Vuilnismannen klemgereden en bedreigd

15-05-2018 18:13 32 berichten
Vuilnismannen klemgereden en bedreigd, Best zet BOA's in 'om taalbarrière op te lossen'

BOA's worden sinds kort in Best ingezet om vuilnismannen van Baetsen te beveiligen. Enkele weken geleden werden vuilnismannen van Baetsen klemgereden en bedreigd door boze buurtbewoners. Daarbij werd agressief gedrag getoond. En dat gebeurt vaker. Meestal zijn niet-geleegde containers de oorzaak. Volgens raadslid Teuntje Berkhout zit het probleem voornamelijk in de taalbarrière tussen de twee partijen. De gemeente zette daarom BOA's in om dat op te lossen. Maar, BOA's zijn daar niet voor bedoeld, vindt zij.

Het scheiden van afval moet al een tijdje, maar in Best wordt daar pas sinds kort streng op gehandhaafd. Waar voorheen een label aan je kliko werd gehangen met daarop uitleg over het correct scheiden, wordt er nu een rode kaart uitgedeeld op het moment dat je jouw afval niet op de juiste manier weggooit.

Bedreigingen
"Daar kunnen op straat nogal heftige discussies over ontstaan', zegt Teuntje Berkhout, raadslid in Best. De kliko's worden soms niet geleegd door foutief scheiden, maar er wordt geen uitleg bij gegeven. Mensen worden dan boos omdat ze met hun afval blijven zitten en bedreigen de vuilnismannen. "Die mannen spreken vaak gebrekkig, of zelfs geen Nederlands. Die BOA's worden nu ingezet om die taalbarrière op te lossen, maar daar zijn ze natuurlijk niet voor bedoeld", zegt het raadslid.

"Het afval scheiden is inmiddels een heel gedoe geworden", zegt een buurtbewoner. De kliko is opnieuw ingedeeld waardoor het vak voor restafval nog maar één derde van de container is. "Daarnaast wisselt de dag waarop de kliko naar buiten moet per week. Je moet dus elke week opnieuw in de app kijken wanneer dat moet, waardoor het vaak vergeten wordt of de kliko's het grootste deel van de week aan de straat blijven staan."

Nieuw college
"Na dat incident met een voertuig van Baetsen enkele weken geleden is er voor gekozen om BOA's in te zetten om de veilheid te garanderen," zegt waarnemend burgemeester Hans Ubachs. "Het is onacceptabel dat er zo omgegaan wordt met mensen die in opdracht van de gemeente werken." De BOA gaat volgens hem niet alleen mee voor de veiligheid, hij gaat ook uitleg geven aan boze buurtbewoners.

De gemeenteraadsverkiezingen zorgen er natuurlijk voor dat er binnenkort een nieuw gemeentelijk bestuur komt. Over een week is de formatie van het nieuwe college afgerond. Daarin wordt waarschijnlijk iemand van de VVD wethouder, waar dat nu vanuit D66 is. Een complete beleidsverandering behoort dus tot de mogelijkheden. "Maar laten we daar vooral niet op vooruit lopen," zegt de burgemeester.

Geen commentaar
De werknemers van de vuilophaaldienst Baetsen mochten geen commentaar geven op de situatie. Toen zij gefilmd werden staakten zij hun werkzaamheden en lieten ze de volle containers staan. Eerder die ochtend zou er volgens een buurtbewoner ook al een akkefietje tussen bewoners en de ophaaldienst zijn geweest.

--


Ik hoorde dit item zojuist op de radio. Wat mij opvalt is het totale gebrek aan reflectie en kritiek van de pers.

Wanneer bewoners piswoest met hun afval blijven zitten, faal je gewoon als gemeente. Bewoners betalen fors voor de afvalscheiding en dan kun je niet eenzijdig wat nieuwe regels opleggen.

Neem daar dan ook verantwoordelijkheid voor en stop met dat rare beleid ipv beveiliging met de vuilnismannen mee te sturen.

Edit: na wat googlen kon ik mijn klompen weer naar de vuilnisbak brengen, want gebroken...:
https://www.gelderlander.nl/maasland/af ... ~a7ffa438/
Serieus? Dit stond in het nieuws..?
"en dan kun je niet eenzijdig wat nieuwe regels opleggen."

Oh echt wel dat het kan en gebeurt. Keuze moment is al geweest met de verkiezing.
Alle reacties Link kopieren
Mensen lijken steeds dommer en agressiever te worden omdat vanwege hun eigen domheid ze in de 'problemen' komen.

Heb vroeger als klantenservice medewerker bij een vuilophaalbedrijf gewerkt en werd ook bedreigd door kneuzen die zelf hun bak niet op tijd aan de straat hadden gezet waardoor deze niet geleegd werd.
Alle reacties Link kopieren
Ik baal ook goed van de veranderingen die allemaal doorgevoerd worden.
Het wordt er allemaal niet makkelijker op.
Ja, voor volledig gezonde mensen is het afval scheiden vast prima te doen.
Maar ik zit met een beperking en dit kost me ontzettend veel aanpassingsvermogen.
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
15-05-2018 18:13
Best zet BOA's in 'om taalbarrière op te lossen'

. Volgens raadslid Teuntje Berkhout zit het probleem voornamelijk in de taalbarrière tussen de twee partijen. De gemeente zette daarom BOA's in om dat op te lossen. Maar, BOA's zijn daar niet voor bedoeld, vindt zij.
Ik snap het best, ik versta die Brabanders ook nooit!
Alle reacties Link kopieren
Als je als burger niet blij wordt van het gemeentelijke afvalbeleid, dan ga je maar klagen op het gemeentehuis. Als je dat reden vindt om de vuilnisman dan maar het leven zuur te maken, dan spoor je gewoon niet, want je kunt dan blijkbaar niet eens bedenken dat die vuilnisman slechts zijn dienstopdracht uitvoert en niet over het beleid gaat. En bovendien heb je dan geen enkel fatsoen in je donder.
Eens met NummerZoveel.
jo12345 schreef:
15-05-2018 19:43
Ik snap het best, ik versta die Brabanders ook nooit!
:HA:
Kunstenkitsch schreef:
15-05-2018 20:30
Eens met NummerZoveel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel raar als de vuilnismannen zelf geen commentaar mogen geven.

(hebben de journalisten hun best gedaan om contact te zoeken? ik kan mij voorstellen dat de werkgever niet wil dat ze tijdens werktijd interviews geven)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
15-05-2018 19:53
Als je als burger niet blij wordt van het gemeentelijke afvalbeleid, dan ga je maar klagen op het gemeentehuis. Als je dat reden vindt om de vuilnisman dan maar het leven zuur te maken, dan spoor je gewoon niet, want je kunt dan blijkbaar niet eens bedenken dat die vuilnisman slechts zijn dienstopdracht uitvoert en niet over het beleid gaat. En bovendien heb je dan geen enkel fatsoen in je donder.
Tja. Als de vuilniswagen langskomt en de vuilnisbak niet leegt, zou ik me afvragen of hij zijn dienstopdracht wel uitvoert.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
"Daarnaast wisselt de dag waarop de kliko naar buiten moet per week."

Het lijkt erop dat het rooster ook erg ingewikkeld is.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
15-05-2018 23:07
Tja. Als de vuilniswagen langskomt en de vuilnisbak niet leegt, zou ik me afvragen of hij zijn dienstopdracht wel uitvoert.
Je mag je van alles afvragen, en desnoods bel je dan even naar het gemeentehuis om zo’n vraag beantwoord te krijgen. De vuilnisman klem rijden en bedreigen is gewoon idioot en daar is echt geen enkel excuus voor.
Alle reacties Link kopieren
Hoe moeilijk kan het zijn
Plastic/blik
GFT
rest
chemisch
Papier en karton
Ik vind wel dat die gemeente in zijn afvalbeleid ernstig steken laat vallen.
Men had kunnen voorzien dat het te ingewikkeld is voor mensen om niet op een vaste dag hun kliko te laten legen.
Al helemaal als men geen Nederlands spreekt.
En ik begrijp ook wel, dat men de vuilnisman daar op aan kijkt. Hoe fout en onterecht dat ook is!!
Alle reacties Link kopieren
Jejoue schreef:
16-05-2018 09:27
Ik vind wel dat die gemeente in zijn afvalbeleid ernstig steken laat vallen.
Men had kunnen voorzien dat het te ingewikkeld is voor mensen om niet op een vaste dag hun kliko te laten legen.
Al helemaal als men geen Nederlands spreekt.
En ik begrijp ook wel, dat men de vuilnisman daar op aan kijkt. Hoe fout en onterecht dat ook is!!
volgens mij gaat het om de vuilnismannen die geen of slecht Nederlands spreken en daardoor niet goed uit kunnen leggen wat er aan de hand is.
Het is het beleid van de gemeente wat niet deugt, dus die moet men aanspreken, niet de vuilnismannen, want die doen gewoon wat hun is opgedragen.
Eerlijk gezegd vind ik het van de zotte dat je iedere week moet gaan kijken wanneer je kliko geleegd wordt en ik snap dat men daar boos over is. Maar dat is totaal geen reden om dat uit te kuren op het bedrijf en de medewerkers die het komen legen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ja. Het kunnen ook de vuilnismannen zijn, die geen Nederlands spreken.
Ik twijfelde erover.
Het bericht maakt dat niet duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Jejoue schreef:
16-05-2018 09:27
En ik begrijp ook wel, dat men de vuilnisman daar op aan kijkt. Hoe fout en onterecht dat ook is!!

Ik begrijp daar dus helemaal niets van. Als de olieprijzen omhoog gaan, ga je toch ook niet uit je stekker tegen de pompbediende? Als Rijkswaterstaat een snelweg afsluit, ga je toch ook niet uit je plaat tegen de verkeersregelaar?

Als je problemen ergens mee hebt, dan moet je dat aankaarten bij mensen die het probleem op kunnen lossen, en niet de uitvoerders zonder stem in het geheel daar op aanvallen. Het is gewoon debiel als je niet snapt dat je dan verkeerd bezig bent.
Je hebt gelijk, hoor, nr zoveel.
Maar veel mensen zijn niet bepaald slim: zien de vuilnismannen, zien dat die hun troep laten staan en worden dan kwaad op de mannen.

Niet juist, maar zo gaat dat.
Alle reacties Link kopieren
Jejoue schreef:
16-05-2018 10:52
Je hebt gelijk, hoor, nr zoveel.
Maar veel mensen zijn niet bepaald slim: zien de vuilnismannen, zien dat die hun troep laten staan en worden dan kwaad op de mannen.

Niet juist, maar zo gaat dat.

Doe normaal zeg, alsof het de eerste plek in Nederland is waar afval word gescheiden.
Ik heb dit nog nooit gehoord, zo gaat dat dus helemaal niet.
Ja in Best en dan net op een plek in Best waar Aso's wonen.
Alle reacties Link kopieren
Het is allang aangetoond dat het veel goedkoper is om al het afval centraal te scheiden ipv dat elk huishouden voorzien moet worden met iets van 4 verschillende containers met verschillende afhaal dagen, waarbij er ook nog steeds na gesorteerd moet worden omdat er altijd wel zaken zijn die verkeerd terecht komen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
https://www.businessinsider.nl/raymond- ... er-626462/
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
16-05-2018 08:45
Hoe moeilijk kan het zijn
Plastic/blik
GFT
rest
chemisch
Papier en karton
Eerst;
Alles op donderdag
Papier 1ste week van de maand op donderdag
chemisch... geen idee. 15 jaar geleden heeft iedereen zo'n groene box gekregen en nooit gebruikt.. gefaald.

Nu;
Plastic/blik - container 1,6 km lopen (hier ook glas en kleding)
GFT - 3de dinsdag van de maand
rest - 900 meter lopen met pasje in ondergrondse
chemisch - nog steeds geen idee...
Papier en karton - 500 meter lopen met pasje in ondergrondse (andere kant op)

Ik ben zelf iemand die zéér voor minder afval maken is. Maar ik merk ook hier dat van de overgang één grote bende gemaakt wordt. Pasje nooit gekregen, nieuwe aanvragen kost 25 euro, komt niet aan, nieuwe aanvragen weer 25 euro.. 3 maanden later nog steeds geen pasje..
Geen duidelijke afvalkalender als voorheen, kost banen van vuilnismedewerkers, veel dumpen bij deze ondergrondse stortkokers, ze zijn continu stuk (ja, dan ga je je zakken heus wel weer al die meters terug sleuren en probeer je het morgen weer...), iedereen gebruikt de rest-afval toch voor plastic/blik/glas/chemisch/meubilair dus mijn hoedje dat het goed is voor scheiding het is juist minder want ze kunnen je toch niet traceren, hier staan de maden al in de zakken omdat ik te lui ben 2x 900 meter om te fietsen om een zak weg te brengen en/of dat met regelmaat vergeet want het ligt op een route waar ik nooit kom en ik ben niet eens slecht ter been.. Dit leuk bedachte beter-milieu gedoe kost banen van voorheen vuilnismensen en naait de zelfstandigheid van mensen die dat voorheen wél konden en dat dan óók weer verplicht moesten, zo lang mogelijk zelfstandig wonen... Iemand die het net nog redde om braaf elke week de container aan straat te zetten moet nu honderden meters gaan zeulen met zakken..

Ik ben zeer zeker voor een goed milieu. Ik heb zelf weinig afval, koop het liefst zaken zonder verpakking en/of in glas om afval te beperken. GFT op de composthoop.
Maar ik vind dit gewoon een stiekem zuur geld-bespaar plan van de gemeente/overheid.

Uiteraard sla je daar geen vuilniswagen-medewerkers voor in elkaar. Maar men maakt het absoluut niet makkelijk voor velen, en enkelen die niet weten hoe dit netjes te uiten zullen (onterecht) dit op deze manier uiten.

Nu gaat dit bericht over containers die nog wél opgehaald worden en nog niet over de volgende stap; ondergrondse containers. Maar ik voel de frustratie mee. 'Had je maar op de app moeten kijken welke willekeurige dag we het nu op komen halen'... dat is voor velen, niet enkel ouderen, niet te doen met alle apps, sites, etc. die we dagelijks zouden moeten bekijken omdat met geen post meer wil sturen vanwege milieu.. 'had je maar moeten inloggen op dit' 'had je maar moeten inloggen op zus' mens.. ik ga geen uur eerder wakker worden om op 20 apps en websites in te loggen voor het geval ik een bericht krijg van jullie :whip:

Einde rant :)
Bros before hoes
ardni schreef:
16-05-2018 08:45
Hoe moeilijk kan het zijn
Plastic/blik
GFT
rest
chemisch
Papier en karton
Ja, zou je denken.
Ik breng altijd mijn plastic met de fiets naar de container bij de supermarkt, maar er zijn ook mensen die er met de auto (vermoed ik dan, gezien de grootte) heen rijden om er rollen vloerbedekking en kapotte huisraad in te proppen. De luiken zijn eigenlijk te groot; alles KAN erin en alles GAAT er dus in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven