Sociale huurwoning zoeken zonder urgentie steeds moeilijker

08-08-2018 09:27 233 berichten
Van de site van de NOS: https://nos.nl/artikel/2244999-woningzo ... t-net.html

"

Een steeds groter deel van de sociale huurwoningen in de grootste steden gaat naar woningzoekenden met een urgentieverklaring, blijkt uit cijfers die de gemeenten op verzoek van de NOS beschikbaar hebben gesteld. Mensen met zo'n verklaring krijgen voorrang op een woning. De wachttijden voor mensen zonder zo'n verklaring lopen mede hierdoor op.

Amsterdam spant de kroon, daar ging vorig jaar 44 procent van de woningen naar urgente woningzoekenden. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2014. "De urgentieverklaring verliest zo zijn waarde", zegt een woordvoerder van woningbouwvereniging Ymere. "Het zijn er gewoonweg te veel. Iedereen, ook mensen met een urgentieverklaring, moet nu wachten op een woning."

De Amsterdamse Morraya (28) kan geen sociale huurwoning vinden. In deze video vertelt ze wat dat met haar doet:




Video afspelen
00:56





Morraya wacht al jaren op een woning



Woningbouwvereniging Ymere ziet de samenstelling van de groep mensen die instroomt veranderen. Daardoor ontstaan problemen in wijken, zeggen ook andere corporaties. Steeds vaker krijgen ze te maken met verwarde huurders. "Als er woningen vrijkomen en je moet mensen plaatsen, betekent dit namelijk dat het aandeel urgenten in wijken ook stijgt." En dat zijn vaker mensen die extra aandacht nodig hebben.



Wanneer ben je urgente woningzoekende?

Gemeenten mogen zelf bepalen welke woningzoekenden ze voorrang verlenen. Wettelijk gezien zijn gemeenten in ieder geval verantwoordelijk voor het huisvesten van mantelzorgers en -ontvangers en mensen uit een blijf-van-mijn-lijf-huis.

Niet alle sociale huurwoningen worden overigens verhuurd aan urgente woningzoekenden. Welk deel naar mensen met een urgentieverklaring mag, verschilt per gemeente.



Sinds 2015 is het landelijk beleid om mensen uit zogenaamde "kwetsbare groepen" vaker zelfstandig in wijken te laten wonen. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen met psychische problemen, ex-daklozen of mensen met een verstandelijke beperking die uitstromen uit een opvang.

In Amsterdam is de uitstroom uit de maatschappelijke opvang bijvoorbeeld enorm gestegen. De afgelopen jaren is dit aantal meer dan verdrievoudigd. In 2017 kregen 941 mensen vanuit een maatschappelijke opvang een sociale huurwoning toegewezen, in 2015 ging het nog om 273 mensen.

"We hebben in september 2016 de principiële keuze gemaakt om kwetsbare volwassenen waar mogelijk een thuis in de wijk te geven met passende begeleiding op de woning", zegt een woordvoerder. "Dit naar aanleiding van goede resultaten van Housing First in Amsterdam." Dat betekent dat mensen eerst een woning krijgen en vanaf daar gaan werken aan hun problemen.

Van de grootste steden worden vooral in Amsterdam steeds meer huurwoningen toegewezen aan mensen met een urgentieverklaring. Maar ook in Rotterdam, Den Haag en Utrecht stijgt dat percentage:


Verhuur sociale huurwoningen aan urgenten - bron: gemeenten




Stad 2013 2014 2015 2016 2017
Amsterdam 24% 23% 32% 37% 44%
totale instroom/urgent 6745 / 1586 7497 / 1718 6636 / 2111 6346 / 2366 6231 / 2719
Rotterdam 19% 17% 16% 19% 23%
totale instroom/urgent 8730 / 1688 8593 / 1439 8132 / 1274 7266 / 1375 6825 / 1539
Den Haag 7% 12% 17% 30% onbekend
totale instroom/urgent 6317 / 442 5446 / 653 5062 / 860 4533 / 1359 onbekend
Utrecht 12% 13% 19,1% 18,7% 19,4%
totale instroom/urgent 2785 / 340 2788/ 371 2478 / 473 2264 / 423 2316 / 449



Ook in Rotterdam stijgt deze groep urgenten. In 2017 deden bijna 650 mensen een urgentieaanvraag vanuit de maatschappelijke opvang, in 2015 waren dat er nog 200 minder. In Utrecht is het aandeel urgenten dat een sociale huurwoning kreeg, tussen 2016 en 2017 beperkt gestegen. Dit zou de komende jaren wel kunnen oplopen, omdat de gemeente nog bezig is met een plan voor het huisvesten van mensen uit de maatschappelijke opvang.

Aedes, de vereniging van woningcorporaties, ziet ook de groep ouderen onder sociale-huurwoningzoekers toenemen. "De trend is immers: zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Het aantal bejaardentehuizen neemt af, waardoor steeds meer ouderen een beroep moeten doen op een sociale huurwoning." Ook is het aantal statushouders dat een sociale huurwoning betrekt, in grote steden de afgelopen jaren toegenomen, al neemt het vanaf 2016 over het algemeen wel weer af.

Lange inschrijftijd

Een stijgend aandeel urgenten betekent dat het voor niet-urgente woningzoekenden lastiger wordt een sociale huurwoning te krijgen. "Heb je in een stad als Amsterdam geen urgentieverklaring, dan vind je eigenlijk al helemaal geen sociale huurwoning meer", zegt een woordvoerder van Aedes. Daar is de gemiddelde wachttijd inmiddels 15 jaar. "Triest maar waar."

Bekijk de gemiddelde inschrijftijd voor woningzoekenden in de tabel hieronder:


Gemiddelde inschrijftijd voor woningzoekenden in jaren - bron: gemeenten


Stad 2013 2014 2015 2016 2017

Amsterdam 12,0 12,2 13,1 14,1 15
Rotterdam 3,4* 3,2* 3,2* 3,2 2,9
Den Haag 2,4 2,6 2,9 3,5 onbekend
Utrecht 8,2 8,0 9,0 9,5 10,1
* indicatief cijfer



Een aantal gemeenten lijkt de verdeling van sociale huurwoningen op een andere manier te willen aanpakken. Nu geldt vaak: hoe langer iemand ingeschreven staat, hoe meer kans diegene heeft op een woning. Veel mensen schrijven zich dan ook al vroeg in terwijl ze nog geen woning zoeken. Zo bouwen ze inschrijfduur.

De gemeente Rotterdam is sociale huurwoningen nu op een andere manier gaan verdelen. Hier kunnen mensen onder andere via loting aan een woning komen. Hierdoor komen mensen met een kortere inschrijfduur vaker in aanmerking voor een woning.

"In 2016 zijn we hier in Rotterdam mee begonnen", zegt een woordvoerder. "We zien dat de inschrijfduur daardoor met vier maanden is afgenomen en we hopen dat die nog verder daalt."

Ook in andere steden wordt gekeken hoe de sociale huurwoningen anders verdeeld kunnen worden zodat ook starters en mensen die snel een woning nodig hebben een plek krijgen. De gemeente Amsterdam praat bijvoorbeeld met woningcorporaties over een nieuw systeem van toewijzing. Volgend jaar moet er een voorstel liggen.

Scheefwoners aanpakken

Tot die tijd proberen woningcorporaties op andere manieren meer beweging te krijgen in de sociale huurwoningmarkt. Dat doen ze bijvoorbeeld door de huren voor scheefwoners fors te verhogen. Dit zijn mensen die een sociale huurwoning hebben en eigenlijk, gezien hun inkomen, wel iets anders zouden kunnen huren of kopen, maar toch blijven.

Om het woonprobleem echt aan te pakken, moet er volgens Aedes vooral heel veel bijgebouwd worden. Maar daarvoor zijn volgens de belangenclub snel meer financiële middelen en bouwlocaties nodig."
Mijn eigen zoon is op zoek naar woonruimte hier in de stad. Hij werkt voltijd, en de kans zit erin dat hij voor zijn 28e nog steeds niet op zichzelf woont. (Tenzij hij de stad uit gaat, maar dan zal hij een reistijd van een paar uur hebben.)
Ik merk dat ik dit erg frustrerend vind omdat hij er erg aan toe is om op zichzelf te wonen, maar zelfs voor een studentenkamer komt hij niet in aanmerking. (Omdat hij geen student is.) Daarnaast is hij te oud voor een jongerenwoning tot 22 jaar, maar weer te jong voor een jongerenwoning tot 29 jaar. Deze jongerenwoningen worden overigens nauwelijks aangeboden.
De woningen die wel heel geschikt zouden zijn voor een jonge, werkende starter worden met voorrang aangeboden aan 65+ ers. Begrijpelijk, omdat die vaak nog in eengezinswoningen wonen die beter aan gezinnen toegewezen zouden kunnen worden.
A- las laatst een jankverhaal van een projectontwikkelaar die heel serieus stelde dat hij gezien de enorme winst die er wordt gemaakt op andere projecten de bedragen die staan om te bouwen voor sociale huur niet meer realistisch vond. En het heel normaal vond om te stellen dat op die manier bouwen in deze tijd hem dus 'geld kostte'.
Zelfde bizarre geluiden hoor je ook van 'sociale' verhuurders.
- Mind you: het zal wel een mijn boerenverstand liggen maar toen ik in de jaren 90 ging huren betaalde ik 100-200 euro huur omgerekend.
De 100 euro voor een nieuwbouw woning (kamer).
In die tijd bestonden de woningbouwverenigingen ook en aten de bestuurders ook geen droog brood. Je maakt mij echt niet wijs dat voor al bestaande woningen de kosten zo omhoog zijn gegaan dat het onderhoud ineens 7 keer zoveel is gaan kosten.
- de meeste mensen met een voorrang zijn mensen met een Stadsvernieuwingsurentie. Mensen gaan hun oude huis uit (waarvoor ze 300-400 euro betaalden) en gaan in een nieuw huis met een huur van rond de 600. Inplaats van hun huizen worden huizen opgeleverd met huren tussen de 600 en 2500.

Kortom, laat je niet in de luren leggen door pogingen om de statushouders en verwarde personen de schuld te geven van de crisis op de woningmarkt.
Deze crisis is veroorzaakt door rijke mensen en instanties die heel bewust hebben gekozen tijdens de crisis geen woningen te bouwen, niet uit lijfsbehoud maar omdat ze meer wilden cashen.
En hier de domme gemeente die zich bewust of niet bewust steeds weer in de luren laat leggen door dat soort lui.
Goh. Hier weten we dat al jaren. Gemiddelde wachttijd huurhuis bij woningbouw is 15 jaar.

Soms meer. Daarom loten ze ook wel eens. Heb je het idee dat je net effe wat meer kans maakt.

Geen kamers te vindne en particuliere huur is er amper en belachelijk duur.

Koop is ook al bijna niet meer te doen voor alleenstaande starters.

Ik heb me er al bij neergelegd dat mijn kinderen nog heel lang bij ons blijven wonen.

Maar dat is toch geen actueel nieuws. Dat is al jaren bekend.

Meer vervelend oud nieuws.
Er is geen doorstroming: niet van huur naar koop en niet van kleine naar grotere woningen. Een begin zou zijn om alleenstaanden en stellen actief te begeleiden om een te ruime woning te verruilen voor wat kleiners en beter passends. Dan kan dat gezin op 3hoogachter door naar die ruime woning, waarop hun kleine woning weer vrijkomt voor een ander.

Hoe woon jij zelf Theamuts?
Waarom zouden alleenstaanden kleiner moeten gaan wonen? Als mijn zoon het huis uit is ga ik hier echt niet weg hoor.
Alle reacties Link kopieren
In mijn gemeente bestaat helemaal geen urgentie meer en het gaat middels een lotingssysteem. De wachttijden vallen reuze mee. Mijn zoon stond amper 2 maanden ingeschreven en kon toen kiezen voor 2 appartementen, allebei in het centrum dus het kind was zielsgelukkig.

Verder heb ik er zelf geen ervaring mee want ik heb een koophuis.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Lucifer2018 schreef:
08-08-2018 09:43
Goh. Hier weten we dat al jaren. Gemiddelde wachttijd huurhuis bij woningbouw is 15 jaar.

Soms meer. Daarom loten ze ook wel eens. Heb je het idee dat je net effe wat meer kans maakt.

Geen kamers te vindne en particuliere huur is er amper en belachelijk duur.

Koop is ook al bijna niet meer te doen voor alleenstaande starters.

Ik heb me er al bij neergelegd dat mijn kinderen nog heel lang bij ons blijven wonen.

Maar dat is toch geen actueel nieuws. Dat is al jaren bekend.

Meer vervelend oud nieuws.
Ja en dan nog meent vaak het halve VIVA forum dat het aan de jongeren zelf ligt ('dan moet je maar in friesland gaan wonen', 'dan had je meer (nog meer) moeten sparen' 'ik kon gewoon een huis kopen hoor op mijn 22ste')

Times are changing, zelf ook tot mijn 27ste thuis gewoond omdat er hier (onder de rook van Amsterdam geen beginnen aan is)... :cry:
Joh een jaar of 20 geleden toen ik op mezelf wilde wonen, kwam ik ook al nergens voor in aanmerking en de wachttijden voor sociale huur waren eindeloos. Uiteindelijk bij 2 kennissen ingetrokken en een appartement gedeeld. Later particulier een studio gehuurd. Toen ik met vriend wilde samenwonen, zijn we maar gaan kopen, niet omdat we nou perse een koophuis wilden, maar omdat huren gewoon niet te doen was. Sociale huur is al heel lang een probleem, je komt er als ‘normale woningzoekende’ niet tussen.
Exact Lucifer, deze trend zie ik ook al jaren. Daarom heb ik gekocht (toen het nog kon).

Groepje, de eisen van de rijks / lokale overheid gaan behoorlijk ver, veel verder dan in de jaren ‘90. De eisen aan de woningen zijn een stuk hoger en dus duurder. Het opknappen naar een hoger energielabel kost een WBV een vermogen. En dan heb ik de Verhuurderheffing nog niet eens genoemd.

Daarnaast moeten er ook op dure plekken aanzienlijke aantallen sociale huurwoningen gebouwd worden. Omdat die grond eigenlijk zo duur is, kunnen er uiteindelijk minder woningen gerealiseerd worden. (Daarnaast zijn sociale huurders imo veel blijer als ze naast de Action wonen dan naast een maatpakkenzaak en zo).
yasmijn schreef:
08-08-2018 10:02
In mijn gemeente bestaat helemaal geen urgentie meer en het gaat middels een lotingssysteem. De wachttijden vallen reuze mee. Mijn zoon stond amper 2 maanden ingeschreven en kon toen kiezen voor 2 appartementen, allebei in het centrum dus het kind was zielsgelukkig.

Bijzonder. Hier worden ook woningen verloot maar daar reageren zo 1000+ mensen op dus de kans dat je wat krijgt is heel klein.
yasmijn schreef:
08-08-2018 10:02
In mijn gemeente bestaat helemaal geen urgentie meer en het gaat middels een lotingssysteem. De wachttijden vallen reuze mee. Mijn zoon stond amper 2 maanden ingeschreven en kon toen kiezen voor 2 appartementen, allebei in het centrum dus het kind was zielsgelukkig.

Verder heb ik er zelf geen ervaring mee want ik heb een koophuis.
Ik heb ook een koophuis dus mijn reactie slaat nergens op.
Dit is geen nieuw probleem hoor. Ik vind het vreemd dat je zoon tot zijn 28e thuis woont omdat hij geen woonruimte kan vinden. Er is niet alsof er op een dag een kabouter aanbelt die een prachtige goedkope huurwoning in de stad aanbiedt. Veel jonge mensen gaan eerst op kamers, dan een gedeelde flat, en dan -na sparen- op zoek naar een eigen appartement. En op kamers gaan is niet alleen voor studenten hoor. Ik ken zat mensen in de randstad die een appartement delen die allen werken. Het is helemaal niet gek om pas begin 30 te verkassen naar een eigen plek. Ik zie dat vaak genoeg. Je moet zelf ook een beetje flexibel zijn, in oplossingen denken. Tuurlijk is er een probleem met de huizenmarkt, maar om daarom maar tot je 28e bij je ouders te gaan zitten is echt niet nodig.
Erizon schreef:
08-08-2018 10:05
Exact Lucifer, deze trend zie ik ook al jaren. Daarom heb ik gekocht (toen het nog kon).

Groepje, de eisen van de rijks / lokale overheid gaan behoorlijk ver, veel verder dan in de jaren ‘90. De eisen aan de woningen zijn een stuk hoger en dus duurder. Het opknappen naar een hoger energielabel kost een WBV een vermogen. En dan heb ik de Verhuurderheffing nog niet eens genoemd.

Daarnaast moeten er ook op dure plekken aanzienlijke aantallen sociale huurwoningen gebouwd worden. Omdat die grond eigenlijk zo duur is, kunnen er uiteindelijk minder woningen gerealiseerd worden. (Daarnaast zijn sociale huurders imo veel blijer als ze naast de Action wonen dan naast een maatpakkenzaak en zo).
Het blijft wat gek dat er niet meer zoiets bestaat als sociale vetantwoordelijkheid, als je miljarden winst maakt kun je heus wel wat investeren in een gevarieerde woonomgeving.
Het blijkt uit andere steden dat het leefklimaat er fors op achteruit gaat als je voor een snel wisselende groep homogene (hoog salaris, single) groep bewoners kiest ipv ook ouderen, startende werkers, gezinnen met een modaal inkomen etc.
Daar is niemand bij gebaat.
Erizon schreef:
08-08-2018 09:52
Er is geen doorstroming: niet van huur naar koop en niet van kleine naar grotere woningen. Een begin zou zijn om alleenstaanden en stellen actief te begeleiden om een te ruime woning te verruilen voor wat kleiners en beter passends. Dan kan dat gezin op 3hoogachter door naar die ruime woning, waarop hun kleine woning weer vrijkomt voor een ander.

Hoe woon jij zelf Theamuts?
Dat gebeurt dus al. Alleen richten ze zich op 65+ ers die plaats moeten maken voor gezinnen. Jonge werkende mensen komen dus niet in aanmerking voor die 1 à 2 persoonswoningen.

En hoe ik zelf woon? Met twee volwassen zoons in een eengezinswoning. Als ik eruit zou gaan zou mijn huis voor veel geld verkocht worden, dus daar schiet de sociale huursector niets mee op.
Zelf heb ik twee keer in de stad waar ik nog steeds woon met 7 jaar inschrijftijd een eengezinswoning gekregen. Niemand wilde daar wonen, omdat dat toendertijd slechte buurten waren met slechte huizen. Nu is mijn buurt in een keer populair geworden. Zodoende doen ze deze huizen (duur!) in de verkoop.
Alle reacties Link kopieren
Mijn situatie:

Woon al 19 jaar op een flatje in een buitenwijk. Reageer me suf op andere woonruimte, dichter bij de stad, liefst een huisje met tuin. Maar dat laatste is lastig. Dus reageer ik ook op (kleiner dan waar ik nu woon) flats. Geen schijn van kans! Maar dan ook echt helemaal niet. De woningnood is hier hoog (middelgrote gemeente). Dus 19 jaar inschrijftijd zegt niets.

De woningcoorperaties hier hebben ook zeer beperkende regels. Ik kom als alleenstaande sowieso voor heel veel dingen niet meer in aanmerking. Die regels worden ook steeds beperkender.

In mijn flat merk ik heel goed dat er steeds meer "probleemgevallen" met voorrang geplaatst worden. Er zitten hier steeds meer aso's, verwarde mensen die veel overlast geven en verslaafden. Lekker dan, als je als nette, brave burger 19 jaar ingeschreven staat en geen kant op kunt terwijl jouw flatgebouw zienderogen verloedert.

Zoals zo vaak in onze maatschappij heb je als brave, gemiddelde, werkende burger het nakijken, terwijl er voor allerlei anderen volop gezorgd en gefaciliteerd wordt.

Oja, particulier huren of kopen? Vergeet het maar, want daar verdien ik dan weer te weinig voor.
Nomad schreef:
08-08-2018 10:09
Dit is geen nieuw probleem hoor. Ik vind het vreemd dat je zoon tot zijn 28e thuis woont omdat hij geen woonruimte kan vinden. Er is niet alsof er op een dag een kabouter aanbelt die een prachtige goedkope huurwoning in de stad aanbiedt. Veel jonge mensen gaan eerst op kamers, dan een gedeelde flat, en dan -na sparen- op zoek naar een eigen appartement. En op kamers gaan is niet alleen voor studenten hoor. Ik ken zat mensen in de randstad die een appartement delen die allen werken. Het is helemaal niet gek om pas begin 30 te verkassen naar een eigen plek. Ik zie dat vaak genoeg. Je moet zelf ook een beetje flexibel zijn, in oplossingen denken. Tuurlijk is er een probleem met de huizenmarkt, maar om daarom maar tot je 28e bij je ouders te gaan zitten is echt niet nodig.
Wat een rare post!
Jij hebt zo te lezen geen enkel idee van hoe het werkelijk in elkaar steekt. Met iemand een flat delen? Ja, dat wil hij heel graag, maar die zijn er dus ook niet! En op kamers gaan? Waar dan? Studenten kunnen een kamer krijgen ja, een werkende jongere niet!
Theamuts schreef:
08-08-2018 10:17
Wat een rare post!
Jij hebt zo te lezen geen enkel idee van hoe het werkelijk in elkaar steekt. Met iemand een flat delen? Ja, dat wil hij heel graag, maar die zijn er dus ook niet! En op kamers gaan? Waar dan? Studenten kunnen een kamer krijgen ja, een werkende jongere niet!
Sorry als ik raar overkwam. De mensen die ik ken die woonruimte delen met vrienden hebben dat zelf geregeld. Dus iemand zoeken om mee te wonen en dan samen om zoek naar een huis. Is dat geen optie?
Studenten kunnen overigens ook niet 1-2-3 aan een kamer komen, daar moet je ook een dosis geluk en flexibiliteit voor hebben.
Ik heb zelf als werkende een tijdje in onderhuur (goed geregeld, legaal) gewoond, in een huis van iemand die in het buitenland was. Ik heb ook een paar jaar antikraak gewoond. Groot huis, twee onder een kap, goedkoop. Zijn dat geen opties voor je zoon?
Nomad schreef:
08-08-2018 10:22
Sorry als ik raar overkwam. De mensen die ik ken die woonruimte delen met vrienden hebben dat zelf geregeld. Dus iemand zoeken om mee te wonen en dan samen om zoek naar een huis. Is dat geen optie?
Studenten kunnen overigens ook niet 1-2-3 aan een kamer komen, daar moet je ook een dosis geluk en flexibiliteit voor hebben.
Ik heb zelf als werkende een tijdje in onderhuur (goed geregeld, legaal) gewoond, in een huis van iemand die in het buitenland was. Ik heb ook een paar jaar antikraak gewoond. Groot huis, twee onder een kap, goedkoop. Zijn dat geen opties voor je zoon?
Nee, is geen optie. Hij is op zoek naar vaste woonruimte, een dak boven zijn hoofd heeft hij al.
Alle reacties Link kopieren
Een paar uur reizen theamuts? Bedoel je dan twee uur per dag of enkele reis?

Ik kom niet uit de randstad en weet niet precies wat in mijn woonplaats een gemiddelde inschrijftijd is.
Toen ik me op mijn 18e inschreef als woningzoekende was het een jaar of 5.
Urgentie is hier bijna niet te krijgen. En op woningen die met loting vergeven worden, kun je alleen reageren als je in de afgelopen maanden al regelmatig gereageerd hebt op het aanbod gebaseerd op inschrijftijd.

Dat iedere gemeente het voor zichzelf mag bepalen is prima, maar ik denk wel dat er landelijke meer met elkaar gekeken mag worden naar wat werkt en wat niet
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
08-08-2018 10:00
Waarom zouden alleenstaanden kleiner moeten gaan wonen? Als mijn zoon het huis uit is ga ik hier echt niet weg hoor.
Ik zou best kleiner willen gaan wonen als de kinderen (ooit) de deur uit gaan.
Alleen betaal ik dan voor een kleiner flatje veel meer huur dan dat ik nu doe.
Plus alle verhuis- en opknapkosten maakt verhuizen dus geen optie
Theamuts schreef:
08-08-2018 10:27
Nee, is geen optie. Hij is op zoek naar vaste woonruimte, een dak boven zijn hoofd heeft hij al.
Tja, dan ben ik -gezien de huidige staat van de huizenmarkt- niet verbaasd dat hij nog thuis woont. De oplossing is dan denk ik om eens te kijken buiten de stad. Daar hoef je echt niet direct een paar uur reistijd voor te hebben, want zo groot is Nederland niet. Daarnaast inkomen verhogen zodat je meer keuzevrijheid hebt. Maar misschien wilde je geen oplossingen, maar gewoon even klagen. Dat snap ik. Het is ook heel frustrerend dat het moeilijk is om betaalbare woonruimte te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ook niet begrijp is dat ik overal hoor dat urgentie krijgen zo moeilijk is. Daarom was ik ook heel erg verbaasd over het bericht in de openingspost. Blijkbaar wordt urgentie dus juist heel vaak en makkelijk gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Die zoon wil een woning voor zichzelf, misschien wel een gezin stichten. Hier in de gemeente staan nog wel flats te koop voor 100-125. Dan is kopen wellicht nog haalbaar voor een alleenstaande.
En inderdaad, iedereen die miept dat mijn kinderen van 25 en 27 nog thuis woonden, dit is dus het probleem. Dus na de studie eerst nog jaren sparen om iets te kunnen kopen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
08-08-2018 10:34
Die zoon wil een woning voor zichzelf, misschien wel een gezin stichten. Hier in de gemeente staan nog wel flats te koop voor 100-125. Dan is kopen wellicht nog haalbaar voor een alleenstaande.
En inderdaad, iedereen die miept dat mijn kinderen van 25 en 27 nog thuis woonden, dit is dus het probleem. Dus na de studie eerst nog jaren sparen om iets te kunnen kopen.
Mijn zoon van 25 woont ook nog thuis omdat hij een huis wilt gaan kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven