Isabelle neemt vluchteling in huis

07-08-2018 13:47 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het appartementencomplex van Isabelle ligt in een gezellig buurtje in Delft-Zuid. ,,Er hangt hier een goede buurtsfeer en ik pas wel eens op een van de kinderen uit de buurt”, vertelt Isabelle aan Indebuurt. Iets voor een ander doen, dat past helemaal bij haar. Ze staat voor een liefdevol leven, en vanuit dat idee kwam zij terecht bij Takecarebnb. De Syrische Ahmad zocht een woonplek in Delft. Hij was op zoek naar een plek bij een gezin, zodat hij van de kinderen snel en veel van de Nederlandse taal zou leren. Toen Isabelle dit bericht las wist ze dat dit was wat ze wilde: ,,Hoe mooi is dat, een vluchteling een plek kunnen geven in mijn huis.”

Logeerplek
Takecarebnb bemiddelt tussen inburgeraars verblijvend in een AZC (asielzoekers met een verblijfsvergunning) en gastgezinnen. Zij zoeken een logeerplek voor een periode van maximaal drie maanden bij die gastgezinnen thuis. Ahmad kwam tijdens zijn verblijf in het AZC Hogeveen via de organisatie ‘Takecarebnb’ in contact met Isabelle.

Ahmad was doodnerveus voor hun eerste ontmoeting. Maar de match bleek succesvol, en middels een proeftijd is toen gekeken of het thuis goed zou gaan met de kinderen van Isabelle. Ook dat was een daverend succes: Isabelle’s kinderen zijn gek op Ahmad. Hij leert veel van hen. Ze praten alleen Nederlands tegen hem, een snellere leerschool is er niet. ,,De band tussen de kids en Ahmad wordt alleen maar sterker en hij heeft echt gevoel voor omgang met kinderen’’, vertelt Isabelle. ,,Ook helpt hij mee in het huishouden. We gaan samen boodschappen doen, hij gaat met de kinderen naar zwemles en brengt ze af en toe naar bed.”

We gaan samen boodschap­pen doen, hij gaat met de kinderen naar zwemles en brengt ze af en toe naar bed

Isabella
Aanpassen
Als hij niet met het huishouden bezig is, kijkt Ahmad graag voetbal. Maar Isabelle heeft geen tv. Daar hebben ze een oplossing voor gevonden: hij keek het WK voetbal gewoon op de iPad. ,,Natuurlijk is het een beetje aanpassen, zowel voor hem als voor ons, maar dat is juist leuk’’, vertelt Isabelle. ,,Onze eetgewoontes moest ik, maar vooral Ahmad, wel veranderen. Ik eet geen kip en hij is er gek op.” Isabelle koopt nu Arabisch brood voor Ahmad, aangezien zij glutenvrij eet. ,,In principe zet ik alles voor wat wij eten en voor Ahmad was dat in het begin allemaal nieuw. Hij leerde al snel: Dan kwam ik thuis na werk en dan had hij alle spullen gekocht in de supermarkt die ik altijd koop. Hij keek gewoon naar wat ik kocht en bracht dat mee naar huis.”

Ondanks dat het eten hem goed smaakt en hij langzaam went aan bepaalde gewoontes bij Isabella thuis, ging het Suikerfeest niet zoals Ahmad gewend was. Hij vierde het altijd met familie en in Nederland was dat nu toch echt anders: ,,Ik miste mijn familie, de rituelen en alles wat er bij zo’n periode komt kijken.”

Gifgasaanval
Ahmad’s reis naar Nederland was natuurlijk geen makkelijke. Het begon met een gifgasaanval in Syrië, waarbij zijn longen behoorlijk zijn aangetast. ,,Ik heb maanden lang ernstige pijn gehad. In mijn thuisland konden ze niet veel voor me doen. Ze hebben er niet de juist medicijnen of de situatie is niet stabiel genoeg om te behandelen.” Dat is voor Ahmad de reden geweest om te vluchten naar Europa, om te kijken of ze hem hier konden helpen met zijn longproblemen.

Ik heb maanden lang ernstige pijn gehad

Ahmad
Vanuit Syrië is Ahmad via Turkije, waar hij drie maanden verbleef, naar Griekenland gevlucht. Dat werd een reis waarbij hij tien uur heeft gelopen en twee dagen zonder eten en drinken zat, maar uiteindelijk Griekenland bereikte. Om vanuit Griekenland naar Nederland te komen heeft hij zijn paspoort moeten vervalsen. ,,Toen ik in Nederland aankwam, waren mijn kleren nat en had ik geen andere spullen bij me.”

Plek
Ahmad kwam terecht in het AZC in Hogeveen, maar vond het geen fijne plek. Hij voelde zich daar gevangen en iedereen bleef binnen. ,,Ik wilde bijna terug naar Turkije”, zegt hij. Totdat hij per toeval een vriend tegenkwam, die hem in contact bracht met Takecarebnb.

Inmiddels is hij alweer 6 maanden in Nederland, en woont hij nu sinds één maand bij Isabelle in huis. ,,Het gaat heel erg goed en het is heel gezellig”, vertelt Isabelle. Ahmad is echt een ‘member of the family’ geworden. Om in te burgeren in Nederland gaat Ahmad naar de bibliotheek voor het ‘Taalhuis’ om Nederlands te leren. ,,‘s Avonds schrijf ik woorden op, die ik de kinderen die dag heb horen zeggen”, zegt hij. Inmiddels kan Ahmad al wel wat Nederlands begrijpen, maar spreekt hij de taal uiteraard nog niet.

In Syrië volgde Ahmad een vijfjarige Universitaire opleiding: Mechanical Engineering. Hij had gehoopt hier in Delft aan de TU zijn studie te kunnen afronden. Maar zoals inmiddels elk mens weet, moet je als inburgeraar eerst inburgeren en een inburgeringsexamen doen en het NT2 (ofwel Nederlands als tweede taal) afronden. ,,Misschien moet hij zich laten omscholen’’, oppert Isabelle lachend, ,,Bijvoorbeeld leraar voor het basisonderwijs worden, of wiskunde gaan geven.”

Aleppo
Hier wordt vaak gedacht dat vluchtelingen slecht opgeleid zijn of het niet goed hadden in Syrië. Maar dat is een groot misverstand. ,,Ahmad komt uit een rijk gezin. Hij heeft een grote familie van 8 zussen en 1 broer’’, vertelt Isabelle. ,,Hij ging met een paar vrienden op duikvakantie op de Maladiven, woonde in een groot huis in de grote stad Aleppo en hadden een grote moestuin, waar ze hun eigen groenten en fruit teelden. Zijn familie woont door de oorlog nu overal verspreid over de wereld: Zijn ouders en broer wonen nog in Turkije en zijn zussen wonen in Syrië, Turkije en Saoedi-Arabië. Dat hij ze mist kunnen we wel aannemen, ook al laat hij daar eigenlijk weinig van los.”

Zijn familie woont door de oorlog nu overal verspreid over de wereld

Isabella
Na drie maanden logeren bij Isabelle, is het afwachten of de beloofde woning voor Ahmad in Delft inderdaad beschikbaar is, of dat hij langer bij dit gastgezin blijft.


https://www.ad.nl/delft/isabelle-neemt- ... ~ace05faf/

Zou jij een vluchteling in huis nemen?

Totaal aantal stemmen: 104

Ja (11%)
Nee (76%)
Misschien (13%)
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
Alle reacties Link kopieren
Ja gezellig. Onze zoon is nu taalmaatje voor 2 syrische jongens, erg leuk.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Toch helemaal geen zin in/tijd voor?
Als je iets zoekt ben je het niet kwijt
Alle reacties Link kopieren
Nope. Ik laat geen wildvreemde bij me in huis. Of ze nou uit Syrië, de VS of Schubbekutteveen komen. Je weet nooit wat je in huis haalt. Deze meneer heeft zijn paspoort vervalst. Why?
Als ik alleen woonde misschien wel, en alleen een vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik ben heel gehecht aan mijn eigen persoonlijke ruimte.
Als ik meer vrije tijd zou hebben zou ik wel aan een maatjes-project oid mee willen doen maar dat komt nu even niet uit qua tijd. Maar dat is dus meer iets voor een paar keer per week een momentje, niet de hele dag in mijn huis.
Ik ben ook zo iemand die niet van onverwacht bezoek houdt en liever buiten de deur afspreekt.
nessemeisje schreef:
07-08-2018 13:59
Nope. Ik laat geen wildvreemde bij me in huis. Of ze nou uit Syrië, de VS of Schubbekutteveen komen. Je weet nooit wat je in huis haalt. Deze meneer heeft zijn paspoort vervalst. Why?
Dit dus. En dan zou ik nog eerder een dakloze in huis nemen, die woont namelijk op straat en heeft helemaal niets. Ook dat doe ik trouwens niet.
Alle reacties Link kopieren
Nee, maar hetzelfde als nessemeisje. Ik houd niet van mensen, maakt niet uit waar ze vandaan komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook niet doen omdat in teveel gehecht ben aan mijn privacy en rust.
Nooit van mijn leven!
Maar ik zou niemand in huis nemen, zelfs m'n eigen familie niet bij wijze van spreke. Ben graag alleen thuis. Baal soms al als mijn man te veel thuis is :lol:
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
07-08-2018 13:59
Deze meneer heeft zijn paspoort vervalst. Why?
Omdat hij anders nu nog steeds verstoken van enige medische zorg in een kamp in Turkije zou zitten, misschien? Hij is gevlucht omdat het oorlog is en hij dat met zijn gezondheid heeft moeten bekopen. Het lijkt me logisch dat je dan doorvlucht totdat je op een plek bent waar wel medische zorg beschikbaar is, en dat niet halverwege opgeeft om iets lulligs als een paspoort. Overleven noemt men dat.
Nee, ik wil helemaal niemand in huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het hebben van huisgenoten aan het eind van mijn studietijd al vaak een hele bevalling. Laat staan dat je zo'n huisgenoot ook nog actief moet betrekken in IEDER deeltje van jouw dag als je eigenlijk gewoon toe bent aan even tijd hebben voor jezelf, naast het huishouden runnen, werken en kinderen opvoeden. Samen boodschappen doen, samen koken, samen de kinderen voorlezen, samen woordjes oefenen, etc.

Ik doe het Isabelle niet na, maar vind het nobel dat ze haar leven zo openstelt voor Ahmad.

Enneh..ja..een beetje curieus waarom hij zijn paspoort moest vervalsen. Hoe zit dat?
Alle reacties Link kopieren
Doubletree20 schreef:
07-08-2018 14:14
Nooit van mijn leven!
Maar ik zou niemand in huis nemen, zelfs m'n eigen familie niet bij wijze van spreke. Ben graag alleen thuis. Baal soms al als mijn man te veel thuis is :lol:
Haha herkenbaar. Vanavond is hij lekker een avondje weg, heb er al de hele dag zin in :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
07-08-2018 14:16
Omdat hij anders nu nog steeds verstoken van enige medische zorg in een kamp in Turkije zou zitten, misschien? Hij is gevlucht omdat het oorlog is en hij dat met zijn gezondheid heeft moeten bekopen. Het lijkt me logisch dat je dan doorvlucht totdat je op een plek bent waar wel medische zorg beschikbaar is, en dat niet halverwege opgeeft om iets lulligs als een paspoort. Overleven noemt men dat.
Waarom zou de ene Syriër wel door mogen reizen en de andere niet? Tenzij ie op een lijst met verdachten staat dan. Anders kan ik me niet voorstellen wat de beweegredenen zijn om van Zaouri al-Nahib een Achmad el-Brahim te maken (ik noem maar even een dwarsstraat).
Doubletree20 schreef:
07-08-2018 14:14
Nooit van mijn leven!
Maar ik zou niemand in huis nemen, zelfs m'n eigen familie niet bij wijze van spreke. Ben graag alleen thuis. Baal soms al als mijn man te veel thuis is :lol:
Zelfde hier. Op mijn zus na als ze echt dakloos is.

De rest van de wereld zoekt het maar uit qua wonen.

Ze helpen met de taal ofzo lijkt me dan wel best oke om te doen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 07-08-2018 14:27
9.62% gewijzigd
nessemeisje schreef:
07-08-2018 14:25
Waarom zou de ene Syriër wel door mogen reizen en de andere niet? Tenzij ie op een lijst met verdachten staat dan. Anders kan ik me niet voorstellen wat de beweegredenen zijn om van Zaouri al-Nahib een Achmad el-Brahim te maken (ik noem maar even een dwarsstraat).
Ja, je weet gewoon niet of je iemand uit IS of FSA te pakken hebt, of een ander extreem clubje.

Over een christen zou ik nog denken (nou ja niet in mijn huis maar via de kerk ondersteunen wellicht) maar een moslim niet. Jammer dan maar ik doe aan risico inschatting.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
07-08-2018 14:25
Waarom zou de ene Syriër wel door mogen reizen en de andere niet? Tenzij ie op een lijst met verdachten staat dan. Anders kan ik me niet voorstellen wat de beweegredenen zijn om van Zaouri al-Nahib een Achmad el-Brahim te maken (ik noem maar even een dwarsstraat).
Hoe kom je erbij dat Syriërs vanuit Turkije mogen doorreizen?
LillyA schreef:
07-08-2018 14:22


Enneh..ja..een beetje curieus waarom hij zijn paspoort moest vervalsen. Hoe zit dat?
Dat doen economische gelukszoekers toch wel vaker? Paspoort weggooien en dan liegen dat ze uit een oorlogsgebied komen.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
07-08-2018 14:32
Hoe kom je erbij dat Syriërs vanuit Turkije mogen doorreizen?
Wat had het vervalsen van zijn paspoort dan voor zin?
Alle reacties Link kopieren
Mensen uit extreme clubjes verdwijnen via extreme clubjesnetwerken. Die zijn voor de goede zaak niks waard als ze 3 maanden gaan logeren bij Isabella uit Delft.
Alle reacties Link kopieren
Wat een bijzonder verhaal.

ik weet niet of ik het zou kunnen of willen, ik wist überhaupt niet van deze organisatie af. Het klinkt bij deze mevrouw als een mooie ervaring en iets wat ook leerzaam is voor je kinderen. Ik zou daar denk ik wel voor openstaan maar ben ook bang dat het vaker mis gaat dan goed gaat. Dus ik heb nog geen mening.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
07-08-2018 14:35
Wat had het vervalsen van zijn paspoort dan voor zin?
Als Syriër kom je Turkije niet uit. Als Turk of Griek of whatever wel.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
07-08-2018 14:37
Wat een bijzonder verhaal.

ik weet niet of ik het zou kunnen of willen, ik wist überhaupt niet van deze organisatie af. Het klinkt bij deze mevrouw als een mooie ervaring en iets wat ook leerzaam is voor je kinderen. Ik zou daar denk ik wel voor openstaan maar ben ook bang dat het vaker mis gaat dan goed gaat. Dus ik heb nog geen mening.
Ik ken meerdere verhalen en die zijn over het algemeen erg positief. De mensen die dit kunnen en doen, stappen er natuurljk ook wel met een bepaalde mind-set in.
Alle reacties Link kopieren
Uh nee. Ik heb een gezin. Een 2e kindje op komst. Ik hou al niet zo van logerende vrienden en kennissen.. Teveel op privacy gesteld. En met Arabische toestanden heb ik helemaal niks, dus dat gejengel hoef ik niet in huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven