Kinderen zijn in vijf jaar minder buiten gaan spelen

17-04-2018 08:10 412 berichten
Wat ik zo typisch vind: de m.i. nummer 1- oorzaak wordt helemaal niet genoemd. Ik heb er natuurlijk geen onderzoek naar gedaan, maar het eerste waar ik aan denk is dat het komt naar het aanbod schermen binnenshuis. In die vijf jaar is de iPad erg in opkomst geraakt. Er staat wel iets vaags als 'meer keuzes', maar niks over schermen. Wat denken jullie?

http://nos.nl/l/2227689
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de meeste ouders het helemaal niet erg vinden dat hun kinderen veilig binnen spelen en buitenspelen dus niet bepaald aanmoedigen.
Ik woon aan een speelplaats en ik zie hier nog iets anders: waar een aantal jaren geleden de kinderen nog zelfstandig buiten speelden, zitten nu de moeders erbij op de bankjes. Ouders vinden het onveilig om hun kinderen alleen te laten buitenspelen, terwijl er aan de buurt of aan de speelplaats niets in veranderd. Kinderen kunnen dus niet naar buiten als hun moeder (in de meeste gevallen is het de moeder) niet mee kan. Maar ik weet natuurlijk niet of dat elders ook speelt.
Komt de straatspeeldag er binnenkort weer aan?
Omdat het onderzoek door Jantje Beton is gedaan.
Volgens mij weten de kinderen amper nog HOE ze buiten moeten spelen mét elkaar.
Ik zit ook aan zo'n pleintje.
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd welke leeftijdscategorie ze hebben onderzocht. Want ik hoop toch van harte dag twaalfjarigen dan degenen zijn die niet eens wekelijks buiten spelen.
Als kleintje niet dagelijks buiten vind ik echt erg.
Ik vind het erg jammer, mijn zoontje speelt graag buiten maar vaak zijn er geen andere kinderen te bekennen. Als er een vriendje komt spelen stuur ik.ze vaak naar buiten. Valt mij wel op dat sommige kinderen overbeschermd worden, mogen met 7 jaar niet alleen naar buiten ( in een stad). Doodzonde vind ik het.
Wat ik vaak zie is dat de kinderen ook steeds slechter kunnen fietsen.
Mijn zoontje is 4 en er spelen eigenlijk nooit kinderen van zijn leeftijd buiten. Ik ga wel regelmatig met hem naar buiten en dan zit ik erbij, maar hij is er dan ook al vrij snel op uitgekeken.

Sinds hij op school zit blijf ik bij lekker weer vaak nog even een half uurtje hangen op het schoolplein, dan gaat hij daar spelen met wat schoolgenootjes. Bij ons voor de deur is ook weinig mogelijkheid om te spelen sowieso.

We hebben nu ook een grote zandbak gekocht, zodat hij dit jaar zich ook lekker in de tuin kan vermaken. EN we hebben een abonnement op de plaatselijke buitenspeeltuin.

Zo komt hij gemiddeld wel aan 1 uur per dag, maar idd speelt hij niet dagelijks buiten.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn ouders veel angstiger dan vroeger. Ontzettend veel 5-7 jarigen die niet zonder toezicht op straat mogen spelen, dan kom je natuurlijk maar weinig buiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het komt door het aantal schermen in huis. Ik ben vaak bij een vriend met 16 jarige zoon in huis. Als deze jongen uit school komt gaat hij direct achter de playstation en zit daar gewoon urenlang op, als ik hem vraag waarom hij niet naar buiten gaat, dan zegt hij dat hij geen geld heeft. Als ik hem vraag waar hij geld voor nodig heeft, krijg ik daar geen zinnig antwoord op, ik vermoed dat het voor junkfood is.

Deze jongen wil alleen maar op de playstation en op de bank hangen met zijn telefoon, het is niet om aan te zien.

En dat niet alleen, het is ook vervelend dat hij de tv urenlang in beslag neemt, voor die vriend van mij is allemaal wel prima. Hij heeft deze zoon na zijn scheiding in huis, is de hele dag aan het werk, en dit is wel lekker makkelijk voor hem.
gisselle wijzigde dit bericht op 17-04-2018 08:36
18.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het net op het nieuws. Wat ik zelf nogal apart vind, is dat de gemeente nu ineens speciale buiten activiteiten zou moeten organiseren voor kinderen.

Dat deed de gemeente ook niet toen ik klein was, en ik speelde ook gewoon (bijna) elke dag buiten. Gemeentes zijn niet overal verantwoordelijk voor hoor.
Alle reacties Link kopieren
De normen zijn de afgelopen jaren ook sterk veranderd. Alleen buitenspelen lijkt te worden gezien als een vorm van verwaarlozing, tenminste, dat idee krijg ik als ik erover praat met andere ouders. Alleen buitenspelen wordt gezien als onveilig, een alternatief voor als ouders geen zin hebben om iets met hun kind te doen of een hobby te organiseren en wordt vooral gedaan door kinderen uit gezinnen met een lagere ses. Niemand wil een slechte ouder zijn, dus spelen kinderen minder alleen buiten. Maar misschien heb ik het mis :)
Gisselle schreef:
17-04-2018 08:34
Ik denk dat het komt door het aantal schermen in huis. Ik ben vaak bij een vriend met 16 jarige zoon in huis. Als deze jongen uit school komt gaat hij direct achter de playstation en zit daar gewoon urenlang op, als ik hem vraag waarom hij niet naar buiten gaat, dan zegt hij dat hij geen geld heeft. Als ik hem vraag waar hij geld voor nodig heeft, krijg ik daar geen zinnig antwoord op, ik vermoed dat het voor junkfood is.

Deze jongen wil alleen maar op de playstation en op de bank hangen met zijn telefoon, het is niet om aan te zien.

En dat niet alleen, het is ook vervelend dat hij de tv urenlang in beslag neemt, voor die vriend van mij is allemaal wel prima. Hij heeft deze zoon na zijn scheiding in huis, is de hele dag aan het werk, en dit is wel lekker makkelijk voor hem.
Voor een 16jarige is dat toch niet vreemd. Zou het vreemder vinden als hij buiten zou gaan spelen.
Annelleke schreef:
17-04-2018 08:34
Volgens mij zijn ouders veel angstiger dan vroeger. Ontzettend veel 5-7 jarigen die niet zonder toezicht op straat mogen spelen, dan kom je natuurlijk maar weinig buiten.

Nou ja, als ik kijk naar vroeger dan speelde ik ook niet zonder toezicht buiten hoor.... Alleen waren er zeker 5 ouderstellen met kinderen van mijn leeftijd, waarvan er minstens 3 thuisblijfmoeders waren. Dus er was altijd wel iemand bij en ze wisselden elkaar gewoon af. Tegenwoordig is een groot gedeelte van de kinderen in de BSO, een ander gedeelte zit op hun tablet, dus je bent altijd zelf de sjaak als je kind buiten wil spelen, dus dan gebeurt het minder, omdat er ook nog gekookt e.d moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie inderdaad ook weinig andere kinderen in de speeltuin. Met heel warm weer is het wat meer, maar verder is het gewoon leeg!

Ik stuur mijn dochter van 5 ook echt niet alleen de straat op hoor. Misschien als de speeltuin in dezelfde straat was of beter nog, voor de deur.. Maar nu echt niet!
Alle reacties Link kopieren
Tja helaas is de wereld niet meer zo lief als 50 jaar geleden waar je je deur nog gewoon van het slot kon laten en een kinderfietsje de volgende dag nog net zo lag als het was achtergelaten op de stoep.
Er gebeuren gewoon steeds meer rare dingen dus ja, ik snap prima dat je een kind niet meer zonder toezicht buiten laat spelen. Times they are a chanchin'
Het zij zo.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
17-04-2018 08:34
Ik denk dat het komt door het aantal schermen in huis. Ik ben vaak bij een vriend met 16 jarige zoon in huis. Als deze jongen uit school komt gaat hij direct achter de playstation en zit daar gewoon urenlang op, als ik hem vraag waarom hij niet naar buiten gaat, dan zegt hij dat hij geen geld heeft. Als ik hem vraag waar hij geld voor nodig heeft, krijg ik daar geen zinnig antwoord op, ik vermoed dat het voor junkfood is.

Deze jongen wil alleen maar op de playstation en op de bank hangen met zijn telefoon, het is niet om aan te zien.

En dat niet alleen, het is ook vervelend dat hij de tv urenlang in beslag neemt, voor die vriend van mij is allemaal wel prima. Hij heeft deze zoon na zijn scheiding in huis, is de hele dag aan het werk, en dit is wel lekker makkelijk voor hem.
Eh... pubers gaan echt niet meer buitenspelen ;-D . Die hangen allemaal zo. Komt vanzelf wel weer goed. Ik hing ook liefst op de bank. Met een boek. Mijn dochter leest boeken via haar telefoon. Dus ja, met een scherm... Een puber die naar buiten gaat, gaat shoppen, eten, naar de bioscoop of een andere uitgaansgelegenheid.

De kinderen hupsen hier allemaal gewoon lekker buiten vanaf een jaar of vijf en dat is afgelopen zodra ze naar de middelbare school gaan. Iets met huiswerk enzo. De interesse in stoepkrijten en hinkelen is dan echt verdwenen en maakt plaats voor interessantere dingen als stedentrips enzo. En ja, die zijn nou eenmaal het leukst met wat geld op zak.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Wij hebben het geluk dat we een speeltuin voor de deur hebben. Hier wordt veel buitengespeeld, door best wel wat kinderen uit de buurt. Oudste is 4,5 en die speelt sinds een jaar alleen buiten. Moet zeggen dat we de speeltuin zien vanuit de keuken. Beetje zoete inval ook hier, deuren van de buren en van ons staan open en dan rennen ze weer bij de ander de tuin in, dan weer buiten. Ook na het eten wordt er nog een half uurtje buiten gespeeld.

Wij wonen bijna midden in de stad trouwens.
Er gebeuren m.i. helemaal niet meer rare dingen dan vroeger, of kan iemand dat onderbouwen met harde cijfers?

Wat wel is veranderd, is het verkeer. Veel meer drukte op straat, meer auto’s en met name meer scooters, die de fietspaden (en soms stoepen) onveilig maken. Dat is mijn belangrijkste reden om mijn bijna vijfjarige niet alleen buiten te laten spelen. Helaas.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
17-04-2018 08:34
Ik denk dat het komt door het aantal schermen in huis. Ik ben vaak bij een vriend met 16 jarige zoon in huis. Als deze jongen uit school komt gaat hij direct achter de playstation en zit daar gewoon urenlang op, als ik hem vraag waarom hij niet naar buiten gaat, dan zegt hij dat hij geen geld heeft. Als ik hem vraag waar hij geld voor nodig heeft, krijg ik daar geen zinnig antwoord op, ik vermoed dat het voor junkfood is.

Deze jongen wil alleen maar op de playstation en op de bank hangen met zijn telefoon, het is niet om aan te zien.

En dat niet alleen, het is ook vervelend dat hij de tv urenlang in beslag neemt, voor die vriend van mij is allemaal wel prima. Hij heeft deze zoon na zijn scheiding in huis, is de hele dag aan het werk, en dit is wel lekker makkelijk voor hem.
Het joch is 16! Die spelen niet meer buiten en die zitten het allerliefst de hele dag achter de playstation of op hun telefoon en hebben altijd geld nodig en meestal chronisch tekort aan geld. Doodnormaal allemaal. Bovendien is het gros van de pubers die ik buiten zie doelloos aan het rondhangen, staan ze te roken en met een beetje pech slopen ze dingen of vallen jongere kinderen die buiten spelen lastig.

Die van mij spelen ook niet meer buiten. Wat valt er te "spelen" op die leeftijd? Ze trappen wel eens een balletje in het park, gaan eens basketballen in dat zelfde park(als de basket niet gesloopt is tenminste) of proberen dat op het schoolplein, zij het dat er dan meteen boze buurtbewoners het plein opstuiven omdat je herrie maakt met die bal.
Mijn jongste zoon staat gemiddeld drie keer per week op de atletiekbaan, soms wekelijks wedstrijden. Dan is ie dus buiten. De rest van de week is ie dan zo'n playstationhanger, als er tenminste geen schoolwerk is.
Meer moeders werken dan zeg 30 jaar geleden, dus kinderen gaan ook vaker naar de bso. Ophalen is bij ons zo rond vijf uur/half zes en dan is het haasten naar huis en koken. In mijn jeugd werkten maar weinig moeders en was het meer gemeengoed om buiten te spelen. Nu doen ze dat op de bso, dus ik zie het probleem niet zo.

Daarnaast is het in de Randstad een stuk drukker geworden en daardoor ook onveiliger. Wij wonen in het centrum van een middelgrote stad, maar geen haar op mijn hoofd die mijn kleuter alleen buiten laat spelen.
Ik zou een kind van 4 hier niet alleen buiten durven laten spelen. Overal is water en zonder zwemdiploma vind ik dat een groot risico. Ik vraag mij ook af welke sukkel van een ambtenaar het verzint om de speeltuin direct naast een vijver te plaatsen, zonder hek!

Daarnaast wordt er vaak ook nog eens heel hard gereden. Het lijkt wel of het verkeer steeds asocialer wordt. Ik moet er niet aan denken dat een jong kind ineens de weg op rent.

Hoe voller en drukker het wordt, hoe minder speelruimte er buiten voor kinderen is. Als kinderen na schooltijd gebruik van het schoolplein maken, dan zijn er altijd weer mensen die hierover klagen. Vervolgens worden er door de gemeente maatregelen genomen en mogen de kinderen nog maar heel beperkt op het plein spelen. Dan kan de gemeente vervolgens 1 dag per jaar leuke activiteiten organiseren, maar de rest van het jaar staat het beleid daar volkomen haaks op.
Er zijn ook steeds meer scholen waar het juist wordt aangemoedigd om na schooltijd te blijven spelen. Vanwege de lesprogramma's om overgewicht te voorkomen wordt het bij onze school van alle kanten toegejuichd als er kinderen blijven spelen...
Achter het huis van mijn ouders is een hele grote open ruimte met garages. Vroeger als kind was het daar zodra het warm werd altijd druk met kinderen. Reden er een paar rond op zo'n trapauto, meisjes die aan het touwtje springen waren, paar die aan het knikkeren waren of rolschaatsen en dergelijke. Er was zelfs een ouder die wel eens een tafel buiten zette voor haar garage met drinken. De kinderloze mensen die bij de garage wilde of weg moesten vonden het soms vast irritant want het was altijd opletten maar de meeste kinderen hadden dus wel geleerd voor een auto ga je even aan de kant.

Maar sinds ik zelf de leeftijd bereikt heb dat ik niet meer knikker of touwtje spring zie ik er eigenlijk nooit een kind meer spelen. Ja soms een kind op een fietsje met ouder erbij maar voor de rest niks terwijl er best nog veel kinderen wonen.

Speeltuintje iets verderop is op een mooie dag vaker leeg dan dat er kinderen spelen.

Jammer hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven