Gedeeltelijk boerkaverbod

16-06-2018 14:22 2295 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat het allemaal al in kannen en kruiken zat. Gisteren las ik dat het verbod niet geld op straat, wel oa in het openbaar vervoer.

Wat vinden jullie?



2006:In een artikel uit de Volkskrant van 18 nov. 2006 stond: Islamitische vrouwen mogen zich binnenkort niet meer in boerka op straat vertonen.

2016:In een artikel van NRC van 29 nov. 2016 stond: Het verbod geldt niet op straat [/color]
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/29/tw ... d-a1534154

2017:VVD wil algeheel verbod voor boerka doorzetten Een verbod op het dragen van boerka’s moet volgens VVD overal gaan gelden. Dus niet alleen in overheidsgebouwen, in de zorg, op scholen en in het openbaar vervoer: nee, overal in het openbaar.
https://www.metronieuws.nl/nieuws/binne ... doorzetten


2018: Er wordt al lang over gepraat en gesteggeld, maar nu lijkt een gedeeltelijk verbod op gezichtsbedekkende kleding er toch te komen in Nederland. Dat betekent dat het dragen van een boerka in het openbaar vervoer, de zorg, op scholen en in overheidsgebouwen verboden is.
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... erkaverbod
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je zelf?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Vind dat winkels en andere openbare plaatsen mensen met gezichtsbedekking moeten kunnen weigeren. Op straat zou idd ook niet moeten mogen. Een bivakmuts mag tenslotte ook niet toch?
Bivakmutsen zijn niet aan religie onderhevig.

Van mij mag er een boerkaverbod komen. Een groot deel van de communicatie is non-verbaal en een boerka laat dus erg weinig non-verbale communicatie zien.

Daarnaast, maar dat is mijn geheel persoonlijke mening, vind ik een boerka denigrerend naar vrouwen toe. De intentie waarmee het gedragen wordt (blijkbaar dat mannen niet in de verleiding komen) vind ik discriminerend en kleinerend jegens vrouwen. Je geheel bedekken zodat niemand ook maar iets van je kan zien gaat buiten mijn brein om. Ik kan me dan ook niet indenken dat je uit eigen vrije wil een boerka aantrekt, maar ik ben dan ook geen moslima.
Alle reacties Link kopieren
Bizar dat zulke middeleeuwse uitingen van fundamentalisme en vrouwen onderdrukking anno 2018 in Nederland nog steeds zijn toegestaan!

Het zegt ook weer genoeg hoe de linkse partijen tegenover mensenrechten en vrijheden staan: het interesseert ze eigenlijk totaal niet

Debiliteit66 voorop
Kunstenkitsch schreef:
16-06-2018 14:40
Bivakmutsen zijn niet aan religie onderhevig.
Religie zou nooit een maatstaf mogen zijn in onze westerse maatschappij. Religie is iets wat verbannen zou moeten worden naar de eigen huiskamer en de geloofshuizen ipv dat men er op straat op een provocerende manier mee te koop mag lopen.
Ik heb overigens een keer op het vliegveld meegemaakt dat een boerka-dragende dame door de douane moest. De douanebeambte was een man, dus hij mocht haar niet controleren. Een hele toestand, maar uiteindelijk werd er een vrouwelijke beambte opgetrommeld die moest checken of de dame in kwestie overeen kwam met haar pasfoto. Afgeschermd van alles en iedereen heeft ze haar gezicht laten zien en mocht ze door.

Het had iets zieligs; niemand mocht haar gezicht zien.
Alle reacties Link kopieren
Wat vind jij? Moet iedereen op straat herkenbaar zijn?
Ik ben voor een gedeeltelijk verbod zoals nu wordt voorgesteld. Al begrijp ik niet waarom er niet gelijk een niqab verbod wordt ingesteld. Ik vind dat in de praktijk vrijwel hetzelfde. In het bericht lijkt er onderscheid te worden gemaakt?

Een algemeen verbod ben ik eigenlijk niet voor omdat ik niet vind dat de staat daar zeggenschap over zou mogen hebben. Al begrijp ik de bezwaren.

Overigens vind ik ook dat bedrijven zelf moeten kunnen bepalen of hun werknemers geloofsuitingen (of politieke uitingen) op het werk mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat er een verbod/sanctie moet zijn op alle religieus getinte kleding als die jou verhindert in het eigen onderhoud te voorzien en een baan te krijgen. Dus geen uitkering als je geen baan krijgt puur omdat je zo nodig vindt dat je bepaalde kleding moet dragen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
16-06-2018 14:40

Daarnaast, maar dat is mijn geheel persoonlijke mening, vind ik een boerka denigrerend naar vrouwen toe. De intentie waarmee het gedragen wordt (blijkbaar dat mannen niet in de verleiding komen) vind ik discriminerend en kleinerend jegens vrouwen. Je geheel bedekken zodat niemand ook maar iets van je kan zien gaat buiten mijn brein om.
....
En mannen dan? Alsof geen enkele man zich kan beheersen als ie een vrouw ziet die niet van top tot teen bedekt is...
En om hoeveel burka's gaat het in de praktijk?

Ik bedoel ... ik woon in één van de grotere steden van Vlaanderen. Nogal "gekleurd".
En ik ben hier toch écht nog nooit iemand met een burka op straat tegengekomen.
Als ik de afgelopen 10 jaar zowel in Antwerpen als in mijn eigen stad al 2 keer iemand met een niqab heb gezien zal 't veel zijn.

Met andere woorden:
Ik vind het een non-thema en er zijn belangrijkere zaken om wetten over te stemmen.


Met andere woorden: Hoe vaak ben jij op straat in Nederland al effectief iemand met een burka tegengekomen?
Als je het bericht had gelezen had je geweten dat het in NL gaat om ongeveer 130 burka's. Niqab's worden kennelijk niet geteld maar zijn bijna hetzelfde.

Overigens schijnt het aantal wel te stijgen.
Tornacense schreef:
16-06-2018 15:40
En om hoeveel burka's gaat het in de praktijk?

Ik bedoel ... ik woon in één van de grotere steden van Vlaanderen. Nogal "gekleurd".
En ik ben hier toch écht nog nooit iemand met een burka op straat tegengekomen.
Als ik de afgelopen 10 jaar zowel in Antwerpen als in mijn eigen stad al 2 keer iemand met een niqab heb gezien zal 't veel zijn.

Met andere woorden:
Ik vind het een non-thema en er zijn belangrijkere zaken om wetten over te stemmen.

Met andere woorden: Hoe vaak ben jij op straat in Nederland al effectief iemand met een burka tegengekomen?
Dan woon jij in een ander Brussel dan ik😑
Alle reacties Link kopieren
om ff te relativeren: op tv en op straat zie je meestal van die jonge meisjes (17-25) met zo'n tent lopen. Die dan ook nog eens net bekeerd zijn tot het geloof van de vrede. Anita uit Sufkutteveen die graag heel speciaal wil zijn.
Blijkbaar is dit momenteel de beste manier om je ouders/omgeving te choqueren.
Twintig jaar geleden hadden ze een hanenkam genomen.

Verder ontopic: natuurlijk moeten ze dit verbieden. Voor normaal sociaal en veilig verkeer moet je iemands gezicht kunnen zien.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
16-06-2018 15:40
En om hoeveel burka's gaat het in de praktijk?

Ik bedoel ... ik woon in één van de grotere steden van Vlaanderen. Nogal "gekleurd".
En ik ben hier toch écht nog nooit iemand met een burka op straat tegengekomen.
Als ik de afgelopen 10 jaar zowel in Antwerpen als in mijn eigen stad al 2 keer iemand met een niqab heb gezien zal 't veel zijn.

Met andere woorden:
Ik vind het een non-thema en er zijn belangrijkere zaken om wetten over te stemmen.


Met andere woorden: Hoe vaak ben jij op straat in Nederland al effectief iemand met een burka tegengekomen?
Logisch, in Belgie is dat bij wet verboden!
Ik neem toch aan dat het in de auto ook verboden is? Ik bedoel, het belemmert je zicht nogal, zeker met blinde hoeken en achterom kijken.

Verder vind ik dat wij "westerse mensen" best wat meer mogen opkomen voor onze gebruiken. Zij willen hier komen wonen, helemaal prima, maar dan ook een beetje aanpassen.
Tornacense schreef:
16-06-2018 15:40
En om hoeveel burka's gaat het in de praktijk?

Ik bedoel ... ik woon in één van de grotere steden van Vlaanderen. Nogal "gekleurd".
En ik ben hier toch écht nog nooit iemand met een burka op straat tegengekomen.
Als ik de afgelopen 10 jaar zowel in Antwerpen als in mijn eigen stad al 2 keer iemand met een niqab heb gezien zal 't veel zijn.

Met andere woorden:
Ik vind het een non-thema en er zijn belangrijkere zaken om wetten over te stemmen.


Met andere woorden: Hoe vaak ben jij op straat in Nederland al effectief iemand met een burka tegengekomen?

Met andere woorden:

België was na Frankrijk het tweede Europese land met een boerkaverbod. Vrouwen mogen sinds 2011 volgens de Belgische wet niet in het openbaar verschijnen met gezichtsbedekkende kledij, zoals de boerka of nikab. Bij overtreding is een straf mogelijk van zeven dagen cel en/of een geldboete. Frankrijk en België zijn de enige Europese landen waar het boerkaverbod op alle openbare plaatsen geldt (en dus niet in bijvoorbeeld alleen overheidsgebouwen).

:mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
16-06-2018 17:18
Ik neem toch aan dat het in de auto ook verboden is? Ik bedoel, het belemmert je zicht nogal, zeker met blinde hoeken en achterom kijken.

Verder vind ik dat wij "westerse mensen" best wat meer mogen opkomen voor onze gebruiken. Zij willen hier komen wonen, helemaal prima, maar dan ook een beetje aanpassen.
Inderdaad. Ben benieuwd hoe tolerant zij zouden zijn als in hun land opeens vrouwen zouden komen wonen die erop staan hun streekdracht van Nederland aan te willen houden...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik zag gisteren in mijn straat weer 2 van deze boerkaspoken rondlopen, en helaas zie ik ze steeds vaker. Hun jonge dochtertjes waren ook al van top tot teen bedekt, behalve hun gezicht (maar dat zal later ook wel moeten).
Waarom in godsnaam pakt Nederland niet eens een keer door?
Waarom niet een algeheel verbod op deze achterlijkheid?
Waarom moet het altijd zo halfslachtig in Nederland?
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
16-06-2018 14:40
Bivakmutsen zijn niet aan religie onderhevig.

Van mij mag er een boerkaverbod komen. Een groot deel van de communicatie is non-verbaal en een boerka laat dus erg weinig non-verbale communicatie zien.

Daarnaast, maar dat is mijn geheel persoonlijke mening, vind ik een boerka denigrerend naar vrouwen toe.
Het is denigrerend voor mannen, feitelijk.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
16-06-2018 14:41
Bizar dat zulke middeleeuwse uitingen van fundamentalisme en vrouwen onderdrukking anno 2018 in Nederland nog steeds zijn toegestaan!

Het zegt ook weer genoeg hoe de linkse partijen tegenover mensenrechten en vrijheden staan: het interesseert ze eigenlijk totaal niet

Debiliteit66 voorop
Het is nogal dubbel. Wel of niet verbod op bepaalde kleding (een boerka valt niet onder kleding vind ik). Dit zegt:

Marianne Vorthoven van SPIOR zegt:
Het is heel belangrijk dat vrouwen hun eigen keuzes kunnen maken over hoe ze zich kleden'',

En dat vind ik juist dubbel, Ik betwijfel het ten zeerste dat het altijd een eigen keuze is. De vrijheid word juist 'ingeperkt' met een boerka. Ik vind het vrouwonvriendelijk, denigrerend naar de vrouw en naar de westerse bevolking, en mensonwaardig als de vrouw in het zwart slaafs naast de man in fleurige bermuda en teenslippers.

Kleding verbieden is zo niet-Nederlands, maar een boerka is niet-Nederlands.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
16-06-2018 14:53
Wat vind jij? Moet iedereen op straat herkenbaar zijn?

Nee dat hoeft niet, zolang men maar niet gemaskerd over straat gaat. Een boerka is echt een soort masker.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
16-06-2018 14:42
Ik heb overigens een keer op het vliegveld meegemaakt dat een boerka-dragende dame door de douane moest. De douanebeambte was een man, dus hij mocht haar niet controleren. Een hele toestand, maar uiteindelijk werd er een vrouwelijke beambte opgetrommeld die moest checken of de dame in kwestie overeen kwam met haar pasfoto. Afgeschermd van alles en iedereen heeft ze haar gezicht laten zien en mocht ze door.

Het had iets zieligs; niemand mocht haar gezicht zien.
:facepalm: Zielig inderdaad.
LOEP ME MAAR aub.
Gewoon verbieden die onzin. Het is te belachelijk voor woorden dat er nog geen verbod op is. Maar ja dat is typisch Nederland. Lang leve de multiculturele samenleving!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven