Terecht.

11-05-2018 17:40 111 berichten
https://www.nu.nl/binnenland/5261165/mo ... erdam.html

Ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.


De moeder wordt nalatigheid verweten.

Mijn ouders waren hoogopgeleid en zo gauw mijn moeder, als getrouwde vrouw, kon gaan werken deed ze dat. Wij waren toen in de leeftijd 10-7 jaar.
Zelf naar school, zelf lunch en na school was er geen opvang. Zogenaamde sleutelkinderen dus.
Wij waren ook in de avonduren vaak alleen. Clubjes, vergaderingen en visites waren heel normaal.
Toen ik 12 was ging ik babysitten en soms 2 dagen lang.
Ik praat over jaren 70 begin 80.

Ik vind het overdreven dat de moeder nalatigheid wordt verweten. Misschien is dat in deze tijd heel normaal alleen vind ik het wel erg overdreven.

Jullie mening
?
anoniem_291501 wijzigde dit bericht op 11-05-2018 17:44
2.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nogal wat. Volgens mij paste ik op mijn 14e ook gewoon op. Maar ik weet niet wat er verder eventueel nog speelde natuurlijk, niet alles komt in de media.
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 11-05-2018 17:43
40.43% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Ik ken niet het hele verhaal dus ga er niet over oordelen
Dat vroeger iets normaler was betekend niet dat het toen beter was. En het gaat om een 1 jarige baby. Of net 'niet een dreumes'. Dat is nogal wat.

En daarnaast iets met voortschrijdend inzicht.

Verder ken ik niet de ins en outs. Misschien is er nog meer aan de hand.

Vind dat leuren met vroeger en niet weten wat er precies speelt, maar wel zo'n een mening klaar hebben, erg raar qua denkwijze.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 11-05-2018 17:47
55.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik een 12-jarige te jong om verantwoordelijk te zijn voor een ‘bijna 2-jarige’. Een 14-jarige vind ik te jong om verantwoordelijk te zijn voor een 12-jarige en een dreumes.

Ik denk dat hier nog meer zaken een rol spelen, wellicht ook iets te maken met de oorzaak van de brand?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik vind een oppas regelen iets anders dan je kinderen alleen thuislaten. Iemand die ervoor betaalt wordt neemt zoiets toch serieuzer, denk ik.
Geen mening. Het gaat vermoedelijk niet om een moeder die even een brood moest gaan kopen en haar kind van bijna twee maar even aan de oudere kinderen toevertrouwde. In dat geval zou er niet zo gereageerd zijn. Wat er wel gaande was, weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd na het ware verhaal. Veel nieuwssites hebben het bericht weer van hun site gehaald. Dat zal niet zonder reden zijn. Nepnieuws?
Ja ligt er aan, ontstond er brand om dat iemand een molotov cocktail naar binnen gooide of kwam het om dat de crackpijp van de jongste vlam vatte.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er aan hoe vaak en hoe lang de kinderen alleen zijn.

Als dat sporadisch is, is het geen probleem. Als het heel vaak gebeurt wel.
Alle reacties Link kopieren
Een kind van 12 hoort zelf rond half 9/9 uur op bed te liggen om zelf weer fit te zijn voor de schooldag daarna. Dus ben dan toch benieuwd hoe TO op haar 12e kon babysitten, tenzij het een uurtje tussen 19.00 en 20.00 uur was...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ach ja, vroegah. Vroegah was alles beter, waren de boten van hout, de mannen van staal, had niemand gordels om in de auto en ging niemand daar aan dood, werden opa's al kettingrokend 100 en was het helemaal prima om je 14-jarige de verantwoording te geven over een dreumes terwijl je zelf de hort op bent.

Mijn ouders werkten ook allebei, maar hadden andere manieren om hun kroost op te vangen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap de topictitel niet.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
pejeka schreef:
11-05-2018 17:48
Een kind van 12 hoort zelf rond half 9/9 uur op bed te liggen om zelf weer fit te zijn voor de schooldag daarna. Dus ben dan toch benieuwd hoe TO op haar 12e kon babysitten, tenzij het een uurtje tussen 19.00 en 20.00 uur was...
Nee 2 hele dagen soms zegt ze. Heel normaal hoor vroeger bij haar thuis. Bij mij niet trouwens.

Inderdaad af en toe een uurtje of wat.

En zeker niet hele avonden en dagen op baby's met 12/14.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 11-05-2018 17:52
0.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vond een 14 jarige geen geschikte oppas voor mijn toen jonge kinderen. Maar ik lees hier vaak dat 14 jarigen oppassen als eerste bijbaantje en of het nou een 14 jarige oppas is of een 14 jarige broer/zus maakt niet uit vind ik.
Daarbij weet ik niet hoe de brand ontstaan is, maar ze hebben toch wel goed gehandeld.
Alle reacties Link kopieren
Niet goed gelezen.
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken. Ik zou mijn 12 en 14 jarige kinderen nooit belasten met de verantwoordelijkheid over een 2 jarig kind. Nooit. Ik zou wel de oudste twee een aantal uren alleen durven laten. Vroeger ging dat anders inderdaad. Ik ben zelf destijds als 3 jarige onder de hoede van een 10 jarige tijdens een wandelingetje uit het zicht van de volwassenen bijna verdronken. Het was kantje boord. Mijn moeder voelde zich verschrikkelijk schuldig.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat het verhaal een stukje ingewikkelder ligt als dat het nu beschreven wordt.
Het is makkelijk (lastig dus) oordelen op basis van een of ander bericht.

Wat wel steeds meer blijkt is dat mensen dus weinig vertrouwen hebben in professionals die speciaal zijn opgeleid om in dit soort situaties wèl een onderbouwd oordeel te hebben en hier naar te handelen.

Ook hier: waarom zouden we er niet gewoon op vertrouwen dat die agenten een goede reden hebben om de moeder aan te houden?

Het hele verhaal, dat vast best tragisch is, gaat ons ook verder niet aan.
pejeka schreef:
11-05-2018 17:48
Een kind van 12 hoort zelf rond half 9/9 uur op bed te liggen om zelf weer fit te zijn voor de schooldag daarna. Dus ben dan toch benieuwd hoe TO op haar 12e kon babysitten, tenzij het een uurtje tussen 19.00 en 20.00 uur was...
To, ik dus, sliep de meeste keren bij het oppasadres. Na mijn 15e fietste ik naar huis als het niet te laat werd.
Het ligt er in mijn ogen nog al aan, heeft moeder de 2 oudste met een slapende dreumes alleen gelaten om snel even luiers te halen bij de supermarkt om de hoek omdat ze op bleken te zijn of waren de kinderen van af 13:00 al alleen en is de brand ontstaan omdat ze zelf maar voor hun avondeten moesten zorgen?

Als er nalatigheid in de tenlastelegging staat zal daar vast wel een gegronde reden voor zijn. Ik ken het hele verhaal niet en zij wel, ik ga er van uit dat op basis van het hele verhaal in de nu geldende opvattingen dit terecht is.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
11-05-2018 17:46
Ja ligt er aan, ontstond er brand om dat iemand een molotov cocktail naar binnen gooide of kwam het om dat de crackpijp van de jongste vlam vatte.
De jongste was 2.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemonTree schreef:
11-05-2018 18:04
Het ligt er in mijn ogen nog al aan, heeft moeder de 2 oudste met een slapende dreumes alleen gelaten om snel even luiers te halen bij de supermarkt om de hoek omdat ze op bleken te zijn of waren de kinderen van af 13:00 al alleen en is de brand ontstaan omdat ze zelf maar voor hun avondeten moesten zorgen?

Als er nalatigheid in de tenlastelegging staat zal daar vast wel een gegronde reden voor zijn. Ik ken het hele verhaal niet en zij wel, ik ga er van uit dat op basis van het hele verhaal in de nu geldende opvattingen dit terecht is.


Precies. Het is zo lastig om op basis hiervan iets te zeggen.
YellowLemonTree schreef:
11-05-2018 18:04
Het ligt er in mijn ogen nog al aan, heeft moeder de 2 oudste met een slapende dreumes alleen gelaten om snel even luiers te halen bij de supermarkt om de hoek omdat ze op bleken te zijn of waren de kinderen van af 13:00 al alleen en is de brand ontstaan omdat ze zelf maar voor hun avondeten moesten zorgen?

Als er nalatigheid in de tenlastelegging staat zal daar vast wel een gegronde reden voor zijn. Ik ken het hele verhaal niet en zij wel, ik ga er van uit dat op basis van het hele verhaal in de nu geldende opvattingen dit terecht is.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Zou het kunnen dat moeder de kinderen met de deur op slot heeft achter gelaten? Nou ja speculatie natuurlijk.

https://www.ad.nl/rotterdam/buurtbewone ... ~a53859f2/
if we all light up, we can scare away the dark...
De vader wordt niets verweten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven