Sophia de robot

21-04-2018 16:59 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sophia is een robot die gemaakt is om sociale interactie aan te leren, inclusief non-verbale communicatie zoals gezichtsuitdrukkingen.

En ze is er inmiddels goed in. Eerlijk gezegd ken ik een hoop mensen die minder sociale vaardigheden hebben dan deze robot.

Kijk haar flirten met talkshow host Jimmy Fallon:
https://www.youtube.com/watch?v=Bg_tJvCA8zw&t=142s

Interview waarin ze grapjes maakt en van onderwerp verandert als het ongemakkelijk wordt:
https://www.youtube.com/watch?v=L3V4WuAguMY

Ik weet niet zeker of ik haar creepy vind of tragisch.

Robots kunnen al een auto besturen, althans zolang het niet in het centrum van een drukke stad is.

Het zal niet lang meer duren voordat je je moeder kunt laten verzorgen door een sociale robot zoals deze. Maar willen we dat?
anoniem_266123 wijzigde dit bericht op 21-04-2018 17:00
Reden: naam verkeerd gespeld
0.77% gewijzigd
kennis is knowledge
Alle reacties Link kopieren
Wat is daar tragisch aan?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik mag haar wel. Waarom zouden we dit niet willen?
We should have each other with cream.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is TO wel een jaloerse forumbot.
Alle reacties Link kopieren
kerol schreef:
21-04-2018 17:12
Misschien is TO wel een jaloerse forumbot.
:rofl:
We should have each other with cream.
kerol schreef:
21-04-2018 17:12
Misschien is TO wel een jaloerse forumbot.
Hij kan er ook een seksrobot van maken. :proud:
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
21-04-2018 17:04
Wat is daar tragisch aan?
Het tragische is dat ze gemaakt is om mensen te dienen, maar dat robots in films steevast worden afgebeeld als genadeloze moordmachines. Als je meer interviews ziet, valt het heel erg op dat ze worstelt met dat stigma.

Of misschien vermenselijk ik haar nu teveel.

Ik ontken overigens niet dat ik zelf een bot ben, maar wel dat ik jaloers ben! :-x
kennis is knowledge
Je kunt aan de reactie van Jimmy Fallon wel mooi zien hoe ongemakkelijk wij ons voelen als robots te veel op mensen gaan lijken. En dan stelt het nu nog niet zo veel voor, maar hoe gaat dat straks als ze fysiek superieur aan ons zijn? Het is doodeng want je weet niet hoe zo'n ding gaat reageren. Bij mensen weet je grotendeels wat je kunt verwachten maar bij een robot weet je eigenlijk niets.
Een robot stel je in toch? Ik vind mensen veel onvoorspelbaarder. Mensen zijn doodeng. Alle ellende op de wereld wordt enkel veroorzaakt door de mens.

Of je reactie was sarcastisch?
Alle reacties Link kopieren
Angst voor robot (en AI zaken in het algemeen) is misplaatst. Per jaar overlijden 26000 mensen in de EU als gevolg van menselijke fouten als ze autorijden. Geweld wordt door mensen gepleegd. Oorlogen worden door mensen gestart. Vooralsnog staan wij als mensen nog op een gigantische voorsprong t.o.v. robots als het om veroorzaken van ellende gaat.

Eigenlijk zouden we ons moeten gaan richten op positieve dingen die robots (en AI) kunnen doen.
Zoveel geld aan electronica en technologie uitgegeven en toen was het geld op voor een fatsoenlijke pruik.
RikM schreef:
21-04-2018 17:55
Je kunt aan de reactie van Jimmy Fallon wel mooi zien hoe ongemakkelijk wij ons voelen als robots te veel op mensen gaan lijken. En dan stelt het nu nog niet zo veel voor, maar hoe gaat dat straks als ze fysiek superieur aan ons zijn? Het is doodeng want je weet niet hoe zo'n ding gaat reageren. Bij mensen weet je grotendeels wat je kunt verwachten maar bij een robot weet je eigenlijk niets.

Een robot kun je programmeren dat ie bepaalde regels moet volgen. Maargoed, die kunnen dan ook weer conflicteren. Asimov heeft daar interessante korte verhaln over geschreven...
Bumba1985 schreef:
21-04-2018 19:29
Een robot kun je programmeren dat ie bepaalde regels moet volgen. Maargoed, die kunnen dan ook weer conflicteren. Asimov heeft daar interessante korte verhaln over geschreven...

Je kunt je ook afvragen in hoeverre een AI zich iets gaat aantrekken van de regels die het zijn opgelegd. Wanneer de intelligentie boven de eigen programmering uitstijgt, zeg maar. Wij mensen leggen ook regels naast ons neer als we die onzin vinden.
Alle reacties Link kopieren
Zo te zien is de robot uit de filmpjes in de OP een zelflerende robot.
Dat is toch iets wezenlijk anders dan robots die je programmeert en daarmee beperkt in handelingsvermogen ?
Bij een zelflerende robot weet je niet wat ze nog gaan leren. Dat kan prettig of onprettig voor mensen zijn.
Of klets ik nu uit mijn nek ?

Ik vond dit bericht over zelflerende robots en een experiment dat stilgelegd werd.
Het was een experiment van Facebook, trouwens. Geen idee hoe serieus ik zo'n bericht moet nemen : https://www.ad.nl/wetenschap/robots-ali ... ~ac939eec/

Leuk topic !
nounou
Ana_Isabel2 schreef:
21-04-2018 19:23
Zoveel geld aan electronica en technologie uitgegeven en toen was het geld op voor een fatsoenlijke pruik.
:HA:
Ik denk dat ze dat expres hebben gedaan. Mensen worden heel erg bang van robots die er te menselijk uit zien.
Kennen jullie het artikel van Waitbutwhy over AI?
Superinteressant stuk (wel een serieuze longread)
https://waitbutwhy.com/2015/01/artifici ... ion-1.html
En deel 2
https://waitbutwhy.com/2015/01/artifici ... ion-2.html
zazamaenade schreef:
21-04-2018 19:58
Zo te zien is de robot uit de filmpjes in de OP een zelflerende robot.
Dat is toch iets wezenlijk anders dan robots die je programmeert en daarmee beperkt in handelingsvermogen ?
Bij een zelflerende robot weet je niet wat ze nog gaan leren. Dat kan prettig of onprettig voor mensen zijn.
Of klets ik nu uit mijn nek ?

Ik vond dit bericht over zelflerende robots en een experiment dat stilgelegd werd.
Het was een experiment van Facebook, trouwens. Geen idee hoe serieus ik zo'n bericht moet nemen : https://www.ad.nl/wetenschap/robots-ali ... ~ac939eec/

Leuk topic !

Dat is dus precies wat ik bedoel. Wij denken dat we de controle hebben maar komt er niet een moment dat we die kwijtraken?

Die laatste zin in dat artikel vind ik trouwens ook mooi. Hier wat meer daarover:

Google Translate verbetert zichzelf door een eigen taal uit te vinden
RikM schreef:
21-04-2018 19:35
Je kunt je ook afvragen in hoeverre een AI zich iets gaat aantrekken van de regels die het zijn opgelegd. Wanneer de intelligentie boven de eigen programmering uitstijgt, zeg maar. Wij mensen leggen ook regels naast ons neer als we die onzin vinden.
Precies, want eugenetica is bij voorbeeld heel logisch en in feite zelfs goed voor een soort. Het is juist wegens het menselijke dat we het niet toe passen.
Alle reacties Link kopieren
Je kletst niet uit je nek, Zaza. Zelflerende kunstmatig intelligente systemen (zoals robots, zelfrijdende auto's, zoekmachines en meer) worden steeds slimmer en autonomer. De ontwikkelingen gaan heel snel op dit moment en de problemen en ethische vraagstukken die dit oproept worden steeds meer realiteit ipv science fiction.

Dat nieuwsbericht over facebook klopt trouwens.

Om Sophia als voorbeeld te nemen: je kunt je afvragen of zij rechten verdient. Zelf vind ze van wel. Persoonlijk vind ik van wel, maar waar houdt dat dan op?Grappig detail daarbij is dat een paar oliesheiks besloten hebben om haar officieel staatsburger te maken van Saudie-Arabië.

Een andere vraag: als we dit nu kunnen, hoe voorkom je dan dat de techniek voor kwade doeleinden wordt gebruikt? Robots kunnen veel slimmer worden dan mensen, veel meer informatie verwerken. Straks is het veel beter mogelijk dan ooit om 24 h per dag al je burgers in de gaten te houden, inclusief hun gezichtsuitdrukking. Ik noem maar wat.
kennis is knowledge
Alle reacties Link kopieren
De mensheid heeft heel lang zonder gedaan dus ik zie niet in waarom men dergelijke risico's moet gaan nemen. Voor de lol van een paar wetenschappers die niets anders te doen hebben? Voor mij hoeft het niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
21-04-2018 20:14
Precies, want eugenetica is bij voorbeeld heel logisch en in feite zelfs goed voor een soort. Het is juist wegens het menselijke dat we het niet toe passen.
Het is toch ook menselijk dat we op zoek gaan naar oplossingen voor problemen?
We should have each other with cream.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
21-04-2018 20:14
Precies, want eugenetica is bij voorbeeld heel logisch en in feite zelfs goed voor een soort. Het is juist wegens het menselijke dat we het niet toe passen.
Wat is menselijk? Het feit dat we feilbaar zijn?
Mensen zijn irrationele wezens ook al zien we dat liever niet zo.
RikM schreef:
21-04-2018 20:11
Dat is dus precies wat ik bedoel. Wij denken dat we de controle hebben maar komt er niet een moment dat we die kwijtraken?
Dan kan je altijd nog de stekker eruit trekken.
Alle reacties Link kopieren
SubterraneanHomesickAlien schreef:
21-04-2018 20:15


Een andere vraag: als we dit nu kunnen, hoe voorkom je dan dat de techniek voor kwade doeleinden wordt gebruikt? Robots kunnen veel slimmer worden dan mensen, veel meer informatie verwerken. Straks is het veel beter mogelijk dan ooit om 24 h per dag al je burgers in de gaten te houden, inclusief hun gezichtsuitdrukking. Ik noem maar wat.
Oh, ik denk dat het al mogelijk is op piepkleine drones ter grootte van een insect te laten rondvliegen op opnamen te maken. Voor burgers zal dit verboden zijn maar wat als ze zo klein zijn dat niemand ze met het blote oog ziet?

Ik ben er niet van gediend.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Maura1984 schreef:
21-04-2018 20:26
Dan kan je altijd nog de stekker eruit trekken.

Mits ze een stekker hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven