Seksuele intimidatie of - slechte - grap?

22-07-2018 13:57 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
'Als alle coassistenten even hun cupmaat op het bord schrijven...' - http://nos.nl/l/2242668

Dit stond vanmorgen op de NOS nieuws pagina.

Op Radio 1 gaf een student - in een item over seksuele intimidatie -een toelichting.

De arts had - kort samengevat - gezegd :

Schrijven jullie je cupmaat op dan kies ik aan de hand daarvan mijn assistente

Graag jullie - gewaardeerde - mening.
Is dit seksuele intimidatie of een goede / slechte grap.

Als TO zal ik aftrappen.

Ik zou dit in een 1 op 1 situatie absoluut seksuele intimidatie vinden, nu vind ik het een flauwe grap die ik eerder verwacht op een bouwplaats.

Ik vind dit

Totaal aantal stemmen: 102

Een slechte grap (29%)
Seksuele intimidatie (38%)
Een goede grap (4%)
Ongepast maar niet meer dan dat (28%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Het is gewoon een grap en ik snap niet dat er mensen zijn die zich daar druk om maken. Je kunt het ook allemaal overdrijven he.
Moeilijk.
Ik ken de machtsverhoudingen daar niet goed genoeg voor en de sfeer. Hier zou je het best kunnen vragen aan de dames en de rest van je werkzame leven ermee doodgepest worden.
En van mij mag sowieso iedereen mijn cupmaat wel weten, in mijn geval geen geheime info ofzo.
Maar ja als je cijfer van deze man afhangt en het ook zo wordt gebracht en iedereen voor zo iemand siddert heb je een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
een ongelofelijk slechte grap en ook heel stom om die in deze tijd te maken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Een grap kan ook een vorm van intimidatie zijn.

In dit voorbeeld vind ik het over de grens gaan omdat er sprake is van een machtsverhouding. De studenten kennen de arts niet, en kunnen niet goed inschatten hoe hij dit bedoelt, en kunnen er dus niet vanuit gaan dat deze arts hen de rest van de tijd wel als gelijke gaat bejegenen en zich niet laat leiden door uiterlijk of gewilligheid. Onprofessioneel, ongepast, en niet grappig.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Omdat het van een arts ( dus leidinggevende/er is machtsverschil) komt vind ik het zeker een seksueel intimiderende grap. Aanpakken die hap (niet bedoeld als grappige woordspeling, ik zie het nu pas)
Niet gelijk ontslag of zo, maar wel een flinke reprimande.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 22-07-2018 14:11
4.24% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Wat ik begreep uit het interview hoefde - volstrekt logisch - niemand iets op het bord te schrijven.

Het zou wat anders zijn als er in een 1 op 1 situatie naar een cupmaat wordt gevraagd en je - angstig voor je stage plek - maar antwoord geeft.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik vind het vooral seksisme. De opmerking is duidelijk bedoeld voor vrouwen en ook nog denigrerend. En ik vind het geen grap.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
22-07-2018 14:10
Ik vind het vooral seksisme. De opmerking is duidelijk bedoeld voor vrouwen en ook nog denigrerend. En ik vind het geen grap.

Inderdaad, omdat het klassikaal is en niemand iets hoeft op te schrijven is het geen intimidatie door het ontbreken van consequenties.

Maar seksistische is het wel, de beoordeling vind - in deze grap - plaats op basis van vrouwelijke kenmerken en niet op kwaliteit.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
22-07-2018 14:10
Ik vind het vooral seksisme. De opmerking is duidelijk bedoeld voor vrouwen en ook nog denigrerend. En ik vind het geen grap.

Dit.

Gezien verschillen in machtsverhouding kan dit gewoon nooit.
Such fun!1
tyche schreef:
22-07-2018 14:07
In dit voorbeeld vind ik het over de grens gaan omdat er sprake is van een machtsverhouding.
.
Dito.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
22-07-2018 14:10
Wat ik begreep uit het interview hoefde - volstrekt logisch - niemand iets op het bord te schrijven.

Het zou wat anders zijn als er in een 1 op 1 situatie naar een cupmaat wordt gevraagd en je - angstig voor je stage plek - maar antwoord geeft.

Zo werkt het natuurlijk niet als je co-schappen gaat lopen.
Niemand hoefde uit de kleren voor Weinstein, of noem alle andere voorbeelden maar op.
Het creëert een geseksualiseerde sfeer waar ook nog eens gezagsverhoudingen zijn, zeer ongewenst en ongepast.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Arrogantie van een arts en een slechte grap plus intimidatie...
Alle reacties Link kopieren
Stel je toch eens voor dat daar een vrouw zou staan die zou zeggen: schrijf je penislengte maar op het bord, dan beslis ik daarna wie mijn assistent wordt.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Beschrijving van seksuele intimidatie: "Vorm van ongewenst gedrag op seksueel gebied, zoals seksistische opmerkingen, hinderlijk gedrag of het ongewenst betasten van iemand, waarbij de grenzen in de omgangsvormen worden overschreden."

Ik vind dat hier van toepassing.
Je hoeft niet bang, woedend of getraumatiseerd te raken voordat iets te betitelen is als intimidatie. De opmerking gaat over de grenzen van wat professioneel en fatsoenlijk is, en draagt bij aan een klimaat waarin seksistische opmerkingen worden geaccepteerd.
Dat het erger of intimiderender kan doet daar niet aan af.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
22-07-2018 14:15
Inderdaad, omdat het klassikaal is en niemand iets hoeft op te schrijven is het geen intimidatie door het ontbreken van consequenties.

Maar seksistische is het wel, de beoordeling vind - in deze grap - plaats op basis van vrouwelijke kenmerken en niet op kwaliteit.

M.i. maakt het niet uit dat het klassikaal is. Je zet de toon, en die is zeker wel seksueel intimiderend.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Lavendel2 schreef:
22-07-2018 14:16
Arrogantie van een arts en een slechte grap plus intimidatie...
Ik twijfel aan de intimidatie.
Een vol lokaal, er hoefde - uiteraard - niets op een bord te worden ingevuld.

Er ontstond geen situatie waarin studenten konden vermoeden dat het weigeren van ongewenste handelingen nadelige gevolgen kon hebben.

Dat is toch wel een voorwaarde voor intimidatie.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
tyche schreef:
22-07-2018 14:19
Beschrijving van seksuele intimidatie: "Vorm van ongewenst gedrag op seksueel gebied, zoals seksistische opmerkingen, hinderlijk gedrag of het ongewenst betasten van iemand, waarbij de grenzen in de omgangsvormen worden overschreden."

Ik vind dat hier van toepassing.
Je hoeft niet bang, woedend of getraumatiseerd te raken voordat iets te betitelen is als intimidatie. De opmerking gaat over de grenzen van wat professioneel en fatsoenlijk is, en draagt bij aan een klimaat waarin seksistische opmerkingen worden geaccepteerd.
Dat het erger of intimiderender kan doet daar niet aan af.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
22-07-2018 14:19
Stel je toch eens voor dat daar een vrouw zou staan die zou zeggen: schrijf je penislengte maar op het bord, dan beslis ik daarna wie mijn assistent wordt.
Een vrouw die dat een groep mannen vraagt.

Dan is het lachen, gieren, brullen en schuine opmerkingen van :

" wil je hem zelf opmeten "

" waar moet ik beginnen met meten"

" stijf of slap gemeten "
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Slechte grap. Maar ik werk met voornamelijk met kantoormannen en werkmannen (machine werkers, lassers). Ik ben immuun voor dat soort grappen.

In deze setting vind ik het zeer ongepast. Maar zou me niet geïntimideerd voelen denk ik.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
22-07-2018 14:28
Slechte grap. Maar ik werk met voornamelijk met kantoormannen en werkmannen (machine werkers, lassers). Ik ben immuun voor dat soort grappen.

In deze setting vind ik het zeer ongepast. Maar zou me niet geïntimideerd voelen denk ik.
Ik ook en mij valt op dat de schuine opmerkingen meer van de "kantoormannen" komen dan van de monteurs.

Overigens heb ik met "kantoorvrouwen" gewerkt die taal uitsloegen waar menig man het schaamrood van rond de kaken kreeg.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
22-07-2018 14:25
Er ontstond geen situatie waarin studenten konden vermoeden dat het weigeren van ongewenste handelingen nadelige gevolgen kon hebben.
.
Dat ben ik toch met je oneens. De opleider zet hier de toon dat seksueel getinte opmerking naar de vrouwelijke co’s ok zijn. Die ene opmerking kan leiden tot kopieergedrag en maakt de vrouwelijke co’s voor de rest van het coschap loslopend wild.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
22-07-2018 14:34
Ik ook en mij valt op dat de schuine opmerkingen meer van de "kantoormannen" komen dan van de monteurs.

Overigens heb ik met "kantoorvrouwen" gewerkt die taal uitsloegen waar menig man het schaamrood van rond de kaken kreeg.
Vrouwen kunnen ook seksueel intimideren.
Daar zouden zij net zo op aangesproken moeten worden als mannen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
22-07-2018 14:25
Ik twijfel aan de intimidatie.
Een vol lokaal, er hoefde - uiteraard - niets op een bord te worden ingevuld.

Er ontstond geen situatie waarin studenten konden vermoeden dat het weigeren van ongewenste handelingen nadelige gevolgen kon hebben.

Dat is toch wel een voorwaarde voor intimidatie.
Nee hoor, dat is geen voorwaarde.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Seksuele intimidatie

En nog heel sneaky ook, als het niet goed wordt opgevat kun je het altijd nog onder de noemer "het was maar een grapje" afschuiven.

Onder gelijke collega's die al jaren met elkaar samenwerken wordt dit niet eens altijd gewaardeerd en kun je dit soort grappen alleen maken als je zeker weet dat de ander er ook om kan lachen.

In het geval van een ongelijke machtsverhouding en het feit dat je elkaar nog niet kent maakt het extra intimiderend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven