Rashonden

04-04-2018 14:20 211 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen zondag was zondag met Lubach met dit stukje op TV:
https://www.youtube.com/watch?v=RXthDm-qhjk
Ik ben zelf geen kenner, ik heb geen hond, dus ik wist niet dat dit zo erg was. Ik vind het echt pure dierenmishandeling!
Ben overigens wel een dierenliefhebber (en vegetariër).

Nu zijn er hier ook vast wel mensen die zo'n hond hebben.

Dan vraag ik me echt een aantal dingen af:
- Wist je ook dat een rashond kan lijden onder zijn ras? Zo ja hoe praat je je keuze dan goed?
- Als je een hond neemt, neem ik aan dat je van zo'n dier houdt. Hoe kun je dan kiezen voor een dier dat zo is gekweekt dat hij lijdt?!
- Is het uiterlijk zo belangrijk??? Ik snap er echt geen zak van.

Er zal ook wel iets als karakter meespelen, maar serieus ik vind dit echt ziekmakend.

ik vrees eigenlijk dat veel hondenbezitters diet gewoon ook weer goedpraten en zeker beweren dat dit toch echt niet voor hun rashond geldt.
Kijk ook eens op deze site (wordt ook genoemd in de uitzending). https://www.rashondenwijzer.nl/top-10-z ... ndenrassen
Alle reacties Link kopieren
Hier valt niets aan goed te praten, wat hondenbeziters ook proberen. Hoe "zuiverder" een ras wordt gemaakt hoe kleiner het groepje dat het met elkaar mag doen. Pure inteelt dus. Met alle negatieve gevolgen van dien. Het zou wat anders zijn als je bepaalde varianten gaat kruisen om zo betere honden te krijgen. Maar dan zijn ze niet meer raszuiver, hoogstens voorspelbaarder qua gedrag.
Ik snap het ook niet. Daarbij vind ik veel van die 'prachtige' rashonden zo ongelooflijk lelijk, dat ik me ook niet kan voorstellen dat je het daarvoor doet :rofl:
Gewoon een lekkere bastaard uit het asiel past veel beter bij ons
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het item niet gezien, maar als ik bij ons door het park loop en er komt een mopshond (volgens mij heten ze zo, met zo'n te platte kop) langs
Dan hoor je aan het gerochel, dat zo'n beest moeite heeft met ademen
Dat moet het baasje ook horen
Ik denk van zo'n baasje echt alleen maar: Hufter (dan wel: dierenbeul)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen rashond, maar wij hadden thuis vroeger een Duitse Herder en het valt mij op dat als ik nu Duitse Herder zie lopen dat ze veel lager met de achterpoten naar beneden lopen. Precies wat Arjan aanhaalt. Waarom mensen dat bedacht hebben? Onze hond is respectabel 14.5 geworden en toen kreeg hij kanker. Dat is 40 jaar geleden toen mijn ouders hem kochten en nu mag je blij zijn als je rashond 10 wordt zonder problemen.

Op zich snap ik wel dat mensen een rashond willen vanwege het karakter wat voorspelbaar is. Sommige honden passen beter bij hetgeen jij wil, een gezinshond, een hond om samen mee te sporten etc. Sommige soorten zijn ook geschikter om ons te helpen, zoals politiehonden/hulphonden. Dus ik ben zeker niet tegen rashonden, maar wel tegen het doorfokken op uiterlijkheden.
maleficent wijzigde dit bericht op 04-04-2018 14:43
0.06% gewijzigd
Stressed is just desserts spelled backwards
Dit is de laatste jaren veel in het nieuws. Toen ik mijn hond kocht, zo'n acht jaar geleden, werd juist aangeraden om een hond te kopen bij een erkende fokker en niet op marktplaats o.i.d., omdat die van malafide kennels kwamen. Wel was toen natuurlijk al bekend dat veel rashonden aangeboren afwijkingen hebben. Ik heb destijds het hele internet afgespeurd en me verdiept in de gezondheid van diverse rassen. Het ras van mijn hond komt gelukkig in de lijst op de genoemde site niet voor. Het is een in Nederland niet erg bekend ras. Dergelijke gezondheidsproblemen heeft zij gelukkig ook niet; het is een levendige, vrolijke hond.
Toen dit in de loop van de jaren allemaal naar buiten kwam (er is ook een uitzending over geweest van Kassa of Radar) ben ik wel erg geschrokken. Ik wist niet dat het zo erg was. Het is ook niet zo dat ik perse een rashond wilde, maar vindt maar eens een leuk vuilnisbakkie. Dat is niet zo makkelijk als het lijkt.
Niet elke rashond is doorgefokt want daar ging het om te ver doorgefokte rashonden. Ik heb zelf ook een rashond,yorkshire terrier,niet van een fokker maar overgenomen voordat hij naar het asiel zou worden gebracht ivm komst van een baby. Hij is nu 8 jaar en nog nooit ziek geweest. Maar hij heeft ook het gewone formaat en niet het mini formaat waar fokkers en kopers nu dol op zijn. Ik zou ook nooit een hond bij een fokker kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb overigens wel 2 raskatten en daar is het bij sommige soorten helaas ook zo.
De Pers is zo ongeveer net als de mopshond doorgefokt op de platte snuit. Echt onwijs zielig.

Shows met dieren zouden gewoon moeten stoppen. De mensen daar bedenken een standaard die nergens op slaat.

Hetzelfde als destijds sommige honden wel en andere niet gecoupeerd werden. Dat sloeg ook nergens op.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ja en ook dat wat Popita zegt. Het is makkelijker om een rashond te vinden dan een vuilnisbakkie.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
04-04-2018 14:43
Ja en ook dat wat Popita zegt. Het is makkelijker om een rashond te vinden dan een vuilnisbakkie.
Maar tja, je hoeft geen hond te nemen he?
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
04-04-2018 14:43
Ja en ook dat wat Popita zegt. Het is makkelijker om een rashond te vinden dan een vuilnisbakkie.
Dat wist ik niet en ik vind dat eigenlijk best triest.
En er zijn echt veel hondenbezitters. Dus ik neem aan ook veel honden die een rotleven hebben omdat mensen nu eenmaal willen dat ze er zo uitzien...
IK ga meestal op voor vuilnisbakkies ( ik woon dicht bij boerderijen) maar vorig jaar werd ik bijna letterlijk afgekraakt dat je een rashond moest kopen.
Alle reacties Link kopieren
Er is niets mis met een rashond. De kans op een goede match tussen hond en baas wordt groter als de hond over rasspecifieke eigenschappen beschikt waar je op kunt matchen.

Waar wel wat mis mee is, is het fokken op uiterlijkheden zonder daarbij de gezondheid in acht te nemen. Een schattig plat neusje zorgt vaak voor luchtwegproblemen en dus zou er gewoon niet meer op schattige platte neusjes gefokt moeten worden. Honden kunnen altijd gezondheidsproblemen hebben, maar de kunst van goed fokken is juist om de gezondheid voorop te stellen en rastypische aandoeningen eruit te fokken.

Toch stuit dat binnen de branche op veel weerstand. Voor de gezondheid van honden is het op een gegeven moment beter om nieuwe rassen te kruisen, want dat voorkomt inteelt. Als er echter een fokker opstaat die dat ook daadwerkelijk wil doen, dan wordt er vaak geprotesteerd door de fokkers die de oorspronkelijke rassen (waar men mee wil gaan kruisen) fokken. En dat is eigenlijk idioot, want de meeste rashonden zijn namelijk ook ooit door kruisingen ontstaan.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
04-04-2018 14:39
Niet elke rashond is doorgefokt want daar ging het om te ver doorgefokte rashonden. Ik heb zelf ook een rashond,yorkshire terrier,niet van een fokker maar overgenomen voordat hij naar het asiel zou worden gebracht ivm komst van een baby. Hij is nu 8 jaar en nog nooit ziek geweest. Maar hij heeft ook het gewone formaat en niet het mini formaat waar fokkers en kopers nu dol op zijn. Ik zou ook nooit een hond bij een fokker kopen.
Yorkie's zijn bekend met myxomateuze klepdegeneratie, tracheacollaps en patella luxatie.
Veel terrier typen zijn gevoelig voor levershunts, zo ook de Yorkie. Verder komt ook PRA voor.
Dit is wel typisch, want jouw comment omschrijft precies het hele probleem: dat mensen blijven beweren 'dat hun ras geen gebreken heeft'.
phloxx wijzigde dit bericht op 04-04-2018 14:57
7.17% gewijzigd
-
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
04-04-2018 14:39
Niet elke rashond is doorgefokt want daar ging het om te ver doorgefokte rashonden.

Nou TO ik denk dat dit het excuus is wat rashondenbezitters gebruiken waar je in de OP om vraagt.
Maar bij die rashonden is allang al bekend dat ze dat soort afwijkingen hebben.
Gelukspopje schreef:
04-04-2018 14:47
Dat wist ik niet en ik vind dat eigenlijk best triest.
En er zijn echt veel hondenbezitters. Dus ik neem aan ook veel honden die een rotleven hebben omdat mensen nu eenmaal willen dat ze er zo uitzien...
Ik denk niet dat mensen die een hond kopen dat heel bewust willen. Dat speelt vooral in de showwereld en daar doen maar weinig mensen aan mee, maar de rasstandaards komen daar wel vandaan . De meeste mensen kiezen een hond op grond van wat ze om zich heen zien, welke honden ze kennen in hun omgeving. Of de snuit nu iets korter of langer zou zijn; ik geloof niet dat ze dat veel zou interesseren.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-04-2018 14:32
Ik denk van zo'n baasje echt alleen maar: Hufter (dan wel: dierenbeul)
Dat zegt natuurlijk veel meer over jou dan over zo’n baasje.

Iemand die zo’n beestje uit het asiel haalt en de voorspelbaar hoge dierenartsenrekening voor lief neemt, krijgt van mij een pluim.
Alle reacties Link kopieren
Ben het er mee eens dat sommige honden echt te ver worden doorgefokt, platte neuzen, te korte poten etc.

Echter, wat ik jammer vind is dat in deze onderzoeken vaak 'rashonden' worden meegenomen zonder stamboom...( de zogenaamde look-a-likes) honden zonder stamboom komen vaak van broodfok of particuliere nestjes... er wordt dus niet gekeken naar voorouders, erfelijke ziektes etc. Terwijl een verantwoorde fokker (vaak met stamboom) juist wel de hele stamboom napluist, kijkt waar er epilepsie zit, de heupen test... en test op de erfelijke ziektes binnen het ras. Hiermee wil ik niet zeggen dat alle stamboomfokkers heilig zijn, want daar zit ook kaf tussen het koren.

Wat ik hier mee wil zeggen; er is nogal een vertekend beeld in de gezondheid van rashonden met stamboom of 'look-a-likes' zonder stamboom... En het is jammer dat er in veel onderzoeken geen onderscheid is gemaakt tussen verantwoorde fokkers en broodfokkers die stamboomloze mopsen of cavaliers op elkaar zet en dit verkopen als rasechte honden.. zonder maar iets te hebben verdiept in de gezondheid.

En een kruising is echt niet altijd gezonder, de genenpool is uiteraard een stuk breder... maar een hond met slechte heupen x een hond met slechte heupen krijg je echt niet ineens goede heupen. HOeveel kruizing boomertjes met tongen uit de bek en scheve pootjes ik soms bij de dierenarts zie zitten... het is om te huilen.

Niks mis met kruizingen verder als je daar graag voor gaat, en ik ben het er mee eens dat sommige rassen echt wel beter kunnen. Maar als iemand heel bewust voor een ras wil gaan... dan kun je toch het beste voor een rashonden fokker kiezen die fokt met stamboom en kijkt naar erfelijke afwijkingen!

Het is jammer dat, mede door onverantwoorde ondoordachte fok er zo'n slechte naam is ontstaan voor rashonden fokkers.
chocolol schreef:
04-04-2018 14:53
Nou TO ik denk dat dit het excuus is wat rashondenbezitters gebruiken waar je in de OP om vraagt.
Maar het klopt wel. Het gaat vooral om de populaire rassen. Niet om het goed te praten, want het is een grote misstand en bovendien loopt ieder ras het risico om vroeg of laat populair te worden. Dus alleen maar goed dat er aandacht voor is.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
04-04-2018 14:54
Dat zegt natuurlijk veel meer over jou dan over zo’n baasje.

Iemand die zo’n beestje uit het asiel haalt en de voorspelbaar hoge dierenartsenrekening voor lief neemt, krijgt van mij een pluim.
ah hou toch op
de gemiddelde mophondbaas heeft dat beest genomen, omdat er van die grappige memes van zijn
zodra het beest geld gaat kosten, gaat de spuit er in
Dat soort dieren wordt als accessoire gezien. Dierenartsen roepen op, ze alsjeblieft niet te kopen. Alleen als ze niet meer gekocht worden, worden ze niet meer gefokt.
Ik heb een rashond, komt niet voor in het overzicht. Mijn vorige hond wel, maar weinig minpunten/aandoeningen.
Ik heb dus niet gekozen voor een 'dier dat zo gekweekt is dat hij lijdt', dat vind ik nogal overtrokken.
Gelukspopje schreef:
04-04-2018 14:47
Dat wist ik niet en ik vind dat eigenlijk best triest.
En er zijn echt veel hondenbezitters. Dus ik neem aan ook veel honden die een rotleven hebben omdat mensen nu eenmaal willen dat ze er zo uitzien...

Ja, mijn hond is echt vet zielig ;-)
Hij is nu vooral heel zielig dat hij niet op de trampoline mag met mijn dochter.
Phloxx schreef:
04-04-2018 14:52
Yorkie's zijn bekend met myxomateuze klepdegeneratie, tracheacollaps en patella luxatie.
Veel terrier typen zijn gevoelig voor levershunts, zo ook de Yorkie. Verder komt ook PRA voor.
Dit is wel typisch, want jouw comment omschrijft precies het hele probleem: dat mensen blijven beweren 'dat hun ras geen gebreken heeft'.
Ja op google te vinden. Daar staat ook dat dit ras niet met kleine kinderen overweg kan en wel met katten kan opschieten. Onze York is dol op kleine kinderen en is erg speels.Van katten daarintegen moet hij niets hebben en jaagt ze gelijk weg.
Tot nu toe is hij nog niet ziek geweest en gezond verklaard door de dierenarts,die hem jaarlijks nakijkt bij de jaarlijkse inentingen.
lilalinda schreef:
04-04-2018 14:32
Ik heb het item niet gezien, maar als ik bij ons door het park loop en er komt een mopshond (volgens mij heten ze zo, met zo'n te platte kop) langs
Dan hoor je aan het gerochel, dat zo'n beest moeite heeft met ademen
Dat moet het baasje ook horen
Ik denk van zo'n baasje echt alleen maar: Hufter (dan wel: dierenbeul)

Dat vind ik dan weer wel zielig, zulke hondjes die in de verste verte niet meer op een hond lijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven