Man springt van publieke tribune Tweede Kamer

22-03-2018 13:09 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vergadering in de Tweede Kamer is stilgelegd, omdat er een man van de publieke tribune is gesprongen. Hij heeft zelfmoord proberen te plegen met een koord of een ander voorwerp, bevestigt de politie.

De man is inmiddels afgevoerd met een ambulance.

Het incident gebeurde toen VVD-Kamerlid Arno Rutte het woord voerde in een debat over de georganiseerde misdaad. Er klonk een klap en mensen begonnen te gillen. Kamerleden die het zagen gebeuren, zijn aangeslagen.

Kamervoorzitter Arib wil niet uitgebreid reageren. Ze zegt dat er is gehandeld en dat incidenten overal kunnen gebeuren. Volgens haar heeft het incident "natuurlijk veel impact".
https://nos.nl/l/2223803
————-

Verschrikkelijk voor de mensen die het gezien hebben. Ik maak me wel een beetje zorgen om de veiligheid van iedereen in de Kamer. Het blijkt dat deze man al vier weken voor de deur bivakkeerde om te strijden voor de legalisering van softdrugs. Er moet dan toch een belletje gaan rinkelen. En waarom kan zo iemand gewoon naar binnen?

Maar hoofdzaak is dat het verschrikkelijk is wat er gebeurd is
Alle reacties Link kopieren
En Twitter stroomt al weer vol met smakeloze grappen. Humor heeft alles met timing te maken. En dit is niet het moment om grappen te maken
Alle reacties Link kopieren
Het is zeker verschrikkelijk dat zoiets gebeurt, maar dat kun je niet voorkomen.

Je schrijft:
"Het blijkt dat deze man al vier weken voor de deur bivakkeerde om te strijden voor de legalisering van softdrugs. Er moet dan toch een belletje gaan rinkelen. En waarom kan zo iemand gewoon naar binnen?"

We leven in een democratie. Jij en ik mogen ook strijden voor legalisatie van softdrugs of meer verkeersdrempels in de Vinex.
En dan is een van de plaatsen waar je dat kunt doen het tweedekamergebouw. Of misschien het gemeentehuis.

Het zou wat zijn als ik vervolgens in het gemeentehuis wordt geweerd, omdat ik voor de deur stond om te pleiten voor meer verkeersdrempels.
Dus jouw vraag "waarom kan zo iemand gewoon naar binnen?" is een vreemde vraag. Zo iemand heeft ook rechten. Het zou een dictatuur worden als iedereen die zich ergens hard voor maakt de toegang tot openbare ruimten wordt ontzegt.
He bah ja ik hoorde het net op de radio. Daar moesten ze ook zo nodig even het gegil van de kamerleden als reactie hierop laten horen. Zucht. Ik vraag me echt af waarom mensen zoiets doen. Dat iemand suïcidaal is, kan ik me nog wel voorstellen. Maar om dat dan op zo'n plek te doen?!
Alle reacties Link kopieren
Ik zat het filmpje op de NOS even te kijken zonder geluid, maar je ziet het afgrijzen op Arno Rutte's gezicht. Akelig voor degenen die erbij geweest zijn.

En tja, hoe zou je dit kunnen voorkomen? Publieke tribune is nou eenmaal voor het publiek en daar behoorde hij ook toe.
Alle reacties Link kopieren
hertje89 schreef:
22-03-2018 13:13
He bah ja ik hoorde het net op de radio. Daar moesten ze ook zo nodig even het gegil van de kamerleden als reactie hierop laten horen. Zucht. Ik vraag me echt af waarom mensen zoiets doen. Dat iemand suïcidaal is, kan ik me nog wel voorstellen. Maar om dat dan op zo'n plek te doen?!
Aandacht. Statement maken. Meer kan ik er niet van maken.
Ja, ik las het net en hoorde het op het nieuws.
Wat verschrikkelijk dat die man geen andere uitweg zag dan een punt te maken op deze manier.
Er zal vast wel meer achter steken.
Alle reacties Link kopieren
caramba2 schreef:
22-03-2018 13:13
Het is zeker verschrikkelijk dat zoiets gebeurt, maar dat kun je niet voorkomen.

Je schrijft:
"Het blijkt dat deze man al vier weken voor de deur bivakkeerde om te strijden voor de legalisering van softdrugs. Er moet dan toch een belletje gaan rinkelen. En waarom kan zo iemand gewoon naar binnen?"

We leven in een democratie. Jij en ik mogen ook strijden voor legalisatie van softdrugs of meer verkeersdrempels in de Vinex.
En dan is een van de plaatsen waar je dat kunt doen het tweedekamergebouw. Of misschien het gemeentehuis.

Het zou wat zijn als ik vervolgens in het gemeentehuis wordt geweerd, omdat ik voor de deur stond om te pleiten voor meer verkeersdrempels.
Dus jouw vraag "waarom kan zo iemand gewoon naar binnen?" is een vreemde vraag. Zo iemand heeft ook rechten. Het zou een dictatuur worden als iedereen die zich ergens hard voor maakt de toegang tot openbare ruimten wordt ontzegt.

Omdat iemand die vier weken voor de deur bivakkeert waarschijnlijk psychische problemen heeft. Ik vind dat er dan best extra gecontroleerd mag worden. Er lopen daar heel veel mensen rond die gewoon hun werk doen (schoonmakers, journalisten etc). Die kun je best extra beschermen. Daarbij mag je vanaf de publieke tribune niet meedoen aan het debat dus voor de democratie heeft dat weinig nut. Daar zijn andere kanalen voor (brieven, acties via sociale media, gemeentehuis etc)
bethweeter schreef:
22-03-2018 13:10
En Twitter stroomt al weer vol met smakeloze grappen. Humor heeft alles met timing te maken. En dit is niet het moment om grappen te maken
'Dat zouden er meer moeten doen daar' ligt wel voor de hand, maar is inderdaad niet gepast.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
22-03-2018 13:17
Aandacht. Statement maken. Meer kan ik er niet van maken.
Inderdaad voor statement vermoed ik. Een poging tot zelfmoord, waar zoveel mensen bij zijn, geeft kleiner kans op succes op deze wijze. Als het inderdaad met een touw was, waren er genoeg mensen aanwezig om hem zsm uit het touw te bevrijden.

Deze man kon niet meer helder denken, drugs zullen daar ongetwijfeld een bijdrage hebben geleverd.
Zijn afscheidsbrief

https://uploads.gscdn.nl/uploads/f12a9c4890_Hans.png
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
22-03-2018 13:18
Omdat iemand die vier weken voor de deur bivakkeert waarschijnlijk psychische problemen heeft. Ik vind dat er dan best extra gecontroleerd mag worden. Er lopen daar heel veel mensen rond die gewoon hun werk doen (schoonmakers, journalisten etc). Die kun je best extra beschermen. Daarbij mag je vanaf de publieke tribune niet meedoen aan het debat dus voor de democratie heeft dat weinig nut. Daar zijn andere kanalen voor (brieven, acties via sociale media, gemeentehuis etc)
Omdat iemand langdurig protesteert, hoeft hij geen psychische problemen te hebben. Daarnaast is iemand met psychische problemen niet per se gevaarlijk. De publieke tribune is, zoals de naam al zegt, gewoon openbaar, dus daar mag iemand met of zonder psychische problemen gewoon naar een debat gaan kijken - en ja, dat is onderdeel van de democratie, zelfs als je je niet op dat moment met het debat mag bemoeien. En er is al beveiliging in het tweedekamergebouw en medewerkers zijn in principe beschermd, ook al gebeurt er nu iets wat niet zou moeten. Maar je kunt nu eenmaal niet alles voorkomen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Zo iemand als Arib zou zich nooit tot zo'n onbetamelijke daad verlagen. Sterkte gewenst aan de aangeslagen Kamerleden. Advies: snel die traumatische ervaring laten wissen bij een therapeut.
You were born an original, don't die a copy.
Guinevera schreef:
22-03-2018 13:38
Zijn afscheidsbrief

https://uploads.gscdn.nl/uploads/f12a9c4890_Hans.png

Sterven voor je idealen. Tja.
Alle reacties Link kopieren
Oh, omdat je psychische problemen hebt ben je gelijk gevaarlijk en moet je gecontroleerd worden?
Wauw, wat een stelling. Dan kunnen we driekwart van de populatie van dit forum de deur wel wijzen.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Alleen politici zijn mentaal in orde, de rest begrijpt er niets van.
You were born an original, don't die a copy.
Alle reacties Link kopieren
De man komt erg naief over in zijn brief, kinderlijke persoonlijkheid. Jammer dat dit kon gebeuren want het doet de legalisatiezaak geen goed. Dit wordt munitie voor de anti-lobby.

H
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
22-03-2018 13:18
Omdat iemand die vier weken voor de deur bivakkeert waarschijnlijk psychische problemen heeft. Ik vind dat er dan best extra gecontroleerd mag worden. Er lopen daar heel veel mensen rond die gewoon hun werk doen (schoonmakers, journalisten etc). Die kun je best extra beschermen. Daarbij mag je vanaf de publieke tribune niet meedoen aan het debat dus voor de democratie heeft dat weinig nut. Daar zijn andere kanalen voor (brieven, acties via sociale media, gemeentehuis etc)
Er werken overal mensen en er lopen overal mensen met psychiatrische beperkingen rond. Voordat je het gebouw van de TK in mag wordt je gecontroleerd (evenals je tas). Met wapens naar binnen is dus niet zomaar mogelijk.

De publieke tribune is overigens wel een essentieel onderdeel van een democratie, immers de rest kan gefilterd worden. Je kunt niet meedoen aan het debat, maar je kunt wel ongefilterd het debat volgen.
Alle reacties Link kopieren
Guinevera schreef:
22-03-2018 13:38
Zijn afscheidsbrief

https://uploads.gscdn.nl/uploads/f12a9c4890_Hans.png
Hij heeft zeker een punt.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
hazewind schreef:
22-03-2018 14:10

Jammer dat dit kon gebeuren want het doet de legalisatiezaak geen goed.
Dit, inderdaad.

Ik ben zo blij dat er clubs zijn die zich hiervoor hard maken en waar ik volledig achter sta.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Nee, dit gaat de zaak helemaal geen goed doen. Wetswijzigingen hebben een lange adem en geduld nodig. Geen emotionele chantage door een mislukte zelfmoordpoging op een publieke tribune te doen.
nessemeisje schreef:
22-03-2018 14:25
Nee, dit gaat de zaak helemaal geen goed doen. Wetswijzigingen hebben een lange adem en geduld nodig. Geen emotionele chantage door een mislukte zelfmoordpoging op een publieke tribune te doen.
Het wakkert wel de publieke debat aan en omdat ze in Den Haag normaliter achter de feiten aanlopen en de waan van de dag volgen in het publieke debat, zou dat best nog wel eens iets op kunnen leveren.
Ik hoop daarom ook dat zijn daad niet voor niets is geweest.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-03-2018 14:28
Het wakkert wel de publieke debat aan en omdat ze in Den Haag normaliter achter de feiten aanlopen en de waan van de dag volgen in het publieke debat, zou dat best nog wel eens iets op kunnen leveren.
Ik hoop daarom ook dat zijn daad niet voor niets is geweest.
Ik hoop het wel. Anders springen de mensen straks met bosjes tegelijk van de publieke tribune. Om een punt te maken, om hun zin te krijgen, om aandacht. Er moet geen wetswijziging in een versnelling komen omdat Pietje anders zelfmoord pleegt, kom nou.
Wat een trieste situatie zeg. Erg voor deze meneer zelf en zijn directe omgeving en de mensen die er vandaag bij waren in de kamer.

Ik vind niet dat omdat iemand weken voor de kamer bivakkeert, maar moet worden gecontroleerd. Wellicht waren er geen enkele aanwijzingen dat een gevaar was voor zichzelf of anderen. Als jij elke dag op dezelfde plek je mening wil verkondigen dan ben je daar vrij in. Ze zullen nu waarschijnlijk wel snel glas gaan plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
22-03-2018 14:07
Oh, omdat je psychische problemen hebt ben je gelijk gevaarlijk en moet je gecontroleerd worden?
Wauw, wat een stelling. Dan kunnen we driekwart van de populatie van dit forum de deur wel wijzen.

Nee natuurlijk niet. Je kunt alles wel uit z’n verband rukken. Als mijn buurman al vier weken dreigt de boel in de hens te steken en benzine voor de deur heeft staan, zou ik wat extra controle ook wel op z’n plaats vinden.

Maar goed alle verwarde personen maar lekker overal toelaten. (Ook uit zn verband gerukt)

Uit de brief van de man zie je toch dat hij hulp nodig heeft. En dat ontbreekt te vaak in de huidige maatschappij
bethweeter wijzigde dit bericht op 22-03-2018 14:42
8.91% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven