Gemeenten misbruiken hun macht tegen bijstandsgerechtigden

16-06-2018 14:38 338 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2236775-achtervo ... raude.html

Vreemd dat ze meer bevoegdheden hebben dan de politie, en ze vrijwel alles mogen doen met een persoon, als ze een bijstandsuitkering hebben. Vind het persoonlijk nogal laag, om iemand die al kwetsbaar is de grond in de trappen.
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b78fc3f1/

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... be95e9d26/
voor het hele artikel
Alle reacties Link kopieren
In principe goed dat de overheid eindelijk eens wat meer controleert, maar wat heeft dat voor zin als diezelfde overheid ieder jaar honderduizend (of nog meer?) nieuwe uitkeringstrekkers uit afrika en het midden oosten naar ons land haalt?

Beetje dweilen met de kraan open lijkt mij
Alle reacties Link kopieren
"Bij een 49-jarige vrouw uit Druten had de sociale dienst een camera-auto in haar straat geparkeerd. De camera stond echter niet op haar woning gericht, maar op die van de buren."

Dat mag toch ook niet?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Wat is belangrijker? Het opsporen van eventuele uitkeringsfraude of ons recht op privacy en onze burgerrechten? Ik stem voor het laatste.
óu sont les neiges d'antan

quattro35 schreef:
16-06-2018 14:44
In principe goed dat de overheid eindelijk eens wat meer controleert, maar wat heeft dat voor zin als diezelfde overheid ieder jaar honderduizend (of nog meer?) nieuwe uitkeringstrekkers uit afrika en het midden oosten naar ons land haalt?

Beetje dweilen met de kraan open lijkt mij
Dit!

Vind het trouwens schokkend dat er blijkbaar zoveel privacy geschonden kan worden bij 'n uitkering terwijl die terroristen waarvan gezegd wordt dat ze bekend waren bij de politie, zo een aanslag kunnen plegen.
Ik weet niet wat ik hiervan vind.

Aan de ene kant vind ik dat bijstandfraudeurs moeten worden aangepakt. Aan de andere kant is er een grijs gebied met wat wel en niet mag, waardoor 'de goeien lijen onder de kwaaien'.

Het zal al winst zijn als het grijze gebied duidelijker wordt gemaakt en wat er wordt verstaan onder bijvoorbeeld samenwonen. Wanneer voer je een gemeenschappelijke huishouding? Bij vier nachten per week bij elkaar slapen? Of bij zes? Ik heb geen idee.
quattro35 schreef:
16-06-2018 14:44
In principe goed dat de overheid eindelijk eens wat meer controleert, maar wat heeft dat voor zin als diezelfde overheid ieder jaar honderduizend (of nog meer?) nieuwe uitkeringstrekkers uit afrika en het midden oosten naar ons land haalt?

Beetje dweilen met de kraan open lijkt mij
Dit, en ook is het beleid heel wisselend. Voor mensen die zich aan de regels houden houdt de gemeente zich ook aan de regels, en mensen die een aso grote bek op zetten worden niet gecontroleerd wegens onbemiddelbaar.

daar naast is selecteren aan de poort natuurlijk een stuk beter dan achter af controleren, en dan bedoel ik met name de regels strenger hanteren voor een bijstandsuitkering. Dit is namelijk totaal niet houdbaar.
Kunstenkitsch schreef:
16-06-2018 14:51
Ik weet niet wat ik hiervan vind.

Aan de ene kant vind ik dat bijstandfraudeurs moeten worden aangepakt. Aan de andere kant is er een grijs gebied met wat wel en niet mag, waardoor 'de goeien lijen onder de kwaaien'.

Het zal al winst zijn als het grijze gebied duidelijker wordt gemaakt en wat er wordt verstaan onder bijvoorbeeld samenwonen. Wanneer voer je een gemeenschappelijke huishouding? Bij vier nachten per week bij elkaar slapen? Of bij zes? Ik heb geen idee.
Zolang je beiden een eigen woning hebt heb je een lat-relatie en woon je dus niet samen.
Alle reacties Link kopieren
Grensoverschrijdend wat de sociale dienst allemaal doet om iemand die gewoon recht heeft op een uitkering zijn of haar uitkering proberen te ontnemen.

Laat ze het geld wat ze daarvoor gebruiken besteden aan (bij) scholing voor mensen in de bijstand. Zodat ze eruit kunnen komen.
strikjemetstippels schreef:
16-06-2018 14:53
Dit, en ook is het beleid heel wisselend. Voor mensen die zich aan de regels houden houdt de gemeente zich ook aan de regels, en mensen die een aso grote bek op zetten worden niet gecontroleerd wegens onbemiddelbaar.

daar naast is selecteren aan de poort natuurlijk een stuk beter dan achter af controleren, en dan bedoel ik met name de regels strenger hanteren voor een bijstandsuitkering. Dit is namelijk totaal niet houdbaar.
Dit is inderdaad niet houdbaar voor de mensen die het nodig hebben. Helaas.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
16-06-2018 14:58
Grensoverschrijdend wat de sociale dienst allemaal doet om iemand die gewoon recht heeft op een uitkering zijn of haar uitkering proberen te ontnemen.

Het punt is nou juist dat de degenen die ze in de gaten houden er hoogstwaarschijnlijk géén recht op hebben. Die verpesten het voor de goedwillenden.
Ik vind het een schokkend, maar ook eenzijdig artikel trouwens. De desbetreffende ambtenaren komen niet aan het woord en het zou kunnen dat de zaken toch anders liggen dan nu worden voorgesteld.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-06-2018 14:54
Zolang je beiden een eigen woning hebt heb je een lat-relatie en woon je dus niet samen.
Helaas ligt dat ietsje anders. Je mag maar een aantal nachten bij elkaar slapen. Het lullige is dat nergens is vastgelegd hoeveel nachten precies. Willekeur van de betreffende gemeente.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-06-2018 14:54
Zolang je beiden een eigen woning hebt heb je een lat-relatie en woon je dus niet samen.
Lijkt me niet zo simpel. Dan kan je dus continu met z’n tweeen in een van de woningen zitten maar wel lekker twee uitkeringen en alle toeslagen dubbel ontvangen. Die paar honderd euro huur voor een tweede huis kunnen er dan makkelijk vanaf.
Het is, zoals eerder gezegd, een grijs gebied.
Ze kunnen het frauderen in de bijstand ( ik neem aan dat het gaat om "samenwonen") toch al van buitenaf controleren d.m.v. de slimme meter en waterverbruik.
Wat ik ook al ver vind gaan, maar goed...
bethweeter schreef:
16-06-2018 15:04
Lijkt me niet zo simpel. Dan kan je dus continu met z’n tweeen in een van de woningen zitten maar wel lekker twee uitkeringen en alle toeslagen dubbel ontvangen. Die paar honderd euro huur voor een tweede huis kunnen er dan makkelijk vanaf.
Het is, zoals eerder gezegd, een grijs gebied.
Maar zonder die uitkering zouden ze waarschijnlijk ook niet samenwonen. Ze zouden dus bijstandstrekkers eigenlijk dwingen om te gaan hokken als ze 'ns verliefd zijn ipv dat ze gewoon op zichzelf mogen blijven tot de relatie wellicht op 'n punt komt dat ze vrijwillig bij elkaar in zouden trekken. En bijstandstrekkers zouden dus geen logees over de vloer mogen krijgen of zelf in den lande bij familie/vrienden gaan logeren?
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
16-06-2018 15:05
Ze kunnen het frauderen in de bijstand ( ik neem aan dat het gaat om "samenwonen") toch al van buitenaf controleren d.m.v. de slimme meter en waterverbruik.
Wat ik ook al ver vind gaan, maar goed...
Dat vind ik nou weer niet te ver gaan. Ze doen dat ook niet zomaar bij iedere bijstandsgerechtigde, er is natuurlijk al wel een verdenking van fraude.
Ik vind dat fraude zeker aangepakt moet worden. Anders is het uitkeringenstelsel niet vol te houden. Mensen die er recht op hebben en zich aan de regels houden, prima. Fraudeurs aanpakken en laten terugbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat de overheid niet hóeft te moeten controleren, omdat je zelf genoeg fatsoen in je donder hoort te hebben om te beseffen dat het geld dat je elke maand krijgt, niet uit de lucht gevallen komt en door iemand opgebracht moet worden en dus ga je daar integer mee om. En iedereen die dat niet doet, mag van mij een boete of welke andere sanctie dan ook krijgen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-06-2018 15:07
Maar zonder die uitkering zouden ze waarschijnlijk ook niet samenwonen. Ze zouden dus bijstandstrekkers eigenlijk dwingen om te gaan hokken als ze 'ns verliefd zijn ipv dat ze gewoon op zichzelf mogen blijven tot de relatie wellicht op 'n punt komt dat ze vrijwillig bij elkaar in zouden trekken. En bijstandstrekkers zouden dus geen logees over de vloer mogen krijgen of zelf in den lande bij familie/vrienden gaan logeren?
Je had het over een relatie. Vriendschap, verliefdheid en logees zijn natuurlijk heel iets anders
RB, tuurlijk mogen ze wel eens een loge hebben of zelf ergens gaan logeren! Dat is een heel ander verhaal dan wanneer je zeg vijf nachten per week bij elkaar slaapt en daar een dubbele uitkering voor ontvangt.

Bobby-Pin, ik weet niet of ik het controleren van waterverbruik en dergelijke te ver vind gaan. Je krijgt geld van de staat zonder dat daar veel tegenprestatie tegenover staat. Als je dan de boel gaat flessen vind ik dat best onbeschoft en enige controle daarop vind ik aan te raden.
Kunstenkitsch schreef:
16-06-2018 15:10
RB, tuurlijk mogen ze wel eens een loge hebben of zelf ergens gaan logeren! Dat is een heel ander verhaal dan wanneer je zeg vijf nachten per week bij elkaar slaapt en daar een dubbele uitkering voor ontvangt.
Waarom noem je het een dubbele uitkering? Je bent en blijft toch gewoon een individu? En als je niet bij elkaar intrekt heb je beiden je eigen vaste lasten zoals huur, gas, water, licht, internet etc. Met samenwonen zouden ze eerder goedkoper uit zijn uiteindelijk, maar juist dát doe je niet zomaar want relatie sneuvelen en dan zit je weer zonder woning.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
16-06-2018 15:00
Het punt is nou juist dat de degenen die ze in de gaten houden er hoogstwaarschijnlijk géén recht op hebben. Die verpesten het voor de goedwillenden.
Die mensen uit het artikel zijn anders allemaal vrijgesproken door de rechter. Maar ze zijn wel ernstig in hun privacy aangetast. En in dat geval van de mantelzorgster is de boodschap van de overheid dus duidelijk. Hulpbehoevende mensen moet je aan hun lot overlaten.
bethweeter schreef:
16-06-2018 15:10
Je had het over een relatie. Vriendschap, verliefdheid en logees zijn natuurlijk heel iets anders
Maar wie bepaalt wanneer iets een duurzame relatie is? Soms kun je hard van stapel lopen in 'n verliefdheid en dagenlang bij elkaar willen zitten, maar dat wil niet zeggen dat je er je woning voor op zou willen geven. Zoveel zekerheid bieden relaties tenslotte niet.
sugarmiss schreef:
16-06-2018 15:13
Die mensen uit het artikel zijn anders allemaal vrijgesproken door de rechter. Maar ze zijn wel ernstig in hun privacy aangetast. En in dat geval van de mantelzorgster is de boodschap van de overheid dus duidelijk. Hulpbehoevende mensen moet je aan hun lot overlaten.
Ja, dat voorbeeld was wel heel erg schokkend. Hoe kan dat in godsnaam dat wanneer je je buurman wat te eten brengt en boodschappen voor 'm doet, dat je daardoor beschuldigd kan worden van het hebben van 'n relatie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven