MBO'ers willen student zijn

11-05-2018 10:32 109 berichten
https://nos.nl/op3/artikel/2231314-mbo- ... heten.html

Ik las dit en vond het opvallend en dacht ook direct aan de volgende eisen:

Voetballers bierteam Jodan Boys 12: KNVB noem ons topatleten



Is dit nu exemplarisch voor het bizarre gelijkheidsspook dat door Nederland waart?

Een verheerlijking van de 6-jes cultuur?

Ik vind het een rare ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
Noem jij mbo-ers 6jes cultuur? Dat vind ik een rare ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit ook raar.
Maar ik vind sowieso dat we mensen die een hbo-opleiding volgen ook geen student moeten noemen.

Studenten studeren. Aan een universiteit dus.

Hbo'ers gaan naar een hogeschool, en dat zijn dus scholieren.

Mbo'ers volgen een opleiding, en noem ik leerlingen, scholieren of deelnemers.
Vivo per lei
laat ook maar.
Alle reacties Link kopieren
Wat een ontzettend denigrerende post. MBO'ers leren hele praktische vaardigheden die we nodig hebben in deze maatschappij. Meubelmakers, onderwijsassistentes, cameramannen, stratenmakers en assistentes.

Niet iedereen kan dokter worden, maar ook zeker niet iedereen heeft het in zich om een MBO-beroep uit te oefenen.

Dus ja, ik vind dat MBO'ers van dezelfde voordelen mogen genieten als andere studenten. En ook dat zij best studenten genoemd mogen worden.
Those who don’t believe in magic will never find it
to waarom had ik eerst een geenstijl link in beeld?
Deze link had ik als eerst bij je gelezen. to
https://www.geenstijl.nl/5141967/mbo-er ... -zijn-dom/
anoniem_353805 wijzigde dit bericht op 11-05-2018 10:45
52.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Och krijgen we dit weer... wat een gezeik van alle kanten. Laat ze lekker zichzelf student noemen. Mijn zes plus jarige opleiding is echt niet meer of minder waard dan de vierjarige mbo opleiding. We zullen beiden waarschijnlijk even hard hebben moeten studeren ervoor.

Wat een denigrerende op trouwens.
kia・ora wijzigde dit bericht op 11-05-2018 10:48
0.32% gewijzigd
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Lekker neerbuigend doen over mbo tot je daar staat met nul praktisch inzicht en een lekkende pijp.
Er is al jaren een tekort in geschoolde handige mensen en dat komt mede doordat vmbo/mbo neergezet wordt als minderwaardig en dus niemand meer aan deze opleidingen wil beginnen omdat ze bang zijn niet goed genoeg gevonden te worden.
Nou ja, als het in de wet komt is het zo. Zal wel even wennen zijn, nu noem ik alleen wo’ers student, maar het is mij om het even.
Alle reacties Link kopieren
To ik zie geen enkel 6-je op mijn MBO diploma...
Wat een OP zeg :nope:
Alle reacties Link kopieren
Hoezo 6jescultuur?
Misschien is de ene persoon op een MBO net zo gemotiveerd om achten te halen dan een ander op de universiteit.

En ik zou nooit slagen voor een opleiding meubelmaker of kapper, want ik ben niet goed met mijn handen. Toch fijn dat een ander mijn haren in een goed model kan knippen en föhnen.
.
Alle reacties Link kopieren
Verder niks denigrerends naar mbo/hbo toe, hoor.
Ik gebruik gewoon een andere nomenclatuur.

Net zoals ik een ‘universiteit’ geen ‘school’ noem.
Vivo per lei
dropfruitje schreef:
11-05-2018 10:41
Wat een ontzettend denigrerende post. MBO'ers leren hele praktische vaardigheden die we nodig hebben in deze maatschappij. Meubelmakers, onderwijsassistentes, cameramannen, stratenmakers en assistentes.

Niet iedereen kan dokter worden, maar ook zeker niet iedereen heeft het in zich om een MBO-beroep uit te oefenen.

Dus ja, ik vind dat MBO'ers van dezelfde voordelen mogen genieten als andere studenten. En ook dat zij best studenten genoemd mogen worden.
Ben het helemaal met jou eens.
Als je studiefinanciering krijgt ben je een student. Ik ga me er niet druk over maken.
Ik ken een aantal studenten die “studeren” aan de universiteit. Twee daarvan zijn lid van een studentenvereniging en bekwamen zich vooral in zuipen, snuiven, zich superieur voelen en op anderen neerkijken. Daarnaast halen ze niet of ter nauwernood hun studiepunten. Je houdt je hart vast dat dat soort plurk straks hoge functies gaat krijgen maar dat terzijde.

Het hele probleem zit in het neerkijken op ... zoals die twee studenten die ik noemde. Zo als zij zijn er meer, veel meer. Getuige ook het artikel. Neerkijken op anderen is onterecht, onnodig, ongewenst en beschadigend. Ik snap het standpunt van MBO’ers wel en ik vind het terecht dat zij willen dat daar verandering in komt. Dat heeft niets te maken met het gelijkheidsprincipe of verheerlijking van de zesjes cultuur. Het heeft te maken met respect voor elkaar en het inzicht dat een goed werkende maatschappij mensen nodig heeft op alle niveaus en met allerlei talenten. Van loodgieters tot advocaten. Het een is niet meer of minder dan het andere.

Dat niet in kunnen zien als universitair student geeft trouwens ook te denken ...
Alle reacties Link kopieren
tarataz schreef:
11-05-2018 11:05


Het hele probleem zit in het neerkijken op ...
precies, het verschil tussen student en leerling zijn is geen waarde verschil, het is een verschil in feitelijke bezigheden waarbij geen van de twee beter of slechter is. Een student bestudeert leerstukken, een leerling leert een vaardigheid. Daar is niets beters of slechters aan, maar het is wel (oorspronkelijk in elk geval) iets anders.
In veel andere talen (engels en duits) wordt het verschil ook gewoon niet gemaakt. Daar is iedereen een Schuler of student.
Het lijkt me niet meer dan normaal dat mbo’ers dezelfde wettelijke rechten hebben als hbo’ers en wo-studenten. Het zijn allemaal gewoon volwaardige vervolgopleidingen. Dus ik snap het best dat ze vinden dat de wet moet worden aangepast. Ik wil ze ook best studenten noemen, daar lijkt me geen kwaad in te schuilen en is misschien juist goed om de waardering voor mbo’ers wat op te krikken.

Mbo’ers toelaten tot studentenverenigingen lijkt me dan weer raar. Mbo’ers hebben zo’n ander leefritme dat ik niet zou weten hoe dat zou moeten werken. Dat andere ritme is ook de reden dat mbo’ers die op kamers gaan, eerder in een huis met werkende jongeren gaan wonen dan in een studentenhuis. Een mbo-student moet namelijk de hele dag presteren en dat geldt niet voor de doorsnee wo-student.
tarataz schreef:
11-05-2018 11:05
Ik ken een aantal studenten die “studeren” aan de universiteit. Twee daarvan zijn lid van een studentenvereniging en bekwamen zich vooral in zuipen, snuiven, zich superieur voelen en op anderen neerkijken. Daarnaast halen ze niet of ter nauwernood hun studiepunten. Je houdt je hart vast dat dat soort plurk straks hoge functies gaat krijgen maar dat terzijde.

Het hele probleem zit in het neerkijken op ... zoals die twee studenten die ik noemde. Zo als zij zijn er meer, veel meer. Getuige ook het artikel. Neerkijken op anderen is onterecht, onnodig, ongewenst en beschadigend. Ik snap het standpunt van MBO’ers wel en ik vind het terecht dat zij willen dat daar verandering in komt. Dat heeft niets te maken met het gelijkheidsprincipe of verheerlijking van de zesjes cultuur. Het heeft te maken met respect voor elkaar en het inzicht dat een goed werkende maatschappij mensen nodig heeft op alle niveaus en met allerlei talenten. Van loodgieters tot advocaten. Het een is niet meer of minder dan het andere.

Dat niet in kunnen zien als universitair student geeft trouwens ook te denken ...
Gelukkig zijn de hersenen van studenten nog lang niet uitontwikkeld en trekt dat later in het leven, als "dat soort plurk" aan de echte wereld blootgesteld wordt, helemaal bij.

Deze "plurk" (ex-corpslid, ben in mijn eerste jaar misschien 3 dagen niet dronken geweest en kon echt een arrogante kwal zijn) heeft inmiddels genoeg geleerd om te herkennen dat iedereen die een vervolgopleiding doet (en dus recht heeft op een ov-kaart, studielening, etc.) erkend zou moeten worden als student.
Alle reacties Link kopieren
Het woord student mogen ze best begrijpen maar ik vind mbo niet echt studeren. Het is een opleiding volgen. Niks mis met die opleiding maar het is geen studie. Dat maakt het niet minderwaardig of zo.
Alle reacties Link kopieren
dropfruitje schreef:
11-05-2018 10:41
Wat een ontzettend denigrerende post. MBO'ers leren hele praktische vaardigheden die we nodig hebben in deze maatschappij. Meubelmakers, onderwijsassistentes, cameramannen, stratenmakers en assistentes.

Niet iedereen kan dokter worden, maar ook zeker niet iedereen heeft het in zich om een MBO-beroep uit te oefenen.

Dus ja, ik vind dat MBO'ers van dezelfde voordelen mogen genieten als andere studenten. En ook dat zij best studenten genoemd mogen worden.
Oke Marianne Zwagerman
Alle reacties Link kopieren
Zeikmatras schreef:
11-05-2018 10:36
Noem jij mbo-ers 6jes cultuur? Dat vind ik een rare ontwikkeling.
Dit. Meen je dat, Mark?
Alle reacties Link kopieren
Waarom ook niet. 'Student' wil zeggen dat je in opleiding bent voor het eindniveau van je opleiding of studie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er geen bezwaar tegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het ook niet zo...

Basis onderwijs,
middelbaar onderwijs,
middelbaar beroeps onderwijs,
hoger beroeps onderwijs,
wetenschappelijk onderwijs.

Allemaal onderwijs wat aan bepaalde kwaliteiten moet voldoen waarvan de laatste 3 gericht zijn op specifieke kennis vergaring.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven