Een wet tegen nep-nieuws ...... Ja of Nee

19-02-2018 22:21 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Macron wil een wet invoeren die nep-nieuws verspreiden verbied.

De Franse regering wil een wet invoeren om nepnieuws te bestrijden. De wet is bijna af. Rechters kunnen straks in verkiezingstijd websites uit de lucht halen en kanalen op zwart zetten als die fake news verspreiden.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/221805 ... n-wel.html

Vinden jullie dit een taak van de overheid?

Ik vind het erg gevaarlijk om zulke middelen in handen van de overheid te geven.
Dit soort wetten zijn bij uitstek "handig" voor een overheid om kritische pers te bestrijden.

Stel Halbe Zijlstra had de mogelijkheid gehad het gewraakte artikel in de Volkskrant te voorzien van het stempel NEPNIEUWS en publicatie verboden.

Wat vinden jullie?

De overheid moet nep-nieuws met wetgeving bestrijden

Totaal aantal stemmen: 38

Helemaal mee eens (5%)
Nee, want wie bewaakt de bewakers? (89%)
Anders en dat leg ik uit in de draad (5%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Dat wat men nepnieuws noemt is vaak gewoon waar terwijl officiele media nepnieuws verspreidt of ten minste een poging tot indoctrinatie doet. Internet moet vrij blijven zodat we onze eigen mening kunnen vormen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tegen gestemd.

De zaak Zijlstra bewijst maar weer eens dat een onafhankelijke pers heel belangrijk is.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ferme nee. Dood eng zo'n wet.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-02-2018 22:24
Dat wat men nepnieuws noemt is vaak gewoon waar terwijl officiele media nepnieuws verspreidt of ten minste een poging tot indoctrinatie doet. Internet moet vrij blijven zodat we onze eigen mening kunnen vormen.
Dat is het gevaar.

Stel er lekt een kerncentrale, een journalist schrijft er over op zijn site omdat hij dit gehoord heeft van een anonieme bron.
Het komt de overheid niet goed uit en zet de website op zwart omdat een anonieme bron niet te controleren is.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
19-02-2018 22:27
Dat is het gevaar.

Stel er lekt een kerncentrale, een journalist schrijft er over op zijn site omdat hij dit gehoord heeft van een anonieme bron.
Het komt de overheid niet goed uit en zet de website op zwart omdat een anonieme bron niet te controleren is.
Dat bedoel ik! Krijg je 'n soort Noord Korea op internet.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Ik ben niet vies van af en toe wat bemoeienis, maar dit gaat zelfs mij veel te ver. Dit is gewoon rigoureuze censuur.
parbleumondieu wijzigde dit bericht op 19-02-2018 22:44
0.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geen nieuws is goed nieuws.
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
Alle reacties Link kopieren
En dan worden er een tiental (?) mensen aangesteld die 24/7 het internet afspeuren om te onderzoeken of nog iemand nepnieuws ergens schrijft?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Wat is nepnieuws? is een satirisch nieuwsbericht dan ook nep nieuws?

Ik vind het onzin. Je kan mensen beter les in mediawijsheid geven dan de boel gaan lopen censureren.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
violetskies schreef:
19-02-2018 23:00
Wat is nepnieuws? is een satirisch nieuwsbericht dan ook nep nieuws?

Precies
In Frankrijk gaan rechters bepalen wat echt / fake is.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Aan de andere kant.... Als het nou eens niet van of over de overheid is? Word soms moe van de nep verhalen die de rondte gaan Over valse honden, zielige kindjes die niet vals en niet zielig zijn. Het lijken soms net nieuwssites en toch staat er dan de grootste onzin die heerlijk gedeeld word. Zou toch wel fijn zijn als ze dáár wat aan konden doen.
Maar zoals altijd hebben de voors ook tegens en vice verse
Alle reacties Link kopieren
Na nepnieuws is de volgende stap dat neptopics niet meer mogen.
Sanoma kan het viva-forum dan opdoeken, denk ik.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Rechters maken geen deel uit van de overheid.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij vreselijk arbeidsintensief om die wet na te leven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
zeeuwsmeisje1981 schreef:
20-02-2018 01:14
Rechters maken geen deel uit van de overheid.
Klopt maar hoe moet een rechter bepalen of iets waar is.

Uiteraard zal dat in zwart / wit zaken geen probleem zijn maar hoe vaak blijkt een artikel uit anonieme bron achteraf toch waar te zijn.

Het lijkt een fake artikel - nep nieuws - maar na maanden spitten komt uit dat het toch klopt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
De enige mensen die inspraak zouden mogen/moeten hebben op wat wel en niet op het internet mag komen zijn de engineers van onze zoekmachines. Zij hebben de grootste en hoogste macht wat betreft dit nepnieuws (want vrijwel al het nieuws wordt tegenwoordig verspreid en ge-factcheckt via het internet, waarvan de inhoud ons wordt aangereikt via zoekmachines).

Als het gaat om zaken als welles nietes gaat vind ik dat er sowieso niet mag worden ingegrepen (heeft die ene politicus nou gelogen of niet, klopt het wat het motief van die dader was, etc.). Echter zijn er meer zaken die invloed hebben op onjuiste verspreiding van informatie zoals bijv. clickbots die ervoor zorgen dat een link van een onbetrouwbare bron opeens honderdduizenden keren is bezocht en zo hoger in de zoekranklijst komt te staan. DAT moet wel worden voorkomen.

Mijns inziens zouden we onze pijlen vooral moeten sturen richting de grotere zoekmachines en ons afvragen hoe zorgvuldig zij hun code aansturen opdat hackende partijen geen voorsprong krijgen op 'eerlijke' partijen bij het verkondigen van nieuws.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben tegen, te vaak wordt er nep nieuws geroepen omdat het bericht iemand niet goed uitkomt maar wel waar is. Waar ligt eigenlijk de grens van nep nieuws? Is het ook nep nieuws als iemand alleen een bepaalde kant van zaken belicht en alleen onderzoeksresultaten meeneemt die bij zijn mening passen om zo een bepaald beeld van een bepaalde zaak te schetsen? Dat gebeurd natuurlijk ook heel erg vaak en waar ligt dan de grens?

Het lijkt me ook volstrekt onmogelijk om te handhaven. In april 2016 (ik had geen zin om verder te zoeken) waren er 966 miljard(!!!) websites actief, alleen al in Nederland 2 miljoen. Op Facebook alleen worden dagelijks al 4.75 miljard(!!!) berichten geplaatst. Hoe in hemelsnaam kun je dat allemaal in de gaten houden? Ik lees vandaag dat de recherche nog maar 1 op de 5 zaken onderzoekt omdat ze zo een gebrek aan mensen en middelen hebben dat ze nooit meer uit hun achterstand komen. Wat voor team moet dit dan in de gaten gaan houden? En de rechtbanken hebben het ook al hartstikke druk, hoe moet justitie dat gaan bolwerken dan? Nou ja lijkt me niet te handhaven dus.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-02-2018 22:24
Dat wat men nepnieuws noemt is vaak gewoon waar terwijl officiele media nepnieuws verspreidt of ten minste een poging tot indoctrinatie doet. Internet moet vrij blijven zodat we onze eigen mening kunnen vormen.
Dat is natuurlijk grote onzin wat je nu zegt. Nepnieuws is nieuws dat simpel te weerleggen is met feiten. Zoals in die fragment van Macron waar Le Pen hem beschuldigd van rekeningen op de Bahama's. Dat kan je gewoon controleren. Echter, in de soundbyte blijft alleen hangen dat hij een rekening op de Bahama's heeft en dat is het doel van verspreiders van nepnieuws.

Daarnaast bestaan er helemaal geen "officiele" media. Iedereen kan een krant, tijdschrift, of nieuwswebsite beginnen. Daar heb je geen vergunning voor nodig. Wat wel helpt is dat een goede nieuwsbron professioneel opgeleide journalisten heeft die factchecken en hoor- en wederhoor toepassen.

Maar in principe hoeft er niet echt nieuwe wetgeving te komen. Hoogstens moet de regelgeving m.b.t. smaad wat worden aangescherpt. Daarmee kan je al een hoop voorkomen. Geef sites als Geenstijl die weer met gemanipuleer beginnen gewoon zodanige boetes dat ze wel een heel goed verhaal moeten hebben om te overleven (nadat bewezen is dat ze nepnieuws vertellen).
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
20-02-2018 18:00


Maar in principe hoeft er niet echt nieuwe wetgeving te komen. Hoogstens moet de regelgeving m.b.t. smaad wat worden aangescherpt. Daarmee kan je al een hoop voorkomen. Geef sites als Geenstijl die weer met gemanipuleer beginnen gewoon zodanige boetes dat ze wel een heel goed verhaal moeten hebben om te overleven (nadat bewezen is dat ze nepnieuws vertellen).
Laat nu net GS onterecht beschuldigd zijn van het verspreiden van NEP- NIEUWS
https://nos.nl/artikel/2214390-eu-trekt ... jl-in.html
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Enige manier waarop je het waarheidsgehalte van informatie kan checken is kijken naar de bron en vergelijken. Dat is niet anders dan vroeger, de Telegraaf was van oudsher al niet direct een betrouwbare bron, andere kranten meer, maar hadden ook hun belangen bij selectie van nieuws. Denk meer dat kritisch denken wat bevorderd moet worden.
Nee natuurlijk.

Het wordt steeds enger hier.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
20-02-2018 18:00
Maar in principe hoeft er niet echt nieuwe wetgeving te komen. Hoogstens moet de regelgeving m.b.t. smaad wat worden aangescherpt. Daarmee kan je al een hoop voorkomen. Geef sites als Geenstijl die weer met gemanipuleer beginnen gewoon zodanige boetes dat ze wel een heel goed verhaal moeten hebben om te overleven (nadat bewezen is dat ze nepnieuws vertellen).
Ik zie bij de NOS helaas ook berichten voorbij komen die erg gekleurd zijn en daardoor als manipulatie te classificeren zijn. Aan geenstijl hoef ik niet mee te betalen, aan de NOS wel.
Aande extreem linkse site Joop.nl betalen we allemaal lekker mee.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Mooi, de NOS sluit zich aan bij GeenStijl die actie voert tegen een soort EU censuur commissie.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven