Wie helpt mij weer op het rechte (linkse) pad? [politiek]

14-06-2018 22:19 684 berichten
Alle reacties Link kopieren
(Met het gevaar dat ik hier straks wordt gehangen, getrokken en gevierendeeld ;-) )


Naar aanleiding van een ander topic over een vriend wiens politieke voorkeur opeens drastisch was veranderd, open ik dit topic.

Ik ben altijd links geweest, mijn hele leven al. Voorgaande verkiezingen stemde ik PvdD, maar heb in het verleden ook op GL en SP gestemd. Die linkse partijen passen ook bij mij, vooral PvdD. De belangrijkste thema's vind ik bijvoorbeeld duurzaamheid, klimaatverandering en dierenrechten. Dat zijn toch themata die je niet gauw terugvindt bij FvD of PVV!

Toch heb ik de laatste tijden steeds vaker last van 'denkbeelden', die niet stroken met mijn linkse hart. Ik schrik daar zelf ook van, want ik heb helemaal niks met Wilders of Baudet, maar soms lijkt het net alsof ik het eens ben met (bepaalde, niet alle) dingen die ze zeggen.

Ik hoop dat iemand in dit topic overtuigende argumenten kan aandragen en mij mijn ongelijk in te laten zien: ik wil namelijk helemaal niet geassocieerd worden met Thierry of Geert!

Mijn pijnpunten zijn:

- De dood van Ali Banat:
https://nos.nl/artikel/2234546-de-jonge ... hielp.html
Deze persoon is onlangs overleden, en dat werd breed uitgemeten in de media. Ik snap dat niet, want ik kende de beste meneer niet, maar blijkbaar is het toch nieuwswaardig. Ik had nog nooit van hem gehoord, toch was het (op meerdere nieuwskanalen) de headline. Ik denk dan: "Waarom? Is het zo speciaal dat een moslim iets goeds doet?" Met andere woorden: waarom is dit nieuws? Doen de media dit om Moslims in een goed daglicht te zetten?



- Nederland kiest voor Marokko bij toewijzing WK 2026:
https://nos.nl/wk2018/artikel/2236173-k ... -2026.html
Eergisteren werd dus besloten waar het WK van 2026 wordt gehouden. Alle landen mochten daarover stemmen, en er was keus tussen Marokko of Amerika+Canada+Mexico. Nu weet ik verder weinig over voetbal, maar ik zou dus meteen voor Amerika/Canada/Mexico kiezen. Je gaat toch veel liever voetballen in Amerika dan in Marokko? Marokko is een land dat mijns inziens nog in de stijgers staat wat betreft democratische waarden: gelijke rechten voor vrouwen en homo's kennen ze daar niet. Evenmin journalistieke vrijheid of vrijheid van meningsuiting. Daarnaast hebben FIFA-inspecteurs beide keuzes bekeken en Amerika/Canada/Mexico kreeg een rapportcijfer van een 4 (op een schaal van 0 tot 5), terwijl Marokko maar een 2,7 kreeg. Dan lijkt het mij toch een uitgemaakte zaak: Amerika is de beste keus voor het WK 2026! Maar wat doet Nederland...? Wij stemmen op Marokko (als eén van de weinige Europese landen, overigens), omdat "we hiermee kiezen voor loyaliteit aan alle Marokkaanse Nederlanders." Tja, ik vind dat dus gewoon... vreemd. We kiezen dus voor een onderontwikkeld land toevallig omdat er veel Marokkanen in Nederland wonen...



- Zwarte wijken.
Kijk, ik kom uit een klein dorpje uit het Noorden. Voordat ik ging studeren in de grote stad, had ik überhaupt nog nooit een buitenlander gezien. Toen ik ging studeren, kwam ik natuurlijk wel gewoon mensen met een immigratie-achtergrond tegen, en die waren allemaal stuk voor stuk leuke mensen. Ze probeerden (en slaagden) echt om ingeburgerd te raken. Ze leerden de Nederlandse taal, gingen met 'blanken' om, etc. Toen was de multiculturele samenleving een succes. Maar inmiddels ben ik ook in Rotterdam en Den Haag geweest, en ik schrik dan toch wat ik zie: soms volledig 'zwarte' wijken, waar geen enkele 'blanke kaaskop' (om het maar even bot te zeggen) woont. Dan vindt dus separatie plaats, en de noodzaak om in te burgeren verdwijnt volledig. Vaak zijn die wijken dan ook achterstandswijken. Waarom benoemen linkse partijen deze problemen niet?



- Derde generatie immigranten.
Inmiddels zijn de moslimjongeren op straat kinderen van de tweede generatie immigranten. Deze derde generatie moslims worden in de statistieken van CBS nu beschouwd als 'autochtone' Nederlanders, en dus niet als 'jongere met een migratie-achtergrond'. Tja, ben ik dan de enige die dat raar vind? Ik merk toch wel vaak een verschil tussen de 'gewone' Nederlandse blanke jongeren en de 'broeder bontkraag met uitgeschoren nek'. Maar in de statistiek is die laatste groep ook gewoon Nederlander. Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden.



- Sharia.
Ik las laatst een stukje van een FvD-lid, en ik citeer: "Ons land wordt overspoeld door moslims. Kijk, Nederlandse jongeren – vooral de meisjes dan – zijn helemaal niet meer zo bezig met kinderen krijgen en gezinnetjes stichten. Maar die moslims fokken gewoon door. Binnenkort komt er een tippingpoint als we zo doorgaan.’ En dan? ‘Sharia."
Uh... tja. Ik weet niet of ik nou deze bewoordingen zou gebruiken, maar zit hier een kern van waarheid in? Sharia lijkt me in de toekomst onmogelijk, zo'n vaart zal het niet lopen, maar het is natuurlijk wel zo dat Nederlanders minder kinderen krijgen dan (traditionele) moslim-gezinnen. Dan dreigt misschien toch het gevaar van scheefgroeiende verhoudingen.





Ik schrik zelf ook van deze denkbeelden, en wil er van af :cry: Dus, wie kan met steekhoudende argumenten komen waardoor ik het licht weer zie?

Ik wil dus weer terug naar mijn linkse kameraden, wie helpt me?
Vivo per lei
Alle reacties Link kopieren
Even over de zwarte wijken...als oud SP stemmer zou je toch moeten weten dat de SP op gemeente niveau al jaren aandacht vraagt hoor het belang van een spreidingsbeleid in wijken en voor scholen.
Maar waarom zou je dit als linkse stemmer niet mogen denken? Ik stem ook links, maar dat neemt niet weg dat ik me wel degelijk zorgen maak om bepaalde zaken die zeker te maken hebben met de vluchtelingenproblematiek, (mislukte) integratie en radicalisering om maar wat te noemen. Dat maakt mij nog steeds geen racist of minder links, eerder een realist. Want het zijn toch problemen die spelen? Maar goed, dat is mijn mening...

Toevoeging: juist doordat links hier de ogen voor sluit en in mijn ogen de kop in het zand steekt en er niets aan doet, krijgen mensen zoals Wilders en Baudet de ruimte. En daar kan je wat van vinden, maar geeft mi wel aan dat er iets aan de hand is. En het is echt niet zo dat hun stemmers shag-rokende, werkloze, laagopgeleide mensen zijn hoor. Ik denk zelfs dat je er nog wel flink van schrikt wie er op deze mannen stemmen. En waarom ook niet? Gelukkig mag dat namelijk in Nederland, stemmen op wie je wilt.
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 15-06-2018 01:13
43.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij, als je echt eerlijk bent, ben je gewoon "links", laat je niets aanpraten en denk nuchter na. Uit je post blijkt dat je weet, indien werkende hersens aanwezig, dat mensen mensen zijn, iedereen heeft z'n zwakke momenten en gedragingen. Wees trots dat je kan relativeren en mensen niet in een hoek hoeft te drijven, dat zou je sieren......
Alle reacties Link kopieren
Amerika en mensenrechten? Laat me niet lachen.
Vriendelijk.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd vind ik het wat wonderlijk dat je het hebt over het 'rechte linkse pad'.
Alsof er geen meningsverschillen zijn binnen links over deze zaken.
De SP heeft heel andere ideeën hierover dan GroenLinks, en die verschillen weer van wat de PvdA ( de linkse delen van die partij) zou willen.
En dan heb je het alleen maar over politieke partijen, 'links' is toch ook veel diverser dan dat ?
Je maakt een soort heilig ideaal van linkse ideeën, terwijl het ook maar iets is wat constant in ontwikkeling is, reagerend op de gebeurtenissen in de wereld.

Er zijn natuurlijk wel wat basisprincipes, maar die krijgen in de praktijk zo'n diverse uitleg en verwerkelijking.
Probeer voor jezelf uit te maken welke menselijke waarden voor jou belangrijk zijn, en hoe je die wilt uitdragen. Laat je niet intimideren door etiketten die mensen op elkaar plakken.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Veel topics met dit onderwerp de laatste tijd..
Alle reacties Link kopieren

- De dood van Ali Banat:
https://nos.nl/artikel/2234546-de-jonge ... hielp.html
Deze persoon is onlangs overleden, en dat werd breed uitgemeten in de media. Ik snap dat niet, want ik kende de beste meneer niet, maar blijkbaar is het toch nieuwswaardig. Ik had nog nooit van hem gehoord, toch was het (op meerdere nieuwskanalen) de headline. Ik denk dan: "Waarom? Is het zo speciaal dat een moslim iets goeds doet?" Met andere woorden: waarom is dit nieuws? Doen de media dit om Moslims in een goed daglicht’
Ik ken zoveel mensen niet die in het nieuws komen. Is dat een vereiste om het nieuws te moeten halen? Het is een bijzonder verhaal toch?
Waarom zo achterdochtig?
Vriendelijk.
Je hebt eindelijk het licht gezien: Hoera!
Alle reacties Link kopieren
‘Eergisteren werd dus besloten waar het WK van 2026 wordt gehouden. Alle landen mochten daarover stemmen, en er was keus tussen Marokko of Amerika+Canada+Mexico. Nu weet ik verder weinig over voetbal, maar ik zou dus meteen voor Amerika/Canada/Mexico kiezen. Je gaat toch veel liever voetballen in Amerika dan in Marokko? Marokko is een land dat mijns inziens nog in de stijgers staat wat betreft democratische waarden: gelijke rechten voor vrouwen en homo's kennen ze daar niet. Evenmin journalistieke vrijheid of vrijheid van meningsuiting. Daarnaast hebben FIFA-inspecteurs beide keuzes bekeken en Amerika/Canada/Mexico kreeg een rapportcijfer van een 4 (op een schaal van 0 tot 5), terwijl Marokko maar een 2,7 kreeg. Dan lijkt het mij toch een uitgemaakte zaak: Amerika is de beste keus voor het WK 2026! Maar wat doet Nederland...? Wij stemmen op Marokko (als eén van de weinige Europese landen, overigens), omdat "we hiermee kiezen voor loyaliteit aan alle Marokkaanse Nederlanders." Tja, ik vind dat dus gewoon... vreemd. We kiezen dus voor een onderontwikkeld land toevallig omdat er veel Marokkanen in Nederland wonen... ’
Marokko heeft meer voetbaltraditie dan Canada en de VS.
In de VS is soccer een ondergeschoven sport, niet voor ‘echte’ mannen. Dus waarom zou de vs dat moeten organiseren?
En dan, zo speel je in Canada, zo in Mexico. Tijdsverschil, reistijd, klimaat verschil.
Amerika neemt t niet zo nauw met mensenrechten. Remember Guantánamo Bay? En Google eens op children in border detetention centers.
Marokko onontwikkeld? Hoe kom je daarbij?
En wtf is er mis om te zeggen ‘er spelen 5 mannen in het Marokkaans elftal die hier in nl geboren en getogen zijn. Die in de NL competitie spelen. We gaan die mannen steunen.
Wees eerlijk, vul voor Marokkaans een ander land in, hoe had je het dan gevonden?
Vriendelijk.
Alle reacties Link kopieren
Je zit mi gewoon excuses te zoeken omdat je zelf schrikt van je racistische vooroordelen.
Vriendelijk.
Wees eerlijk, vul voor Marokkaans een ander land in, hoe had je het dan gevonden?
Als de ene keuze VS is, zou dat sowieso mijn nummer 1 keuze zijn ongeacht het andere land.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-06-2018 23:13
Als de ene keuze VS is, zou dat sowieso mijn nummer 1 keuze zijn ongeacht het andere land.
En als die keuze er niet was?
Vriendelijk.
patatjedubbelmayo schreef:
14-06-2018 23:15
En als die keuze er niet was?
Dan sowieso als eerste voorkeur een westers land en als tweede voorkeur een Zuid Amerikaans land vanwege de daar heersende voetbalcultuur.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-06-2018 23:17
Dan sowieso als eerste voorkeur een westers land en als tweede voorkeur een Zuid Amerikaans land vanwege de daar heersende voetbalcultuur.
Waarom een westers land?
Vriendelijk.
patatjedubbelmayo schreef:
14-06-2018 23:36
Waarom een westers land?
Omdat ik zelf westers ben en daar dus de meeste affiniteit mee heb.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-06-2018 23:01
Je hebt eindelijk het licht gezien: Hoera!

Nou ja, dit. Je sluit je ogen niet langer.

Ik was vroeger ook links. Tot ik via mijn werk in aanraking kwam met de zaken die jij in jouw post benoemd.
Alle reacties Link kopieren
Marokko zit wel in de gunstigste tijdzone voor Nederland, qua voetbal kijken.
patatjedubbelmayo schreef:
14-06-2018 23:04
Je zit mi gewoon excuses te zoeken omdat je zelf schrikt van je racistische vooroordelen.

Dit.
Wat een hoop bullshit bij elkaar.
Ik vind sowieso de naam links/rechts zo bizar. Je kunt heus wel en het milieu belangrijk vinden en een racist zijn.
Blijkt.
Oakes schreef:
14-06-2018 23:44
Nou ja, dit. Je sluit je ogen niet langer.

Ik was vroeger ook links. Tot ik via mijn werk in aanraking kwam met de zaken die jij in jouw post benoemd.
Heeft ook met persoon te maken. Ik wordt er alleen maar linkser van eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet links en niet rechts. Zowel linkse als rechtse partijen hebben ideeen waar ik het mee eens ben en ideeen waar ik van gruwel.

Waarom wil je perse een bepaald hokje in?
Er is toch hopelijk wel een verschil tussen rechts en racisme? Sinds wanneer worden rechtsstemmers geassocieerd met Wilders?
“Maar inmiddels ben ik ook in Rotterdam en Den Haag geweest, en ik schrik dan toch wat ik zie: soms volledig 'zwarte' wijken, waar geen enkele 'blanke kaaskop' (om het maar even bot te zeggen) woont. Dan vindt dus separatie plaats, en de noodzaak om in te burgeren verdwijnt volledig. Vaak zijn die wijken dan ook achterstandswijken. Waarom benoemen linkse partijen deze problemen niet?”

Ben je een beetje wereldvreemd of zo? Nooit in de krant gelezen dat in Den Haag en Rotterdam 1/3 van de bevolking allochtoon is en van de jeugd 50%? In Amsterdam ook, en in Utrecht is ook een aanzienlijk deel van de bevolking allochtoon. In welke “grote stad” heb je dan gestudeerd als je dit niet wist, vraag ik me af.

En waarom denk je dat linkse partijen de achterstandswijken niet benoemen? Hoe kom je daarbij?

En waarom denk je dat duurzaamheid een links thema is? In werkelijkheid is dit een universeel thema. Ook rechtse partijen in de politiek hebben allang door dat we een verduurzamingsslag moeten maken in dit land/deze wereld. Alleen extreem-rechts (PVV) vindt alles wat met duurzaamheid te maken heeft onzin.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft orthodoxe moslims en de sharia ben ik ook bezorgd hoor, en ik kan daar fel in zijn. Daar hoef je echt geen PVV'er of FvD'er voor te zijn.
Het woord 'fokken' zal ik nooit gebruiken, want je reduceert mensen daarmee tot dieren.
Ik vind het niet prettig dat er de laatste twintig jaar veel meer moskeeën zijn gekomen, en dat de zeer traditionele islam blijkbaar opgeld doet onder hier wonende moslims.
Twintig jaar geleden had ik het idee dat ons deel van de wereld meer seculier werd, en dat vond ik persoonlijk prettiger dan de vele vrouwen met hoofddoeken in grotere steden, oproepen tot gebed en alom aanwezigheid van de ramadan.
En ik beschouw mezelf toch echt wel als tamelijk links.
nounou
-jolijn- schreef:
15-06-2018 09:01
Er is toch hopelijk wel een verschil tussen rechts en racisme? Sinds wanneer worden rechtsstemmers geassocieerd met Wilders?
Precies dit. Waarom iemand die rechts denkt meteen weer racist noemen. Kortzichtig dit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven