De Oostvaardersplassen, van dierenwelzijn naar massahysterie

01-04-2018 20:31 221 berichten
Alle reacties Link kopieren
Viel mij op dat er nog geen topic over de OVP discussie is..

Ook ik vond het schrijnend om te zien hoe uitgezette dieren binnen een omheind natuurpark onder toeziend oog van Staatsbosbeheer verhongerden.
Een probleem dat zich al 20 jaar lang, elke winter aandient.
Het gevolg van een te groot aantal grazers om een zoutrijke voedingsbodem in een gebied dat bedoeld was voor bijzondere vogelsoorten.
Omdat de boel inmiddels helemaal kaal is en er nergens meer aantrekkelijke vegetatie is voor de vogels, zijn deze er niet meer te vinden.
De grazers (Konik, Heckrund en Edelhert) hebben zich te lang ongecontroleerd kunnen voortplanten waardoor er overpopulatie is ontstaan en dus voedseltekort en hongersnood.
Konik, Heckrund en Edelhert zijn uitgezette en uitheemse dieren die eigenlijk vrijelijk door de EU zouden moeten kunnen trekken, echter heeft de Provincie vanuit boerenbelang en windmolenbelang de doorgang naar Dld en de Veluwe altijd tegengehouden.

Er wordt inmiddels bijgevoerd door Staatsbosbeheer onder publieke druk, maar de protesten gaan door. Met hysterie en geketende huisvrouwen die hekken omduwen en wildbeheerders fotoraferen en name-shamen op sociale media.
Slecht op emotie handelend, zonder veel verstand van wildbeheer of de behoeften van grazende dieren. (verkeerd hooi, brokken = koliek)

Het protest tegen dierenleed, heeft inmiddels grimmige vormen aangenomen,

Wat vinden jullie?

Ik denk dat het terugdringen van de populatie een oplossing is, mede als eerder afschot en beheer regelen (dus niet tijdens het lijden) ook zou de verkoop van wild/vlees voor ecologische/biologische eters ook weer geld in het laatje kunnen brengen om welzijn te garanderen.
Ook de hekken moeten weg waardoor het originele plan (Natura2000) zich kan ontwikkelen en de wolf ook voor regulatie kan zorgen.
Ik heb een idee, zet die dieren allemaal in een onderkomen waar ze dagelijks gevoed worden.

O wacht dat heet al boerderij en stallen, en daar zijn de milieu fanatici ook tegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met je eens.

Een aantal jaar vind ik al dat de OVP een mislukt project is. Ik vind het vreemd dat Staatsbosbeheer dit als een soort paradepaardje ziet. De film "De nieuwe Wildernis" liet mij al zien dat het een onnatuurlijke bedoening was. De kudde paarden bijv, veel te groot, de paarden waren zo opgefokt, hadden allemaal bijtwonden van elkaar.

Ik vind het een goed plan als er vanaf nu kritisch gekeken wordt naar een goede oplossing en dat de dieren die er nu zijn nu geholpen worden.

Maar ik erger me daarnaast wel enorm aan de internetgekkies die er nu een nieuw projectje bij hebben. Laatst plaatste de vlinderstichting cijfers over de vlinderstand en hoe die achteruit gaat de laatste jaren, net zoals het slecht gaat met de bijen. Komt er weer een malloot een plaatje plakken van een stervend hert met de tekst dat het echte dierenleed alleen in de OVP is. :frusty: Er sterven ook heel veel dieren in ons land een nare dood in de bioindustrie, dat zijn er echt veel meer dan in de OVP, maar daar maken ze zich niet druk om. Beetje hypocriet.

Ik weet niet of de weg vrij maken naar de Veluwe een goede oplossing is. Hier worden ook veel herten en zwijnen geschoten vanwege het verkeer. Ik heb geen idee wat het gedrag is van de paarden als ze in contact kunnen komen met verkeer? Is dat onderzocht?
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik vraag mij af hoever zo'n actiegroep wil gaan.
En ik ben het er niet mee eens dat ze overal mee gaan bemoeien.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
01-04-2018 20:41


Ik weet niet of de weg vrij maken naar de Veluwe een goede oplossing is. Hier worden ook veel herten en zwijnen geschoten vanwege het verkeer. Ik heb geen idee wat het gedrag is van de paarden als ze in contact kunnen komen met verkeer? Is dat onderzocht?
De Konik is een Pools paardenras dat het dichtst bij de Tarpan staat. De Tarpan is het laatste prehistorische paardje geweest.
Een Konik is dus wel degelijk een gedomesticeerd ras dat wel in het wild kan overleven, maar ook benaderbaar is door de mens en menselijk contact niet schuwt.

Ik denk dat wild en verkeer simpelweg niet samengaan. Dan zou je de (snel)wegen moeten vrijwaren van overstekend wild. Met tunnels misschien. Of juist een tunnel waar het verkeer door rijdt.
Alle reacties Link kopieren
KataTonDemonaEaytoy schreef:
01-04-2018 20:31
Wat vinden jullie?
Heel eerlijk? De Oostvaardersplassen is voor mij niets meer dan een groot bruin bord met witte tekst als ik uit Emmeloord naar huis rij.

En met opgewonden gekkies die vanuit hun ene functionele hersencel besloten hebben dat iedereen met mening X dood moet valt niet te praten.

Dus ze doen maar. Een paar paarden ergens waar ik nooit kom, sorry, ik vind daar niks van.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
01-04-2018 20:44
Ik vraag mij af hoever zo'n actiegroep wil gaan.
En ik ben het er niet mee eens dat ze overal mee gaan bemoeien.
De gevoelens van de gemiddelde dierenvriend zijn ook erg emotioneel en niet heel erg realistisch als het aankomt op de gevolgen van dit soort acties.
Je kunt een kindje met honger en hongeroedeem door een tekort aan eiwitten ook niet meenemen voor een Happy Meal. Dan wordt zo'n kleintje dood en doodziek door het overdoseren van eiwit.

Hetzelfde geldt voor de hoefdieren. Deze dieren zijn al op hun reserves aan het teren. Het toevoegen van een ondoordacht eitwit en suikerrijk hooi of brok naast het voedsel wat gewoon schaars is op de OVP kan desastreuze gevolgen hebben voor hun hoeven en maag.
Bevangenheid of maagkanteling betekent een zeer pijnlijke dood.
Alle reacties Link kopieren
Dat filmpje over het hert wat geschoten moest worden vond ik echt tenenkrommend. Al die krijsende mensen die stonden toe te kijken. Daar zijn die dieren echt bij gebaat zeg... Dat kan ook alleen maar mis gaan als je zoveel scheldende pottenkijkers om je heen hebt.

De boswachters voeren het beleid uit wat ze van hogerhand opgelegd hebben gekregen. Ze doen hun werk. Ik vind het droevig dat ze zo bedreigd en uitgescholden worden.

Ook al ben ik het niet eens met Staatsbosbeheer en vind ik dat ze moeten kijken naar hoe het beter kan.... ik zou nooit mensen gaan bedreigen/uitschelden of zonder enige kennis uitgehongerde dieren bijvoeren. Ik heb er geen verstand van en ik kan alleen maar kwaad doen daardoor.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
01-04-2018 20:47
Heel eerlijk? De Oostvaardersplassen is voor mij niets meer dan een groot bruin bord met witte tekst als ik uit Emmeloord naar huis rij.

En met opgewonden gekkies die vanuit hun ene functionele hersencel besloten hebben dat iedereen met mening X dood moet valt niet te praten.

Dus ze doen maar. Een paar paarden ergens waar ik nooit kom, sorry, ik vind daar niks van.
An sich snap ik je redenering. Maar het is natuurlijk niet zo oké om een grote groep dieren uit te zetten in een gebied met een hek eromheen en ze te laten sterven van de honger.
Alle reacties Link kopieren
KataTonDemonaEaytoy schreef:
01-04-2018 20:50
An sich snap ik je redenering. Maar het is natuurlijk niet zo oké om een grote groep dieren uit te zetten in een gebied met een hek eromheen en ze te laten sterven van de honger.
Opnieuw eerlijk en niet om te provoceren: ik vind dat vooral verspilling van voedsel. Die ruimte had gebruikt kunnen worden voor gewone, eetbare koeien
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
01-04-2018 20:50
Dat filmpje over het hert wat geschoten moest worden vond ik echt tenenkrommend. Al die krijsende mensen die stonden toe te kijken. Daar zijn die dieren echt bij gebaat zeg... Dat kan ook alleen maar mis gaan als je zoveel scheldende pottenkijkers om je heen hebt.

Klopt, was ook vreselijk.
Maar zover ik van SBB begrijp, is hun regel dat ze geen enkel contact met de dieren mogen hebben en daarom dus ook uit de auto moeten schieten. Omdat de dieren anders tweevoeter met geweer gaan associeren.
En nu dus tweevoeter met voedsel.
Ik denk dat dit in de lente nog kan zorgen voor voedselagressie naar mensen.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
01-04-2018 20:50
An sich snap ik je redenering. Maar het is natuurlijk niet zo oké om een grote groep dieren uit te zetten in een gebied met een hek eromheen en ze te laten sterven van de honger.
Maar waarom denkt die actiegroep dat ze het zo goed en beter weten?
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
01-04-2018 20:52
Opnieuw eerlijk en niet om te provoceren: ik vind dat vooral verspilling van voedsel. Die ruimte had gebruikt kunnen worden voor gewone, eetbare koeien
Of het wildoverschot wel slachten en verkopen als eco/biologisch vlees. Hebben de varkies en koeien in de bio-industrie wat concurrentie.
Alle reacties Link kopieren
KataTonDemonaEaytoy schreef:
01-04-2018 20:53
Of het wildoverschot wel slachten en verkopen als eco/biologisch vlees. Hebben de varkies en koeien in de bio-industrie wat concurrentie.
Ook prima. Ik heb echt niets met nutteloze natuur. Safari, dierentuin, melkmachine, slachter. Dat is wmb nuttig.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
01-04-2018 20:53
Maar waarom denkt die actiegroep dat ze het zo goed en beter weten?
Het is emotie.
Dieren honger = we gaan ze voeren en lossen het op!
Terwijl het niet zo eenvoudig is.
Als hobbyboer en paardenfreak ben ik heel erg bewust bezig met ruwvoer en welzijn door goede voeding. En dat is vooral niet overvoeren of teveel toevoegen en juist zoveel mogelijk je land goed verzorgen zodat de bodem zelf een menu levert waar je dieren zich goed op kunnen voeden.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
01-04-2018 20:55
Ook prima. Ik heb echt niets met nutteloze natuur. Safari, dierentuin, melkmachine, slachter. Dat is wmb nuttig.
Oh, Jolly. Als je dit op FB groepjes zou zeggen, dan ketenen ze je vast aan het hek hoor! Met een foto.
:whistle:
De OVP is een project dat gestaakt moet worden. Een zeer beperkt aantal grote grazers dat in de winter eventueel standaard bijgevoerd kunnen worden, lijkt mij noodzakelijk. Preventief ervoor zorgen dat de populatie niet groeit.

Het probleem is dat het gebied te klein is voor zoveel grote grazers en er zijn geen natuurlijke vijanden. In het wild zouden de zwakke dieren prooien zijn voor roofdieren, maar die zijn daar niet. De hekken weg is natuurlijk geen oplossing. Veel te gevaarlijk met al die wegen in de buurt.

Nederland is gewoon te klein en te vol voor een dergelijk natuurgebied. Ik begrijp de reacties van die actievoerders wel, want als je die uitgemergelde dieren ziet dan is dat hartverscheurend. Het wordt tijd dat de politiek hier ingrijpt en een eind aan dit mislukte project maakt. Zoals het nu gaat is het een schande voor een beschaafd land.
anoniem_211360 wijzigde dit bericht op 01-04-2018 20:58
0.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
KataTonDemonaEaytoy schreef:
01-04-2018 20:46
De Konik is een Pools paardenras dat het dichtst bij de Tarpan staat. De Tarpan is het laatste prehistorische paardje geweest.
Een Konik is dus wel degelijk een gedomesticeerd ras dat wel in het wild kan overleven, maar ook benaderbaar is door de mens en menselijk contact niet schuwt.

Ik denk dat wild en verkeer simpelweg niet samengaan. Dan zou je de (snel)wegen moeten vrijwaren van overstekend wild. Met tunnels misschien. Of juist een tunnel waar het verkeer door rijdt.
Ik woon middenin de Veluwe en er worden op dit moment enorm veel tunnels en bruggen gemaakt om grotere gebieden te verbinden met elkaar. Maar daarmee voorkom je helaas geen verkeersongelukken. Recent zag ik wat cijfers toen ik een artikel moest opmaken voor een verzekeringskantoor: Het aantal aanrijdingen met dieren is de laatste jaren flink toegenomen. In Gelderland botsen we het vaakst op dieren (4138 maal in de periode 2013-2016). In het hele land steeg het aantal in die periode van 5750 naar 7799.

en dat terwijl er steeds meer verbindingen zijn gemaakt

Nou zie je vaak dat herten in blinde paniek juist de weg oprennen. Zwijnen blijven ook vaak gewoon wel naast de kant staan vreten als er een auto aan komt. Die komen vaker onder de auto als ze over de weg rennen. Ik heb geen idee hoe paarden reageren op verkeer.

dit even terzijde. Omdat iedereen wel makkelijk roept dat ze wel naar de Veluwe kunnen. Maar dat is ook geen garantie op een lang leven. Er wordt hier heeeel veel wild legaal geschoten en er wordt ook heel veel gestroopt. Helaas.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maar waarom waren ze vanochtend als paashaas het verkeer aan het tegenhouden?
DIe autobestuurders konden er toch niets aan doen en hebben er niets mee te maken?
Alle reacties Link kopieren
er zijn een aantal mogelijkheden om populaties in toom te houden.

- Mannelijke dieren castreren
- in november het aantal dieren middels afschot terug brengen tot een populatie die
in het gebied kan overleven. Vlees kan dan via de voedselbank naar de arme
mensen, hebben die ook lekker vlees
- vrouwelijke dieren aan de pil.


Het gebied verbinden met bv de Veluwe is slechts een tijdelijke oplossing, ook dit gebied zal te vol raken met dieren, plus de kans op ongelukken is te groot. Ik zou niet graag een paard voor mijn auto krijgen.
Een ree of varken is al erg zat
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Hier worden herten afgeschoten om overbevolking te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
01-04-2018 20:57
De OVP is een project dat gestaakt moet worden. Een zeer beperkt aantal grote grazers dat in de winter eventueel standaard bijgevoerd kunnen worden, lijkt mij noodzakelijk. Preventief ervoor zorgen dat de populatie niet groeit.

Het probleem is dat het gebied te klein is voor zoveel grote grazers en er zijn geen natuurlijke vijanden. In het wild zouden de zwakke dieren prooien zijn voor roofdieren, maar die zijn daar niet. De hekken weg is natuurlijk geen oplossing. Veel te gevaarlijk met al die wegen in de buurt.

Nederland is gewoon te klein en te vol voor een dergelijk natuurgebied. Ik begrijp de reacties van die actievoerders wel, want als je die uitgemergelde dieren ziet dan is dat hartverscheurend. Het wordt tijd dat de politiek hier ingrijpt en een eind aan dit mislukte project maakt. Zoals het nu gaat is het een schande voor een beschaafd land.

Precies dit dus. Het eerste idee was leuk. 'Een groepje grote grazers worden de architecten van het land.'
Het was namelijk een prachtig vogelgebied. Maar het groeide teveel dicht. De grazers zouden stukken open houden, en daardoor zou de biodiversiteit toenemen. Leuk bedacht. Maar dan moet je wel zorgen dat het geen enorme kuddes worden.

Het is nu een groot kaal stuk. En de vogels zijn ook weg want ze kunnen nergens meer broeden. Vooral de weidevogels niet, want de grote grazers trappen hun nesten stuk.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
01-04-2018 20:58


Nou zie je vaak dat herten in blinde paniek juist de weg oprennen. Zwijnen blijven ook vaak gewoon wel naast de kant staan vreten als er een auto aan komt. Die komen vaker onder de auto als ze over de weg rennen. Ik heb geen idee hoe paarden reageren op verkeer.
Oh, shit, ik vergat antwoord te geven. Een paard is een vluchtdier. Die zal ongecontroleerd voor het verkeer uitrennen en uitgeput raken en overreden worden. Of ten val komen. Of zichzelf vastrennen in een hek ofzo.

Ik denk dat een klein land en druk verkeer niet samengaat met echt wild.
Hoe wil je die vrouwelijke dieren daar de pil geven??
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
01-04-2018 21:02
Hier worden herten afgeschoten om overbevolking te voorkomen.
Dat mag niet van de OVP actievoerders. Dan sta je met je hoofd als beheerder op FB met bloederige plaatjes,
Het tweeledige vindt ik dat het gros van de actievoerders wel na de protesten de eerste de beste afslag naar de Mac pakken voor een broodje koeienleed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven