je perse niet meer aan Oxfam wilt geven, denk dan eens aan Shedecides als alternatief. Die helpen vrouwen die onbedoeld zwanger zijn geraakt door zo’n perv met een veilige abortus en eerlijke informatie over seksualiteit en voortplanting.

Is het cirkeltje weer rond :)
Haïti is een van de armste en meeste hopeloze landen ter wereld. Een vicieuze cirkel van slecht bestuur, armoede, corruptie, geweld en grote ecologische problemen. Er is nauwelijks een functionerende overheid en het is er ronduit gevaarlijk. De aardbeving in 2010 heeft vervolgens ook nog eens veel van de infrastructuur die er wel was, met de grond gelijk gemaakt.

Eigenlijk is het in Haïti, ooit een betrekkelijk rijk land en de grootste koffieproducent ter wereld, bergafwaarts gegaan sinds in het begin van de 19e eeuw de blanke bevolking is afgeslacht. Maar dat zal wel toeval zijn.

Ik vind het dapper dat er überhaupt mensen zijn die hun best doen om dit land enigszins uit het moeras omhoog te trekken. En ik denk niet minder over ze als ze een keer uit de band springen.
Onder welke aftrekpost gaven ze het op bij Oxfam?
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk te erg voor woorden, maar uiteindelijk zijn hulpverleners ook maar mensen die hun werk ook nog eens onder de meeste vreselijke omstandigheden doen. Vanachter onze laptop is het heel makkelijk oordelen, maar als je dag in dag uit met de meest vreselijke ellende wordt geconfronteerd dan kan er best wel eens iets knappen van binnen. Ik gok dat er ook meer dan gemiddeld wordt gedronken en wellicht nog wel meer.

Nogmaals: het is niet goed te praten maar wel te begrijpen dat dit soort uitspattingen op een gegeven moment kunnen gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Dat die hulpverleners ook maar mensen zijn is een feit, maar het gaat erover dat die sexfeestjes gefinancierd werden met geld dat opgehaald is om mensen te helpen, niet zichzelf mee te plezieren, noch de veel te dikke weddes van kaderpersoneel te betalen.
Hier kan Artsen zonder Grenzen aan toegevoegd worden. Hoorde vanmorgen de directrice vertellen dat er sprake is van sexueel misbruik/grensoverschrijdend gedrag binnen en buiten deze organisatie. Er wordt een onderzoek gestart.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
15-02-2018 13:20
Het is natuurlijk te erg voor woorden, maar uiteindelijk zijn hulpverleners ook maar mensen die hun werk ook nog eens onder de meeste vreselijke omstandigheden doen.
Sorry, maar die topmeneer staat echt niet met zijn handen in de stront hoor. Die komt daar om met die hoge meneren te onderhandelen en laat zich lekker fêteren, omdat die (corrupte?) Haïtiaanse bestuurders hopen dat er zo meer geld hun kant op komt.

In Nederland is er nog soort van controle. Niemand kan zeggen of die meiden meerderjarig waren of dat ze gedwongen werkten. Deze meneer zit in de business van armoede en weet dondersgoed hoe groot het probleem van sexuele uitbuiting is in die landen.

In Nederland is dat gelukkig gewoon strafbaar tegenwoordig. Hier kunnen hoerenlopers tegenwoordig ter verantwoording geroepen worden. In haïti niet.
Dropdrop schreef:
15-02-2018 10:18
Woedend word ik hiervan. Hij zit daar uit naam van een partij die armoede zou bestrijden en maakt daar misbruik van vrouwen die uit armoede niks anders kunnen dan zichzelf prostitueren.
.
Nou, dit ja, ik snap de heisa wel! Ongelooflijk. En dan ook nog eens op kosten van de zaak. Doe normaal!!

Ik vind dat hier ontzettend mild word gereageerd door sommigen. 'Het zijn maar mensen' juist wanneer je zulk verantwoordelijk werk doet met zulke kwetsbare mensen moet je integer zijn. Vreselijk. Je komt er om te helpen en je gaat meewerken aan de uitbuiting.

Ik denk dat belangrijk is of bedrijfscultuur hier een rol in speelde of toch meer vanuit het individu, zoals die man die bij verschillende organisaties werkte. Want als dit een beetje de cultuur is (geweest) binnen zulke organisaties dan vind ik dat een grote verantwoordelijkheid wel bij de organisatie zelf ligt. Als er factoren in de werkgebieden spelen waardoor werknemers op deze manier 'knappen', 'uit de band springen', ontspannen of zich afreageren is het aan de organisatie om dit serieus te nemen. Wat mij betreft is 'ze doen daar zulk moeilijk en belangrijk werk, een beetje uitbuiting kan wel door de vingers gezien worden' geen argument.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
15-02-2018 11:26
Haïti is een van de armste en meeste hopeloze landen ter wereld. Een vicieuze cirkel van slecht bestuur, armoede, corruptie, geweld en grote ecologische problemen. Er is nauwelijks een functionerende overheid en het is er ronduit gevaarlijk. De aardbeving in 2010 heeft vervolgens ook nog eens veel van de infrastructuur die er wel was, met de grond gelijk gemaakt.

Eigenlijk is het in Haïti, ooit een betrekkelijk rijk land en de grootste koffieproducent ter wereld, bergafwaarts gegaan sinds in het begin van de 19e eeuw de blanke bevolking is afgeslacht. Maar dat zal wel toeval zijn. eens de afschaffing van de slavernij was een slecht plan,
echt gek joh zo een slavenopstand hadden ze beter niet kunnen doen. prutser!!


Ik vind het dapper dat er überhaupt mensen zijn die hun best doen om dit land enigszins uit het moeras omhoog te trekken. En ik denk niet minder over ze als ze een keer uit de band springen.
ardni schreef:
15-02-2018 20:27
Nou ja, fijn dat de slaven gewonnen hebben en dat de nieuw verworven vrijheden door hen goed zijn gebruikt om van Haiti een aangenaam land te maken. Zo goed?
Was het 'a charity wrapped in dignity'?

In ieder geval kreeg het meisje waar de Oxfam-baas het bed mee deelde naar Haitische maatstaven vorstelijk betaald; ze verdiende minstens 1000 euro per maand voor twee wipbeurtjes per week, en dat in een land waar de meeste mensen nog geen euro per dag verdienen.

https://www.ad.nl/buitenland/haitiaanse ... ~a5030bce/
Alle reacties Link kopieren
En zulke ideeën zijn dus precies wat er mis is met de wereld.

Dus als ze arm zijn mag je 16-jarige kinderen gewoon van straat oppikken om er sex mee te hebben? Zo lang ze er maar goed aan verdienen? Genoeg kinderen in Nederland die opgroeien in armoede. Nog steeds een goed idee?

En zeker hij. In een positie waarin hij probeert de bevolking uit een situatie te halen, waarin ze zich door een willekeurige griezel op straat mee moeten laten nemen, omdat ze dan een keer fatsoenlijk te vreten hebben.
Sara9876 schreef:
15-02-2018 13:20
Het is natuurlijk te erg voor woorden, maar uiteindelijk zijn hulpverleners ook maar mensen die hun werk ook nog eens onder de meeste vreselijke omstandigheden doen. Vanachter onze laptop is het heel makkelijk oordelen, maar als je dag in dag uit met de meest vreselijke ellende wordt geconfronteerd dan kan er best wel eens iets knappen van binnen. Ik gok dat er ook meer dan gemiddeld wordt gedronken en wellicht nog wel meer.

Nogmaals: het is niet goed te praten maar wel te begrijpen dat dit soort uitspattingen op een gegeven moment kunnen gebeuren.
Ook dan kan je gewoon je waarden vasthouden en je ver houden van het uitbuiten en misbruiken van mensen.
Het enige is dat dit natuurlijk geen uitzondering is. Dit kom je overal tegen waar een machtsverschil is en de hulpverleningswereld trekt helaas ook mensen aan die genieten van die macht, de ander graag onderdrukken en van de gelegenheid gebruik maken om de eigen behoeften te bevredigen.

Een probleem van de mensheid en overal op de wereld.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1685306 ... n-misbruik

LONDEN - Hulporganisaties, waaronder Oxfam, werden tien jaar geleden al gewaarschuwd dat kinderen seksueel werden misbruikt op Haïti. Kinderen van nog geen zeven jaar kregen voedsel en andere hulpmiddelen in ruil voor seks, meldt de Britse krant The Independent uit een rapport van Save the Children.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven