Columnist Özcan Akyol weigert nominatie Pim Fortuyn Prijs

08-05-2018 13:22 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las gisteren dat Özcan Akyol de Pim Fortuynprijs weigert. Omdat hij
via Facebook, Twitter en andere kanalen een lading kritiek over zich heen kreeg. Zo zou hij zich moeten distantiëren van de prijs, hij zou een nestbevuiler zijn en hij zou niet in aanmerking mogen komen omdat hij 'tegen de Islam' is.

Akyol was genomineerd omdat hij volgens jurylid Joost Eerdmans 'al jaren onverbloemd en autonoom over de multicuturele samenleving' schrijft.

De Pim Fortuyn Prijs is een jaarlijkse prijs voor de meest Fortuynistische persoon in Nederland. De winnaar moet een strijder zijn voor het vrije woord en stelling durven nemen in het maatschappelijk debat.


Vandaag las ik de mening van Ebru Umar. Zij vind Özcan Akyol de nominatie voor de Pim Fortuynprijs buitengewoon onwaardig.

Ik vind Özcan een sympathieke schrijver maar in deze kan ik de mening van Ebru wel begrijpen.

Wat vinden jullie hiervan?





Columnist Özcan Akyol weigert nominatie Pim Fortuyn Prijs | NOS
https://nos.nl/.../2230843-columnist-oz ... tuyn-prijs...

14 uur geleden - AD-columnist en schrijver Özcan Akyol heeft zijn nominatie voor de Pim Fortuyn Prijs 2018 teruggegeven. Volgens de krant doet hij dat na een "hausse aan kritiek vanuit rechts-extremistische én linkse hoek". De schrijver kreeg via sociale media veel woede over zich heen vanwege zijn nominatie. Zo werd ...
missie_m wijzigde dit bericht op 08-05-2018 13:31
Reden: sorry, link doet het niet
16.30% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken hem niet zo goed, maar wat een zwaktebod dat hij zwicht voor de internet-opinie. Dat verdient geen schoonheidsprijs.
Als bladeren van de reuzenwaterlelie, krioelend van de kikkerkolonies...
Alle reacties Link kopieren
Leon de Winter en Ebru Umar kregen hem al, zou hem als Ozcan ook weigeren, dit is geen prijs die je moet willen aanvaarden.
Op basis van de informatie in de OP kan ik me geen mening vormen. Maar het lijkt me dat het iedereen vrij staat om een nominatie te weigeren. Een schrijver is ook maar een mens. Misschien wil hij al die toestanden gewoon niet. Zou ik me heel goed kunnen voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/deventer/enouml-zcan- ... ~a871d935/

Zoals ik het hier las heeft hij de nominatie geweigerd omdat hij zelf vindt dat hij zelf vindt dat hij het gedachtengoed van Fortuyn niet goed verspreid.

EN heeft hij veel kritiek gekregen, maar dit staat los van zijn weigering. Volgens mij krijgt hij sowieso eindeloos veel kritiek op alles wat hij doet, dus ik denk niet dat hij hier wakker van zou liggen.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje, dank voor het plaatsen van de link. Ik heb het meermaals geprobeerd maar het lukt mij niet. Er zijn vast meerdere redenen. Het moet wel netjes klinken als men iets afwijst.


Schrijver Özcan Akyol weigert nominatie Pim Fortuyn Prijs na kritiek

Foto: Hollandse Hoogte
Gepubliceerd: 07 mei 2018 20:20 Laatste update: 08 mei 2018 08:57

Özcan Akyol heeft de jury van de Pim Fortuyn Prijs 2018 laten weten dat hij heeft besloten zijn nominatie af te wijzen.

Reden voor de afwijzing is de kritiek die was losgebarsten na de nominatie van de Nederlandse schrijver met Turkse roots. Via sociale media kreeg de auteur verscheidene verwensingen, uit rechtse en linkse hoek.

"Ik ben de jury zeer erkentelijk voor de nominatie, maar ik denk dat de andere genomineerden meer in aanmerking komen voor deze prijs, omdat ze het gedachtegoed van Fortuyn beter verspreiden", aldus Akyol tegen het AD, een van zijn werkgevers.

De schrijver wil voorkomen dat de uitreiking van de naar de in 2002 vermoorde politicus Pim Fortuyn vernoemde prijs averechts werkt. "De prijs is verbindend bedoeld, maar leidt helaas tot polarisering. Ik wil niet dat die giftige dynamiek de prijs besmet."

Naast Akyol zijn dit jaar hoofdredacteur Esther Voet van het Nieuw Israëlitisch Weekblad, directeur van De Balie Youri Albrecht en columnist Theodor Holman voorgedragen.

De Pim Fortuyn Prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een persoon die voor het vrije woord strijdt en stelling neemt in het maatschappelijk debat. Vorig jaar won columnist Ebru Umar.

Door: NU.nl
LOEP ME MAAR aub.
lilalinda schreef:
08-05-2018 13:38
Leon de Winter en Ebru Umar kregen hem al, zou hem als Ozcan ook weigeren, dit is geen prijs die je moet willen aanvaarden.

:applause:
Dit.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
08-05-2018 13:38
Leon de Winter en Ebru Umar kregen hem al, zou hem als Ozcan ook weigeren, dit is geen prijs die je moet willen aanvaarden.

Dit lees ik:

De winnaar moet een strijder zijn voor het vrije woord en stelling durven nemen in het maatschappelijk debat.
LOEP ME MAAR aub.
Ozcan is leuk en hij heeft groot gelijk. Hij zegt overigens ook niet dat hij weigert omdat hij kritiek krijgt. Hij weigert omdat hij zichzelf niet met Fortuynesk gedachtegoed associeert en hij zegt dat hij kritiek gekregen heeft. Er is echter geen verband zoals hier gesuggereerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er meer aan de hand is.
Als bladeren van de reuzenwaterlelie, krioelend van de kikkerkolonies...
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
08-05-2018 13:54
Dit lees ik:

De winnaar moet een strijder zijn voor het vrije woord en stelling durven nemen in het maatschappelijk debat.
ik vind dat Ozcan heel mooi, genuanceerd stelling neemt.
Heel anders dan overal met gestrekt been in, kijken of je slachtoffers maakt, en dan zeggen dat de ander zich niet zo aan moet stellen.
Er is een groot verschil tussen zeggen wat je denkt, en gewoon alles maar zeggen (zonder denken)
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ervan als men recht voor de raap is en niet als een slang in allerlei bochten wringt en eromheen draait, zulke mensen zijn vaak stiekemerds. Rechtse mensen die links luhlen.
Als bladeren van de reuzenwaterlelie, krioelend van de kikkerkolonies...
Alle reacties Link kopieren
En al zou hij hem weigeren vanwege de kritiek. Een prijs waar je alleen last van hebt en geen gemak zou ik ook weigeren :-D
if we all light up, we can scare away the dark...
O wat een apart topic dit, je zit maanden lang af te geven op topic als Sylvana en nu weigert iemand de prijs van Pim Fortuyn en komt de kritiek van links.
Je meet met dubbele maten.
Ik zou elke prijs uit naam van Pim Fortuyn weigeren.
Maar hé je kan weer een topic vol schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Hij weigerde pas na de rel op internet/"asociale media".
Als bladeren van de reuzenwaterlelie, krioelend van de kikkerkolonies...
Uit wiki
Bekende juryleden van de prijs zijn de politici Rita Verdonk en Joost Eerdmans.
En dat noemt zich dan juryleden.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
08-05-2018 14:25
Uit wiki
Bekende juryleden van de prijs zijn de politici Rita Verdonk en Joost Eerdmans.
En dat noemt zich dan juryleden.
Hoe komt Rita daar verzeild?
Als bladeren van de reuzenwaterlelie, krioelend van de kikkerkolonies...
https://www.villamedia.nl/artikel/ebru- ... tuyn-prijs
Kijk zelfs Geen Stijl maakte vorig jaar kans :rofl:
carabosse schreef:
08-05-2018 14:26
Hoe komt Rita daar verzeild?
Ja dat moet je echt niet aan mij vragen.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
08-05-2018 14:28
https://www.villamedia.nl/artikel/ebru- ... tuyn-prijs
Kijk zelfs Geen Stijl maakte vorig jaar kans :rofl:
Wat een twijfelachtige eer dan om genomineerd te worden voor die prijs.
Als bladeren van de reuzenwaterlelie, krioelend van de kikkerkolonies...
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
08-05-2018 14:28
Ja dat moet je echt niet aan mij vragen.
Zal het nooit meer doen.
Als bladeren van de reuzenwaterlelie, krioelend van de kikkerkolonies...
carabosse schreef:
08-05-2018 14:30
Zal het nooit meer doen.
waarschijnlijk door Trots Op Nederland gedachtegoed.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
08-05-2018 14:30
waarschijnlijk door Trots Op Nederland gedachtegoed.
Ze heeft me nooit de indruk gegeven dat ze een Nederlandse is. Ik moet haar niet.
anoniem_332047 wijzigde dit bericht op 08-05-2018 14:34
4.86% gewijzigd
Als bladeren van de reuzenwaterlelie, krioelend van de kikkerkolonies...
https://www.ad.nl/nieuws/achter-islamis ... ~a88e1806/
Zij zit ook in de jury begreep ik uit de link die ik net neerzet.
Wat een aparte juryleden bij elkaar als ik zo even op internet rond kijk.
Gelijk heeft ie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven