‘Stop met vliegen in Europa’

03-08-2018 13:21 242 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit het Algemeen Dagblad:

'Stop met vliegen in Europa, onze planeet heeft ook rechten'

INTERVIEW- Vliegen binnen Europa, dat moet afgelopen zijn. Het lijkt vloeken in de kerk, zeker nu miljoenen Nederlanders met het vliegtuig op vakantie gaan. ,,Maar onze planeet heeft ook rechten’’, zegt Jan Mertens (53).

Miljoenen mensen verdringen elkaar dagelijks op vliegvelden. Voor een zakenvlucht, voor vakantie, voor familiebezoek. De luchtvaartindustrie kraakt in zijn voegen. Elke dag melden zich meer reizigers. Vooral de vluchten in Europa zijn populair. Voor een habbekrats liggen bestemmingen binnen handbereik. Jan Mertens volgt de groei met pijn in het hart, want al dat gevlieg is een zware last voor het milieu. De politicus van Groen in België - hij is voorzitter van de afdeling Leuven - pleit daarom voor harde maatregelen: het sterk ontmoedigen van vliegen binnen Europa, liefst ermee stoppen. ,,Onze voetafdruk op onze planeet is veel te groot”, zegt Mertens, werkzaam voor de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling en actief bij denktank Oikos.

voor het interview:
https://www.ad.nl/buitenland/stop-met-v ... ~ab0d115a/

Wat vinden jullie? Net als bij het AD ook hier een poll, alleen wat uitgebreider dan ja/nee.

En onder de noemer ‘TO trapt af’: ik zou vliegen in Europa liever gister dan vandaag afgeschaft zien.

Vliegen binnen Europa moet...

Totaal aantal stemmen: 120

...uitgebreid (blijven worden) (13%)
...blijven zoals het is (23%)
...een stapje terug doen (47%)
...worden afgeschaft (14%)
ander antwoord (4%)
Individueel met de auto door Europa reizen is veel belastender voor het milieu dan met 300 man in een vliegtuig. Wat mij betreft mag het dus uitgebreid worden.
FiIee schreef:
03-08-2018 13:23
Individueel met de auto door Europa reizen is veel belastender voor het milieu dan met 300 man in een vliegtuig. Wat mij betreft mag het dus uitgebreid worden.

Volgens mij klopt dat niet:

https://www.milieucentraal.nl/duurzaam- ... ievervoer/
https://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu ... trein.html
Alle reacties Link kopieren
Nee, wat Filee zegt klopt inderdaad niet.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat er aan het aanbod van vliegroutes veel moet veranderen, maar dat er vooral milieuwinst te behalen valt aan het uitbreiden (en eventueel subsidiëren) van goede en snelle treinverbindingen. Daarin ligt in mijn opinie nog veel winst te behalen.

Vliegen binnen Europa afschaffen gaat natuurlijk nooit gebeuren, dat ziet iedere leek wel in denk ik. Maar door goede en betaalbare alternatieven te bieden, kan het vliegen op korte afstanden zeker wel verminderd worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben groot voorstander van treinreizen. Meer snelle en comfortabele treinmogelijkheden binnen Europa zouden mij wel uit het vliegtuig krijgen (niet dat ik zoveel vlieg overigens).

Behalve volgend jaar, tenzij ze heel snel een héél lange tunnel gaan bouwen ;-D
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Het interview heb ik nog niet gelezen, maar helemaal eens dat het vliegen in Europa drastisch beperkt moet worden.
Hoe weet ik ook niet 123, want van staatsdwang houd ik niet zo, maar ik vind het een gruwel dat mensen, en dat zijn geen enkelingen, een paar keer per jaar korte tripjes maken met het vliegtuig. Een weekendje naar Istanbul, echt hoe haal je het in je hoofd !

Er moet een goed alternatief komen : snelle treinen die betaalbaarder zijn, gemakkelijker te boeken (dat is vaak erg lastig, als je niet naar de hoofdsteden wilt).
Hup, flinke accijnzen op kerosine, en de opbrengsten doorsluizen naar het openbaar vervoer.
Onbegrijpelijk dat er nog steeds geen accijns op kerosine is !
nounou
Ik ga ook het liefst naar Duitsland of Frankrijk met de trein en naar Londen had ik ook met de trein gewild maar:
1. Het was dubbel zo duur.
2. Er waren wegwerkzaamheden aan het spoor waardoor ik een deel met de bus zou moeten en dus veel langer onderweg en steeds met koffer slepen.

Met de bus ga ik zowiezo niet, ben 1x met de bus naar Parijs en Dusseldorf geweest en dat was een drama. Toilet was verstopt, het was snikheet en we stonden uren in de file. Ben ook 2x met de boot naar Engeland geweest, erg leuk maar nog meer tijdsverlies want je moet eerst nog naar de haven en dan overnachten aan boort omdat die snelle boot niet meer vaart volgens mij.

Kortom als ze die trein nou eens goedkoper maken...
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 03-08-2018 13:35
16.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De prijzen moeten flink verhoogd worden. In de jaren 50 kostte een vliegticket gemiddeld een maandsalaris. Nu kan je al voor een paar tientjes heen en weer Londen vliegen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Of klimaatneutraal vliegen verplicht stellen. Als je per se wilt vliegen, betaal je maar wat meer. Zeker voor bestemmingen die je ook prima op een minder milieubelastende manier kunt bereiken.
‘t Zal wel net zo zijn als met je kinderen, die van je eigen vind je meestal ook best mooi.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
03-08-2018 13:31
Het interview heb ik nog niet gelezen, maar helemaal eens dat het vliegen in Europa drastisch beperkt moet worden.
Hoe weet ik ook niet 123, want van staatsdwang houd ik niet zo, maar ik vind het een gruwel dat mensen, en dat zijn geen enkelingen, een paar keer per jaar korte tripjes maken met het vliegtuig. Een weekendje naar Istanbul, echt hoe haal je het in je hoofd !


Dit stuk uit het interview ben ik het zo 100% mee eens:
,,Het vraagt ook om een verandering van mentaliteit. Waarom zien we reizen met de trein niet als een extra verrijking, als een cadeau. Je ziet het landschap veranderen. Traag reizen heeft het voordeel dat je de diepte in kunt. Waarom vier citytrips met het vliegtuig per jaar waarbij je in korte tijd zoveel mogelijk plekken afraast, en niet één langere periode met de trein waarbij je één stad in alle rust veel beter leert kennen? Citytrips zijn het speeddaten van het reizen geworden. Zo van: ‘Ik heb Berlijn gedaan!’, ‘Ik heb Madrid gedaan!’ Maar als je een stad ‘speeddate’, zie je alleen maar de etalage.’’
De mentaliteit van de massa moet veranderen. Ik probeer sinds een paar jaar maximaal één snelle vliegcitytrip per twee jaar te doen en de rest van de steden doe ik per trein of in combinatie met een langere vakantie (al dan niet vliegend of als treinreis). Het is echt een andere mindset die je moet 'kweken' en dan kan het zeker werken.
stippensokken wijzigde dit bericht op 03-08-2018 13:37
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
03-08-2018 13:28
Ik denk niet dat er aan het aanbod van vliegroutes veel moet veranderen, maar dat er vooral milieuwinst te behalen valt aan het uitbreiden (en eventueel subsidiëren) van goede en snelle treinverbindingen. Daarin ligt in mijn opinie nog veel winst te behalen.

Vliegen binnen Europa afschaffen gaat natuurlijk nooit gebeuren, dat ziet iedere leek wel in denk ik. Maar door goede en betaalbare alternatieven te bieden, kan het vliegen op korte afstanden zeker wel verminderd worden.
Afschaffen zie ik wel graag, maar desondanks ook niet in de praktijk gebeuren nee. Een stap terug lijkt mij ook meer haalbaar en investeren in het openbaar vervoer zeker ook. En dan niet enkel binnen Europa, maar ook alleen in Nederland al: zorgen dat het OV een echt alternatief is voor de auto bijvoorbeeld, ook voor ‘simpel’ woon-werk verkeer.
Ik vind vliegen wel een hele fijne manier van reizen ook voor een weekend in een leuke stad in Europa. Ik zou wel bereid zijn om er meer voor te betalen want het is eigenlijk heel raar dat het zo goedkoop is.
Alle reacties Link kopieren
Daar waar de trein net zo snel en ongeveer even duur is, zie je zowel onder zakelijke reizigers als onder toeristen dat men dan vaak liever de trein pakt.

Maar als ik nu naar bijv Barcelona zou moeten vertrekken, dan ben ik met de trein 19:57 uur onderweg! Dat is zowel voor een weekendje weg als voor een korte zakelijke trip gewoon echt niet realistisch.
Alle reacties Link kopieren
ik vind vliegen niet perse leuk, maar ik ben wel een hele frequente vlieger, voornamelijk zakelijk. En dan inderdaad veel korte tripjes door Europa. (relatief vaak 2 of 3 dagen in europese stad en ook vaker London heen en weer op een dag)Verder ook wel wat lange reizen, dus buiten Europa maar dat is minder frequent.

Dat dat slecht is voor het milieu, ja natuurlijk, maar ik zie weinig alternatief, ik kan natuurlijk een andere baan zoeken, maar dat gaat niet oplossen dat de persoon die mijn baan dan zou krijgen dus heen en weer gaat vliegen.
Trein is een optie, maar duurt vaak veel te lang, dus daar gaat werkgever niet mee akkoord en de trein is vaak duurder en in veel landen onbetrouwbaar.
het duurder maken denk ik niet dat helpt, in mijn geval zou mijn werkgever dat gewoon betalen, dus zou er toch gewoon gevlogen worden.

Hoewel ik het dus eens ben dat we aan het milieu moeten denken denk ik ook dat het een beetje naief idee is om het vliegen maar te verbieden, we willen ook graag dat de economie blijft draaien.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
03-08-2018 13:31
Het interview heb ik nog niet gelezen, maar helemaal eens dat het vliegen in Europa drastisch beperkt moet worden.
Hoe weet ik ook niet 123, want van staatsdwang houd ik niet zo, maar ik vind het een gruwel dat mensen, en dat zijn geen enkelingen, een paar keer per jaar korte tripjes maken met het vliegtuig. Een weekendje naar Istanbul, echt hoe haal je het in je hoofd !

Er moet een goed alternatief komen : snelle treinen die betaalbaarder zijn, gemakkelijker te boeken (dat is vaak erg lastig, als je niet naar de hoofdsteden wilt).
Hup, flinke accijnzen op kerosine, en de opbrengsten doorsluizen naar het openbaar vervoer.
Onbegrijpelijk dat er nog steeds geen accijns op kerosine is !
Helemaal mee eens en een uitstekend idee. Accijns op kerosine lijkt mij wel het minste wat gedaan kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Wat kunnen maatschappijen zelf doen om de vliegtuigen milieuvriendelijker te maken? Vind het te makkelijk om alles bij de consument neer tr leggen.
Nummer*Zoveel schreef:
03-08-2018 13:38
Daar waar de trein net zo snel en ongeveer even duur is, zie je zowel onder zakelijke reizigers als onder toeristen dat men dan vaak liever de trein pakt.

Maar als ik nu naar bijv Barcelona zou moeten vertrekken, dan ben ik met de trein 19:57 uur onderweg! Dat is zowel voor een weekendje weg als voor een korte zakelijke trip gewoon echt niet realistisch.

Als je 's middags vertrekt, ben je inderdaad bijna 20 uur aan het reizen, dat komt door de nacht die ertussen zit. Als je 's ochtends vertrekt, doe je er 11 of 12 uur over. Nog lang hoor ;-D
Nummer*Zoveel schreef:
03-08-2018 13:38
Daar waar de trein net zo snel en ongeveer even duur is, zie je zowel onder zakelijke reizigers als onder toeristen dat men dan vaak liever de trein pakt.

Maar als ik nu naar bijv Barcelona zou moeten vertrekken, dan ben ik met de trein 19:57 uur onderweg! Dat is zowel voor een weekendje weg als voor een korte zakelijke trip gewoon echt niet realistisch.
Ja dan moet je al 2 dagen extra inplannen alleen al voor het reizen. Toen ik naar Berlijn ging was het 7 uur enkele reis van station woonplaats hartje Berlijn. Heb toen ook een dag extra in Berlijn gepakt en de trein op de heen weg extra vroeg en die op de terugweg later zodat ik ook nog wat op die dagen kon doen. Nee wat dat betreft hebben ze dat in China, Japan en Zuid Korea beter voor elkaar met de hoge snelheidstreinen.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
03-08-2018 13:39
ik vind vliegen niet perse leuk, maar ik ben wel een hele frequente vlieger, voornamelijk zakelijk. En dan inderdaad veel korte tripjes door Europa. (relatief vaak 2 of 3 dagen in europese stad en ook vaker London heen en weer op een dag)Verder ook wel wat lange reizen, dus buiten Europa maar dat is minder frequent.

Dat dat slecht is voor het milieu, ja natuurlijk, maar ik zie weinig alternatief, ik kan natuurlijk een andere baan zoeken, maar dat gaat niet oplossen dat de persoon die mijn baan dan zou krijgen dus heen en weer gaat vliegen.
Trein is een optie, maar duurt vaak veel te lang, dus daar gaat werkgever niet mee akkoord en de trein is vaak duurder en in veel landen onbetrouwbaar.
het duurder maken denk ik niet dat helpt, in mijn geval zou mijn werkgever dat gewoon betalen, dus zou er toch gewoon gevlogen worden.

Hoewel ik het dus eens ben dat we aan het milieu moeten denken denk ik ook dat het een beetje naief idee is om het vliegen maar te verbieden, we willen ook graag dat de economie blijft draaien.
Maar wat is dan de toegevoegde waarde dat we iemand uit Nederland voor een dag naar Londen laten vliegen om daar te werken? Is er niemand in Londen die dat werk kan doen die dag?
Dat is geen aanval naar jou of naar jouw baas hoor, bij een heel groot deel van het zakelijke vliegverkeer vraag ik me dat af. Dat heen en weer vliegen van mensen in een net pak, is dat nou echt nodig? Zijn er in die landen geen mensen die dat werk kunnen doen? Of waarom is een video vergadering in sommige gevallen niet voldoende?
Vliegen moet goedkoop en toegankelijk blijven voor de modale burger en niet een eliteding worden.

Ze zorgen maar voor efficiënte en goedkope treinverbindingen wil je mensen vrijwillig het vliegtuig uitkrijgen voor langere reizen.
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
03-08-2018 13:45
Maar wat is dan de toegevoegde waarde dat we iemand uit Nederland voor een dag naar Londen laten vliegen om daar te werken? Is er niemand in Londen die dat werk kan doen die dag?
Dat is geen aanval naar jou of naar jouw baas hoor, bij een heel groot deel van het zakelijke vliegverkeer vraag ik me dat af. Dat heen en weer vliegen van mensen in een net pak, is dat nou echt nodig? Zijn er in die landen geen mensen die dat werk kunnen doen? Of waarom is een video vergadering in sommige gevallen niet voldoende?
Dat vraag ik mij ook af, eerlijk gezegd. En als het echt belangrijk is, lijkt mij dat het nog steeds plaats kan vinden als de tickets duurder worden en/of de reis langer is. Zuur voor de werkgever, daar niet van, dat snap ik ook. Maar wie weet zou het kunnen verhogen van de prijzen ook wel aan kunnen zetten tot het zoeken naar alternatieven? Dat het nu een makkelijke/goedkope oplossing is lijkt mij logisch.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft zakelijke trips : 'conference calls' via live verbindingen zijn toch al best ver ontwikkeld ? Zou dat niet meer iets van nu, in plaats van van de toekomst, (moeten) zijn ?
Ik snap ook wel dat niet alles via het web kan, maar de korrelige camerabeelden en haperende verbindingen liggen toch allang achter ons ?
Voor mij is dit niet echt een bekende wereld, maar er schrijft hier vast iemand mee die daar wel thuis in is.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Idd zet ik ook al langer vraagtekens bij de noodzakelijkheid van het zakelijk verkeer. Daar moet eerst een cultuuromslag in komen voordat ze willen inzien dat ze niet zo belangrijk zijn dat idd een ander dat werk daar ook kan doen of dat het via een skype verbinding kan.

En kinderen en jongeren zo opvoeden dat het niet 'normaal' is om voor een weekendje naar Londen te vliegen.
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
03-08-2018 13:45
Maar wat is dan de toegevoegde waarde dat we iemand uit Nederland voor een dag naar Londen laten vliegen om daar te werken? Is er niemand in Londen die dat werk kan doen die dag?
Dat is geen aanval naar jou of naar jouw baas hoor, bij een heel groot deel van het zakelijke vliegverkeer vraag ik me dat af. Dat heen en weer vliegen van mensen in een net pak, is dat nou echt nodig? Zijn er in die landen geen mensen die dat werk kunnen doen? Of waarom is een video vergadering in sommige gevallen niet voldoende?
ik doe vrij specialistisch werk, dus ik word echt ingehuurd, niet mijn organisatie maar ik als persoon (wel via de organisatie). Ik ga er even vanuit dat als ze dat specialisme zelf in huis hadden dat ze mij ook niet ingehuurd hadden. Verder kan het in mijn geval ook niet via video, ik moet er echt fysiek zijn (er moeten metingen verricht worden of ik moet in een data warehouse zijn en de aardbodem of een warehouse verplaats je niet zomaar).
Op andere momenten is het inderdaad vaak zo dat we maar met z'n allen heen en weer gevlogen worden omdat dat 'goed is voor de samenwerking in het netwerk'. Op zich is dat natuurlijk wel waar, want een dagje met elkaar doorbrengen en samen eten geeft meer connectie dan de videoconferentie die je toch al deed. Maar of dat de milieuschade waard is, valt te betwijfelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven