Verdrinken

04-08-2018 15:01 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elke paar dagen lees ik wel een bericht dat er een kind ergens is verdronken. Vreselijk. Gistermiddag weer een kleintje van 2 in DH. Het aantal is nooit zo erg geweest als dit jaar, wat ook logisch is gezien de vele mooie dagen.
Ik heb het even opgezocht en tot 2016 waren er gemiddeld 9 verdrinkingsdoden per jaar onder de 15 jaar. Ik ben benieuwd naar de aantallen van dit jaar maar ik ben bang dat het er heel veel meer zijn.
Gistermiddag plukte ik een kind van nog geen 2 in zijn zwemluier van het fietspad een paar honderd meter bij een pierenbadje vandaan. Zo’n 10 minuten later vonden we de moeder terug waarop ze lachend riep: Ooh ik was hem al even kwijt!
Dit kan me in combinatie met de vreselijke nieuwsberichten maar niet loslaten. Het kindje heeft tussen sloten gelopen, bij het badje zelf had iets kunnen gebeuren maar hij had ook onder een auto kunnen komen want 100 meter verder was een drukke weg.
Wat ik wil met dit topic weet ik niet echt maar het laat sinds gisteren niet meer los. Een ongeluk zit in een klein hoekje en ik weet hoe snel je je kind uit het oog kunt verliezen, zeker op drukke plaatsen. Maar hoe houden we onze kinderen veilig? Hoe doen jullie dat? Kijk je helemaal niet weg van je kinderen? Tot welke leeftijd moet je ze als een havik volgen? Want ik begin me zo langzaamaan een zeer panische moeder te voelen.
helemaal veilig hou je ze niet
Viel me ook al op. Ik heb zelf geen kinderen, maar zodra ik met neefjes of nichtjes op pad ga zonder hun ouders verlies ik ze geen seconde uit het oog. Hoe ouder de kinderen hoe meer ik afspraken mee maak, maar ik blijf streng tot ik ze weer veilig terug breng.

En ik begrijp je reactie tav de moeder in je OP. Ik kan daar ook niet bij met mijn hoofd.
S-Meds schreef:
04-08-2018 15:02
helemaal veilig hou je ze niet
Precies dit.
Maloochem schreef:
04-08-2018 15:07
Viel me ook al op. Ik heb zelf geen kinderen, maar zodra ik met neefjes of nichtjes op pad ga zonder hun ouders verlies ik ze geen seconde uit het oog. Hoe ouder de kinderen hoe meer ik afspraken mee maak, maar ik blijf streng tot ik ze weer veilig terug breng.

En ik begrijp je reactie tav de moeder in je OP. Ik kan daar ook niet bij met mijn hoofd.
kinderen ontsnappen nu eenmaal wel eens aan je aandacht, dat is heel normaal. Meestal gaan de kinderen dan niet dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het hier laatst nog over met iemand die er toevallig onderzoek naar gedaan heeft. Blijkbaar nemen de aantallen van verdrinkingsdood de laatste paar jaar toch wel af, maar wordt het wat uitgebreider belicht in de media (hoewel hij ook toegaf dat hij geen data had van de afgelopen twee - drie jaar, waarin we natuurlijk een toename zien van allochtone mensen / kinderen die niet kunnen zwemmen).
Honingbij_ schreef:
04-08-2018 15:10
Ik had het hier laatst nog over met iemand die er toevallig onderzoek naar gedaan heeft. Blijkbaar nemen de aantallen van verdrinkingsdood de laatste paar jaar toch wel af, maar wordt het wat uitgebreider belicht in de media (hoewel hij ook toegaf dat hij geen data had van de afgelopen twee - drie jaar, waarin we natuurlijk een toename zien van allochtone mensen / kinderen die niet kunnen zwemmen).
ja maar ze kunnen ook onder de auto lopen/ van de trap vallen/ uit het raam vallen/ een fles schoonmaakmiddel drinken/ kokend water over zich heen krijgen/ of een enge ziekte krijgen.

Als je een kind bent dan loert het gevaar overal

Ook als je volwassen bent. het houdt nooit op
Alle reacties Link kopieren
Het is mij inderdaad ook opgevallen. Kan ook zijn omdat ik nu zelf een tweejarige heb die graag op onderzoek uitgaat, dat het me raakt. Man en ik hebben ook afgesproken dat we op t strand altijd beide kind in de gaten houden, en daarbij altijd bandjes om vanwege zichtbaarheid. Maar de ouders die het overkomt zullen toch ook wel maatregelen genomen hebben. Het is gewoon echt zo gebeurd. Een kind onder water vind je ook niet makkelijk terug. Ik blijf het een eng idee vinden.
Sinds de jaren 50 is het aantal kinderen dat verdrinkt niet zo laag geweest.
Alleen nu wordt alles breed uitgemeten in de media, daardoor lijkt het alsof kinderen en masse aan het verzuipen zijn.

Je kan niks anders doen dan ze in de gaten houden en je bewust zijn van gevaar. Maar ik ben niet het type ouder dat overal bovenop zit om alle risico te vermijden. Ze moeten ook zelf leren en ontdekken, en daar hoort nou eenmaal een bepaald risico bij.
miss_musica schreef:
04-08-2018 15:17
Het is mij inderdaad ook opgevallen. Kan ook zijn omdat ik nu zelf een tweejarige heb die graag op onderzoek uitgaat, dat het me raakt. Man en ik hebben ook afgesproken dat we op t strand altijd beide kind in de gaten houden, en daarbij altijd bandjes om vanwege zichtbaarheid. Maar de ouders die het overkomt zullen toch ook wel maatregelen genomen hebben. Het is gewoon echt zo gebeurd. Een kind onder water vind je ook niet makkelijk terug. Ik blijf het een eng idee vinden.
Bandjes zijn juist een gevaar aan zee.
miss_musica schreef:
04-08-2018 15:17
Het is mij inderdaad ook opgevallen. Kan ook zijn omdat ik nu zelf een tweejarige heb die graag op onderzoek uitgaat, dat het me raakt. Man en ik hebben ook afgesproken dat we op t strand altijd beide kind in de gaten houden, en daarbij altijd bandjes om vanwege zichtbaarheid. Maar de ouders die het overkomt zullen toch ook wel maatregelen genomen hebben. Het is gewoon echt zo gebeurd. Een kind onder water vind je ook niet makkelijk terug. Ik blijf het een eng idee vinden.
Dat deden wij. Toch is dochter een keer aan onze aandacht ontsnapt. Eén moment van afleiding en het kind dat zoet met een emmertje en een schepje zat te spelen was weg. Gelukkig vonden we haar binnen een paar minuten terug, maar het waren de langste minuten van mijn leven kan ik je zeggen. Daar moet ik steeds aan terugdenken als ik zulke berichten lees, hoe snel het kan gebeuren en waar je mee moet leven als het fout gaat.
Nemaìn’ schreef:
04-08-2018 15:21
Bandjes zijn juist een gevaar aan zee.
En van die kurkjes om net zo gevaarlijk, of een kind laten dobberen op een opblaasdolfijn.
Alle reacties Link kopieren
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/31 ... verdrinken
Het aantal verdrinkingen neemt al jaren af. Dit jaar zullen het er misschien iets meer zijn door de langdurige warmteperiode die ook nog eens in de zomervakantie valt. Mensen hebben meer gelegenheid om bij het water te zitten dan in een zomer waarin het alleen maar regent. Maar ook in die zomers verdrinken er kinderen.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... aduwzijde/
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
04-08-2018 15:21
Bandjes zijn juist een gevaar aan zee.
Hoe zit dat dan precies? Overigens hebben we de bandjes niet direct als drijfmiddel gebruikt, daarvoor ligt zoon niet goed op het water.
miss_musica schreef:
04-08-2018 15:34
Hoe zit dat dan precies? Overigens hebben we de bandjes niet direct als drijfmiddel gebruikt, daarvoor ligt zoon niet goed op het water.
Als ze in het water raken kunnen ze door een aflandige wind in razend tempo de zee in geblazen worden. Of door een mui meegetrokken worden. Daar kun je niet tegenaan zwemmen.
Alle reacties Link kopieren
De reddingsbrigade heeft onlangs wel gezegd dat ouders toch wat minder op hun mobieltje moeten kijken en hun kind beter in de gaten moeten houden. Klinkt ouderwets maar ik denk zeker dat het waar is. Als je een berichtje typt ben je toch even niet heel alert. (Dat bericht ging overigens niet specifiek over verdrinkingen maar over het zoekraken van kinderen op het strand. Dat is enorm toegenomen).
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
04-08-2018 15:07
Viel me ook al op. Ik heb zelf geen kinderen, maar zodra ik met neefjes of nichtjes op pad ga zonder hun ouders verlies ik ze geen seconde uit het oog. Hoe ouder de kinderen hoe meer ik afspraken mee maak, maar ik blijf streng tot ik ze weer veilig terug breng.

En ik begrijp je reactie tav de moeder in je OP. Ik kan daar ook niet bij met mijn hoofd.

Zodra je met meer dan 1 kind op stap gaat, laat je één van de 2 af en toe een seconde uit het oog. Sowieso: als je een ijsje voor ze afrekent, ben je ze allebei even kwijt. Denken dat je ze 'geen seconde' uit het oog verliest, is een utopie.

En dan nog: voor jou is het 1 dag. Probeer dat maar eens 24/7

Ik vind het persoonlijk een schande, dat ouders altijd maar verweten wordt dat ze iets fout deden. Dat ze niet genoeg opletten. En niemand, echt níemand, zegt dat vaker tegen hun dan zijzelf, geloof dat maar. Ze hebben geen verwijten van anderen nodig. Maar denk alsjeblieft niet dat het jou nooit zal gebeuren.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
04-08-2018 15:12
ja maar ze kunnen ook onder de auto lopen/ van de trap vallen/ uit het raam vallen/ een fles schoonmaakmiddel drinken/ kokend water over zich heen krijgen/ of een enge ziekte krijgen.

Als je een kind bent dan loert het gevaar overal

Ook als je volwassen bent. het houdt nooit op
Ja precies dit! Dat is ontzettend beangstigend toch.. meer als het om mijn kinderen gaat dan om mijzelf, ik ben verantwoordelijk voor hen.
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
04-08-2018 15:37
Als ze in het water raken kunnen ze door een aflandige wind in razend tempo de zee in geblazen worden. Of door een mui meegetrokken worden. Daar kun je niet tegenaan zwemmen.
Maar kinderen van twee kunnen sowieso niet zwemmen ... Is het dan niet beter dat ze drijven IPV zinken?
Those who don’t believe in magic will never find it
https://m.omroepwest.nl/nieuws/3657960~084811e
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
04-08-2018 15:40
Zodra je met meer dan 1 kind op stap gaat, laat je één van de 2 af en toe een seconde uit het oog. Sowieso: als je een ijsje voor ze afrekent, ben je ze allebei even kwijt. Denken dat je ze 'geen seconde' uit het oog verliest, is een utopie.

En dan nog: voor jou is het 1 dag. Probeer dat maar eens 24/7

Ik vind het persoonlijk een schande, dat ouders altijd maar verweten wordt dat ze iets fout deden. Dat ze niet genoeg opletten. En niemand, echt níemand, zegt dat vaker tegen hun dan zijzelf, geloof dat maar. Ze hebben geen verwijten van anderen nodig. Maar denk alsjeblieft niet dat het jou nooit zal gebeuren.
Het enge vind ik juist dat het iedereen kan gebeuren. Ik verlies namelijk mijn kind ook wel eens een seconde uit het oog. Dan scan ik snel en zucht ik altijd van opluchting dat ik hem weer zie. In die seconde kan het mij dus ook gebeuren.
in het geval van gisteren was het kind bijna 10 min weg en had ik een moeder/vader in paniek verwacht ipv zo’n laconieke reactie. Dat is een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
04-08-2018 15:38
De reddingsbrigade heeft onlangs wel gezegd dat ouders toch wat minder op hun mobieltje moeten kijken en hun kind beter in de gaten moeten houden. Klinkt ouderwets maar ik denk zeker dat het waar is. Als je een berichtje typt ben je toch even niet heel alert. (Dat bericht ging overigens niet specifiek over verdrinkingen maar over het zoekraken van kinderen op het strand. Dat is enorm toegenomen).
Natuurlijk
Vroeger lazen ouders geen boeken, tijdschriften of kranten aan het strand.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Elza84 schreef:
04-08-2018 15:43
Het enge vind ik juist dat het iedereen kan gebeuren. Ik verlies namelijk mijn kind ook wel eens een seconde uit het oog. Dan scan ik snel en zucht ik altijd van opluchting dat ik hem weer zie. In die seconde kan het mij dus ook gebeuren.
in het geval van gisteren was het kind bijna 10 min weg en had ik een moeder/vader in paniek verwacht ipv zo’n laconieke reactie. Dat is een ander verhaal.
zo'n vrouw is opgelucht. Is blij. Laat haar emoties niet zo zien. Wat weet jij daarvan?
Later is nu
Nemaìn’ schreef:
04-08-2018 15:37
Als ze in het water raken kunnen ze door een aflandige wind in razend tempo de zee in geblazen worden. Of door een mui meegetrokken worden. Daar kun je niet tegenaan zwemmen.
Daar heb ik nooit bij stil gestaan, goed dat je dit noemt.

Tot dusver alleen nog maar bij meertjes geweest met zoon, volgend jaar wilden we wel een keer naar zee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven