Wat verwacht jullie werkgever?

07-07-2018 08:03 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onderzoek:

Bijna de helft van de werkgevers verwacht namelijk dat werknemers e-mail blijven checken op vrije dagen en óók collega’s vertrouwen hierop (24%).

Afbeelding

Daarbij komt dat in heel veel bedrijven collega's een groepsapp hebben, makkelijk ivm ziektes maar ook gezellig.

Nu de vakanties in begonnen zijn of gaan beginnen een leuk onderwerp om eens te kijken hoe jullie werkgever hier mee omgaat en vooral wat je er zelf van vind.

Ik trap af:

Verplicht bereikbaar : NEE
Verwacht dat je je mail leest : NEE
Groepsapp voor collega's: JA

Opmerkingen: In een zeldzaam geval als er een dringende vraag is sturen ze een app / sms maar als dat 2 keer per jaar voorkomt in weekenden / vakanties is het veel.

In de groepsapp voor collega's gaat het over van alles BEHALVE over het werk dus echt storend is het niet.
Wel is er een collega recent uitgestapt omdat zij werk en privé wat meer gescheiden wil houden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn vrije dagen check ik wel mijn mail. Maar een groepsapp met collega’s heb ik afgewezen. In die groepsapp werden wel werkgerelateerde zaken besproken. En daar had ik dus echt geen zin in.

Op vakantie gaat mijn mail uit.

Maar eigenlijk vind ik het belachelijk dat ik zelf mijn mail check als ik vrij ben. En vooral dat ik er dan ook nog wat mee doe.

In principe zou vrij, vrij moeten zijn.
Verplicht bereikbaar op werkdagen/ tijdens werktijden ja.
Verwacht email lezen op werkdagen/ tijdens werktijden ja, niet elke seconde.
Groepsapp collega’s is aanwezig, niet verplicht.
Eerste twee vragen een nee. Mijn werk wordt overgenomen als ik op vakantie ben. We hebben wel een groepsapp maar daar wordt nooit een bericht geplaatst in het weekend. Met uitzondering van de zondagavond.
In mijn vakantie komen daar wel appjes binnen maar ik kan het goed laten rusten.
Mijn man wordt wel is gebeld in de weekenden. En we werken beide wel is in de avonden. Vinden we prima want daardoor zijn we overdag ook flexibeler.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons wordt dat niet verwacht, ook niet door collegas. Ik deed dat altijd wel en ben erop aangesproken door leidinggevende en collegas dat beter niet te doen. Vrij is vrij.
We hebben ook een app en daar gaat het over gezellige dingen en nuttige dingen zoals doorgeven dat je onverhoopt later bent of zoiets. Inhoudelijk niet want dat mag niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen back up dus ja, als ik op vakantie ben moeten bepaalde dingen wel doorgaan. Het is geen harde verplichting maar als het niet gebeurt weet ik zeker dat er wel commentaar komt.

Ik lees mijn mail ook als ik niet werk en als ik meteen een antwoord heb reageer ik meteen. Dat scheelt mij dan weer tijd als ik terug kom.

Groepsapp, nee doe ik echt niet aan. Ik vind dat enorm storend, al die berichten die in 1x binnen komen. Nu heb ik ook geen directe collega's dus dat scheelt.

Soms staat het me tegen en soms niet. Ik vind het wel enorm onrustig want ik ben nooit helemaal 'vrij', maar tegelijkertijd heb ik zoveel vrijheid om mijn dag en mijn functie in te vullen dat ik deze keerzijde maar voor lief neem.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
07-07-2018 08:11
Maar een groepsapp met collega’s heb ik afgewezen. In die groepsapp werden wel werkgerelateerde zaken besproken. En daar had ik dus echt geen zin in.

officieel was de collega-groeps app om korte mededelingen te doen.
Bijvoorbeeld : Sta in de file of ben wat later moet naar de arts

Maar het is verworden tot een soort babbelbox, wel gezellig, ben je met vakantie dan zet je er een leuke foto in etc.
Zit er nu 8 mnd in (was wat voorzichtig) maar valt niet tegen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
07-07-2018 08:14
Bij ons wordt dat niet verwacht, ook niet door collegas. Ik deed dat altijd wel en ben erop aangesproken door leidinggevende en collegas dat beter niet te doen. Vrij is vrij.
Wat een top werkgever :heart:
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de zorg dus er is bij ons altijd iemand die dienst heeft. Ook niet nodig dus om bereikbaar te zijn in de vakantie want werk wordt gewoon overgenomen. We hebben wel een soort van telofooncirkel voor 'rampen' waarbij een grote medische inzet nodig is, maar in de praktijk heb ik dat 2x meegemaakt en bel je gewoon die collega's die t dichste bij wonen.

Appgroep hebben we wel, en is ook handig om vervangende diensten enzo bij bijvoorbeeld ziekte te regelen. Daarnaast sociale dingen als vakantiefoto's ook wel soms. Patientgerelateerde zaken worden ivm privacy nooit per app besproken. Zelden per mail, maar liever ook niet en dan altijd zonder personalia.
Ik ben teamleider en bij ons in het team is vrij ook echt vrij. Hooguit een appje (op privé-telefoon) met een dringende vraag die niet kan wachten tot betreffende collega er weer is. Wij nemen geen van allen werktelefoon en/of laptop mee naar huis (ook ik als leidinggevende niet). Op vrije dagen en in de weekenden en vakanties wordt er dus geen werkmail gelezen.
Ik vind het helemaal prima zo. Klein team (5 in totaal) dus ook goed te overzien allemaal.

Mijn leidinggevende verwacht ook geen bereikbaarheid/mails lezen van mij buiten werktijd om.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
07-07-2018 08:20
Wat een top werkgever :heart:
Ja wat dit betreft wordt goed voor elkaar gezorgd
Alle reacties Link kopieren
Verplicht bereikbaar : Alleen op je eigen werkdagen, tussen 8 en 17.

Verwacht dat je je mail leest : Ja, ook tijdens vakantie. Niet iedere dag, maar om de zoveel dagen even kijken of er iets belangrijks is waarmee je kunt helpen (we gebruiken elkaars werk en als daar een fout in zit kan het hele team niet verder). Zelf vind ik het niet zo prettig om steeds tijdens mijn vakantie allerlei mails langs te zien komen, dus ik vraag collega's om een app naar mijn werk telefoon te sturen als er iets is. Die doe ik dan om de dag even aan en dan hoef ik mijn mail niet te openen als ik geen appjes heb.

Groepsapp voor collega's: Nee
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Verplicht bereikbaar : NEE (wel tijdens werkuren natuurlijk)
Verwacht dat je je mail leest : NEE
Groepsapp voor collega's: NEE

In noodgevallen wordt er weleens een app gestuurd op een vrije dag maar dat is zelden.
Ik ben niet verplicht bereikbaar en hoef mail ook niet te lezen. Ik doe het soms wel. Ik werk parttime en soms moeten er bepaalde dingen doorgaan. Dat is niet erg en geeft ook wel rust omdat je iets af kan ronden.

Groepsapp is voor de gezelligheid en soms zakelijk maar dat is onder kantoortijden.
Niet verplicht bereikbaar.
Mail lezen is niet verplicht.
Er is een groepsapp een Ik zit erin.

In de praktijk lees ik mijn mail vaak wel thuis, dan weet ik wat er de volgende dag van belang is. Groepsapp wordt niet veel gebruikt maar daar worden wel vaak dingen even ad hoc besloten. Dus zo wist ik dat we van de week met water gingen spelen in de middag en kon ik me er op kleden.

De directie heeft ook dingen door in de groep die die dag spelen. Zoals dat het brandalarm getest en onderhouden zal worden. Dat er een CV monteur komt, dus wie er ook open doet, je staat nooit voor een verrassing.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een ondersteunende functie waarbij ik niet bereikbaar hoef te zijn en mijn werkmail staat alleen op mijn werklaptop die ik dus alleen lees als de laptop aan staat. Ik heb flexibele werktijden en kan bijvoorbeeld heel vroeg beginnen, of ‘s ochtends en ‘s avonds werken.

Bij dringende zaken of vragen mogen de mensen waar ik voor werk altijd een appje sturen, en slinger ik de laptop weer aan Of ik bel ze even.

We hebben een groepsapp maar die is weer strikt zakelijk. ‘Heeft iemand die-of-die gegevens al ontvangen’ of ‘systeem X is down op het moment’. De laatste keer dat ik in die groep een appje zag is 2,5 week geleden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Op vrije dagen ben ik ook echt vrij, ik lees geen mail. Ook afgeleerd want ik deed het eerst wel. Ik mail ook met patiënten en heb wel eens in het weekend een hele vervelende mail gehad waar ik niks mee kon maar wat m'n weekend wel erg beïnvloedde. Op maandag zat ik zwaar in de stress maar was het met de desbetreffende persoon weer prima. Voor mij is het nu, als ik er niks mee kan wil ik het ook niet weten. M'n werk verwacht ook niet dat ik m'n mail lees. We hebben wel een groepsapp maar die is vrijwillig en hoofdzakelijk voor de leuk.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet echt verplicht, maar de cultuur is wel dat we onze telefoon opnemen als je gebeld wordt op je vrije dag. Om de situatie dan eventueel te escaleren naar kantoor.
Mail hetzelfde. Groepsapp hebben we ook, maar wordt alleen gebruikt voor niet-werkgerelateerde zaken en om door te geven dat je in de file staat oid.
Verplicht bereikbaar : nee
Verwacht dat je je mail leest : nee
Groepsapp voor collega's: nee

Gelukkig allemaal nee. Mijn werkgever verwacht dat van niemand, uitgezonderd de leidinggevenden en dan ook alleen bij een urgente situatie oid. Het lijkt mij ook niet gezond om 24/7 bereikbaar te moeten zijn voor je werk.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 07-07-2018 09:58
5.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij ons wordt alleen bereikbaarheid tijdens je werktijd verwacht. Verder niet. Wordt ook niet gewaardeerd als je je buiten werktijd met werk bezig houdt.
Dus vrij is vrij.
In principe hoef ik niet mijn mail te lezen op mijn vrije dagen, maar er wordt wel verwacht dat ik bij dringende zaken flexibel ben. Op mijn werk zijn ze dat richting de werknemers toe namelijk ook. Als ik maandag besluit dat ik om 13 uur naar huis wil en dan woensdagochtend kom werken, geen probleem, maar ze verwachten wel wat terug zeg maar. Mijn werktelefoon staat uit tijdens vrije dagen, maar mijn privenummer is bij iedereen ook bekend, dus ze kunnen contact met me opnemen als dat nodig is.

Tijdens vakanties ben ik niet bereikbaar en doe ik ook helemaal niks. Wel is er dan iemand die de basics van me overneemt.
Alle reacties Link kopieren
Verplicht bereikbaar: ja.
Mail lezen op vrije dagen: ja
Groepsapp: ja

Bereikbaarheid kan niet anders. Ik val onder het management en er zijn 60 man op de weg voor ons. Als er met 1 van hun wat gebeurd dan moeten ze iemand kunnen bereiken .

Maar daar staat tegenover dat ik standaard 4 uur uitbetaald krijg om dat te compenseren. In de praktijk is het misschien 2 uur max dat ik ook echt iets doe.

Nu ga ik met vakantie. Er is geen back-up maar dan ben ik dus alleen via 3 mensen bereikbaar (op mijn privé nummer) en die bepalen dan dus of het belangrijk genoeg is om mij te berichten op vakantie.

Goeie regeling vind ik zelf.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er denk ik ook deels aan welke functie je hebt, en bijvoorbeeld een werktelefoon waar je ook je mail op ontvangt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wij hebben geen groepswhatsapp. Gelukkig. We hebben een vrij groot team, dus ik zou gek worden van dat gekakel.

Ik lees heel soms mijn mail in de avond of het weekend. Vooral als ik weet dat een student op mijn antwoord zit te wachten. Maar ik zet altijd mijn out of office reply aan, zodat ze weten wanneer ik er weer ben.

Er wordt bij ons ook niet verwacht dat je bereikbaar bent. Als er echt iets is bellen ze wel.
Alle reacties Link kopieren
Als je vakantie hebt, heb je vakantie dus dan zou er niet verwacht mogen worden dat je je mail checkt.

Dan hangt het er ook nog van af wat voor werk je doet, en in hoeverre je het zelf prettig of nodig vindt om in je vrije tijd je mail na te kijken (los van vakantie).

Ik heb in m'n vakantie wel een paar keer gekeken, maar meer voor mezelf om even op de hoogte te zijn wat er zoal speelt.

Soms wordt er wel eens kort van tevoren iets gemaild voor de volgende dag, wat iemand dan niet gezien heeft want tjah, niet iedereen kijkt meerdere keren per dag z'n mail na (geen kantoorbaan).

En dan wordt er ook gezegd dat ze dat ook niet kunnen verwachten van ons, en dan proberen ze het eerder te communiceren, of eens niet per mail.

Prima dat het ook zo kan:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven