Stelling: te dik zijn is iemands eigen schuld

04-07-2018 09:04 4374 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend stond een artikel in de telegraaf dat Nederlanders steeds dikker worden.
Meer dan de helft van de 20 plussers kampt inmiddels met matige tot extreem overgewicht.

Daaronder stond de stelling zoals in de topic opener beschreven is.

Te dik zijn is iemands eigen schuld.

Hoe denken jullie daarover? Waar denken jullie waar het probleem ligt?

To trapt af: zelf ben ik zon 5 kilo te zwaar en vind het lastig om deze eraf te krijgen. Ik begin vaak heel enthousiast met minder snoepen en meer bewegen maar al snel laat ik de teugels weer vieren. Blijkbaar wil ik het toch niet graag genoeg.

Ik was van het weekend in een dierentuin en schrok wel van het aantal dikke mensen om mij heen.

Ik geloof zeker dat er een groep is waarbij het niet iemand zijn eigen schuld is dat er overgewicht is maar ik denk dat deze groep wel relatief klein is.

Daarnaast geloof ik wel dat ieder pondje door het mondje gaat. Het is geen hogere wiskunde dat als je meer energie inneemt dan verbruikt je aankomt. Is het dan mensen hun eigen schuld? Misschien in zekere zin wel maar je kiest natuurlijk niet voor het dik zijn. Je kunt moeilijk stoppen met eten enkel andere keuzes maken en dat maakt het allemaal zo moeilijk. We moeten continu weerstand bieden tegen verleidingen en overal is volop eten.

Ik heb altijd respect voor mensen die goed die balans kunnen vinden en de juiste keuzes maken in hun eetpatroon want je voelt je uiteindelijk wel beter en bent gezonder.
Nee.

Maar vaak wel.

Maar er is zeker een redelijke groep die door een slecht werkend lichaam of door medicatie of ziekte te dik zijn en die doen er meestal echt wel wat voor qua eten, sport en ect.

Ik zou dit nooit zeggen of denken, dat is gewoon heel kortzichtig.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 04-07-2018 09:07
1.88% gewijzigd
Met uitzondering van gezondheidsproblemen of medicatie is het idd iemands eigen schuld. Dan eet je gewoon teveel.
Alle reacties Link kopieren
Ik was te dik als kind. Dat was de schuld van mijn ouders. Veel en ongezond eten...

Niet altijd is het je eigen schuld, zoals je zelf ook zegt. Denk aan ziekten, medicijnen, niet weten wat goed eten is etc.

Maar ik denk zeker dat je zomaar kunt stoppen met van alles in je mond stoppen, als er maar een alternatief voor handen is.
Nee. Bedrijven zijn gewoon keigoed in marketing van ongezonde producten.
Alle reacties Link kopieren
Suikerwafel schreef:
04-07-2018 09:07
Ik was te dik als kind. Dat was de schuld van mijn ouders. Veel en ongezond eten...

Niet altijd is het je eigen schuld, zoals je zelf ook zegt. Denk aan ziekten, medicijnen, niet weten wat goed eten is etc.

Maar ik denk zeker dat je zomaar kunt stoppen met van alles in je mond stoppen, als er maar een alternatief voor handen is.
Maar als je gewend bent aan veel suikers of vet zijn de alternatieven niet heel verleidelijk.
Dik zijn door medicijngebruik kan ook je eigen schuld zijn.
Het is bekend dat je door Prednison aan kunt komen. Dat is ook vocht en het anders opslaan van vet, maar het grote probleem is dat veel mensen een enorm hongergevoel krijgen.
Je moet met Prednisongebruik je eetpatroon aanpassen en dus niet toegeven aan dat hongergevoel. Dus ja, zelfs met Prednison is dik worden je eigen schuld.
Het heeft ook te maken met hoe je lichaam is, je genen en je aanleg.
Bij de een vliegen de kilo's er al aan als ze alleen al kijken naar een stuk taart en de ander kan eten wat ze maar wil en komt niks bij of wil zelfs graag bijkomen.

Maar ik denk dat ook heel veel of alles wel begonnen is toen de supermarkten opkwamen en het eten uit de fabriek en alle suikers en kunstmatige toevoegingen ect. en de veranderingen in de maatschappij en eetpatroon wat dat heeft teweeg gebracht en al die hormoonverstoorders.

Dat het iemands eigen schuld is wil ik daarom niet zeggen, dat vind ik niet correct want niemand wil (lijkt me) te dik zijn of obesitas hebben.
En ik denk dat voor de fabrieken ook veel de verantwoording is van de overheid hierin.
Zelf ben ik niet te zwaar trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Eigen schuld vind ik heel zwaar klinken... wel vind ik dat dikke mensen constant verkeerde keuzes maken.
Het is dan niet eens het eten waar iedereen bij is, maar het eten waar iedereen niet bij is.

Verder zie ik om me heen dat dikkere mensen eerder een slechte keuze maken dan een gezonde keuze.
En dan heb ik het niet over een snoepje, maar waarom moet je patat en 3 snacks eten? en dan nog een milkshake toe? Waarom neem je niet gewoon 1 patat en 1 snack?

Ik heb meerdere vriendinnen die te dik zijn, ik ben geen politie-agent.
Ik denk dat er een relatief grote groep is die teveel eet en te weinig beweegt. Maar om te zeggen eigen schuld? Nee dat vind ik te kort door de bocht. Weet jij veel wat er gaande is het leven van die mensen.

Klein gedeelte van de te dikke mensen komt denk ik door onvoldoende kennis, geen geld, medicatie of ziekte.

Het helpt natuurlijk ook niet mee dat ongezond eten vaak goedkoper is dan gezond eten.
anoniem_248825 wijzigde dit bericht op 04-07-2018 09:15
Reden: Aanvulling
19.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
:popcorn:

Kies jij voor zout of zoet?
.
Ik denk dat het meestal je eigen schuld is totdat je de grens bereikt dat het een eetverslaving wordt. Dan is het net als iedere andere verslaving heel lastig om daar weer vanaf te komen.

Het schijnt verder zelfs dat je vetcellen muteren en je hersenpatronen zich aanpassen bij langdurig veel te dik zijn, dus er zit dan ook nog een lichamelijke kant aan.
Cafetière schreef:
04-07-2018 09:07
Met uitzondering van gezondheidsproblemen of medicatie is het idd iemands eigen schuld. Dan eet je gewoon teveel.

Dat vind ik wel heel erg hard en kortzichtig. De maatschappij (fabrieken/supermarkten) heeft hier ook zeker invloed op.
Al die suiker en troep in de voeding, en daarbij is gezonde voeding veel duurder dan ongezonde voeding en mensen die niet veel kunnen besteden aan eten hebben vaak weinig keuze.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk niet altijd. Er zijn mensen die inderdaad door ziekte of medicatie te dik is. Ik denk wel dat dit een relatief kleine groep is.

Er zijn ook kinderen die echt te zwaar zijn. Daarbij is het niet hun eigen schuld maar vaak de 'schuld' van de ouders (kinderen die door medicatie of ziekte te dik zijn uitgezonderd). Deze kinderen worden met een verkeerd idee van voeding opgevoed. Erg lastig om dat op latere leeftijd om te draaien.

Ik denk dat de meeste mensen wel door hun eigen schuld te dik zijn. Ikzelf ben ook te dik door eigen schuld. Ga nu ook mijn best doen om er 15 kilo blijvend af te krijgen.
Het westerse schoonheidsideaal is mager, een BMI van rond de 18, terwijl tot 25 gezond is. Veel vrouwen vinden zichzelf hierdoor dik en doen hun eerste lijnpoging op een moment dat ze eigenlijk nog een gezond BMI hebben. Door te lijnen gaat je lichaam in spaarstand. Gevolg als je weer gewoon gaat eten is dat je sneller aankomt. Wat leidt tot een jojo-effect dat jarenlang aan kan houden en waarbij steeds meer kilo's blijven hangen.

Ik denk dus dat het niet persé altijd eigen schuld is, maar ook vaak de schuld van het schoonheidsideaal dat hier gewenst is.
Op uitzonderingen na, ja... je hebt het zelf gedaan (en ik mag dat zeggen want ik moet zelf zo'n 30 kilo kwijt voor ik weer een gezond gewicht heb).
Het zelf doen en er weer mee kappen, daar zit dan wel het probleem. Suiker is ramverslavend, suiker icm vet al helemaal. Plus dat je met zo'n crashdieet je hele metabolisme naar de knoppen helpt, waardoor je dat jojo effect krijgt.
Daar waar een roker steeds terugvalt, doet menig te zwaar mens dat ook. Helaas is het dan weer zo, als je een dag niet rookt ben je die dag gelijk een niet rokers. Iedere dag dat je dat vol houdt ben je een niet roker. Maar als ik een dag geen suikers nuttig ben ik nog steeds veel te zwaar. Ik denk dat het zo'n 2 jaar zou kosten om een gezond gewicht te krijgen. En helaas, dan wint het korte termijn verlangen het van het lange termijn verstand.

Dus ja, zelf gedaan, maar net zo veel eigen schuld als dat het een roker niet lukt te stoppen, of een alcoholist niet lukt te stoppen. Het is alleen bij te zware mensen elk moment van de dag te zien wat hun verslaving is.
Ja, te dik zijn is je eigen schuld.

Maar ... Neemt niet weg dat ik denk dat er wel factoren zijn die zo’n levensstijl bevorderen. Vooral psychische factoren ( psychische problemen, te weinig discipline, karakterzwakte, maar ook de hoogte van het IQ) en financiële factoren. Kijk wat betreft dat laatste maar eens rond in de supermarkt. Fabrieksmatig bewerkte, zoete, zoute en vette troep is spotgoedkoop. Vers, puur en eerlijk voedsel is schandalig, ja zelfs crimineel duur.
In beide gevallen is het best een complex probleem.
anoniem_370937 wijzigde dit bericht op 04-07-2018 09:42
3.90% gewijzigd
Feit is ook dat gezonde voeding véél duurder is dan ongezonde voeding, en niet iedereen kan gezonde voeding en voldoende groente en fruit en vers betalen helaas.

Oordelen is zo makkelijk he, ik vind het triest.
Alle reacties Link kopieren
Ouwedibbes schreef:
04-07-2018 09:15
Ja, te dik zijn is je eigen schuld.

Maar ... Neemt niet weg dat ik denk dat er wel factoren zijn die zo’n levensstijl bevorderen. Vooral psychische factoren ( psychische problemen maar ook de hoogte van het IQ) en financiële factoren. Kijk wat betreft dat laatste maar eens rond in de supermarkt. Fabrieksmatig bewerkte, zoete, zoute en vette troep is spotgoedkoop. Vers, puur en eerlijk voedsel is schandalig, ja zelfs crimineel duur.
In beide gevallen is het best een complex probleem.
Ga toch weg. Gek genoeg hoor je dit alleen van mensen die veel ongezonde troep kopen.
.
Alle reacties Link kopieren
Nou, in mijn geval wel hoor. Ik ben te dik en ik heb het er toch echt zelf allemaal aan gevreten/gedronken. Het enige halfbakken excuus dat ik heb is dat ik door een lichamelijke handicap moeilijk loop, maar dan had ik nog steeds andere soorten oefeningen kunnen doen.
(Ik ben inmiddels hard op weg om het er weer af te krijgen en daardoor gaan lopen en bewegen toch ook weer een klein stukje makkelijker. :yes: )
Ik denk zeker niet dat het bij iedereen zijn eigen schuld is, maar bij mij in ieder geval wel.
Alle reacties Link kopieren
Schuld klinkt lekker simpel: jij hebt iets fout gedaan, nu moet je boeten.

Ik denk wel dat het iemands eigen verantwoordelijkheid is (als ze volwassen zijn - kinderen zijn een ander verhaal). Het is in onze samenleving van overvloed, gemak, en calorie-dicht voedsel heel makkelijk om te dik te worden.
Uiteindelijk gaat het bij de meeste mensen om de keuzes die ze maken, maar ik vind het te simpel om te denken dat iedereen het even makkelijk heeft bij het maken van de juiste keuzes.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:16
Feit is ook dat gezonde voeding véél duurder is dan ongezonde voeding, en niet iedereen kan gezonde voeding en voldoende groente en fruit en vers betalen helaas.

Oordelen is zo makkelijk he, ik vind het triest.
Op het platteland van de VS ja, in de fooddesert. Niet in Nederland. En ook niet in LA.
impala wijzigde dit bericht op 04-07-2018 09:18
2.59% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Meestal wel, niet altijd. Het is ook lastig als je de hele tijd in de verleiding wordt gebracht.

Maar het valt me wel op hoeveel dikke mensen er in Nederland rondlopen. Ik was vorige week in Zweden en daar vond ik de mensen i.h.a. een stuk fitter. Ik zag tijdens de lunch ook heel veel gezonde maaltijden (salades etc.) terwijl bij ons in de kantine echt veel junk weggeschoven wordt.
Ouwedibbes schreef:
04-07-2018 09:15
Ja, te dik zijn is je eigen schuld.

Maar ... Neemt niet weg dat ik denk dat er wel factoren zijn die zo’n levensstijl bevorderen. Vooral psychische factoren ( psychische problemen maar ook de hoogte van het IQ) en financiële factoren. Kijk wat betreft dat laatste maar eens rond in de supermarkt. Fabrieksmatig bewerkte, zoete, zoute en vette troep is spotgoedkoop. Vers, puur en eerlijk voedsel is schandalig, ja zelfs crimineel duur.
In beide gevallen is het best een complex probleem.

Dus hoe dommer hoe dikker en hoe dikker hoe dommer volgens jou? Denk niet dat IQ hier iets mee te maken heeft, dat vind ik best beledigend! :-o
Eigen schuld vind ik zo'n onnodige term in dit geval.

Niemand is voor de lol te dik en de meeste mensen zouden er een hoop voor over hebben om slank te worden en te blijven (veel geld, inruilen tegen nooit meer sex etc, mensen in onderzoeken ruilen dat er allemaal voor in). Ook gaan steeds meer mensen een zware operatie (GBP) met levenslang natraject aan.

Minder of anders eten klinkt makkelijk, zeker voor mensen die zelf slank zijn, maar feit is dat als het aanbod van veel en ongezond eten maar groot genoeg is, een steeds grotere groep voor de bijl gaat en te dik wordt.

Dat zit grotendeels in de natuur en biologie van de mens. Dat er ook een deel van de mensen in die omstandigheden wel slank blijft betekent niet zomaar dat zij meer wilskracht, discipline of anderszins goede eigenschappen zouden hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven