Te hoge werkdruk in veel sectoren

09-07-2018 11:12 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met enige regelmaat komt het in het nieuws: stakingen vanwege te hoge werkdruk. Zo heeft het openbaar vervoer een tijd lang plat gelegen en nu dreigt de politie geen boetes maar waarschuwingen uit te delen voor kleine overtredingen. Daarnaast stijgt het aantal mensen met een burn-out, er moet ongelofelijk veel in deze maatschappij en er is weinig invulling voor dingen die nog mogen. Veel taken die worden getimed onder perfecte omstandigheden waar vervolgens de norm aan vast wordt gemaakt, waardoor iedere werknemer aan deze norm moet voldoen.

Hoe ervaren jullie dat op je werk? Stijgt de werkdruk? Minder personeel maar meer werk? Meer last van burn-outs?
A smooth sea never made a skilled sailor.
Alle reacties Link kopieren
heb niet het idee dat de werkdruk stijgt, die was altijd al wel pittig. Maar daar houd ik ook van.
Een op de 5 had een burn-out bij mijn vorige baan. Hier is het ongeveer 10% denk ik.

Ik werk in het onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
TO trapt af:

Ikzelf ben werkzaam in een bekende supermarkt. Hier begint het personeel steeds meer de dupe te worden van de werkdruk. Er moet zowel meer gedaan worden en ook nog eens met minder mensen. Voor velen is dit baantje hun bijbaan (zo ook voor mij ondanks dat ik er nu vrijwel fulltime aan het werk ben) waardoor zij opstappen omdat dit geen doen meer is. Daarnaast heeft het vaste personeel vaak te maken met burn-outs of lichamelijke klachten.

Mochten we eens met genoeg mensen staan om het even wat rustiger aan te doen, dan worden er mensen weggestuurd onder het mom van 'we kunnen het ook wel met minder'. Eens een tandje erbij draaien, is geen enkel probleem, maar constant 130% geven is op lange termijn geen doen.

Maar zoals ik steeds meer in het nieuws lees, speelt dit bij heel veel bedrijven. De medewerkers moeten zoveel mogelijk doen in zo weinig mogelijk tijd, en ze moeten ook zo goedkoop mogelijk zijn.
A smooth sea never made a skilled sailor.
Alle reacties Link kopieren
Pier95 schreef:
09-07-2018 11:17
De medewerkers moeten zoveel mogelijk doen in zo weinig mogelijk tijd, en ze moeten ook zo goedkoop mogelijk zijn.
Zou jij je boodschappen doen in een voor jou dure supermarkt, als je weet dat de medewerkers daar meer voor betaald zouden krijgen? Niemand heeft zin om de hoofdprijs voor zijn boodschappen te betalen. Men gaat liever naar een concurrent waar het prijspeil lager ligt voor dezelfde producten.

Meer verdienen in de zorg klinkt ook leuk, maar waar moet het geld vandaan komen? Wie wil meer geld uitgeven aan zijn zorgverzekering?
Alle reacties Link kopieren
Daar zijn CAO's dan weer goed voor. En ik ga wel naar een supermarkt die tijdig op maandag zijn winkel vers bevoorraad heeft. Maar eerlijk gezegd weet ik niet wie dat doet. Er schijnen in bepaalde branches speciale nachtvakkenvullers te zijn (hoorde ik zeggen) die verder niet in het bedrijf werken.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
>> Men gaat liever naar een concurrent waar het prijspeil lager ligt voor dezelfde producten.

Als dat zo was dan was Allebert Heyn allang failliet. :proud:
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
09-07-2018 11:23
Zou jij je boodschappen doen in een voor jou dure supermarkt, als je weet dat de medewerkers daar meer voor betaald zouden krijgen? Niemand heeft zin om de hoofdprijs voor zijn boodschappen te betalen. Men gaat liever naar een concurrent waar het prijspeil lager ligt voor dezelfde producten.

Meer verdienen in de zorg klinkt ook leuk, maar waar moet het geld vandaan komen? Wie wil meer geld uitgeven aan zijn zorgverzekering?

Waarom zou meer loon voor de werknemers doorgerekend moeten worden naar de klant?
Minder loon voor al die 'topmannetjes' zou een betere optie zijn, want diegene die rijk worden van hun supermarkt staan niet met dozen te sjouwen.
Ik hoor het van mijn oudere collega's wel ja. In de jaren '70- '90 was de werkdruk laag. Er was ruim genoeg tijd voor een praatje, het werk was minder veelomvattend en je mocht er langer over doen. Alles ging een tandje langzamer in die tijd.

Nu is er veel werk bijgekomen dat eerder door laagopgeleide medewerkers werd gedaan, maar die zijn allang wegbezuinigd. Meer werk moet gedaan worden in minder tijd en als je dat niet red, dan is het je eigen schuld en moet je maar onbetaald doorwerken, want het werk moet wel af.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
09-07-2018 11:23

Meer verdienen in de zorg klinkt ook leuk, maar waar moet het geld vandaan komen? Wie wil meer geld uitgeven aan zijn zorgverzekering?
En verlaag je dan de werkdruk als het salaris hoger wordt? Je haalt er hoogstens een paar extra mensen mee binnen die toch al in de zorg hadden willen werken maar vanwege het geld iets anders hebben gekozen. Ik geloof niet dat dat veel mensen zijn, want werk waar je substantieel meer betaald krijgt is totaal anders van aard. Er zullen niet veel mensen zijn die hebben getwijfeld tussen verpleegkundige of ingenieur.

En inderdaad, niet veel mensen zullen meer verzekeringspremie (of belasting, want daar worden de meeste zorgkosten uit betaald) willen betalen zodat de salarissen in de zorg omhoog kunnen.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
09-07-2018 11:23
Zou jij je boodschappen doen in een voor jou dure supermarkt, als je weet dat de medewerkers daar meer voor betaald zouden krijgen?
Het ironische bij ons is, wij verdienen relatief gezien (voor ongeschoold werk) erg goed... De enige reden waarom ik er zelf nog blijf is vanwege het feit dat het goed verdient in combinatie met dat de werktijden/dagen erg flexibel zijn (7 dagen per week, 16 uur per dag aan uren beschikbaar, dus vroege/late dienst).
A smooth sea never made a skilled sailor.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb IT/marketing functies gehad in diverse sectoren, nu in de scheikundige sector, en alleen sporadisch moeten werken buiten kantooruren en dat vind ik niet erg. Dat hoort erbij, zolang het niet structureel wordt. Mijn werk geeft me energie, ik heb de vrijheid om zelf mijn planning op te stellen, fijne werkgever, en het verdient lekker.

Ongeveer 6 jaar geleden op de grens overspannen/burn-out gebalanceerd, welke geen werkgerelateerde oorzaak had. Op de werkvloer kon ik die oorzaak (toenmalige vriend) juist ff uit de weg.
Ik denk dat het een combinatie is van werkdruk en, onder andere, de flexibilisering van de arbeidsmarkt, het stijgende eigen risico etc. Als je een vast contract hebt, en je werkt keihard, dan kan je thuis écht uitrusten. Je hoeft je geen zorgen te maken over je pensioen, eventuele arbeidsongeschiktheid etc., maar je hebt een bepaalde basiszekerheid. Bovendien weet je dat de volgende maand de rekeningen ook gewoon betaald kunnen worden.

Werk je met een 'flexibel' contract, dan ontbreekt die basiszekerheid en kan je nooit écht uitrusten. Ziek worden is ineens een onoverkomelijk probleem, en in sommige gevallen weten mensen niet hoe ze de volgende maand weer de rekeningen moeten betalen. Een eigen risico van 300-zoveel euro kan je ook nekken, waardoor je je nog meer zorgen maakt over je gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
Er is de laatste jaren wel degelijk een trend naar veel meer winst en veel minder kosten (o.a. arbeidskosten).
Dan moet het maar zoals het kan
Ik denk ook dat veel banen waarin de werkdruk laag was, nu gedaan worden door computers en machines.
Alle reacties Link kopieren
De laatste 20 jaar is de gehele maatschappij veranderd. Door de ontwikkeling van technologiën, de nadruk van aandeelhouders op winsten en beurswaarde, flexibilisering arbeidsmarkt, de sociale ontwikkelingen enz.enz..

Ik denk dat daardoor de belastbaarheid van de mens is gedaald. Men moet veel meer. Zowel werk, als privé. Er is minder tijd voor rust, er zijn meer afleidingen, prive en werk zijn meer elkaar verweven (dank aan gebruik internet, telefoon voor prive zaken tijdens werk en andersom buiten werktijd) enz. enz. De mens neem gemiddeld veel minder rust.
JackyBee schreef:
09-07-2018 11:47
Ik denk dat het een combinatie is van werkdruk en, onder andere, de flexibilisering van de arbeidsmarkt, het stijgende eigen risico etc. Als je een vast contract hebt, en je werkt keihard, dan kan je thuis écht uitrusten. Je hoeft je geen zorgen te maken over je pensioen, eventuele arbeidsongeschiktheid etc., maar je hebt een bepaalde basiszekerheid. Bovendien weet je dat de volgende maand de rekeningen ook gewoon betaald kunnen worden.

Werk je met een 'flexibel' contract, dan ontbreekt die basiszekerheid en kan je nooit écht uitrusten. Ziek worden is ineens een onoverkomelijk probleem, en in sommige gevallen weten mensen niet hoe ze de volgende maand weer de rekeningen moeten betalen. Een eigen risico van 300-zoveel euro kan je ook nekken, waardoor je je nog meer zorgen maakt over je gezondheid.
Dat is wel een beetje te zwart wit. Ook met vast contract heb je weinig zekerheid als ze gaan afschalen, of als je geen opleiding hebt maar wel weg wil, of niet mee kan veranderen in je functie etc.
Ik denk dat mensen vooral mondiger zijn geworden en dat burn-out een benoemde kwaal is. Ik denk dat mensen het vroeger veel zwaarder hadden in de mijnen, in fabrieken, in de haven, in de wasserij, maar ook op sterk hiërarchische kantoren waar je niets te zeggen had en waar je gewoon 30 jaar in dezelfde functie werkte.

Ja, we hebben meer druk op andere vlakken, maar die druk en frustratie had men vroeger ook, er werd gewoon geen aandacht aan geschonken en men accepteerde de positie in de maatschappij zoals die gegeven was.
strikjemetstippels schreef:
09-07-2018 12:50
Dat is wel een beetje te zwart wit. Ook met vast contract heb je weinig zekerheid als ze gaan afschalen, of als je geen opleiding hebt maar wel weg wil, of niet mee kan veranderen in je functie etc.
Toch denk ik dat de toenemende flexibilisering van de arbeidsmarkt over het algemeen, voor een grote groep mensen, een bepaalde onrust meebrengt. Het maakt arbeidskrachten toch kwetsbaarder denk ik. Tel daarbij op dat het steeds lastiger is om met één inkomen rond te komen. Voorzien in je eigen levensbehoeften en die van je gezin wordt zodoende voor sommigen steeds lastiger. En de zorg hoe je dat gaat doen als jij of je partner ziek wordt, geeft extra zorgen. En hoe moet dat als je geen pensioen hebt naast je a.o.w.? Kortom: zorgen.
Pier95 schreef:
09-07-2018 11:17
TO trapt af:

Ikzelf ben werkzaam in een bekende supermarkt. Hier begint het personeel steeds meer de dupe te worden van de werkdruk. Er moet zowel meer gedaan worden en ook nog eens met minder mensen. Voor velen is dit baantje hun bijbaan (zo ook voor mij ondanks dat ik er nu vrijwel fulltime aan het werk ben) waardoor zij opstappen omdat dit geen doen meer is. Daarnaast heeft het vaste personeel vaak te maken met burn-outs of lichamelijke klachten.

Mochten we eens met genoeg mensen staan om het even wat rustiger aan te doen, dan worden er mensen weggestuurd onder het mom van 'we kunnen het ook wel met minder'. Eens een tandje erbij draaien, is geen enkel probleem, maar constant 130% geven is op lange termijn geen doen.

Maar zoals ik steeds meer in het nieuws lees, speelt dit bij heel veel bedrijven. De medewerkers moeten zoveel mogelijk doen in zo weinig mogelijk tijd, en ze moeten ook zo goedkoop mogelijk zijn.
ik herken het. Werkte tot voor kort ook in een supermarkt. Moest het veld ruimen omdat ik naar mijn inziens te oud en te duur was. Dus mij eruit, jonger iemand erin. Ik merkte ook dat de werkdruk enorm toenam. Ik zag het aan de baas/bazin, erg gestresst. Je werkte je uit de naad en dan nog kreeg te een opmerking in de trand van, wat heb je nou vanochtend allemaal gedaan? Toch nog even een sneer na om te laten weten dat je in hun ogen nog niet genoeg had gedaan. Ben blij dat ik niet meer in deze branch werk. Heb in mijn huidige werk veel meer plezier, en wordt ook nog eens beter betaald😀
Cinderella76 schreef:
09-07-2018 13:01
ik herken het. Werkte tot voor kort ook in een supermarkt. Moest het veld ruimen omdat ik naar mijn inziens te oud en te duur was. Dus mij eruit, jonger iemand erin. Ik merkte ook dat de werkdruk enorm toenam. Ik zag het aan de baas/bazin, erg gestresst. Je werkte je uit de naad en dan nog kreeg te een opmerking in de trand van, wat heb je nou vanochtend allemaal gedaan? Toch nog even een sneer na om te laten weten dat je in hun ogen nog niet genoeg had gedaan. Ben blij dat ik niet meer in deze branch werk. Heb in mijn huidige werk veel meer plezier, en wordt ook nog eens beter betaald😀 Werk nu in een callcenter.
huisduif schreef:
09-07-2018 11:23
Zou jij je boodschappen doen in een voor jou dure supermarkt, als je weet dat de medewerkers daar meer voor betaald zouden krijgen? Niemand heeft zin om de hoofdprijs voor zijn boodschappen te betalen. Men gaat liever naar een concurrent waar het prijspeil lager ligt voor dezelfde producten.

Meer verdienen in de zorg klinkt ook leuk, maar waar moet het geld vandaan komen? Wie wil meer geld uitgeven aan zijn zorgverzekering?
Een probleem is ook, dat de woonkosten steeds hoger worden. 'Vroeger' was het heel normaal om een groot percentage van je inkomen uit te geven aan eten, ook omdat de kosten voor huisvesting relatief laag waren. Daarbij was er minder vrije tijd én minder voorzieningen/behoefte aan kostbare vrijetijdsbesteding. Tegenwoordig gaat er een flinke hap uit je budget op aan huisvesting en vrije tijd, en willen/moeten veel mensen besparen op de dagelijkse boodschappen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is de werkdruk vrij hoog vind ik en dan heb ik niet eens een bijzondere baan.
Ik ben ook op zoek naar wat anders want zoals het nu gaat weet ik niet hoe lang ik dit nog volhoud
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in het onderwijs en ik ervaar veel pieken. Het onderwijs en de methodes die gebruikt worden zitten zo in elkaar dat je ongeveer elke 5-7 weken een piek hebt en dan komt alles tegelijk. Verder zijn het voornamelijk dingen die ik mezelf op de hals haal, telt dat ook?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
FarFarAway schreef:
09-07-2018 11:39
Waarom zou meer loon voor de werknemers doorgerekend moeten worden naar de klant?
Minder loon voor al die 'topmannetjes' zou een betere optie zijn, want diegene die rijk worden van hun supermarkt staan niet met dozen te sjouwen.
De AH heeft 100.000 medewerkers, dus zelfs al levert de topman 1 miljoen per jaar in dan is dat maar 10 euro per jaar per persoon meer...

Hier werken we voornamelijk op projectbasis. Dat betekent hele drukke periodes maar ook momenten waarop het rustiger is. Daarnaast kunnen we onze eigen tijd indelen wat ik erg fijn vind. Ik denk dat de balans tussen werkdruk en werkgenot goed moet zijn, en salaris is een van de manieren om werkdruk dragelijker te maken (mogelijk ook omdat het dan financieel mogelijk wordt om parttime te werken).
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven