Nazi -oma

09-05-2018 18:19 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is het waar dat zij opgepakt is voor een mening of zit het iets ingewikkelder in elkaar?
Ik zou wat meer willen weten over dit geval.
Wie kan hier iets meer over vertellen?
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/du ... ~a08aa691/
Alle reacties Link kopieren
Het ontkennen van de Holocaust is een misdrijf in Duitsland.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dat staat er letterlijk in: ze ontkent de Holocaust en dat is strafbaar gesteld.

Meer hierover:

Een wettelijk verbod op holocaustontkenning is er onder meer in Canada, Frankrijk, België, Polen en Duitsland. Ook in Nederland is ontkenning van de Holocaust verboden op grond van het Verbeke-arrest (1997) van de Hoge Raad. De redenering is dat de historische feiten van de massavernietiging van de Joden onloochenbaar zijn, en dat ontkenning daarvan een ‘strafbare vorm van discriminatie‘ (antisemitisme) is.

Bron: https://www.amnesty.nl/encyclopedie/hol ... ontkenning
Alle reacties Link kopieren
En dat kon je zelf niet bedenken?
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alle reacties Link kopieren
De omschrijving 'een mening' lijkt me in dit geval nogal een understatement.
nounou
Holocaust ontkennen is geen mening, dat is gewoon iets goedpraten wat volgens ieder normaal mens niet kan. En het mag dus niet, van de wet.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet enkel een mening. Het gaat wel even verder. En ze is veroordeeld voor het ontkennen van de holocaust en niet voor enkel een mening. Zoals je kunt lezen in het artikel...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Tja evolutie ontkennen is ook een mening die niet op feiten berust.

En nee dat is niet het zelfde als de Holocaust maar feitelijk vind ik dat geen enkele uitroep tenzij directe bedreiging strafbaar zou moeten zijn. Laat ze roepen en onderbouw je eigen mening met feiten en documentaties, dat zet meer zoden aan de dijk imho.

Maar je moet toch wel een beetje onder een steen leven wil je niet weten dat in Duitsland Holocaust ontkenning strafbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Bij de WDR (publieke omroep Duitsland) wordt ze 'Holocaust-Leugnerin' genoemd, dat klinkt toch al heel wat minder gezellig of onschuldig dan 'Nazi-oma'.

https://www1.wdr.de/nachrichten/westfal ... t-100.html
nounou
Alle reacties Link kopieren
Goede intro, lekker kort.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zazamaenade schreef:
09-05-2018 18:57
Bij de WDR (publieke omroep Duitsland) wordt ze 'Holocaust-Leugnerin' genoemd, dat klinkt toch al heel wat minder gezellig of onschuldig dan 'Nazi-oma'.

https://www1.wdr.de/nachrichten/westfal ... t-100.html
Nazi-oma klinkt toch ook niet zo gezellig, zo van 'lekker koekjes bakken in de oven met nazi oma' :D

(ik weet dat je het niet zo bedoelde maar was onbedoeld grappig voor mij)
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
09-05-2018 18:59
Nazi-oma klinkt toch ook niet zo gezellig, zo van 'lekker koekjes bakken in de oven met nazi oma' :D

(ik weet dat je het niet zo bedoelde maar was onbedoeld grappig voor mij)
Mij viel vooral het contrast op tussen de foto, gecombineerd met het woord 'oma' in de link van HLN en de foto en het woord 'leugnerin' in het bericht van de WDR.

Afbeelding

Afbeelding

De eerste foto kan ieders oma zijn, gewoon thuis in een stoel, op de tweede foto is ze bezig met een betoog, waar ze voor veroordeeld is.
Woorden en foto's kunnen mensen sturen in hun meningsvorming, daar vind ik dit wel een heel goed voorbeeld van.

(Ik snap wel wat je bedoelt hoor, Strikje :) )
nounou
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
09-05-2018 18:41
Holocaust ontkennen is geen mening, dat is gewoon iets goedpraten wat volgens ieder normaal mens niet kan. En het mag dus niet, van de wet.
Wat op zich vreemd is.
In mijn ogen mag je ontkennen dat het gras groen is en de wereld rond.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
09-05-2018 19:27
Wat op zich vreemd is.
In mijn ogen mag je ontkennen dat het gras groen is en de wereld rond.
Vind je dit niet wat vreemd, groen gras, een ronde wereld en de holocaust, op één lijn zetten ?
nounou
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
09-05-2018 19:30
Vind je dit niet wat vreemd, groen gras, een ronde wereld en de holocaust, op één lijn zetten ?
Het gaat mij om de vrijheid van meningsuiting.
Ik sluit me aan bij wat Rutte zei in 2008
https://www.trouw.nl/opinie/natuurlijk- ... ~a15c923c/

Die kreeg ook veel bijval.

Hoe historisch incorrect dan ook het staat een ieder vrij te twijfelen aan alles.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden Florrie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Florrie_R ... gen-Heubel
Ik weet niet wat ik hiervan moet denken behalve dat ze knetter is.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Alle reacties Link kopieren
Duitsland heeft met het Derde Rijk en de Holocaust zo'n exceptionele en gruwelijke geschiedenis dat ik een beroep op de ideeën van John Stuart Mill niet zo sterk vind.
Zeker niet zolang er nog mensen leven die de holocaust overleefd hebben, of kinderen of kleinkinderen van hen.
Ik vind dat je dit mee moet wegen, en er geen principiële vrijheids-van-meningsuitings-discussie van moet maken. Dat is veel te vroeg.
nounou
Alle reacties Link kopieren
goedzo schreef:
09-05-2018 18:19
Is het waar dat zij opgepakt is voor een mening of zit het iets ingewikkelder in elkaar?

Bijzondere vraagstelling. Je mag best een mening hebben, maar je mag niet altijd die mening uiten. Als ik onze koning een ongelooflijke hondenlul vind, is dat mijn mening. Dat mag ik denken, maar als ik dat op Koningsdag in zijn gezicht roep, word ik toch echt even door wat beveiligers afgevoerd. Sommige dingen mogen wettelijk namelijk niet gezegd worden, denk aan racistische dingen, majesteitsschennis en in Duitsland het ontkennen van de holocaust. Is het nu wat duidelijker voor je TO?
chocolol schreef:
09-05-2018 20:09
Bijzondere vraagstelling. Je mag best een mening hebben, maar je mag niet altijd die mening uiten. Als ik onze koning een ongelooflijke hondenlul vind, is dat mijn mening. Dat mag ik denken, maar als ik dat op Koningsdag in zijn gezicht roep, word ik toch echt even door wat beveiligers afgevoerd. Sommige dingen mogen wettelijk namelijk niet gezegd worden, denk aan racistische dingen, majesteitsschennis en in Duitsland het ontkennen van de holocaust. Is het nu wat duidelijker voor je TO?
Niet alleen in Duitsland, net als "Willem, je bent een hondenlul" (autocorrect maakte er even hondenliefhebber van) mag het ook in Nederland en een aantal andere landen niet.
Alle reacties Link kopieren
Is het twijfelen aan de holocaust, de Armeense genocide, 9/11 etc.
een belediging?

Het is niet leuk voor direct of indirect betrokkenen maar dat zijn de Mohamed cartoons ook niet.

De vraag is: moeten wij bij wet regelen of jij en ik onze twijfels ergens over mogen uiten ook al staan ze vast.

Ik ga liever in debat met holocaust ontkenners, heb ik in het verleden wel gedaan, was pittig maar ook leerzaam, het dwong me diep op de materie in te gaan.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
09-05-2018 21:03
Is het twijfelen aan de holocaust, de Armeense genocide, 9/11 etc.
een belediging?

Het is niet leuk voor direct of indirect betrokkenen maar dat zijn de Mohamed cartoons ook niet.

De vraag is: moeten wij bij wet regelen of jij en ik onze twijfels ergens over mogen uiten ook al staan ze vast.

Ik ga liever in debat met holocaust ontkenners, heb ik in het verleden wel gedaan, was pittig maar ook leerzaam, het dwong me diep op de materie in te gaan.

HBG, dat holocaust-ontkenning in dezelfde post genoemd wordt als majesteitsschennis maakt niet dat je het allebei belediging kunt noemen.
Wat een vreemde discussiestijl weer om je eigen punt te maken.
nounou
Omdat ik had gehoord van iemand dat deze oma niet de hele holocaust ontkend had, maar dat ze zei dat er minder joden gedood zijn dan algemeen werd aangenomen ben ik gaan zoeken naar achtergrondinformatie en ik vond onderstaand artikel:https://www.nrc.nl/nieuws/2009/03/31/ho ... 01-a802923
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
09-05-2018 21:24
HBG, dat holocaust-ontkenning in dezelfde post genoemd wordt als majesteitsschennis maakt niet dat je het allebei belediging kunt noemen.
Wat een vreemde discussiestijl weer om je eigen punt te maken.

Jij vind alles vreemd maar ook dat staat je vrij ;)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
shisha schreef:
09-05-2018 21:38
Omdat ik had gehoord van iemand dat deze oma niet de hele holocaust ontkend had, maar dat ze zei dat er minder joden gedood zijn dan algemeen werd aangenomen ben ik gaan zoeken naar achtergrondinformatie en ik vond onderstaand artikel:https://www.nrc.nl/nieuws/2009/03/31/ho ... 01-a802923
Je hebt ontkenners en een stroming die de aantallen wil minimaliseren.
Die komen aan met de capaciteit van de ovens etc.

Dan knutselen ze op basis van de capaciteit van hedendaagse crematoria berekeningen in elkaar waaruit zou moeten blijken dat de aantallen niet kloppen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
09-05-2018 21:03
Ik ga liever in debat met holocaust ontkenners, heb ik in het verleden wel gedaan, was pittig maar ook leerzaam, het dwong me diep op de materie in te gaan.

Ik niet. Ik zie het nut ook totaal niet. Er zijn genoeg bewijzen dat de holocaust wel heeft plaatsgevonden, als mensen nu nog niet overtuigd zijn, zal dat nooit gebeuren.

Beetje van hetzelfde niveau als een discussie aangaan met een geloofsfanatiekeling. Sommige mensen zijn blind en willen de wereld ook niet zien, ongeacht hoeveel bewijs jij hebt van de feiten zullen zij alleen overtuigd zijn van hun eigen "feiten".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven