Digitale klokken lopen achter

06-03-2018 12:07 44 berichten
Ik las net een nieuwsbericht waarin stond dat door een of ander Europees wisselstroomprobleem digitale klokken achterlopen. Dat was mij inderdaad al opgevallen! Zowel de wekkers als de klok van de oven lopen momenteel zes minuten achter, waardoor we de afgelopen week steeds enorm moesten haasten.
Hebben jullie ook last van achterlopende klokken?
https://nos.nl/l/2220882
Alle reacties Link kopieren
Niet echt last, maar viel me gisteren op: bij uitgesteld kijken van ziggo, miste ik steeds de eerste paar minuten van het programma. Zal hier ook wel mee te maken hebben dan.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Ja!!! Niet alle maar inderdaad het viel me ook op! En flink ook dat achterlopen! Vroeg me al af hoe het kon.
Alle reacties Link kopieren
Ahh ik dacht al dat ik gek aan het worden was! De klok op mijn oven loopt elke keer 2 minuten achter, steeds weer goed gezet en een paar dagen later is het weer raak.
Alle reacties Link kopieren
Ooooh is dat het!

Ik dacht dat mijn wekkerradio overleden was en heb net een nieuwe gekocht :D
Het is de enige digitale klok in mijn huis, dus ik dacht dat deze het (na 12 jaar ofzo) begeven had.
Wij dachten al dat we kutkwaliteit apparatuur in onze keuken hadden, dat het na een half jaar al allemaal steeds achterloopt (digitale klokjes in oven, magnetron en afzuigkap). :proud: Goedzetten heeft inderdaad geen zin.
Ja hier ook. Ik vond het al zo raar. Ik ben er ook pas sinds gisteren achter omdat mijn zoon er iets over gelezen had.
Ja!
Bedankt voor je berichtje. Ik las de kop net wel ergens anders, maar daar in stond 'digitale klokken' en die van mijn oven is niet digitaal, dus ik negeerde het.

Was vorige week inderdaad 10 minuten te laat bij een afspraak omdat ik op de ovenklok 'navigeerde'. Niet erg verder, maar ik snapte al niet hoe dat kon dat ie achter liep.

Toevoeging: bij digitaal denk ik centraal aangestuurde tijd op mijn laptop of telefoon.
Niet analoog/digitaal.
Nee niets gemerkt maar ik heb geen klokken die van stroom gebruik maken.
Alle reacties Link kopieren
Ja hier ook, de oven 2 minuten en de auto steeds 3. Maar dat ligt denk ik aan de auto.Als ik wil weten hoe laat het is kijk ik op mijn mobiel, die klopt wel.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Yep, ik heb ze telkens juist gezet omdat ik verschil zag met de tijd op mijn laptop.

Nu las ik gisteren dat ze het zo gaan instellen dat alle klokken nu sneller gaan lopen dan normaal om het achterlopen te compenseren. Kan ik ze binnenkort weer juist zetten. :biggrin:
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 06-03-2018 13:43
1.63% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
Ahaaaaaa...dus nu weet ik waarom! Ja, viel mij op. Wij Apple-minded en men zegt dat Apple alles altijd correct heeft lopen qua klok en tijdsaanduiding. En ineens lopen al die zaken dus op andere tijd. Vond het al zooooo raar!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een digitaal klokje met batterij dat erg voorloopt. Gelukkig gratis gekregen.
Troeteltje schreef:
06-03-2018 12:46
Ahaaaaaa...dus nu weet ik waarom! Ja, viel mij op. Wij Apple-minded en men zegt dat Apple alles altijd correct heeft lopen qua klok en tijdsaanduiding. En ineens lopen al die zaken dus op andere tijd. Vond het al zooooo raar!
Huh? Loopt Apple nu ook achter?
Huh, zo raar is dat!
ElizabethThatcher schreef:
06-03-2018 12:51
Huh? Loopt Apple nu ook achter?
Nee, onze telefoons en iPad lopen goed. Maar die halen de tijd ook uit de lucht dus stellen het zelf bij. Onze normaal goed lopende en efficiënte ochtendroutine gaat echter vooral op de wekker en de ovenklok, dus daar gingen we de mist in.
MinkeDeWit schreef:
06-03-2018 12:54
Nee, onze telefoons en iPad lopen goed. Maar die halen de tijd ook uit de lucht dus stellen het zelf bij. Onze normaal goed lopende en efficiënte ochtendroutine gaat echter vooral op de wekker en de ovenklok, dus daar gingen we de mist in.
Ik meen dat onze Apple-tijden ook anders lopen? Ik zal het nog eens nakijken, misschien vergis ik me.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
06-03-2018 12:24
Nee niets gemerkt maar ik heb geen klokken die van stroom gebruik maken.
Ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
was mij ook al opgevallen dat mijn wekker telkens achterloopt
don't watch the movie, read the book
Alle reacties Link kopieren
Was mij gisteren al opgevallen..ik snapte er al geen bal van...
MinkeDeWit schreef:
06-03-2018 12:54
Nee, onze telefoons en iPad lopen goed. Maar die halen de tijd ook uit de lucht dus stellen het zelf bij. Onze normaal goed lopende en efficiënte ochtendroutine gaat echter vooral op de wekker en de ovenklok, dus daar gingen we de mist in.
Ik dacht al dat ik wat gemist had...

Hier alles Apple, mijn wekkers en klokken doen het volgens mij nog goed.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om klokken die op elektriciteit lopen. Oorzaak zou een conflict in landen in Zuidoost Europa zijn.

bron:RTVDrente

Hoe worden digitale klokken aangestuurd?
De meeste digitale klokken worden aangestuurd door wisselstroom. Ruim dertig landen zorgen er samen voor dat het hoogspanningsnet een frequentie heeft van 50 hertz. Dat betekent dat de stroomrichting vijftig keer per seconde wisselt. Dat wordt door digitale klokken geregistreerd, zodat ze weten hoe laat het is. Problemen in één land, betekenen problemen op het hele Europese net.

Wat is er aan de hand?
Door de storing in Zuidoost-Europa wisselt de stroomrichting minder vaak dan vijftig keer per seconde. De cijfers verspringen daardoor langzamer, met als gevolg dat de tijd achterloopt. Volgens Jeroen Brouwers van TenneT, de netbeheerder van het hoogspanningsnet in ons land, is de storing het gevolg van een politiek conflict tussen twee landen in het Balkangebied. Het is niet bekend om welke landen het gaat.
Alle reacties Link kopieren
ElizabethThatcher schreef:
06-03-2018 13:28
Ik dacht al dat ik wat gemist had...

Hier alles Apple, mijn wekkers en klokken doen het volgens mij nog goed.
Dat ligt niet per se aan Apple. Alle apparaten met internetverbinding doen het over het algemeen gewoon goed, ook Android toestellen dus.
Het gaat juist om apparaten zonder verbinding.
Alle reacties Link kopieren
Ja! Vanmorgen snapte ik er niks van dat mijn wekkerradio opeens achter liep! Die zet ik namelijk altijd een minuut of 5 vóór zodat ik niet te laat opsta..
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht al dat de klok van de magnetron kapot was. Heb m de afgelopen weken al een aantal keer weer goed gezet waarna hij weer achter ging lopen . Maf hoor dat het daar door komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven