Trump beëindigt atoomdeal met Iran

08-05-2018 23:27 271 berichten
Trump zei bereid te zijn te onderhandelen over een nieuwe overeenkomst die echt een eind maakt aan de atoomdreiging uit Iran. Tot dat moment worden weer sancties van kracht.

Die sancties zullen "van het hoogste niveau" zijn. Ook tegen andere landen kunnen volgens Trump maatregelen worden genomen.


—————-

Volgens mij laat Trump zich weer gebruiken door Israel.

Wat zullen de gevolgen zijn van deze actie? Men is bang dat Iran de aanval op Israel zal openen.
Ik leerde van de week dat in Engeland Trump fart betekent, ik heb daar verder niets aan toe te voegen.

Hier in Europa staat voor een godsvermogen aan handel open met Iran, zou wat moois zijn als dat niet door zou gaan omdat die eikelestein de wereld in gijzeling wil houden en dat alleen maar vanwege roddeltjes dat Iran kernwapens zou maken.
We hebben het eerder gezien waar dat soort roddeltjes toe kunnen leiden, er zijn al meerdere landen in het midden oosten aan ten onder gegaan en dat komt nooit meer echt goed.
Ik heb eerder het idee dat Israel op het punt staat Iran aan te vallen. Die laten de jihadi's echt geen kernwapens krijgen.

Ik vind het geen verkeerde zet van Trump. Het beleid van Obama heeft ontzettend veel leed en instabiliteit gebracht met de opkomst van IS oa.

De ongepolijste zetten van Trump leveren veel druk op, en onder druk wordt alles vloeibaar.
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
09-05-2018 01:21
Ik vind het geen verkeerde zet van Trump.
Wat hoop je dat het op gaat leveren?
MarkSD schreef:
09-05-2018 01:21
Het beleid van Obama heeft ontzettend veel leed en instabiliteit gebracht met de opkomst van IS oa.
Wat had Obama precies moeten doen? Kun je een beslissing van Obama noemen die concreet veel leed heeft opgeleverd?
Bush is de president die besloten heeft om Irak binnen te vallen, onder het voorwendsel dat Irak WoMD zou hebben, wat niet waar bleek te zijn. Obama mocht daarna de rotzooi opruimen.
kennis is knowledge
SubterraneanHomesickAlien schreef:
09-05-2018 06:34
Wat hoop je dat het op gaat leveren?


Wat had Obama precies moeten doen? Kun je een beslissing van Obama noemen die concreet veel leed heeft opgeleverd?
Bush is de president die besloten heeft om Irak binnen te vallen, onder het voorwendsel dat Irak WoMD zou hebben, wat niet waar bleek te zijn. Obama mocht daarna de rotzooi opruimen.
Wie garandeerde ook weer dat Saddam zéker levensgevaarlijke wapens zou hebben? Juist, diezelfde Bibi die nu ineens met het enige 'bewijs' komt van de kwaadaardige plannen van Iran. :nope:

Ik sta ook verre van te springen bij deze move van Trump. De haviken zijn terug van amper weggeweest.
Alle reacties Link kopieren
Ibelize schreef:
08-05-2018 23:27
Wat zullen de gevolgen zijn van deze actie? Men is bang dat Iran de aanval op Israel zal openen.
Nee joh. Waar heb je dat gehoord? Dat doen ze echt niet zomaar, waarom zouden ze?

Het gevaar is wel levensgroot dat Iran nu keihard in gaat zetten op de ontwikkeling van atoomwapens. Een compromis sluiten hebben ze geprobeerd, en Amerika laat hiermee zien zich niet aan zijn woord te houden. Dat brengt de politici in Iran die voor samenwerking met het Westen zijn in een hele moeilijke situatie.

Het meest zieke vind ik nog wel dat Iran al die tijd geen atoomwapens gemaakt heeft, dat ook heeft laten controleren... en nu worden ze door Trump tóch nog als de schurk weggezet. Trump, die zelf nu duizenden atoomwapens heeft.
kennis is knowledge
Toch denk ik dat de waarheid ergens in het midden ligt. Iran heeft m.i. Amerika bespeeld met die stomme deal die Obama gesloten heeft. Iedereen is het t ermee eens dat het in het voordeel van Iran is geweest.
De grote vrees van Amerika is dat Iran samen met Rusland het westen gaat blijven intimideren en uiteindijk te groot en machtig zullen worden. Dat zal vast ook de reden zijn waarom ze Syrie niet los willen laten. Het is puur een machtspelletje.
Alle reacties Link kopieren
Ibelize schreef:
09-05-2018 08:30
Toch denk ik dat de waarheid ergens in het midden ligt. Iran heeft m.i. Amerika bespeeld met die stomme deal die Obama gesloten heeft. Iedereen is het t ermee eens dat het in het voordeel van Iran is geweest.
Niet iedereen is het daarmee eens. De deal houdt in dat Iran stopt met de ontwikkeling van kernwapens. Waarom is dat in hun voordeel? Waarom is de deal die Obama gesloten heeft slecht?

Dit roept Trump dus ook, maar zonder concreet te zijn en uit te leggen hoe het dan beter had gemoeten.
kennis is knowledge
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan wie meer macht heeft. Degene met de minste macht zal vroeg of laat capituleren. "Wat kan ik doen om te bewijzen dat we echt echt echt geen atoomwapens aan het ontwikkelen zijn?"
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
SubterraneanHomesickAlien schreef:
09-05-2018 08:45
Niet iedereen is het daarmee eens. De deal houdt in dat Iran stopt met de ontwikkeling van kernwapens. Waarom is dat in hun voordeel? Waarom is de deal die Obama gesloten heeft slecht?

Dit roept Trump dus ook, maar zonder concreet te zijn en uit te leggen hoe het dan beter had gemoeten.
Het meest voor de hand liggend voordeel is dat Iran vanwege deze deal en het weghalen van de sancties nu een stroom aan economische groei ervaart plus dat ze miljarden in cash hadden ontvangen van de Amerikanen. Met dat geld kunnen ze terroristen blijven financieren indirect met behulp van het westen dus. Ze hebben zelf weinig moeten inruilen hiervoor. Dreigen met kernwapens is blijkbaar voldoende om Amerika en Europa te chanteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ontzettend slecht en achterbaks dat Trump dit heeft gedaan. Wat hierboven ook al wordt gezegd, het zou mij niks verbazen als ze snel op atoomontwikkeling gaan inzetten want ja..
Alle reacties Link kopieren
Ibelize schreef:
09-05-2018 09:00
Het meest voor de hand liggend voordeel is dat Iran vanwege deze deal en het weghalen van de sancties nu een stroom aan economische groei ervaart plus dat ze miljarden in cash hadden ontvangen van de Amerikanen. Met dat geld kunnen ze terroristen blijven financieren indirect met behulp van het westen dus. Ze hebben zelf weinig moeten inruilen hiervoor. Dreigen met kernwapens is blijkbaar voldoende om Amerika en Europa te chanteren.
Bedankt, nu begrijp ik je standpunt beter. Ik heb het nagezocht, de VS hebben bij tekening van de deal 1.7 mjd $ betaald en Iran heeft twee krijgsgevangen uitgeleverd.

In feite een soort losgeld dus. Daar geef je wel een beetje een verkeerd signaal mee af.

Maar dat was eenmalig. Verder was de deal: jullie geen bom, wij geen sancties. Dat vind ik juist heel goed. Want wat is het alternatief? Een land permanent economisch wegpesten, hoe hard ze ook proberen mee te werken? Als je dat doet gaat het volk van dat land je haten, en eigenlijk terecht.

Dat is ook precies wat er is gebeurd na WO1 met het verdrag van Versailles. Duitsland moest zich permanent blauw betalen. Twintig jaar later hadden we WO2.
kennis is knowledge
SRCNN14 schreef:
09-05-2018 06:47
Wie garandeerde ook weer dat Saddam zéker levensgevaarlijke wapens zou hebben? Juist, diezelfde Bibi die nu ineens met het enige 'bewijs' komt van de kwaadaardige plannen van Iran. :nope:

Ik sta ook verre van te springen bij deze move van Trump. De haviken zijn terug van amper weggeweest.
Het ging over kernwapens. Levensgevaarlijke wapens had Sadam Hoessein zeker wel zoals gifgassen waarmee hij duizenden slachtoffers heeft veroorzaakt in Halabja 1988. Laten we nou niet doen alsof Sadam een lieverdje was hij werd niet voor niets de slager van Bagdad genoemd.
In de jaren 80 is er nog een kernreactor in aanbouw gebombardeerd. Het idee dat Irak kernwapens zou hebben is daarmee ook niet helemaal uit de lucht gegrepen maar Amerika greep inderdaad mis. Oliedom.

Iran is ook twijfelachtig, de kans dat Iran kernwapens heeft is niet zo klein. Voormalig president Ahmedinejad was een bad ass president en wist alles rondom het verrijken van uranium vooral erg verdacht te maken.

Ik denk wel dat Iran in het bezit is van kernwapens.
anoniem_327927 wijzigde dit bericht op 09-05-2018 10:43
2.64% gewijzigd
SubterraneanHomesickAlien schreef:
09-05-2018 06:34
Wat hoop je dat het op gaat leveren?


Wat had Obama precies moeten doen? Kun je een beslissing van Obama noemen die concreet veel leed heeft opgeleverd?
Bush is de president die besloten heeft om Irak binnen te vallen, onder het voorwendsel dat Irak WoMD zou hebben, wat niet waar bleek te zijn. Obama mocht daarna de rotzooi opruimen.

Trump heeft de geweldsinstructie losser gemaakt zodat de IS strijders direct uit hun tent konden worden geschoten. Niet geheel verrassend werden ze vervolgens binnen 2 maanden gedecimeerd en was hun rol uitgespeeld en zijn ze de prooi ipv de jagers.
Obama liet dat nadrukkelijk na.

http://www.foxnews.com/politics/2017/12 ... s-say.html

Overigens is het natuurlijk niet zo dat een President alles bepaalt en de schuld van de ellende en oorlog in het MO aan vele toekomt.

In de kern zit het verschil dat Obama-achtigen denken dat je islamitische landen zoals Iran kan beteugelen door akkoorden te sluiten, en de Trumpianen denken dat als je een islamist de vinger rijkt, ze de hele hand grijpen en nooit zullen stoppen het vrije Westen aan te vallen. En dus alleen te beheersen zijn wanneer je ze 'kort' houdt en geen mogelijkheid geeft de ideologie van verovering uit te voeren.
Eerst even de opmerking dat ik de wereldpolitiek niet zo heel erg volg!

Ik vind Trump eigenlijk wel fascinerend. Hij is een zakenman die president is geworden. En ik heb het vermoeden dat hij een heel strategisch en zakelijk spel speelt. Men kan hem niet goed inschatten, want hij heeft lak aan de "oude" manier van politiek bedrijven. Hij maakt nieuwe regels en is niet bepaald onder de indruk wat anderen ervan vinden.
Is hij echt gek genoeg om een grote oorlog te ontketenen of is hij goed in doen alsof? En dit veroorzaakt heel veel druk bij de andere partijen. En het leidt ook wel weer tot verrassende zaken zoals Noord en Zuid Korea hebben laten zien.

Mijn inschatting is dat hij hier een heel ander doel mee wil bereiken. Hij zet druk op de ketel, dwingt alle betrokkenen om standpunten in te nemen en acties te ondernemen. Hij gooit veel open en creëert daarmee ook nieuwe mogelijkheden. En ik ga ervan uit dat hij de gevolgen voor de USA zelf echt wel in kaart heeft gebracht, zowel voor korte als lange termijn.

Ik ben het lang niet met alles eens (die paar dingen die ik weet), daarnaast vind ik hem onsympathiek. Ik denk wel dat hij wordt onderschat en dat hij eigenlijk heel erg briljant is, een zeer goede strateeg en dat hij de zich heel bewust is van de effecten van zijn voorkomen en deze heel goed gebruikt.

En wat betreft Iran, ik denk dat ze wel degelijk in bezit zijn van kernwapens of deze i.i.g. aan het ontwikkelen zijn. Het lijkt mij naïef om aan te nemen dat een land met hun geschiedenis en hun (kwetsbare) positie deze niet zou hebben.
Ik denk niet dat het uitmaakt of Iran kernwapens heeft of niet. Iran is goed bevriend met Rusland en ik denk dat de Russen Iran echt niet alleen laten creperen als Israel besluit Iran met kernwapens aan te vallen.
Het is lood om oud ijzer. Er zijn banden gesmeed tussen landen die Amerika graag als vijand ziet en dat machtsblok wordt steeds groter, en terecht, want waar die Amerikanen al heel lang mee bezig zijn slaat alles en dient onder controle te worden gehouden.
Ik denk dat een Iran zonder kernwapens beter is voor je gezondheid dan minder zout in de cup-a-soup.
Sorry Bobbi, maar ik ben het niet met je eens.
Ik denk dat een aantal van jullie je teveel hebben laten verleiden al die propaganda te geloven.
Alle reacties Link kopieren
Na de agressie op Syrië van Israël als reactie op de unilaterale vergisbeslissing van Trump, ben ik voor "schurkenstaat" Iran. Ik had Rohani toch al hoog zitten en zijn reactie stelt niet teleur. Ik ben tegen atoomwapens, maar als ze echt nodig zijn om een heel volk te beschermen dan moet het maar. Israël laat Iran geen keus.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat de VS gewoon bang is dat Saoedie Arabie kernwapens gaat aanschaffen, die zijn tegen de Iran deal en hebben er al mee gedreigd.

Iran zal best wel ergens in het geheim bezig zijn met atoomwapens.
dan heb je er 2 kernmachten bij die zich waarschijnlijk aan geen enkel akkoord houden.
en dat in het Midden Oosten......
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Netanyahu en Trump gedragen zich beiden als psychopathische megalomanen/megalomane psychopaten, engnekken.
anoniem_327403 wijzigde dit bericht op 09-05-2018 11:49
12.17% gewijzigd
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
inkepinkje schreef:
09-05-2018 11:40
Na de agressie op Syrië van Israël als reactie op de unilaterale vergisbeslissing van Trump, ben ik voor "schurkenstaat" Iran. Ik had Rohani toch al hoog zitten en zijn reactie stelt niet teleur. Ik ben tegen atoomwapens, maar als ze echt nodig zijn om een heel volk te beschermen dan moet het maar. Israël laat Iran geen keus.
Misschien heb je het al gelezen maar ik vond deze erg intressant: Als Iran ook beschikking krijgt over kernwapens, verandert machtsevenwicht met Israël drastisch - Volkskrant

Link: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b99eff03/
Ik denk dat Amerika wel linker uitkijkt met het verder verwoesten van het midden oosten als één van die landen kernwapens zou hebben.
Amerika is nu ook al bezig met Qatar in het nauw te drijven door middel van valse roddels. Qatar wordt op dit moment door een aantal landen geboycot en kan niets meer im- of exporteren. Gelukkig zijn er landen die Qatar te hulp zijn geschoten en ervoor zorgen dat de bevolking te eten en te drinken heeft.
Dat land doet niets verkeerd, maar het is een rijk olieland, dus moet het stuk, zoals al die andere landen die daar al het slachtoffer van zijn geworden.
Er wordt een heel vies spelletje gespeeld over de ruggen van de mensen in het midden oosten en er zijn maar weinig mensen die dat inzien waardoor het steeds weer zover kan komen dat zo'n land tot in het oneindige wordt verwoest. Dat moeten we toch niet willen joh.
Alle reacties Link kopieren
dumbledot schreef:
09-05-2018 11:48
Misschien heb je het al gelezen maar ik vond deze erg intressant: Als Iran ook beschikking krijgt over kernwapens, verandert machtsevenwicht met Israël drastisch - Volkskrant

Link: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b99eff03/
De inhoud ervan was me wel bekend, maar zo'n samenvatting van wat er de afgelopen 10 jaar is gebeurd is wel fijn. Conclusie is dus dat Trump en Netanyahu elke voorzichtige poging om voor stabiliteit in de regio te zorgen steeds blootsvoets met de grond gelijk maken. Zonder ook maar met enig bewijs te komen. Ik kan ook archieven voor mijn webcam rollen en zeggen dat dat het bewijs is voor het bestaan van marsmannetjes, maar jullie lachen me dan terecht uit tot ik een authentiek document eruit trek, één is voldoende, waarop onmiskenbaar bewijs te zien is dat ik niet krankzinnig ben.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
inkepinkje schreef:
09-05-2018 11:40
Na de agressie op Syrië van Israël als reactie op de unilaterale vergisbeslissing van Trump, ben ik voor "schurkenstaat" Iran. Ik had Rohani toch al hoog zitten en zijn reactie stelt niet teleur. Ik ben tegen atoomwapens, maar als ze echt nodig zijn om een heel volk te beschermen dan moet het maar. Israël laat Iran geen keus.
Eens met deze reactie.
Amerika en Israel proberen bijna de hele wereld te pesten, op zeer agressieve wijze. tot mijn verbazing gaf zelfs CNN (=fake news propaganda) gisteravond toe dat de Amerikanen degene zijn die zich niet aan de afspraken hebben gehouden met Iran door verschillende landen onder druk te zetten om geen zaken met Iran te doen. Ik ben blij dat Rusland en Iran Assad bijvallen in Syrië. iemand moet de Amerikanen een halt toeroepen. In tegenstelling tot wat je hoort in de mainstream media staan Rusland en Iran dit keer wel aan de goede zijde en dat zal de geschiedenis ook uitwijzen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven