Free bleeding

01-05-2018 08:18 93 berichten
Met stijgende verbazing heb ik vanochtend gelezen over een ding dat al in de jaren 70 schijnt te zijn ontstaan, "Free Bleeding". Dit wil zeggen dat je geen tampons of maandverband gebruikt, nee zelfs geen cup of uitwasbaar verband, je laat de boel gewoon lopen. Menstruatie uit de taboesfeer halen, heet het, een uitwas van de feministische beweging, waar ik he-le-maal niets van snap.

Eerste wat er door m'n hoofd ging: deze vrouwen hebben geen baan en een minimaal sociaal leven. Er moeten toch andere manieren zijn om een "taboe" te doorbreken dan deze onhygiënische toestanden.

Artsen waarschuwen overigens ook voor de overdracht van ziektes en de kans op bv. een schimmelinfectie door al dat bloed over je benen.

Wat vinden jullie ervan? Kenden jullie het?
Alle reacties Link kopieren
Heb het ook gelezen. En ik dacht maar één ding; gatverdamme....

Afbeelding
anoniem_279575 wijzigde dit bericht op 01-05-2018 08:23
38.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het en ik snap het niet. Ik bedoel; ik snap dat ze het taboe rondom ongesteldheid willen doorbreken maar wáárom op deze manier? Wat bereik je er zelf mee door met bloed in je onderbroek rond te lopen? Je laat andere ‘dingen’ (ontlasting e.d.) toch ook niet ‘gaan’ omdat het natuurlijk is?
Ik vind het vreselijk dat vrouwen het gevoel hebben dat dit nodig is, vreselijk dat er zo’n taboe heerst blijkbaar (ik maak dit zelf niet mee, ik wil echter ook niet ontkennen dat het taboe er is) dat vrouwen zich hiertoe geroepen voelen.
Maar nee, ik vind dit een stap of 10 te ver.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
ach, het is vooral een statement he? dat we als samenleving wat vreemd tegenover menstruatie staan. Ik zie het meer al opstand, dan dat vrouwen echt denken, dat het beter is.
Het lijkt me vooral erg onpraktisch, sommige vlekken krijg je al niet uit je ondergoed, laat staan de bank
Buzzfeed had er een tijdje geleden een video over gemaakt maar toen droegen ze wel period panties enzo. Ja die bestaan, safia nyngard (of hoe je het schrijft) test best regelmatig van die dingen. Zo zijn er ook zwempakken en yoga broeken van.

Echt niet dat ik het zelf ga proberen, heb nog trauma's van de basisschool waar ik soms gigantisch doorlekte.
anoniem_129113 wijzigde dit bericht op 01-05-2018 08:28
18.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral onhygiënisch.
Stel je voor, hoogzomer, 25 graden en dan de hele dag met zo'm warme klamme, rode vlek in je broek lopen

Daarnaast was ik me er niet van bewust dat er een taboe heerst op ongesteld zijn.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook vies.

Ik heb zelf niet het gevoel dat er een taboe op ongesteldheid rust. Sommige dingen hoef je niet met iedereen te delen.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
Er zijn heelder programma's om vrouwen in de derde wereld toegang te geven tot maandverband ipv hen te laten prutsen met vodden en gras met alle gevolgen vandien, en in het westen ontstaan dan zulke ideeën :facepalm:

"Zot van glorie" noemde mijn oma het vroeger: zo erg verwend zijn door het leven dat je contact met de realiteit verliest.

Ik zie het taboe trouwens niet zo goed: het gaat niemand wat aan dat ik menstrueer, net zoals ik bij toiletbezoek niet verkondig of ik grote/kleine boodschap doe, ik ook niet vrolijk aan tafel vertel over aambeien/vaginale schimmel,...

Maar als ik ergens problemen mee heb dan kan ik dat wel bespreken, dus welk taboe dan?
Alle reacties Link kopieren
Het was ook echt ranzig dat ze het in haar gezicht had gesmeerd. Er is echt geen taboe op ongesteld zijn, dus dat is gewoon bullshit om in de media te komen.

Zou ze überhaupt wel op de bank zitten als ze ongesteld is?
Of gaat ze lekker boven de tuin hurken en zit dan lekker ongesteld te zijn :facepalm:

Dat het bloed goed is voor de planten is trouwens wel waar. Wij bemesten de planten met bloedmeel.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
En dan fijn bij iemand op visite gaan met een wit bankstel ;-)

Ik vond het vroeger al aan ramp als ik doorlekte geen gezicht toch? En krijg dat maar weer netjes uit je kleding.
Maar wie het lekker wil laten gaan prima maar niet bij mij thuis ;-)
you go girl
Er rust helemaal geen taboe op menstruatie. Wat een onzin. En het is ranzig. Bah.
Alle reacties Link kopieren
Als ik zoiets lees ben ik eigenlijk blij dat er nepnieuws bestaat. Dit schaar ik daar graag onder!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook bizar. En dan dat ze 2 dagen niet gaat werken omdat je lichaam aangeeft te moeten herstellen. Nee die kramp is omdat je baardmoeder het extra weefsel afstoot. Niet omdat hij vermoeid is.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 06-06-2018 11:14
0.00% gewijzigd
2 dagen per maand vrij omdat je ongesteld bent? Als je hevige klachten hebt okee maar hiervoor? Dan hou je toch ook geen vakantie dagen meer over. Lijkt me niet prettig als je wegens je menstruatie niet op vakantie kunt.
Alle reacties Link kopieren
Echt ronduit debiel, vind ik dit.
Er rust wel een taboe op rondlopen met vlekken in je kleding. En terecht. Ik snap hier dus niks van. Dat gaat toch ook enorm stinken?
Alle reacties Link kopieren
Dat mens heeft dringend hulp nodig :facepalm: :nope:
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Bi-zar. Kan imo door naar de GGZ.
Alle reacties Link kopieren
MonicaG schreef:
01-05-2018 08:27
Er zijn heelder programma's om vrouwen in de derde wereld toegang te geven tot maandverband ipv hen te laten prutsen met vodden en gras met alle gevolgen vandien, en in het westen ontstaan dan zulke ideeën :facepalm:

"Zot van glorie" noemde mijn oma het vroeger: zo erg verwend zijn door het leven dat je contact met de realiteit verliest.

Ik zie het taboe trouwens niet zo goed: het gaat niemand wat aan dat ik menstrueer, net zoals ik bij toiletbezoek niet verkondig of ik grote/kleine boodschap doe, ik ook niet vrolijk aan tafel vertel over aambeien/vaginale schimmel,...

Maar als ik ergens problemen mee heb dan kan ik dat wel bespreken, dus welk taboe dan?
Woord voor woord met je eens.
Am Yisrael Chai!
Typisch geval van een theoretisch statement tot in het absurde doorvoeren.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 01-05-2018 09:20
2.78% gewijzigd
Ik las in een artikel dat ze ook 2 dagen niet naar haar werk gaat als ze ongesteld is.
Was gisteren ook in Editie Nl, echt compleet gestoord dit.
Alle reacties Link kopieren
Er bestaan heus nog wel taboes als het om menstruatie gaat. Spreek eens het woord tampon uit in een kamer vol mannen en kijk wat er gebeurt. En er zijn heel veel plaatsen op de wereld waar vrouwen geen deel mogen nemen aan alledaagse activiteiten als ze ongesteld zijn, want "onrein".

Of dit nou de juiste manier is om daar wat aan te doen, ik denk het niet. Onhygienisch gedoe en vermoeiende aandachttrekkerij vind ik het. Maandverband en tampons bestaan niet voor niets, het is een groot goed dat we daar zo makkelijk aan kunnen komen want dat geldt niet voor iedereen (google maar eens op period poverty).
Nummer*Zoveel schreef:
01-05-2018 08:56
Echt ronduit debiel, vind ik dit.
Helemaal met je eens. Ik dacht eerst dat het een nep-bericht was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven