Kabinet-Rutte III, hoe lang nog

25-04-2018 17:48 44 berichten
Soms kan het snel gaan in de politiek. Zouden de dagen van onze Teflon-premier zijn geteld? En wat gaan we daarna krijgen?

Ik vind Rutte helemaal geen slechte premier, maar het kabinet dat hij nu leidt mag van mij zo snel mogelijk vallen. Het dichtgetimmerde regeerakkoord in combinatie met de fractiediscipline is de dood voor de democratie. En dan krijg je dus bedrijfsongevallen zoals het afschaffen van referenda en ook de dividendbelasting. En ik vind het best knap hoe Rutte met woorden kan spelen totdat alles dat krom is weer is rechtgepraat, maar kennelijk is de stap naar leugenachtigheid dan niet zo groot meer.

https://www.ad.nl/politiek/live-rutte-b ... ~af794c44/
Alle reacties Link kopieren
Dividendbelasting afschaffen heeft vermoedelijk wel Unilever in Nederland gehouden maar het afschaffen van het referendum vind ik jammer.

Ik denk dat je niet anders kan dan een regeerakkoord en fractiediscipline anders wil niemand in een coalitie stappen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik gok gewoon de 4 jaar. Helaas komt Rutte en diverse VVDers en andere fijne coalitiepartners al jaren weg de meest onwaarschijnlijke dingen door draaien en liegen.

Ik verwacht hier weinig anders van.
Alle reacties Link kopieren
Ze zitten gewoon de rit uit. In een coalitie zul je dingen moeten inleveren en alle regeringsfracties conformeren zich er aan. Regeeraccoorden zijn per definitie dichtgetimmerd. D66 heeft het referendum ingeleverd omdat VVD en CDA fel tegen een referendum zijn. Zo werkt het in Nederland al sinds meer dan 100 jaar aangezien geen enkele partij ooit een meerderheid haalt.

Zelf zag ik meer in een minderheidsregering waarbij er soms linksom en soms rechtsom naar meerderheden gezocht moet worden. Dit past echter niet in de Nederlandse politieke cultuur.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Rutte is niet betrouwbaar, ik ben benieuwd hoe hij zich hier eronder uit gaat lullen, na de Teeven deal, vertrek van Zijlstra. Wat ik nu jammer vindt, is dat de PVV nu bloed ruikt en hier een voordeeltje uit gaat halen. Wilders heeft al gezegd als Rutte vanavond niet opstapt, dat hij een motie van wantrouwen in gaat dienen. Ik hoop niet dat de andere oppositie partijen hen hier in gaat steunen.
Nou ben ik niet de grootste fan van Wilders, maar de beste man heeft hier wel een punt. Rutte heeft best wel een beetje boel gelogen over van alles en nog wat, met als klap op de vuurpijl de buitenlandse financiering van moskeeën.

Op een gegeven moment ben je echt niet meer geloofwaardig en ik denk dat Rutte dat punt nu heeft bereikt.
Wat een tenenkrommend debat weer. Ik ben dat gedraai van Rutte ook helemaal beu.
Kunstenkitsch schreef:
25-04-2018 20:24
Nou ben ik niet de grootste fan van Wilders, maar de beste man heeft hier wel een punt. Rutte heeft best wel een beetje boel gelogen over van alles en nog wat, met als klap op de vuurpijl de buitenlandse financiering van moskeeën.

Op een gegeven moment ben je echt niet meer geloofwaardig en ik denk dat Rutte dat punt nu heeft bereikt.
Vrij Nederland noemde Mark Rutte in 2015 al een "nat zeepje" en zag ik het weer staan in een artikel. Mark Rutte weet zich telkens weer eruit te glibberen en ik ben ook wel benieuwd of hoelang dat nog goed zal gaan.
Ttass schreef:
25-04-2018 20:18
Rutte is niet betrouwbaar, ik ben benieuwd hoe hij zich hier eronder uit gaat lullen, na de Teeven deal, vertrek van Zijlstra. Wat ik nu jammer vindt, is dat de PVV nu bloed ruikt en hier een voordeeltje uit gaat halen. Wilders heeft al gezegd als Rutte vanavond niet opstapt, dat hij een motie van wantrouwen in gaat dienen. Ik hoop niet dat de andere oppositie partijen hen hier in gaat steunen.

Ik hoop ergens van wel. Maar gaat toch niet lukken en ik denk/hoop dat Wilders er niet van gaat profiteren. Ik denk dat Jesse Klaver gisteren een heleboel nieuwe zieltjes heeft gewonnen bij Pauw.

En ik heb het niet over de moskeeen geleuter. Als het hem daarom gaat zal niemand hem steunen. Als het gaat over de divident belastingen en al dat gelieg en gedraai.. dan is er een klein kansje. Maar eerlijk gezegd zie ik dat ook niet gebeuren.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 25-04-2018 22:02
30.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
25-04-2018 20:24


Op een gegeven moment ben je echt niet meer geloofwaardig en ik denk dat Rutte dat punt nu heeft bereikt.

Die financiering van die moskeeën heeft hij zich - zover ik weet - nooit over uitgelaten.
Dat valt onder binnenlandse zaken.

Probleem is natuurlijk wel dat de mogelijkheid bestaat dat hij die memo's echt niet heeft gezien.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
25-04-2018 21:54
Die financiering van die moskeeën heeft hij zich - zover ik weet - nooit over uitgelaten.
Dat valt onder binnenlandse zaken.

Probleem is natuurlijk wel dat de mogelijkheid bestaat dat hij die memo's echt niet heeft gezien.
Dat is best onaannemelijk omdat er in communicatie later gerefereerd word aan informatie uit die memo's.
Precies, ik geloof er niets van.
Nu Wiebes aan het woord in het debat.
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
25-04-2018 22:28
Dat is best onaannemelijk omdat er in communicatie later gerefereerd word aan informatie uit die memo's.
Welke informatie?

Wel door WIEBES maar niet door Rutte en ik heb die memo's doorgelezen, het is niet heel spannend, opmerkingen die we hier op het forum ook hadden kunnen verzinnen.

En de ambtenaren zijn het onderling niet eens over de effecten.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ongelooflijk, maar vooral onverantwoordelijk als je een beslissing neemt over 1,4 miljard per JAAR, dat dat niet gestoeld zou zijn op memo’s maar gewoon zonder onderbouwing besloten zou worden
Alle reacties Link kopieren
geboluti schreef:
26-04-2018 09:12
Ik vind het ongelooflijk, maar vooral onverantwoordelijk als je een beslissing neemt over 1,4 miljard per JAAR, dat dat niet gestoeld zou zijn op memo’s maar gewoon zonder onderbouwing besloten zou worden
Het probleem is natuurlijk dat Engeland ook geen dividendbelasting kent en bedrijven als Shell er al een hoofdkantoor hebben.

Als je wil concureren zal je iets moeten doen.

Maar het blijft een gok hoe het uitpakt.
Unilever is in ieder geval al gebleven.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
25-04-2018 21:39
Vrij Nederland noemde Mark Rutte in 2015 al een "nat zeepje" en zag ik het weer staan in een artikel. Mark Rutte weet zich telkens weer eruit te glibberen en ik ben ook wel benieuwd of hoelang dat nog goed zal gaan.
Zolang de VVD verkiezingen blijft winnen. Er wordt wel geklaagd over Rutte maar hij heeft wel alle verkiezingen vanaf 2010 gewonnen. Ook vorig jaar nog terwijl iedereen toen wel wist hoe hij is. Kennelijk heeft een groot deel van de bevolking geen moeite met hem.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
26-04-2018 09:37
Zolang de VVD verkiezingen blijft winnen. Er wordt wel geklaagd over Rutte maar hij heeft wel alle verkiezingen vanaf 2010 gewonnen. Ook vorig jaar nog terwijl iedereen toen wel wist hoe hij is. Kennelijk heeft een groot deel van de bevolking geen moeite met hem.
Wat heet winnen. Ook de VVD heeft bij lange na geen meerderheid van de stemmen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Sara9876 schreef:
26-04-2018 09:37
Zolang de VVD verkiezingen blijft winnen. Er wordt wel geklaagd over Rutte maar hij heeft wel alle verkiezingen vanaf 2010 gewonnen. Ook vorig jaar nog terwijl iedereen toen wel wist hoe hij is. Kennelijk heeft een groot deel van de bevolking geen moeite met hem.

Klopt. Vond het dan ook apart dat VVD destijds met de Tweede kamerverkiezingen zelfs veel stemmen in Groningen behaalde en dat terwijl ze in hun programma hadden staan als partij de meeste kuub uit de bodem te halen terwijl er al veel huizen ernstige problemen ondervonden van de aardbevingen.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
26-04-2018 09:45
Wat heet winnen. Ook de VVD heeft bij lange na geen meerderheid van de stemmen.
De grootste partij zijn / blijven.

Maar laten we nu eerlijk zijn, hoeveel mensen zijn nu oprecht geïnteresseerd in zaken als formatie - memo's

De mensen die hier wakker van liggen stemden toch al niet op hem.
En volgende week is iedereen - op Jesse Klaver na - het weer vergeten.

Als Rutte ervoor zorgt dat Nederland veilig blijft en onze lonen stijgen komt er gewoon een Rutte 4

En hij is nu alweer heel slim aan het voorsorteren op de Turkse verkiezingen, dat er geen Turkse politici campagne komen voeren in Nederland etc.

Daar kan hij zich weer krachtig profileren.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Rutte is het beste wat me nu hebben qua premier. Hij doet het heel erg goed, is ervaren en bescheiden. Je kunt niet verwachten dat hij op elk dossier altijd alles perfekt doet. Zo zit de wereld niet in elkaar. Hijgerige media vergroten dit graag uit en dat geeft een vertekend beeld. Bij geen enkele partij - van links tot rechts - zie ik niemand die dit ambt beter vak zou kunnen uitoefenen.
hollebollegijs schreef:
26-04-2018 10:21
De grootste partij zijn / blijven.

Maar laten we nu eerlijk zijn, hoeveel mensen zijn nu oprecht geïnteresseerd in zaken als formatie - memo's

De mensen die hier wakker van liggen stemden toch al niet op hem.
En volgende week is iedereen - op Jesse Klaver na - het weer vergeten.

Als Rutte ervoor zorgt dat Nederland veilig blijft en onze lonen stijgen komt er gewoon een Rutte 4

En hij is nu alweer heel slim aan het voorsorteren op de Turkse verkiezingen, dat er geen Turkse politici campagne komen voeren in Nederland etc.

Daar kan hij zich weer krachtig profileren.
Rutte heeft voor een groot deel door die Turkse minister de verkiezingen gewonnen. Als er geen verkiezingen waren geweest, dan had hij het nooit zo gespeeld.

Het is jammer dat de kiezers zo'n kort geheugen hebben en bij de volgende verkiezingen weer op al die leugenaars stemmen.

Ik heb het hele debat gisteravond gevolgd en het liegen en draaien was tenenkrommend. Sowieso vind ik dat die hele afschaffing van de dividendbelasting teruggedraaid zou moeten worden. Het MKB en de burger moeten er namelijk voor op draaien. De VVD heeft het MKB sowieso in de kou laten staan.

Die De Boer (voorzitter van VNO-CNW) is helemaal een rat. Voorheen voorzitter van het MKB die hij nu in zijn nieuwe functie dus wil laten opdraaien voor het cadeautje aan het buitenland. (Zijn voorstel om ter compensatie van die 1,4 miljard de OZB voor Nederlandse bedrijven en burgers te verdubbelen.)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sowieso geen fan van Rutte en vind de beslissing van het afschaffen van dividendbelasting bizar, maar ik kan me niet voorstellen dat dit kabinet binnenkort al valt. Op dit moment heeft volgens de peilingen geen van de regeringspartijen veel baat bij nieuwe verkiezingen. Volgend jaar wordt het waarschijnlijk een stuk spannender wanneer deze regering zijn meerderheid in de Eerste Kamer verliest.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
26-04-2018 14:31
Rutte heeft voor een groot deel door die Turkse minister de verkiezingen gewonnen. Als er geen verkiezingen waren geweest, dan had hij het nooit zo gespeeld.


Heel slim gedaan, dat is ook politiek ;-)


Kijk die wet - afschaffen dividendbelasting - wordt door een meerderheid wel / niet aangenomen in juni ( hij moet nog door de kamer)

Het blijft een democratische beslissing.

Hoop dat het positieve gevolgen heeft voor de economie.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
26-04-2018 14:41
Heel slim gedaan, dat is ook politiek ;-)


Kijk die wet - afschaffen dividendbelasting - wordt door een meerderheid wel / niet aangenomen in juni ( hij moet nog door de kamer)

Het blijft een democratische beslissing.

Hoop dat het positieve gevolgen heeft voor de economie.
Economen en ambtenaren zijn er niet positief over. Een verlaging van de vennootschapsbelasting is voor alle bedrijven, ook het MKB, gunstiger. Het MKB is de banenmotor van Nederland.
hollebollegijs schreef:
26-04-2018 14:41
Heel slim gedaan, dat is ook politiek ;-)


Kijk die wet - afschaffen dividendbelasting - wordt door een meerderheid wel / niet aangenomen in juni ( hij moet nog door de kamer)

Het blijft een democratische beslissing.

Hoop dat het positieve gevolgen heeft voor de economie.
Economen en ambtenaren zijn er niet positief over. Een verlaging van de vennootschapsbelasting is voor alle bedrijven, ook het MKB, gunstiger. Het MKB is de banenmotor van Nederland.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven