Tieners persen op grote schaal af in Zuidoost

18-08-2018 20:58 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vermoedelijk vele tientallen kinderen die in Amsterdam-Zuidoost wonen of naar school gaan, zijn de afgelopen jaren slachtoffer geworden van afpersingen door leeftijdsgenoten.

Onder dreiging van geweld, waarbij ook messen, stroomstootwapens en vuurwapens zijn getoond, staan de slachtoffers telefoons, merkkleding en geld af. Dat gebeurt veelal bij scholen, op straat, bij metrostations, bij de doorgangen onder de flats en in trapportalen.

Ook krijgen slachtoffers 'boetes' opgelegd, die ze per week of maand moeten betalen. Soms jarenlang.

Angst
De daders van de afpersingen zijn heel jong, veelal tussen de 14 en 20 jaar, en werken in wisselende groepjes samen. Vaak kennen daders en slachtoffers ­elkaar van school of uit de buurt. Sommige jongens die volgens politie en justitie leeftijds­genoten afpersten, zijn ook met zwaardere ­misdrijven in verband gebracht, zoals winkelovervallen, steekpartijen en woningovervallen.

Mensen doen geen aangifte omdat de angst te groot is. Dat is voor een agent moeilijk te verteren

Veel daders zijn eerder zelf slachtoffer geweest: ze bewapenen zich uit angst en gaan vervolgens zelf afpersen. Oudere jongens zetten jongere kinderen aan om óók mensen te bedreigen en beroven, soms met dreigementen.

In chatgesprekken, met name via Snapchat - de berichtendienst die berichten na enkele seconden verwijdert - intimideren de tieners elkaar. Via social media wordt ook de reputatie van nietsontziende daders gevestigd, die dat imago bij volgende afpersingen gebruiken.

Intussen leven jongeren die het slachtoffer worden in zenuwslopende angst. In sommige gevallen stalen kinderen geld van hun ouders om hun afpersers te betalen.

Ze vertellen hun ouders vaak niets over de afpersingen omdat ze hun vader en moeder willen beschermen. In Zuidoost gaan geruchten dat ouders in elkaar zijn geslagen toen die zelf verhaal gingen halen.

Dit alles gebeurde jarenlang grotendeels buiten het zicht van de overheid: uit angst deed vrijwel niemand aangifte.

Ingrijpen
Sinds politie, justitie, stadsdeel en gemeente vorig jaar de samenwerking intensiveerden om het probleem in het vizier te krijgen, komt langzaam de omvang aan het licht. Ook met campagnes die zich via Facebook en Instagram op jongeren richten, tracht het stadsdeel inzicht te krijgen in de aantallen.

Hoewel cijfers nog ontbreken, stijgt een verontrustend beeld op, vertellen gemeenteambtenaren en medewerkers van politie en justitie. De afpersingen zijn volledig ingebed in de gemeenschap in Zuidoost; niemand durft erover te praten.

Hoewel afpersingen onder jongeren ook elders in de stad voorkomen, maken de schaal en de zwijgzaamheid rond het onderwerp de situatie in Zuidoost uniek. Gerdine Dankers, als officier van justitie betrokken bij het project: "We grijpen in, want we dreigden in een impasse terecht te komen: niet ingrijpen betekende dat de orde niet langer zou worden gehandhaafd."

Wie met de politie praat, komt in een sociaal isolement

Politie en justitie merkten dat ernstige misdrijven als steekpartijen en mishandelingen niet werden gemeld, mogelijk omdat die met de afpersingsproblematiek hadden te maken. Ook meldden zich zelden getuigen van dergelijke misdrijven.

De wijkagente van Gein zat zeer met het probleem in haar maag. Ze wil niet met haar naam in de krant, maar ze vertelt hoe ze steeds vaker hoorde dat er van alles in haar wijk gebeurde waarover bij de politie geen informatie bekend was. "Mensen vertellen je iets, maar willen geen aangifte doen omdat de angst te groot is. Dat is voor een politieagent moeilijk te verteren."

Snitch
Een lid van het rechercheteam dat onderzoek doet naar de afpersingen, die niet met zijn naam in de krant wil, begrijpt de angst in de buurt: "Dit heeft een maffia-achtige greep op de buurt. Het gaat om jongens die op heel jonge leeftijd al kneiterhard zijn. Er geldt één regel: praat nooit met de politie. Doe je dat wel, dan heb je een groot probleem."

Het stigma dat aan 'snitches' (verraders) kleeft, is hardnekkig: wie met de politie praat, komt in een sociaal isolement. Praten kan bovendien tot ernstig bedreigingen leiden: in zeker één geval achtten politie en justitie het gevaar zo groot dat een kind een alarmknop kreeg waarmee hij de politie direct kon alarmeren.

De term 'snitch' wordt gauw gebruikt. Toen de overheid recent een informatieavond over het afpersen organiseerde, vertelden ouders dat hun kinderen hadden getracht hen tegen te houden: je bent toch geen snitch?

Daders willen lang niet altijd dader zijn, maar niemand wil slachtoffer zijn

De rechercheur: "We kennen verhalen van kinderen van wie de foto op social media was geplaatst omdat ze aangifte hadden gedaan van afpersing. Bij de foto stond 'snitch.' Zo'n foto gaat de hele buurt door. Vervolgens werden die kinderen door tientallen jongeren opgewacht. Anderen zijn in elkaar geslagen of tot bij hun huis gevolgd en bedreigd nadat ze aangifte hadden gedaan."

"Een jongen, destijds 18 jaar, die zelf werd verdacht van afpersing, vertelde dat hij al vanaf zijn 12de was gevolgd en bedreigd, omdat hij één keer zou hebben gesnitcht," zegt Dankers.

Rappers
De wijkagente: "Daders willen lang niet altijd dader zijn, maar niemand wil slachtoffer zijn. Dus als je kunt kiezen, wie ben je dan liever: degene die in angst moet leven of degene die het geld pakt en die er rustig bijzit?"

Op de achtergrond van de afpersingen speelt een veelheid aan problemen, schatten de professionals in. De politie benadrukt dat zeker niet alleen kwetsbare kinderen worden aangevallen. Daders hebben wel vaak een problematische achtergrond: ze komen uit grote gezinnen met een afwezige vaderfiguur, een moeder die weinig thuis is, armoede. Sommigen zijn licht verstandelijk beperkt.

Opmerkelijk: zowel politie als justitie wijst op de invloed van rappers op de jongeren. De rechercheur: "De jongeren geven handen en voeten aan wat ze rappers horen en zien uiten, het leven van snel geld en een harde reputatie. Zo richten ze schade aan die ze zelf nauwelijks kunnen overzien."


https://www.parool.nl/amsterdam/tieners ... ~a4603118/


Gaat er wel erg hard aan toe daar, de grootste ghetto van Nederland. Daar zijn we trots op, waar kleine kinderen al met wapens andere kinderen bedreigen en beroven.
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
Alle reacties Link kopieren
Nou ben blij dat ik daar niet woon maar ik vind het ook wel een beetje overdreven hoor om voor een stel pubers bang te zijn.

En vroeger werden je Nikes al van je voeten af gejat, dit is hetzelfde alleen dan in 2018 stijl.
Ik heb het artikel gelezen en het “knijterlinkse” gemeentebestuur van Amsterdam zou zich hier eens mee bezig moeten houden, i.p.v. met landelijke politieke waarmee ze niets te maken hebben. Dit lijkt mij een veel groter probleem dan rolkoffertjes in de grachtengordel.
Pientjexxxx schreef:
18-08-2018 21:22
Ik heb het artikel gelezen en het “knijterlinkse” gemeentebestuur van Amsterdam zou zich hier eens mee bezig moeten houden, i.p.v. met landelijke politieke waarmee ze niets te maken hebben. Dit lijkt mij een veel groter probleem dan rolkoffertjes in de grachtengordel.
Denkje dat de rechtse politiek dit had kunnen oplossen?
Ik vraag me af of de professionals op school niets door hebben?
“RiRi” schreef:
18-08-2018 21:26
Denkje dat de rechtse politiek dit had kunnen oplossen?
Ik vraag me af of de professionals op school niets door hebben?
Geen idee, maar ik heb het idee dat het huidige gemeentebestuur met de verkeerde dingen druk is. Roepen dat boten met “vluchtelingen” welkom zijn in Amsterdam komt op mij behoorlijk onzinnig over. Amsterdam Z-O zit vol illegalen en probleemgevallen en om er dan nog meer hier te gaan verwelkomen lijkt mij in ieder geval niet bijdragen aan het oplossen van de problemen in Amsterdam.

Wie bedoel je met de professionals op school? Docenten? Zijn die tegenwoordig ook in dienst als maatschappelijk werker, ggz-medewerker of jeugdzorgmedewerker? Kunnen ze niet beter zich bezig houden met lesgeven, zodat losgeslagen jongeren nog iets wordt bijgebracht? Ik vind het echt sneu voor jongeren die hun best doen en echt wat willen bereiken. Als ik daar als alleenstaande moeder met mijn kinderen zou wonen, dan zou ik direct verhuizen naar de andere kant van het land om mijn kinderen te beschermen tegen al die negatieve invloeden.
anoniem_211360 wijzigde dit bericht op 18-08-2018 22:45
0.09% gewijzigd
“RiRi” schreef:
18-08-2018 21:26
Ik vraag me af of de professionals op school niets door hebben?
Ik ben docent. Wat zou ik er aan moeten doen dan vind je? Ik vind het mijn taak om jongeren kennis bij te brengen, niet om ontspoorde opvoeding of moraal op te lossen waar de ouders afwezig zijn en de rest van de wereld ook geen raad mee weet.
Fluithaas schreef:
18-08-2018 21:50
Ik ben docent. Wat zou ik er aan moeten doen dan vind je? Ik vind het mijn taak om jongeren kennis bij te brengen, niet om ontspoorde opvoeding of moraal op te lossen waar de ouders afwezig zijn en de rest van de wereld ook geen raad mee weet.
In het artikel staat dat de problemen zich voor doen oa op het schoolplein.
Goh, dit gebeurde in het keurige Amstelveen nu precies hetzelfde dertig jaar terug. Tot botbreuken aan toe.
Nooit wat over in de pers gezien, en wij moesten het maar zelf oplossen.
Zuidoost is een prachtig stadsdeel. Ik hoop dat de daders goed aangepakt worden en dat de goed werkende aanpak tegen jeugdoverlast die ook in andere stadsdelen voor goed resultaat heeft gezorgd daar ook wordt ingezet.
“RiRi” schreef:
18-08-2018 21:26
Denkje dat de rechtse politiek dit had kunnen oplossen?
Ik vraag me af of de professionals op school niets door hebben?
Totdat er iemand snitcht vaak niet nee.
In dit soort gevallen ben ik blij dat ik een gekke familie heb.
Knappe jongen die aan mijn kinderen komt.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed heb gelezen is er weer geheel niets bekend over de daders?
Dat weet je als Nederlander eigenlijk al weer genoeg.....

Ik ken die buurt niet maar vermoed dat het vol zit met kleurrijke kansenparels.
Vandaar dat er ook niet wordt ingegrepen denk ik

En zo ettert het nog lang voort. Mevrouw Halsema lijkt mij ook wel iemand die van struisvogelpolitiek houdt
Ana_Isabel** schreef:
18-08-2018 22:30
In dit soort gevallen ben ik blij dat ik een gekke familie heb.
Knappe jongen die aan mijn kinderen komt.
Dit :proud:
Nemaìn’ schreef:
18-08-2018 22:32
Dit :proud:
:high5: jij ook?
Ana_Isabel** schreef:
18-08-2018 22:33
:high5: jij ook?
Yep.
Zat er vandaag nog aan te denken dat ik uit een typisch arbeidersgezin kom wat dat soort dingen betreft.
Nemaìn’ schreef:
18-08-2018 22:33
Yep.
Zat er vandaag nog aan te denken dat ik uit een typisch arbeidersgezin kom wat dat soort dingen betreft.
Ik ook. Een warm nest. Voelde heel veilig. Zo ook voor mijn kinderen.

Onze kinderen worden zo opgevoed dat ze met respect met anderen omgaan. Problemen veroorzaken buitenshuis, betekend problemen thuis.

Gelukkig is het nooit nodig geweest, maar als dit bij een van onze kinderen zou gebeuren, mogen de daders onderduiken.

Plagen tot daaraantoe. Dat moet je kunnen incasseren op bepaalde hoogte, maar dit soort taferelen mag je can mijn part keihard aanpakken.
Het-groepje schreef:
18-08-2018 22:25
Goh, dit gebeurde in het keurige Amstelveen nu precies hetzelfde dertig jaar terug. Tot botbreuken aan toe.
Nooit wat over in de pers gezien, en wij moesten het maar zelf oplossen.
Zuidoost is een prachtig stadsdeel. Ik hoop dat de daders goed aangepakt worden en dat de goed werkende aanpak tegen jeugdoverlast die ook in andere stadsdelen voor goed resultaat heeft gezorgd daar ook wordt ingezet.
Met andere stadsdelen bedoel je West of Slotervaart?
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
18-08-2018 22:25
Goh, dit gebeurde in het keurige Amstelveen nu precies hetzelfde dertig jaar terug.

Ik zou het artikel nog een keer lezen.

Het-groepje schreef:
18-08-2018 22:25

Ik hoop dat de daders goed aangepakt worden en dat de goed werkende aanpak tegen jeugdoverlast die ook in andere stadsdelen voor goed resultaat heeft gezorgd daar ook wordt ingezet.

Dit gaat niet over jeugdoverlast. Dit gaat over afspersing op grote schaal onder jongeren.

En:
"Hoewel afpersingen onder jongeren ook elders in de stad voorkomen, maken de schaal en de zwijgzaamheid rond het onderwerp de situatie in Zuidoost uniek."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven