'Noem mensen met vmbo en mbo niet laag opgeleid'

05-04-2018 12:07 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mensen van het vmbo zijn niet lager opgeleid, maar praktisch opgeleid. Dus laten we stoppen met het plakken van zulke etiketten op vakmensen, zoals de bakker, stukadoor, metselaar of timmerman. "De behoefte om in hokjes te denken moeten we loslaten", zegt columniste Marianne Zwagerman.

De economie draait om mensen die daadwerkelijk iets kunnen, zegt Zwagerman. De vaklui. "En niet alleen om mensen die regeltjes bedenken om het die mensen lastig te maken. De macht moet terug naar het ambacht", zegt ze tegen RTL Nieuws.

Verschillende soorten intelligentie
Zwagerman krijgt bijval van onderwijsdeskundige Lauk Woltring. Volgens hem bestaan er verschillende soorten intelligentie. "Sommige kinderen zijn goed met hun handen, anderen kunnen goed voetballen en weer anderen zijn goed met hun hoofd. In onze samenleving hebben we overwaardering voor mensen die cognitief hoog reiken."

En dat is niet helemaal terecht, zegt Woltring. "We hebben onvoldoende waardering en een groot tekort aan goede vakmensen. Terwijl veel managers alleen maar hun eigen banen in stand houden."

60 tot 70 procent van de kinderen gaat naar het vmbo. "En dat is prima. Die heb je nodig", zegt Woltring. "Het is doodzonde als kinderen in een rol worden gedrukt die ze niet past. Dat ze onder druk van hun ouders naar havo of vwo gaan. Het is doodzonde als ze moeten switchen naar een lager aangeschreven opleiding, maar ergens is het ook wel logisch. Hogeropgeleiden worden beter betaald."

Rubberentegelparadijs

Zwagerman pleit voor het einde van een onderscheid tussen hoger- en lager opgeleid. Want in het 'overgereguleerde rubberentegelparadijs waarin we wonen' wordt nogal eens gedacht dat de kennis zit bij de mensen op kantoor, terwijl juist het tegendeel waar is. "De echte kennis zit bij de meerderheid: de mensen die uitvoeren."

Woltring zou het 'schitterend' vinden als we een einde kunnen maken aan het spreken in termen van hoger en lager opgeleid. "Je kunt niet tegen algemeen taalgebruik op, maar hoe eerder we van die termen af zijn, hoe beter." Hij zou liever andere termen zien voor onderwijssystemen. Dus in plaats van middelbaar - en hoger beroepsonderwijs, termen als 'abstract, praktisch of theoretisch onderwijs'.

Discriminerende term
Volgens Zwagerman is lager opgeleid niet alleen een discriminerende term. Hij is bovendien onjuist. "Alsof mensen enkel en alleen kunnen leren vanachter een bureau uit schoolboeken. Leren is ook leren van de mensen om je heen. Vakmensen zijn nooit uitgeleerd, terwijl ik de eerste journalist nog moet tegenkomen die zich na het afronden van z'n studie nog heeft bijgeschoold."

Zwagerman wil het onderscheid tussen laag, middelbaar en hoog als eerste verbannen uit het onderwijs. Haar plan om de term ambachtsschool te laten terugkeren, wordt enthousiast ontvangen door Woltring. Die is het daar 'volstrekt mee eens'. Of sterker nog: "dat lijkt me heel leuk."


https://www.rtlnieuws.nl/gezin/noem-men ... g-opgeleid
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
werk-studie/stop-met-mensen-laagopgelei ... #p28345359

Dit topic is je ontgaan?
Alle reacties Link kopieren
Laten er lekker met zijn allen gaan generaliseren!
koekies zijn lekker
Wat is je vraag?
Is al een topic over. Voor de rest vind in het een hoop geneuzel. Politieke correctheid. Noem het hoe je het noemen wil en ga mij niet voorschrijven wat ik wel en niet mag gebruiken.
Mag je dan ook niet meer spreken van hoogopgeleide mensen? Want dat maakt ook onderscheid....

:P
Alle reacties Link kopieren
Is symbool-politiek. Als ze zo begaan is met lager opgeleiden. Dan moeten ze de lonen maar eens verhogen, en de lager opgeleiden meer carrièremogelijkheden geven. Een ander woord geven bedenken voor "laag opgeleid" lost niks op.
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
Alle reacties Link kopieren
Ik wist dat jij hier een topic over zou gaan openen. Maar oals al eerder aangegeven is, die bestaat al.
Praktisch opgeleid vind ik een prima term.
Laag houdt toch een soort oordeel in, dat het minder is.
Hoe gaan we hoog opgeleid dan noemen? Theoretisch opgeleid?
Ik word wat moe van alle lange tenen.....
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn collega van het hbo vroeg wat ik verdiende, is hij direct naar onze leidinggevende gegaan, want ik verdienende meer en ik had maar een mbo diploma en hij vond dat niet kunnen. Hij is de maand daarop vertrokken 😂😂 maar zo zie je maar hoe ze zich benadeeld kunnen voelen, ze denken dat ze meer recht hebben op geld dan een mbo'er.
Alle reacties Link kopieren
Want Zwagerman gaat niet met haar auto naar de garage maar met haar Range Rover :-$ die heeft ze verdiend door zichzelf OP te werken :facepalm: dat mag dan wel. Slechte motivatie voor een, niet eens zo heel slechte, boodschap.
Alle reacties Link kopieren
Cookiequeen schreef:
05-04-2018 12:53
Praktisch opgeleid vind ik een prima term.
Laag houdt toch een soort oordeel in, dat het minder is.
Hoe gaan we hoog opgeleid dan noemen? Theoretisch opgeleid?
Alsof dat het probleem oplost. Als ze die adelijke heren hun horige geen horige meer noemde, maar in plaats daarvan landbewerkers. Dan zou hun lot op een magische wijze zijn verbeterd? Als je hun lot wilt verbeteren, moet je meer betalen, en op kunnen laten klimmen op de socio-economische ladder. Doe je dat niet, wat veranderd er dan?

Dan zal "praktisch opgeleid" net zo'n negatieve onderklank hebben als "laag opgeleid". Dus er veranderd niks. Zo zie je maar hoe wereldvreemd de zelfbenoemde wereldverbeterende bourgois is. Die hebben geen flauw benul van hoe de lage klasse leeft of denkt.
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
Hamsterweken schreef:
05-04-2018 13:08
Maar eerlijk is eerlijk: er zijn ook gewoon mensen die nog te dom (én te onhandig) zijn om na het poepen hun eigen reet af te vegen. Dus laten we vooral niet al te politiek correct onderwijskundig verantwoord blij gaan doen.
Ik ben het met je eens. Sowieso begin ik blauwe bulten te krijgen van al dat politiek correcte gezwam over allerlei onderwerpen.

Sommige mensen zijn dom, sommigen heel dom, anderen weer slim, sommigen zijn buitengewoon slim en de meeste mensen zijn gewoon doorsnee. Hoe moeilijk kan het zijn? Blijkbaar heel moeilijk, want iemand is niet meer dom, maar 'anders begaafd'. (serieus laatst iemand horen zeggen)
Mejuffrouwmuis schreef:
05-04-2018 14:06
Ik ben het met je eens. Sowieso begin ik blauwe bulten te krijgen van al dat politiek correcte gezwam over allerlei onderwerpen.

Sommige mensen zijn dom, sommigen heel dom, anderen weer slim, sommigen zijn buitengewoon slim en de meeste mensen zijn gewoon doorsnee. Hoe moeilijk kan het zijn? Blijkbaar heel moeilijk, want iemand is niet meer dom, maar 'anders begaafd'. (serieus laatst iemand horen zeggen)
Laag/praktisch opgeleid is iets anders dan dom.

Precies dit wordt er dus bedoeld. Mensen die vmbo en mbo gelijk stellen aan dom.
Alle reacties Link kopieren
Cookiequeen schreef:
05-04-2018 15:07
Laag/praktisch opgeleid is iets anders dan dom.

Precies dit wordt er dus bedoeld. Mensen die vmbo en mbo gelijk stellen aan dom.
Haha, ze heeft Vmbo en Mbo helemaal niet in de mond genomen. Jij maakt die connectie.
Cookiequeen schreef:
05-04-2018 15:07
Laag/praktisch opgeleid is iets anders dan dom.

Precies dit wordt er dus bedoeld. Mensen die vmbo en mbo gelijk stellen aan dom.
Ik heb geen enkel niveau dom genoemd. Dat is wat jij ervan maakt. Leg me alsjeblieft geen woorden in de mond.
Waarom dan zoveel weerstand tegen laagopgeleid positiever benoemen?
Bang dat je met hbo of universiteit dan niet meer slim wordt gevonden?
Dst gedoe over genders dat was pas geneuzel. Dat je niet meer 'dames en heren' mag zeggen omdat er misschien 1 persoon tussen zit die dat niet zo voelt.
Maar ik vind het wel belangrijk dat kinderen die op het vmbo thuishoren niet meer dmv citotraining naar de havi gedwongen worden omdat de ouders laagopgeleid hetzelfde vinden als dom.
Alle reacties Link kopieren
Cookiequeen schreef:
05-04-2018 16:21
Waarom dan zoveel weerstand tegen laagopgeleid positiever benoemen?
Bang dat je met hbo of universiteit dan niet meer slim wordt gevonden?
Omdat laagopgeleid een feit is, niet per definitie een waardeoordeel. Dat anderen dat er soms van maken is jammer, maar er een ander woord voor verzinnen gaat dat niet veranderen. Het is dus een wassen neus.

Je bent wel erg goed in aannames doen trouwens.
Cookiequeen schreef:
05-04-2018 16:24
Dst gedoe over genders dat was pas geneuzel. Dat je niet meer 'dames en heren' mag zeggen omdat er misschien 1 persoon tussen zit die dat niet zo voelt.
Maar ik vind het wel belangrijk dat kinderen die op het vmbo thuishoren niet meer dmv citotraining naar de havi gedwongen worden omdat de ouders laagopgeleid hetzelfde vinden als dom.
Dat ligt aan die ouders, niet aan het labeltje of termen. Is ook een beetje het gevolg van het verdwijnen van de klassen in de samenleving denk ik. Er kan nu veel makkelijker 'opgestroomd' worden dan 50, 60 jaar geleden.
fbjewel schreef:
05-04-2018 13:05
Toen mijn collega van het hbo vroeg wat ik verdiende, is hij direct naar onze leidinggevende gegaan, want ik verdienende meer en ik had maar een mbo diploma en hij vond dat niet kunnen. Hij is de maand daarop vertrokken 😂😂 maar zo zie je maar hoe ze zich benadeeld kunnen voelen, ze denken dat ze meer recht hebben op geld dan een mbo'er.
Wie zijn 'ze'? Zure collega's- die ieder opleidingsniveau kunnen hebben..?
Alle reacties Link kopieren
Hoe je het noemt maakt helemaal niks uit!
Feit blijft dat laagopgeleiden gemiddeld:

Minder vaak een vast contract krijgen,
Veel vaker in allerlei flexconstructies zitten,
voor hen de loonontwikkeling de afgelopen dertig jaar sterk achtergebleven is,
De netto loonkloof tussen hoger en lager opgeleiden de afgelopen dertig jaar flink is gestegen,
Steeds minder vaak trouwen met hoger opgeleiden (vroeger trouwde de dokter met een zuster, tegenwoordig met een andere dokter),
15 minder gezonde jaren leven tov hoog opgeleiden,
Door de grotere inkomensverschillen steeds meer in andere buurten wonen,
Er in deze buurten veel slechter onderwijs gegeven wordt,
(Kinderen van politici en beleidsmakers zitten zelden op het MBO, daarom blijft het daar een ongelofelijke puinbak)
Hogere verzekeringspremies betalen omdat ze simpelweg meer schade veroorzaken,
Een veel groter beroep doen op de gezondheidszorg omdat ze veel minder gezond leven.

En deze verschillen worden steeds groter en worden in stand gehouden door:

Intelligentie is voor een flink deel erfelijk
kinderen van rijkere, hoger opgeleide ouders leven in betere buurten waar veel beter onderwijs gegeven wordt en minder criminaliteit is,
Hoger opgeleide ouders geven (veel) meer stimulerende aandacht aan hun kinderen waardoor deze ook weer hoogopgeleid worden,
Vanwege het verlagen van erfbelasting , erven deze mensen ook nog eens veel meer.


Dat is waar we gezamenlijk allemaal voor gekozen hebben de afgelopen dertig jaar! En dat is best erg. Dat ga je echt niet oplossen door er een andere naam aan te geven!
We hebben voor een hoop ellende gekozen de afgelopen dertig jaar, maar ik denk dat de gevolgen voor laagopgeleiden niet te wijten zijn aan de politiek. In de jaren 60 hadden ze bijvoorbeeld de Woonschool in het leven geroepen. De 'ontmaatschappelijken' (zeer laag opgeleide mensen) zouden hier goed burgerschap kunnen leren en dat weer doorgeven aan hun kinderen. In het kort: de Woonschool is gefaald. En hoe. Binnen een mum van tijd was het er een puinbak en stonden alle maatschappelijk werkers met open mond toe te kijken naar hoe de boel verpauperde.
Alle reacties Link kopieren
Waar veel van is, wordt goedkoop. Waar weinig van is, wordt duur (even kort door de bocht). Dus als iedereen in de toekomst hoog opgeleid is en er geen loodgieter meer is te krijgen, kunnen die vakmensen vragen wat ze willen en zullen ze het krijgen ook. Dat hoop ik dan toch.
Creativity is intelligence having fun

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven